LBVS met andere afmetingen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MartyF
Berichten: 62
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 12:01
Locatie: Edam

LBVS met andere afmetingen

Bericht door MartyF »

Hallo allen,

Ook ik ben begonnen aan de Low Budget Vloerstaander van Edo. Vanwege mijn huiskamerinrichting heb ik echter een iets hogere vloerstaander nodig. Ik heb daarom het oorspronkelijke model hoger gemaakt, tussen de tweeter en woofer een dichte afscheiding geplaatst en rond de BR-pijp ook een dichte afscheiding. De ruimte tussen deze twee schotten komt overeen met de ruimte tussen boven- en onderkant van het oorspronkelijke ontwerp.
lbvs_01.jpg
Leek me een goede oplossing, de inhoud komt overeen met het origineel, alleen de BR-pijp zit wat lager (wanneer je alleen de relevante onderdelen bekijkt steekt deze half naar buiten). Maar ik begin nu toch wat te twijfelen. We hebben het immers over een (soort van) mass loaded transmission line. Daarbij is er sprake van een staande golf, waardoor het lager plaatsen van de poort invloed kan hebben op de golflengte van deze staande golf. Verder schijnt de woofer op een derde van de bovenkant te moeten zitten, door mijn ontwerp komt deze nu bovenin.

Wie kan iets zeggen over de keuzes. Gaat dit het resultaat inderdaad nadelig beïnvloeden, of hoef ik me geen zorgen te maken.

Groet,
Martin
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: LBVS met andere afmetingen

Bericht door markbakk »

De basmiddentoner hoort inderdaad op enige afstand van de bovenzijde van de line. Ik betwijfel of jouw voorstel goed gaat werken. Maar daarover kunnen AJHorn- en MathCAD-specialisten wel meer zeggen.

Mij lijkt een oplossing met één verder omhooggeschoven schot om de 'BR'-pijp beter. Je zou de kast ook nog wat minder diep kunnen maken en de line vervolgens ook nog wat langer, dat zal weinig kwaad kunnen. Of je zet de twee zijpanelen niet haaks, maar met een wat scherpe hoek op de baffle, zodat je een trapeziumvormige kast krijgt. Is ook nog wat beter voor de weergave van het midden.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: LBVS met andere afmetingen

Bericht door Henkjan »

markbakk schreef:
Mij lijkt een oplossing met één verder omhooggeschoven schot om de 'BR'-pijp beter.....
als dat mogelijk is, dan is dit de netste oplossing. het wat verder naar beneden zitten van de pijp maakt niet veel uit
Gebruikersavatar
MartyF
Berichten: 62
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 12:01
Locatie: Edam

Re: LBVS met andere afmetingen

Bericht door MartyF »

Het hoger plaatsen van het schot rond de basreflexpoort is goed te doen. Hij komt dan wel tegen de bovenrand van de pijp te liggen. Maar deze oplossing is het eenvoudigst. Eventueel kan ik nog wat extra materiaal in de kast aanbrengen om wat volume op te snoepen. Wat schuine schotjes of zo, kan immers ook geen kwaad.

Ik zal proberen van het vervolg van de bouw in dit topic verslag te doen.

THNX.
Gebruikersavatar
MartyF
Berichten: 62
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 12:01
Locatie: Edam

Re: LBVS met andere afmetingen

Bericht door MartyF »

Tijdje stil geweest. De LBVS's zijn inmiddels af, maar nog niet afgewerkt. Hierbij wat foto's van de afgelopen weken.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Gebruikersavatar
MartyF
Berichten: 62
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 12:01
Locatie: Edam

Re: LBVS met andere afmetingen

Bericht door MartyF »

Realiseerde mij dat de speakers inmiddels alweer een paar jaar staan te "draaien". Afgewerkt in grijs hamerslag. Tevreden, vaak genieten, maar soms hoorde ik dingetjes.

Dus toen ik op dit forum mijn eigen foto's zag en dus zag dat er nog bipolaire elco's in zaten (budget), begon het te kriebelen. De 10 uF voor de woofer is inmiddels vervangen door een Mundorf MCap Evo Oil. De andere twee door een combi van 2/3 Mundorf MCap Evo Oil met (vanwege het hooggedrag van de Mundorf) 1/3 Audyn Cap Plus. En nog wat Vishay MKP1837, die kosten toch haast niets.

Verrassend. Nog niet ingespeeld, wat met bepaalde condensatoren toch wel enige tijd schijnt te kosten. Meteen viel het hoog op, wat te sterk haast. Maar is ook wennen. Maar er een ohmpje extra tussen (zie oorspronkelijk ontwerp) brengt het beter in balans. Heb het idee dat ik toch weer een stuk betere speakers heb staan. Evenwichtiger. Minder boom misschien? Hoor meer aspecten van de muziek.

Dat wordt weer veel muziek spelen de komende tijd.

PS! De insteek met andere afmetingen is uitstekend geslaagd.
Bijlagen
Speaker - 3.jpg
Speaker - 4.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: LBVS met andere afmetingen

Bericht door Walt »

Zijn mooie condensatoren, verbaast me niet dat het beter klinkt. Laat het rustig verder inspelen zou ik zeggen. Je kan ook die kernspoel nog een keer vervangen door een luchtspoel of foliespoel.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
MartyF
Berichten: 62
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 12:01
Locatie: Edam

Re: LBVS met andere afmetingen

Bericht door MartyF »

Zat ik ook te denken. Maar meen dat dat destijds ook een budgettaire beslissing was.
Wat zou dat nog kunnen doen, denk je?
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: LBVS met andere afmetingen

Bericht door Chris_T »

Besef wel dat het verschil wat je nu hoort mogelijk (grotendeels) te wijten is aan de tolerantie van de componenten :!:
Deze elco's hebben namelijk een grens van +/-10% en in de praktijk valt de waarde daar geregeld buiten.
Wat ook bekend is, is dat elco's een hogere interne weerstand hebben t.o.v. film condensators.
Dan kan een duidelijk effect hebben, zeker als deze in serie met de tweeter staan.

