philips 22rh499 drivers

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
MichiMarantz

philips 22rh499 drivers

Bericht door MichiMarantz »

Ik kan deze kopen met orginele filter, maar zonder kast. Loont dit de moeite? Zoja, wat woor omkadering zou ik maken, het orgineel? Of heeft iemand een geniaal idee dat hij mij wil laten uitvoeren?
Alvast bedankt!
markbakk

Re: philips 22rh499 drivers

Bericht door markbakk »

MichiMarantz schreef:
Loont dit de moeite?
Alleen als je heel graag aan de slag gaat met echt vintage spullen. Wordt al gauw meer 'myfi' dan 'hifi', tenzij je echt weet waarmee je bezig bent. Hier vind je beknopte informatie.
Laatst gewijzigd door markbakk op di 23 okt 2012, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
arjank

Bericht door arjank »

MichiMarantz schreef:
Ik kan deze kopen met orginele filter, maar zonder kast. Loont dit de moeite? Zoja, wat woor omkadering zou ik maken, het orgineel? Of heeft iemand een geniaal idee dat hij mij wil laten uitvoeren?
Alvast bedankt!
De 22rh499 is een heel oud philips ontwerp en functioneert naar mijn idee alleen naar behoren als je de kastopzet ongeveer gelijk aan het origineel maakt (alhowel ik zelf twijfel aan de "aparte" mid/hoog opstelling, ik zou eerder een linearray opstelling kiezen). De maten hoeven niet 100% gelijk te zijn, maar de exacte (buiten)maten staan hier http://www.oudio.nl/speakers/22rh499.htm met extra info over de luidspreker. De woofer is de AD1256/W8 voorloper van de alom bekende AD12100/W8.
Bijlagen
22RH499_front_small.jpg
22RH499_inside3_small.jpg
MichiMarantz

Hey,
Ik ben geen purist ofzo. Ik hou wel van die vintage klank. De hele set (drivers+filters) kost 80 euro. Is dat veel voor zoiets?
Dus ik moet ze zo origineel mogelijk houden. Wat is dan een linearray opstelling? Kasten dikker maken en spanten plaatsen voor bas kan nooit kwaad zeker.
Bedankt
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Het mid en hoog compartiment wordt neem ik aan afgesloten door een plaat ? (ik zie wel rubber strips lopen)

Het zal een potente speaker zijn met een 12" voor het laag en 80 liter.

80€ is een nette prijs voor alle units overigens. (18 stuks....)

Wellicht dat het filter nog wat sporen van ouderdom heeft (lekkende condensatoren bijvoorbeeld)
Dit is nog naderhand te vervangen door identiek materiaal.

lovende woorden:
http://philipsvintage.webklik.nl/page/22rh499#__frame__"

bijlage: filter.
Laatst gewijzigd door bartsegers op do 25 okt 2012, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Let op!! er zit een fout in het filterschema hierboven! De condensator C3 parallel aan de spoel hoort parallel over de groep middentoners te staan.

verder begrijp ik die grote aantallen mids en tweeters niet! Ik heb hier een vergelijkbare configuratie staan met 2x5060SQ en 2x 0160 en dat is al teveel. Na een tweeter eruit plus verzwakking voor de andere en verzwakking op de mid komt de zaak beter in balans.

Ik zou gewoon een mid en een tweeter monteren in een rechte lijn boven elkaar, filter kun je wel gelijk houden.
Impedanties blijven gelijk als je van 4 naar 1 gaat en dan is het filter ook hetzelfde.

Of was het rendement van de AD1256 soms 6dB hoger dan van de AD12100? kan ik me ook niet voorstellen....

Hieronder heb ik filterschema aangepast
filter22RH499.JPG
markbakk

Bericht door markbakk »

Ik sluit niet uit dat het 'foute' schema beter klinkt dan het juiste. :sure: Totdat je versterker in rook opgaat natuurlijk, want die zuigkring sluit de boel hoogfrequent aardig kort, het is een leuke elektrostaat zo. Goeie correctie dus.
bartsegers

ik heb de afbeelding schaamteloos uit dit topic gehaald:

http://www.gloeidraad.nl/radioforum/ind ... d&id=89323

Daar wordt ook gesproken over de foutjes in het filter.
Zal mijn post even aanpassen! Excuses
markbakk

Bericht door markbakk »

Maakt niet uit, de TS heeft het originele filter, maar geen idee omtrent de kast die eromheen hoort. De inmiddels toegevoegde foto's in dit topic moeten hem toch voldoende houvast bieden om ook een kast te bouwen. Maar ik zou m'n geld liever stoppen in iets van meer recente datum. Philips maakte destijds zeker goede units, maar tot de integratie van goede complete systemen kwam het 'minder vaak'.
bartsegers

Vind het ook een beetje rare combi zo.

