Adire Tumult

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
de vuilnisman
Berichten: 123
Lid geworden op: di 31 aug 2004, 12:46

Adire Tumult

Bericht door de vuilnisman »

Ik wil waarschijnelijk binnenkort de nieuwe Adire audio Tumult bestellen. Op dit moment is alleen de versie 15d2 leverbaar. Is deze versie goed voor mijn versterker Hypex hs 500 of kan ik beter wachten op de 15d4. Het probleem lijkt me dat de 15d2 te laagohmig is.

hier de specificaties

DRIVER Tumult 15D2 Tumult 15D4
Fs 16 Hz 17 Hz
Qes 0.35 0.43
Qms 14.1 13.2
Qts 0.35 0.41
Vas 263 liters 263 liters
Re 2 x 1.4 Ohms 2 x 2.8 Ohms
Le 2 x 1.2 mH 2 x 1.6 mH
BL 15.6 N/A 19.4 N/A
Xmax1 33mm 33mm
Sd 736 cm2 736 cm2
SPL2 86.8 dB 86.9 dB
Pmax3 1000W 1000W
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Ik zou wel voor de 15D4 gaan. Misschien dipt hij ook nog wel even over de hele linie.

Maar zelfs 500 watt is bescheiden voor deze speaker. Hoe ga je hem toepassen? Gesloten, br of passives?
de vuilnisman
Berichten: 123
Lid geworden op: di 31 aug 2004, 12:46

Bericht door de vuilnisman »

de Hypex levert nog iets meer 720 watt bij 4ohm.
Maar ik weet dat het voor de tumult wel wat meer kan hebben.
momenteel heb ik maar een kleine kamer en denk dat het daar nog wel voldoende voor is.
Voor de toepassing denk ik dat ik voor gesloten of mischien basreflex ga.
Bandpass kan ook maar dan moet ik weer twee passieve radiators bijkopen en daar heb ik niet zon zin in.
sphere
Berichten: 242
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 14:54
Locatie: Leiden

Bericht door sphere »

Ik denk niet dat je in room wil luisteren naar de Tumult met 500W erop. Reserve is leuk, maar RMS zal hij bij "normale" luisterniveau's niet meer dan 100W en piek 200W trekken tijdens U571 of Jurrasic Park3?

Eens simuleren.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Als je hem voor film gaat gebruiken, is veel reserve echt aan te raden.
Ik heb een 700 watt versterker de limiter zien gebruiken op deze sub.
sphere
Berichten: 242
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 14:54
Locatie: Leiden

Bericht door sphere »

Krunk schreef:
Ik heb een 700 watt versterker de limiter zien gebruiken op deze sub.
Crisis :shock:
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Op 20 Hz vraagt een woofer nogal wat vermogen...
voor muziek geen probleem, maar film is wat veeleisend.
de vuilnisman
Berichten: 123
Lid geworden op: di 31 aug 2004, 12:46

Bericht door de vuilnisman »

krunk jij hebt toch ook een Tumult wat voor versterker gebruik jij?

En ben je nog steeds tevreden over de Tumult?
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Ik gebruik een monoblock van BGW.

Hier vind je wat meer info:
viewtopic.php?t=46

Ik ben nog steeds uitermate tevreden. Moet de sub nog tegenkomen die beter is.
Plaats reactie