bouwmarktgezaag....

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Walt

bouwmarktgezaag....

Bericht door Walt »

Klopt helemaal, je vergeet echter nog het stukje erna:

Alle zaagsneden zijn verbrand, de zaagsnedes zijn schuin omdat het zaagblad scheeft stond en alle panelen zijn te kort dan wel te lang. :mrgreen:

Groetjes Walter
cobaltjeh

Re: Vera 3 Hobby Hifi 1e orde 3-weg

Bericht door cobaltjeh »

Walt schreef:
Klopt helemaal, je vergeet echter nog het stukje erna:

Alle zaagsneden zijn verbrand, de zaagsnedes zijn schuin omdat het zaagblad scheeft stond en alle panelen zijn te kort dan wel te lang. :mrgreen:

Groetjes Walter
Haha, je leest het inderdaad wel eens ja.

Gelukkig lijken ze hier bij de bouwmarkt wel vakmensen in dienst te hebben.
Zeker als ze vanuit de tekening meteen zien hoe ze het beste kunnen zagen.
serum

Bericht door serum »

Dan weet ik het zeker dat jij het niet over de gamma in Zwolle hebt..

Daar hebben ze Stevie Wonder op de zagerij staan. (maw, je betaalt geld voor het verknallen van een plaat..) onlangs een plaat in stukken laten hakken (meubelmultiplex) welke diep donker zwart op de randen werd. Weekje later wat MDF op 'maat' laten zagen, Kennelijk hanteren ze een tolerantie van 4mm. Jawel.. 4mm.. Ook nog onevenredig scheef bij voorkeur. (ze zagen in tegenstelling tot de aanwezige waarschuwingen dus wél in verstek..) een plaatje van 303X1200 varieerde van de 305 tot 301mm. Grrrrrrr..
Laatst gewijzigd door serum op wo 17 okt 2012, 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
reddoortranscendence

Bericht door reddoortranscendence »

Dat is hier bij Gamma Waalwijk ook. Altijd wel afwijking van een paar mm. Ik laat zo'n jonge knul dan net zolang meten en zagen dat het naar mijn zin is.
richard

Bericht door richard »

Als het echt precies moet laat ik de panelen iets te groot zagen en maak ze zelf met de bovenfrees exact op maat.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Ik laat mijn hout altijd door een kennis zagen, die heeft een timmerwerkplaats annex meubelmakerij.

http://www.leijendekkerzaagman.nl/L%26Z ... laats.html
MechanicalAnimal

Bericht door MechanicalAnimal »

*kwijl*

doe mij ook zo'n werkplaats, daar sluit je jezelf toch in op :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Die zaagtafel van hem is heel fijn: voorritszaag tegen splinteren en digitale uitlezing voor de zaagmaten :kwijl: :kwijl:
MechanicalAnimal

Bericht door MechanicalAnimal »

:goeie:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Over haaksheid gesproken, het plaatmateriaal zelf is ook niet altijd haaks. Met een zaagtafel kom je dan echt in de problemen en kun je alleen met een wandzaag rechte kanten aan je plaat zagen!
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Met een formaatzaag wel. Daarom kom ik ook geen steak verder met mijn stationaire zaagtafel. Ik wil een formaatzaag bouwen maar dat is misschien niet haalbaar...
Martijn v

Bericht door Martijn v »

reddoortranscendence schreef:
Dat is hier bij Gamma Waalwijk ook. Altijd wel afwijking van een paar mm. Ik laat zo'n jonge knul dan net zolang meten en zagen dat het naar mijn zin is.
Of je rijd naar de multimate in kaatsheuvel, een bouwmarkt met houtzagerij.
Fokko
Contacteer:

Re: bouwmarktgezaag....

Bericht door Fokko »

Ik heb zelf ook bij een Gamma gewerkt, de arme student moet ook eten. Ik geloof niet zozeer dat de medewerker onwillig is, maar dat het ontbreekt aan de kunde of de kwaliteit van de machine. Zo'n plaatzaag is niet gemaakt om heel precies te zagen, met een zaagtafel kun je veel preciezer. Daarnaast staat het materiaal er altijd wel wat scheef op, of zodra je er met de zaag overheen gaat, dat het ietwat verschuift. Daargelaten wordt de machine met regelmaat mishandeld, bijvoorbeeld een slinger geven aan de boog die waar de machine in hangt, en dan ineens in zijn borging laten vallen. Op die manier is het een kwestie van tijd voordat er speling op de machine zit.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Beginnen onwil en onkunde niet bij de aanname dat de klant niet meer mag verwachten? O:)

Natuurlijk zijn er grenzen aan de zaagprecisie die van een bouwmarkt mag worden verwacht, maar een bouwmarkt moet toch op zijn minst bijv. een flinke schuifdeurkast kunnen leveren die zonder kieren in elkaar past, en waarvan de deuren niet vast danwel uit hun geleiding lopen. Voor een klant maakt het geen bal uit of dat niet lukt omdat het materiaal tijdens het zagen verschoof, omdat de borging van de zaagmachine is losgeraakt, of wat dan ook. Hetzelfde geldt voor verbrande of anderszins slordige zaagsneden.

