Tumult subwoofer met 2 x 18" passive radiators

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Bart_M
Beheerder

Tumult subwoofer met 2 x 18" passive radiators

Berichtdoor Bart_M » wo 08 sep 2004, 20:07

Hi,

Ik zal hier een paar plaatjes posten van mijn sub in wording.

Afbeelding

Afbeelding

En de huidige stand van zaken:
Afbeelding

In principe hoeft alleen de baffle er nog op en er komt nog een laagje van 18 mm MDF omheen.

Wat meer info:
De kast is 145 liter groot.
De driver is de Adire Tumult
De 18" passives zijn van Stryke Audio en getuned op 18 Hz.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 08 sep 2004, 21:16

heftige kast, mooie matrix. dus als ik t goed begrijp komen de 2 passive membranen aan de zijkant?

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » zo 12 sep 2004, 12:18

Klopt, de passives aan de beide zijkanten. De woofer aan de voorkant.

Hier de update:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Er komt nog een tweede laag van 18mm overheen om de drivers te laten verzinken.
En de inslag moeren moeten er nog in.

Caratje

Berichtdoor Caratje » di 14 sep 2004, 6:46

Hoi Krunk

Is een zo'n kruis matrix (niet eens 3 dimensies) over het algemeen voldoende??? Wil zelf ook aan een sub beginnen, maar waarschijnlijk komt er maar een versie, dus 'safe' mogelijk...

Wat zijn de design specificaties eigenlijk en in welke volgorde van prioriteit??? Oh, ik ga op dit moment uit van een bassreflex ontwerp (Monacor SPH-200KE). Maar als ik er echt veel zin in heb misschien wel twee van die jongens!!!

- Dubbel laags MDF is beter dan een dikke!!!
- Matrix moet open genoeg zijn en geen scherpe randen...
- Liefst de wanden niet evenwijdige en zijden ook niet gelijk (L<>B<>H)
- Lijmen niet schroeven
- Spikes en eventueel verzwaren van de kast met zand
- Geen hole ruimte voor versterker, dan ook maar vullen met zand
- Noppendemping heeft weinig zin bij sub
- 'Wol' om schijnbare volume op te waarderen

Maar goed, ik weet er eigenlijk helemaal niks van!!!

Doei, BVD en blijf ons op de hoogte houden,

Joep
Ik weet niet veel, maar wil graag meer weten, jij ook???

Kortom, laten we lekker discussiëren op dit Forum, maar als je mij gelooft, neem het me dan achteraf niet kwalijk als ik uiteindelijk toch geen gelijk bleek te hebben!!!!

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » di 14 sep 2004, 9:13

Hi,

Ik kan voor mijn sub geen andere matrix maken, dat gaat gewoon niet met de drivers die erin zitten. Ik had liever nog wat meer gebraced. Maar ik denk wel dat dit voldoende is.
- De wanden zijn 3 cm dik, met daarover nog een laag van 18 mm.
- Alle randen van de matrix zijn afgerond met een frees.
- De wanden zijn uiteraard evenwijdig, maar je bedoelt denk ik dat je geen vierkant blok moet maken van allemaal dezelfde afmetingen. Dat heb ik in mijn geval ook niet.
- De versterker komt extern.
- Ik doe er toch noppenspul in. Als het niets is, haal ik het er gewoon weer uit. :)
- Ik ga ook nog testen met BAF wol. Maar het zou in principe niet nodig hoeven te zijn. De kast is precies op maat.

Ik ga vandaag inslagmoeren halen. Weet iemand waar je zwarte M5 inslagmoeren en bouten kan halen? Ik zoek eigenlijk van die inslaghulzen, die hebben een wat kleiner oppervlakte.

