Marantz CD Player kapot?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Marantz CD Player kapot?
Beste mede forumleden,
Ik heb een Marantz cd speler (5001). Nu is hij gaar geloof ik, bij het indoen van een cd (maakt niet uit welke of wat dan ook) krijg ik de no disk error.
via internet ben ik er achter gekomen dat het misschien de lazer is die kapot is.
Is er een manier om dat te controleren en is het vervangen er van iets wat iemand met beperkte elektronische kennis kan vervangen?
foto's volgen.
groeten Daan
Ik heb een Marantz cd speler (5001). Nu is hij gaar geloof ik, bij het indoen van een cd (maakt niet uit welke of wat dan ook) krijg ik de no disk error.
via internet ben ik er achter gekomen dat het misschien de lazer is die kapot is.
Is er een manier om dat te controleren en is het vervangen er van iets wat iemand met beperkte elektronische kennis kan vervangen?
foto's volgen.
groeten Daan
Re: Marantz CD Player kapot?
Je zou eerst eens het lensje kunnen schoonmaken met een wattenstaafje gedoopt in glassex.
En dan gelijk ook even de asjes van de geleiders (opnieuw) invetten.
Helpt dat niet dan is het in principe wel mogelijk om de laser te vervangen :
http://www.ebay.nl/itm/Original-SONY-KS ... 0550045389
Echter, sommige types moeten na inbouw ook nog worden afgeregeld met een scoop en service manual, kan niet zo zeggen of dat voor deze geldt.
En dan gelijk ook even de asjes van de geleiders (opnieuw) invetten.
Helpt dat niet dan is het in principe wel mogelijk om de laser te vervangen :
http://www.ebay.nl/itm/Original-SONY-KS ... 0550045389
Echter, sommige types moeten na inbouw ook nog worden afgeregeld met een scoop en service manual, kan niet zo zeggen of dat voor deze geldt.
-
studiostevus
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31
Re: Marantz CD Player kapot?
De meeste cd-spelers hebben een service-mode. Daarin worden foutmeldingen aangegeven. Je zou eens kunnen googlen hoe je in die service mode komt (meestal aanzetten met een paar knoppen ingedrukt houden)....
Re: Marantz CD Player kapot?
@ studiostevus en ray5150
Bedankt voor de tips, ga er morgen verder naar kijken.
Inmiddels heb ik wel de service manual gevonden, zie bijlage. Daar staat ook die toetscombinatie in.
Kan alleen niks vinden over het kalibreren van de lazer.
Eerst maar eens schoon maken, en anders gewoon proberen denk ik.
Groeten Daan
Bedankt voor de tips, ga er morgen verder naar kijken.
Inmiddels heb ik wel de service manual gevonden, zie bijlage. Daar staat ook die toetscombinatie in.
Kan alleen niks vinden over het kalibreren van de lazer.
Eerst maar eens schoon maken, en anders gewoon proberen denk ik.
Groeten Daan
- Bijlagen
-
- CD5001-1.pdf
- (1.02 MiB) 6801 keer gedownload
-
- CD5001-2.pdf
- (2 MiB) 129 keer gedownload
-
- CD5001-3.pdf
- (1.59 MiB) 125 keer gedownload
-
- CD5001-4.pdf
- (799.5 KiB) 224 keer gedownload
Re: Marantz CD Player kapot?
lazer=laser
Als je de kap eraf hebt, je doet de la open en dicht (zonder CD) en het is vrij donker in de ruimte waarin je zit ... zie je dan een rode gloed als de laser op en neer gaat
Waarschuwing
Niet van bovenaf recht in de laser kijken maar schuin vanaf de zijkant (45 graden of zo)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FMVZczPl ... re=related[/youtube]
Als je de kap eraf hebt, je doet de la open en dicht (zonder CD) en het is vrij donker in de ruimte waarin je zit ... zie je dan een rode gloed als de laser op en neer gaat
Waarschuwing
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FMVZczPl ... re=related[/youtube]
Re: Marantz CD Player kapot?
Bedankt SARK!
Zojuist even geprobeerd! En mijn vermoedens zijn bevestigt, helemaal niks als de lezer op en neer gaat.
Dus net even een nieuwe besteld in Engeland, voor 16.76 euro inclusief verzending.
Nog even kijken hoe ik dit aan ga pakken! Foto's zal ik hier plaatsen.
Groeten Daan
Zojuist even geprobeerd! En mijn vermoedens zijn bevestigt, helemaal niks als de lezer op en neer gaat.
Dus net even een nieuwe besteld in Engeland, voor 16.76 euro inclusief verzending.
Nog even kijken hoe ik dit aan ga pakken! Foto's zal ik hier plaatsen.
Groeten Daan
Re: Marantz CD Player kapot?
Kijk even goed na of je voor dit type laser nog zaken moet instellen/calibreren, ik denk het wel.
Re: Marantz CD Player kapot?
Dag SARK!
Ik heb daar niks over kunnen lezen in de service manual.
Ook heb ik gelezen dat meerdere marantz modellen (deze helaas geen info over gevonden) geen calibratie nodig hebben......
Ik hoop dat het goed komt!
Groeten Daan
Ik heb daar niks over kunnen lezen in de service manual.
Ook heb ik gelezen dat meerdere marantz modellen (deze helaas geen info over gevonden) geen calibratie nodig hebben......
Ik hoop dat het goed komt!
Groeten Daan
Re: Marantz CD Player kapot?
Zo de vervangende laser is binnen!
binnenkort samen (mijn elektronica kennis is beperkt.....)met een forumlid proberen te vervangen.
gr Daan
binnenkort samen (mijn elektronica kennis is beperkt.....)met een forumlid proberen te vervangen.
gr Daan