Anderzijds zijn in het verleden meermaals ervaringen voorbij gekomen met ervaren vakmensen die behoorlijk werk afleverden in hetzélfde filiaal waar andere medewerkers hun klanten wegstuurden met schots en scheef zaagwerk. Een bekwaam vakman houdt niet alleen rekening met de eigenschappen van zijn gereedschap, maar voelt zich ook verantwoordelijk voor tijdig onderhoud ervan. Waar afwijkingen dan toch onvermijdelijk zijn, zorgt hij ervoor dat deze zo gunstig mogelijk uitpakken.

Het moet gezegd worden dat dergelijke toewijding en ervaring onder bouwmarktpersoneel schaars is. Het maakt weinig uit of dat iemand aanspreekt of aangerekend kan worden: dit is een feit waarmee we te dealen hebben.
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Kleine zaken bieden ook geen garantie, is mijn ervaring.
Bij Hubo in Wageningen (inmiddels verdwenen) zaten ze er regelmatig een mm naast.
Een andere kleine DIY zaak met eigen zagerij bakte er al helemaal niets van.
Daar presteerden ze het om een plankje van 25cm, ca. 4mm te laten verlopen of zaten er flinke happen van een paar mm uit de zijkant.
Dit was gewoon met 'ervaren' vast personeel achter de tafel.

Uiteindelijk heb ik tegen verwachting in een fijn adres gevonden bij de Multimate in Renkum, aardig personeel en als je aangeeft dat het heel precies moet doen ze dat ook.
Na een praatje bleek ook dat de beste man de eigenaardigheden van de zaagtafel kende.
Zuiver haaks en tot nu toe niet meer dan een halve mm ernaast gezeten :rock:

Het zal ook veel uitmaken denk ik als je aangeeft waarvoor het is (aankooppunt voor een leuk praatje) en de zagerij een paar dagen de tijd geeft om het te laten zagen.
Het werkt gewoon een stuk meer ontspannen als er niemand meekijkt en dan hebben ze ook alle tijd om een rustig moment uit te kiezen.
Om dezelfde reden altijd het weekend vermijden ;).
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Marp schreef:
Het moet gezegd worden dat dergelijke toewijding en ervaring onder bouwmarktpersoneel schaars is.
Dit mag je inderdaad wel verder doortrekken dan bouwmarkten.
Chris_T schreef:
Het zal ook veel uitmaken denk ik als je aangeeft waarvoor het is (aankooppunt voor een leuk praatje) en de zagerij een paar dagen de tijd geeft om het te laten zagen.
Het werkt gewoon een stuk meer ontspannen als er niemand meekijkt en dan hebben ze ook alle tijd om een rustig moment uit te kiezen.
Om dezelfde reden altijd het weekend vermijden ;).
Ik denk dat je hiermee een goed punt aansnijdt: van de communicatie vanuit de klant mag ook wel iets worden verwacht, en de gelegenheid bieden om zelf het tijdstip te kiezen, of het misschien zelfs aan een collega overlaten, zou ook nog wel kunnen helpen.
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Het punt wat ik probeer te maken, is dat de bouwmarkt een bouwmarkt is. Een afwijking van kleiner dan een mm is netjes. Zeker bij kleinere delen, waar het hout met moeite goed op de plaatzaag blijven zitten. Naar mijn mening, als je streeft naar perfectie betreft het werkstuk moet je naar een houthandel of een timmerman gaan, dit zijn vaklieden en ervoor opgeleid. Zelf zaag ik het altijd grof op maat bij de bouwmarkt, en dan zaag ik het thuis op de zaagbank op maat. Handig is om dan de mogelijk niet haakse kant van de bouwmarkt eraf te zagen.

Verder deel ik natuurlijk de mening dat verbrande stukken hout, of een afwijkingen van millimeters wel erg grof is. De criteria die de AF stelt vind ik persoonlijk een goede richtlijn; dit is een prima zaag voor normaal meubelwerk. Ooit was er een klant die met een schuifmaat alle delen ging nameten... hij constateerde een kleine afwijking in maat en haaksheid.

Wellicht is het een unique selling point, een bouwmarkt met een garantie betreft precisie van het zaagwerk. O:)
Berre

Bericht door Berre »

Chris_T schreef:
Om dezelfde reden altijd het weekend vermijden.
Klopt. Ik ga altijd op een rustige weekdag en belangrijk (!) na lunchtijd. Een hongerige werknemer is gejaagd en minder aandachtig.