Heel misschien kan ik vandaag dan al eens proefdraaien. 8)

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 14 sep 2004, 10:10

Krunk schreef:Weet iemand waar je zwarte M5 inslagmoeren en bouten kan halen? Ik zoek eigenlijk van die inslaghulzen, die hebben een wat kleiner oppervlakte.
ik haal ze gewoon bij de Fixet. ik heb overigens niet zulke goede ervaringen "rampart-schroeven" (ik neem aan dat je die bedoelt met inslaghulzen) en zou aanraden om als het even kan inslagmoeren te gebruiken

Caratje

Berichtdoor Caratje » wo 15 sep 2004, 4:01

Hoi Krunk, Henk-Jan en anderen,

Gisteren bij de Starbucks wat zitten uittekenen en heb daarbij toch weer twee vragen:

1: Als ik nu eens een kast van 30 bij 40 bij 50 wil maken (60 Liter), hoe zet/lig ik hem dan ideaal neer en op welke kant de woofer (de voorkant...)?
a) hxbxd = 50 x 40 x 30
b) hxbxd = 50 x 30 x 40
c) hxbxd = 40 x 50 x 30
d) hxbxd = 40 x 30 x 50
e) hxbxd = 30 x 50 x 40
f) hxbxd = 30 x 40 x 50

2: Dubbel laags MDF lijkt mij lekker stug en om op de ribbe goede hechting te krijgen zat ik eerst te denken aan lekker gleufjes frezen enzo, maar volgens mij krijg je daarmee (na enkele overwegingen) alleen maar spanning in de kast en door imperfectie juist ook minder aanrakingsoppervlak... Klopt dat idee een beetje???
Om ribben toch zo stug mogelijk te maken had ik gedacht aan metale hoekprofiele (breed genoeg om twee stroken schroeven te plaatsen aan beide zijden), is dat wat???
En wat denk men van, na drogen van lijm, van binnenuit een paar deuvels door de twee lagen te plaatsen??? (natuurlijk naast slimme bracing)

Groetjes,

Joep

Kortom, laten we lekker discussiëren op dit Forum, maar als je mij gelooft, neem het me dan achteraf niet kwalijk als ik uiteindelijk toch geen gelijk bleek te hebben!!!!

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » wo 15 sep 2004, 10:10

1 Maakt niets uit, net wat je het beste kwijt kan in je ruimte.

2 Ik zou de plaat er gewoon direct op lijmen zonder er verder iets aan te doen. Lijm is sterder dan hout, dus keep it simple. :wink:

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 15 sep 2004, 10:18

2. idd, ik zou de platen op elkaar lijmen, randen zeg maar trapsgewijs zodat ze mooi in elkaar happen bij t samenstellen.

Robbo

Berichtdoor Robbo » wo 15 sep 2004, 10:51

Ziet er goed uit Krunk !

@Caratje
Denk je er ook aan dat de driver(s) etc. ook wat litertjes plaats innemen ;)

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » wo 15 sep 2004, 10:53

Tnx Robbo. :)
Overigens welkom op dit forum. :D

Een tumult neemt bijvoorbeeld al 7 liter in. Maar je kan met wat demping er ook weer een paar liter bijsnoepen.
Laatst gewijzigd door Bart_M op wo 15 sep 2004, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Robbo

Berichtdoor Robbo » wo 15 sep 2004, 11:10

Die werking van het wol/gritex moet je me even uitleggen. Zorgt de demping van de luchtverplaatsing voor een virtueel grotere kast ?

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » wo 15 sep 2004, 11:24

Door de wol gaat de luchtsnelheid omlaag in de kast, hierdoor lijkt het dat de kast groter wordt.
Pritex wordt vooral gebruikt in basreflexkasten. De bas kan er wat minder "hol" door worden en het gaat staande golven tegen bij de wat hogere frequenties.

michiel

Berichtdoor michiel » wo 15 sep 2004, 22:12

Kleine correctie, wol en dat soort materiaal is in staat om energie op te nemen en af te geven. En dat verklaart de dempende werking. Het wol zal de Q van de kast omlaag brengen, en dat kun je ook bereiken door de kast groter te maken. Vandaar dat de link tussen demping en een grotere kast vaak gemakklijk gemaakt kan worden.

Caratje

Berichtdoor Caratje » do 16 sep 2004, 9:11

Hoi Allemaal,

2) Okee, dan alleen houten hoeklatjes aan de binnenkant en die aan beide kanten goed vast lijmen!!!