Is het rendement van die woofer zo hoog, dat er 4 mids en tweeters tegen moeten boksen ?
Of worden ze om vervormingsredenen verzwakt en dan met zn viertjes ingezet.. ?

Het is inderdaad niet moeilijk om 80 liter kastje te maken.
Ik zou zelf voor woofer-mid-tweeter gaan.

Je hebt dan geen ander filter nodig, de impedantie van 1 losse of 4serie-parallel units is gelijk.
Die 0160 tweeter is echt wel een prettig model trouwens, heb er vaak naar geluisterd zelf.
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

markbakk schreef:
Maakt niet uit, de TS heeft het originele filter, maar geen idee omtrent de kast die eromheen hoort. De inmiddels toegevoegde foto's in dit topic moeten hem toch voldoende houvast bieden om ook een kast te bouwen. Maar ik zou m'n geld liever stoppen in iets van meer recente datum. Philips maakte destijds zeker goede units, maar tot de integratie van goede complete systemen kwam het 'minder vaak'.
Ach..dat is nu juist het leuke van dit soort units. ze kosten weinig en een paar stukken MDF zijn ook de kosten niet.
In elk geval wel de biploire C's vervangen door een paar knappe MKP's want dat is zeker nu een grote bron van irritatie.
arjank

Bericht door arjank »

Er valt zeker wat leuks van te bakken, zeker voor 80 eurie.
Kun je zelfs een paar experimentale kasten maken, bijv eentje waarbij er maar 1 tweeter en 1 mid in zit (zoals de meesten hier al aangeven).
Dan een kast conform flipse ontwerp.
En vervolgens kun je nog een kast maken volgens een line-array recept, zet de mids in een rijtje boven elkaar en daarnaast de tweeters in een rijtje boven elkaar.
Met die Line-array is het dan wel zaak dat je de mid/tweeter kolom op oorhoogte hebt zitten.
Misschien dat je nog een L-pad voor de mids en tweeters kunt zetten voor het geval ze wat te veel "aanwezig" zijn t.o.v. de woofert.

Succes, en hou ons op de hoogte van de resultaten! Vintage Philips rulezzzz
bartsegers

lekker aan de slag :) :rofl:
Bijlagen
knutselzuiltje.JPG
arjank

Bericht door arjank »

bartsegers schreef:
lekker aan de slag :) :rofl:
Yessss, dat is uhm, de linearray versie van de 22rh499 :rock:
MichiMarantz

OK, dan ga ik er langzaam aan beginnen. Zal wel tergend traag gaan, eerste volledige kast die ik zelf ga bouwen.
Bedankt voor al het advies.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

MichiMarantz schreef:
Zal wel tergend traag gaan,

Er is tegenwoordig ook sneldrogende houtlijm! :lol:
markbakk

Bericht door markbakk »

Mr Tube schreef:
In elk geval wel de biploire C's vervangen door een paar knappe MKP's want dat is zeker nu een grote bron van irritatie.
Neuh joh, papier-olietypes natuurlijk! :rofl: :rofl: :rofl:
Even zonder gekheid, ik zou gewoon het originele filter proberen, eventueel de C-tjes vervangen door nieuwe bipolaire exemplaren, lekker goedkoop. Als je wilt upgraden moet je niet aan zo'n oude speaker beginnen. En ik heb eerlijk gezegd de 0160's altijd matig gevonden. Leuk voor halverwege jaren '70, maar een decennium later kwam de echte kwaliteitsslag in dometweeters.
arjank

Bericht door arjank »

markbakk schreef:
Mr Tube schreef:
En ik heb eerlijk gezegd de 0160's altijd matig gevonden. Leuk voor halverwege jaren '70, maar een decennium later kwam de echte kwaliteitsslag in dometweeters.
Ho, wacht, stop =;
Deze tweeters zijn echte "diamonds in the rough". Het probleem is dat ze in 90% van de ontwerpen niet optimaal gefilterd zijn.
Wil je ze helemaal top inzetten dan moet je ze echt koppelen aan de 8"tractrix hoorn van Dayton. Dan zijn ze vanaf 1.6khz inzetbaar en klinken dan fenomenaal. De testopstelling die ik destijds heb gemaakt kon mij en een paar anderen helemaal overtuigen. Het hoog klonk realitischer dan dat van de Vifa 19mm ringradiators in mijn VIDA's(avatar). Zie onderstaand topic voor metingen.-
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=3&t=9557
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Ik heb de mening over de 0160 inmiddels wel wat bijgesteld.