(Tip: Dat geldt ook voor de autokeuring. Nooit voor de lunch!)
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Fokko schreef:
Het punt wat ik probeer te maken, is dat de bouwmarkt een bouwmarkt is. Een afwijking van kleiner dan een mm is netjes.
Dat zal niemand willen weerleggen, maar zulke kleine afwijkingen waren hier geen issue.
Fokko schreef:
Verder deel ik natuurlijk de mening dat verbrande stukken hout, of een afwijkingen van millimeters wel erg grof is.
Dan zitten we uiteindelijk toch nog op dezelfde lijn, want dit was exact waar het over ging op het moment dat je oorzaken opsomde. De zelfbouwers in dit topic zijn toch wel van een ander caliber dan die meneer met zijn schuifmaat bij de Arnhemse fijnhouthandel... geloof ik. :lol:
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Achja, ken de frustratie. Bij de Praxis een keer een eiken meubelpaneel doormidden laten zagen.. Volgens mij was de zaag daar niet voor bestemd :x
KoenVW

Bericht door KoenVW »

Ik werk zelf in de Gamma in de Meern, en wat ik je kan vertellen is dat het voor het grootste gedeelte ligt aan het personeel wat voor je zaagt...

De enige tip die ik kan geven is ga niet op zaterdag of zondag om hout te laten zagen, maar door de weeks tussen 9 en 6. Dan weet je dat er personeel is die veel ervaring heeft met die machine. Vragen naar ervaren personeel kan ook gewoon, als je precisiewerk wilt kan je dat haast niet verwachten van een 16 jarige met een bijbaantje in de bouwmarkt.

Ik heb het zelf ook een keer gehad, thuiskomen en dan er achter komen dat er gewoon 2 a 3 millimeter te kort was gezaagd! Super frustrerend natuurlijk! Daarom dus ook altijd gelijk nameten nadat het gezaagd is. Je hebt er toch nog niet voor betaald, en je verplichten om het te kopen als de maten niet kloppen kunnen ze je toch niet!
Lieuwe

Bericht door Lieuwe »

Ik heb zelf bij een formido en de praxis gewerkt. Helaas is eerstgenoemde te ver weg en de 2e gesloten. Daardoor zijn mijn mogelijkheden om zelf te zagen dus weg, want het normaal personeel kan 9 van de 10x niet nauwkeurig zagen..
Ik probeer dan altijd ervoor te zorgen dat de stukken van dezelfde maat uit 1 zaagsnede gehaald worden.
Tijd geleden ook bij de hubo hier. Een klein kistje in verstek laten zagen. Zit er gewoon 1-2mm verloop over 30cm :evil: .. Daar betaal je dan best wel grof geld voor..
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

En dan ook nog per zaag snede betalen? Ik heb gehoord dat dat wel het geval is bij de gamma in leeuwarden.
En als het dan ook nog erg slordig gedaan is is dat best frustrerend.
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Fokko schreef:
Het punt wat ik probeer te maken, is dat de bouwmarkt een bouwmarkt is. Een afwijking van kleiner dan een mm is netjes. Zeker bij kleinere delen, waar het hout met moeite goed op de plaatzaag blijven zitten. Naar mijn mening, als je streeft naar perfectie betreft het werkstuk moet je naar een houthandel of een timmerman gaan, dit zijn vaklieden en ervoor opgeleid. Zelf zaag ik het altijd grof op maat bij de bouwmarkt, en dan zaag ik het thuis op de zaagbank op maat. Handig is om dan de mogelijk niet haakse kant van de bouwmarkt eraf te zagen.
Op een verticale platenzaag is absoluut haaks te zagen, kleine delen moeten op de zaagtafel. Naast mijn functie als allround houtskeletbouwer moet ik ook leerlingen opleiden tot timmerman. Deze leerlingen kunnen vrijwel direct goed zagen op de verticale en tafel volgens maatvoering met de daarvoor aangegeven toleranties, dan heb ik het over jongens die op niveau 2 worden opgeleid.
Zou ik mindere kwaliteit geleverd krijgen in de bouwmarkt dan mogen ze opnieuw zagen, daar heb ik recht op.
Berre

Bericht door Berre »

Ik prijs me bijzonder gelukkig met een bouwmarkt in een straal van 1 km waar ze een peperdure computergestuurde zaagtafel hebben. Ze tikken de maten in op het touch screen en de machine doet de rest. Tolerantie minder dan 0,1 mm ...

En als klap op de vuurpijl: ze kunnen in verstek zagen en niet alleen 45°, maar élk verstek tussen 0° en 90°. Handig als je bijvoorbeeld zeskantige zuilen wil bouwen of vijfkantige ;) Hoe gek je het ook wil maken.

In verband daarmee vraag ik me af of het aan te bevelen is om bij een verstek een graadje kleiner te kiezen; kwestie van wat extra ruimte te hebben voor de verlijming, terwijl de punt van het verstek toch volledig aansluit. Wie heeft daarmee ervaring? En hoeveel extra graden zou dan aan te bevelen zijn?
Plaats reactie