Mijn eerste ontwerpje wil ik klein en simpel houden, met gebruik van enkele onderdelen die nog "op de plank liggen" van 10 jaar geleden.
Ik heb dus nog twee W100S woofertjes en twee DT94 tweeters van de Visaton (alles 8 ohm), waarvan ik dus kleine speakertjes wil bouwen. Visaton heeft zelf de "Aria Light" kit in het programma; een kleine speaker met de W100S en een andere tweeter.
Mijn voor de hand liggende gedachte: zelfde kastje (mooi afgestemd op de w100S), alleen het filter afstemmen op de DT94.
Aangezien je met boxsim leuk kunt spelen met de filters heb ik het standaard filter van de Aria Light ingeladen en vervolgens de tweeter vervangen en de waardes van de onderdelen aangepast totdat de frequentielijn een beetje horizontaal werd.
Hieronder de Aria Light: Mijn conclusies bij het inpassen van de DT94:
- de W100S kan met zowel een 1,0 mH, 1,5mH of 2,2mH spoel aangeloten worden. Zelf vind ik de 2,2mH het mooiste verloop geven en het meeste lijken op de Aria. Bij de andere spoelen lopen de frequenties "tegen elkaar aan" zeg maar.
- de DT94 laat zich maar 1 manier goed filteren lijkt het. Alleen de 0,33mH lijkt het goed te doen.
- Ik kan me herinneren dat bij de Alto luidsprekers de DT94 "verkeerd om" (+/-) aangesloten werd, is dat hier ook nodig?
met een 1,0 mH met een 1,5 mH met een 2,2 mH Graag jullie reactie of ik zo op de goed weg ben, of dat het zo helemaal niet werkt