aangezien de Flipsen voorlopig even mijn hoofdsysteem worden heb ik er wat aan gedaan om ze wat beter te late klinken.
Het trio 12 systeem gaat op de schop nu.

ten eerste heb ik een tweeter vervangen door een weerstand van 3,3 Ohm, testen: nog steeds zat hoog (zou nog minder kunnen en sist nog steeds een beetje) bij mij staan twee 4 Ohm tweeters in serie dus vandaar.
Midrange met twee 5060SQ in serie is door de vorige eigenaar al met een paar weerstanden verzwakt en dat laat ik zo, de bipolaire C wordt vervangen door een paar MKP's uit de rommelbak.
De 3,3uF van de tweeter is van een redelijk type en wordt alleen verplaatst naar de aansluitklem, dus geen cascade filter meer.

De tonale balans is een stuk beter zo en de tweeter klinkt mooi schoon, het gesis is ook helemaal weg.

volgens mij zijn de kantelfrequenties 500Hz en 5KHz en daar is niets mis mee.
markbakk

Bericht door markbakk »

arjank schreef:
Ho, wacht, stop =;
Natuurlijk is goede filtering wel belangrijk. Dat zeggen er meer, een zekere Deen onder anderen. En ik deed dat vroeger ook minder goed dan nu =; . Ik vond ze vroeger altijd scherp en een beetje dichtgeplakt in het tophoog in vergelijking tot de textieldomes en metaldomes waarmee Vifa in de jaren '80 kwam. En of dat nu door het piekje boven 10k komt of door de resonanties daar, ik kan het niet zeggen. Heb nog wel een stelletje liggen, vermoed ik. Dus wie weet zoek ik het nog eens uit.
arjank

Bericht door arjank »

markbakk schreef:
arjank schreef:
Ho, wacht, stop =;
Natuurlijk is goede filtering wel belangrijk. Dat zeggen er meer, een zekere Deen onder anderen. En ik deed dat vroeger ook minder goed dan nu =; . Ik vond ze vroeger altijd scherp en een beetje dichtgeplakt in het tophoog in vergelijking tot de textieldomes en metaldomes waarmee Vifa in de jaren '80 kwam. En of dat nu door het piekje boven 10k komt of door de resonanties daar, ik kan het niet zeggen. Heb nog wel een stelletje liggen, vermoed ik. Dus wie weet zoek ik het nog eens uit.
Een piek in het hoog hebben ze zeer zeker een resonantie daarintegen nagenoeg niet (zie waterval diagram, opmerking: de kleine onregelmatigheden in de plot in het tophoog komen maar deels door de tweeter en deels door de meetmic, dit zie ik bij al mijn metingen wel een beetje terug). Een viltknopje kan daar wel wat tegen doen.
Heb echter geen metingen gedaan met extra demping en dan zonder hoorn.
Maar met die hoorn zit het er strak uit (zie de 3 metingen op pagina 3 http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 7&start=50 )
Bijlagen
ad0160 T4 20degrees off-axis decay.jpg
ad160 demping vilt.JPG
markbakk

Bericht door markbakk »

arjank schreef:
de kleine onregelmatigheden in de plot in het tophoog komen maar deels door de tweeter en deels door de meetmic,
Zijn waarschijnlijk vroege reflecties van microfoonbehuizing of houder en statief. Maar wanneer ik de CSD van de 0160 vergelijk met een plot van een (wat nieuwere maar flink gebruikte) D26TG35, dan sta ik niet direct te juichen.
111027_D26TG35_1_CSD.jpg
Let op de schaalverdeling, het beetje aan resonanties boven 10k zit bij de D26 op (dik) -20dB. Bij de 0160 zitten die toch een stuk hoger. Kan ook aan de meting liggen, wil je dat achterhalen, dan moet je ze uiteraard direct vergelijken.
arjank

Bericht door arjank »

markbakk schreef:
Kan ook aan de meting liggen, wil je dat achterhalen, dan moet je ze uiteraard direct vergelijken.
Inderdaad, gelijke meetopstelling(apparatuur) anders is het niet echt eerlijk.
Hier een plaatje van de Vifa XT19 in de behuizing van mijn VIDA's, ziet er strak uit maar de tweeter is hier ook mooi verzonken en de hoeken van de behuizing zijn flink afgeschuind.
Bijlagen
Vifa XT19 on axis decay.jpg
Vifa XT19 on axis decay.jpg (25.65 KiB) 3202 keer bekeken
facetten.jpg
facetten.jpg (23.29 KiB) 3202 keer bekeken
Plaats reactie