1) Dat de orientatie van de kast tov de woofer (en vloer) geen invloed heeft vind ik een beetje vreemd 'klinken'... Misschien kan ik in een later stadium nog bepalen wat de bovenkant wordt, maar de woofer moet toch in een wand geplaatst worden voordat ik naar het resultaat kan luisteren!!!
-> Zal toch wel waar zijn: http://www.diysubwoofers.org/faq.htm

Doei,

Joep

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » do 16 sep 2004, 10:02

Hi,

Dat was niet helemaal wat je vroeg. Je vroeg aan welke kan je de driver het beste kon steken. Dat maakt niet zoveel uit.
De vloer zal bepaalde frequenties versterken, dus je zou wat met de hoogte kunnen varieren.
Er staat mij iets bij dat Sir-Round hier ook eens tegenaan is gelopen, misschien kan hij nog wat praktijk ervaring geven.

SiR-ROUND

Berichtdoor SiR-ROUND » do 16 sep 2004, 15:08

Dat was met mijn oude Rel Strata II wel het geval. Het laag kwam niet goed over een verhoging/opstap in de nieuwe ruimte heen leek het wel...

Men zegt ook dat de plaatsing van een downfiring sub moeilijker te voelen/ervaren is...

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » do 16 sep 2004, 19:53

Vandaag Moffen gehaald en ik heb geleerd wat buffen is.
Van beide kende ik het bestaan dus niet.

Dit is dus een van de 18" passives.
Afbeelding

Close ups van een Mof.
Afbeelding
Afbeelding

Omdat ik nu moffen gebruik kan ik de kast nog eens openmaken om te spelen met demping en tuning. :)

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 16 sep 2004, 19:59

a, noemt jou bouwmarkt dat moffen, "mijn" fixet noemt dat dus rampart schroeven (of iets dat zo klinkt). tip: zet ze vast met lijm in je MDF, anders loop je t risico dat de los komen uit t MDF als je probeert t boutje los te draaien (ik spreek uit ervaring hier :oops: ), zeker als ze vlak bij de rand zitten

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » do 16 sep 2004, 20:02

Goede tip.
Wat voor lijm werkt het beste? Gewoon houtlijm?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 16 sep 2004, 20:09

Krunk schreef:Wat voor lijm werkt het beste? Gewoon houtlijm?
denk t wel, ik heb van die schuimende gebruikt omdat t MDF al te veel opgerekt was om ze er weer goed in te krijgen (ja, heb toen flink wat woorden gebruikt die ik hier op t forum niet zou toelaten als moderator)

michiel

Berichtdoor michiel » do 16 sep 2004, 21:45

Ik heb laatst ook een paar van die moffn gehaald, maar heb ze toch maar neit gebruikt. Aangezien ze dicht bij de rand kwamen en die apparaten best wel wat ruimte nodig hebben. De inslagmoer werkt voor mij nog het best als het om driver montage gaat.

Die moffen komen de kast weer als ik geen gat door een paneel kan boren als bijvoorbeeld de zijwand in de weg zit. Dan zijn die dingen uiterst handig!

Caratje

Demping...

Berichtdoor Caratje » vr 17 sep 2004, 8:39

Hoi,

Had begrepen dat een goed dikke wand met voldoende bracing zoals in deze post bij lage tonen eigenlijk al voldoende moet zijn. Maar kan mij iemand vertellen wat het nut is van de extra plaatjes zachtboard op reeds dubbel 1.8 MDF in deze post, echt gewoon energie opnemen???:

http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... s/376748/0

Deze html vond ik trouwens ook wel gein:

http://www.dddac.de/op04.htm

Groetjes,

Joep

SiR-ROUND

Berichtdoor SiR-ROUND » ma 20 sep 2004, 22:33

Die laatse link is de link naar de sub die ik inmiddels in mijn bezit heb. Die kast op de foto's dus, maar dan met een nieuwe Eton en een Thommessen 2.5...

8)

Tweede in de pijplijn...

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » wo 04 mei 2005, 17:56

Nu de verhuizing voor een groot gedeelte achter de rug is, heb ik vandaag weer kunnen werken aan de Tumult sub.
Morgen gaan de drivers erin, dus dat wordt het uur van de waarheid. Voor mij en de buren. :lol:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb voor de verhouding op het laatste plaatje nog even een cd'tje voor de woofer gezet.

Terug naar “Oude Showcases”