Mis je trouwens transparantie in het geluid? Een kernspoel voegt een beetje vervorming toe (vaak met een groter aandeel 3e orde), maar dat hoeft geen bezwaar te zijn.
Gitaarwerk bijvoorbeeld kan daardoor juist meer gedetailleerd van klinken.
Gebruikersavatar
MartyF
Berichten: 62
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 12:01
Locatie: Edam

Re: LBVS met andere afmetingen

Bericht door MartyF »

Tja, transparantie in het geluid. Heb geregeld mij licht geërgerd aan een "boombox" effect. Het diepe laag is prima, maar daarboven wordt het wat wollig. En de woofer gaat toch door tot een 2k.

Als ik kijk naar foliespoelen, dan zou ik het qua budget willen houden op 1.50mH Cross Foil Coil 16AWG (op de Rumoh-site), maar die heeft een Rdc van 0,46. De luchtspoel 1.50mH 1.60mm Air Core Wire Coil heeft echter ook al een Rdc van 0,305. Denk dat het allemaal niet zo'n probleem is, maar daar kunnen enorme discussies over gevoerd worden, zie andere topics op dit forum. Ook over de keuze folie of lucht.

Andere keuze zou nog kunnen zijn de 1.50 mH I-Punkt I-130/46 met een Rdc van 0,14.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: LBVS met andere afmetingen

Bericht door dre »

Gewoon lucht lijkt me in dit geval prima.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: LBVS met andere afmetingen

Bericht door wouter »

Een echte upgrade zou een hds serie peerless 6,5" zijn...
Je ervaart nu minder boom, terwijl je condensatoren hebt aangepakt. Klinkt als autosuggestie, als de output van het laag ongewijzigd is gebleven...
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: LBVS met andere afmetingen

Bericht door John P »

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: LBVS met andere afmetingen

Bericht door dre »

het verschil tussen elco en mkp was hier zeer duidelijk waar te nemen.
Duidelijk een stuk droger en strakker,maar voor het gehoor een stuk minder diep.

Tegenwoordig neem ik dan ook echt de tijd om de juiste verhouding tussen mkp en elco te beluisteren.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: LBVS met andere afmetingen

Bericht door wouter »

Dre, heb jij het over de parallelcondensator die in de laagdoorlaat zit?

Ik weet dat het afwijken van de exacte waarde en een halve Ohm weerstand al verschil maakt in de helling en daarom in het fase verloop maar het duidelijk kunnen horen van het verschil tussen een parallelcondensator bij een budgetwoofer zoals de SDS 164 zou ik toeschrijven aan een supergoed gehoor :shock:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: LBVS met andere afmetingen

Bericht door Walt »

Een getraind oor...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: LBVS met andere afmetingen

Bericht door dre »

wouter schreef:
Dre, heb jij het over de parallelcondensator die in de laagdoorlaat zit?

Ik weet dat het afwijken van de exacte waarde en een halve Ohm weerstand al verschil maakt in de helling en daarom in het fase verloop maar het duidelijk kunnen horen van het verschil tussen een parallelcondensator bij een budgetwoofer zoals de SDS 164 zou ik toeschrijven aan een supergoed gehoor :shock:
Bij de sds164 weet ik het ook niet,maar bij mijn Eton drivers is het prima te horen.
Zelfs bij meerdere projecten.
Met een deel elco klinken het vaak wat steviger,ik vind dat beter trouwens.
Gebruikersavatar
MartyF
Berichten: 62
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 12:01
Locatie: Edam

Re: LBVS met andere afmetingen

Bericht door MartyF »

Vraag mij af of mijn oren goed genoeg zijn om heel kleine verschillen waar te nemen. Maar ik hoor de upgrade in de filters erg goed. Maar besef ook dat de verhouding in euri met de SDS164 wat scheef begint te lopen.

Iemand ervaring met zowel de SDS164 als de HDS164 (verschillende uitvoeringen)? Wat kan je verwachten met de HDS i.p.v. de SDS?

Maar goed, de parameters zullen ook verschillend zijn, dus dan kan ik opnieuw aan de bak met de filters etc. Zal niet zomaar uitwisselbaar zijn.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: LBVS met andere afmetingen

Bericht door Chris_T »

MartyF schreef:
Vraag mij af of mijn oren goed genoeg zijn om heel kleine verschillen waar te nemen. Maar ik hoor de upgrade in de filters erg goed.
Ik heb het eerder al genoemd, maar durf wel te verwedden dat dit komt doordat de component waarden nu compleet anders zijn.
Laatst nog een 4.7uF +/- 10% bipolaire elco nagemeten, blijkt dus 6.2uF te zijn..
Zulke afwijkingen vertalen zich in grote verschillen in de filtering en dus frequentiekarakteristiek.
Gebruikersavatar
MartyF
Berichten: 62
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 12:01
Locatie: Edam

Re: LBVS met andere afmetingen

Bericht door MartyF »

Al een aardig tijdje geleden heb ik de SDS164 vervangen door de HDS164 Nomex. Het klinkt goed, maar het kan op zich niet kloppen zonder aanpassing filter. Plannen om hier in te duiken zijn er ook al langere tijd, maar druk druk druk en de kennis is wat teveel weggezakt.

Is er op dit forum iemand die het leuk vindt wat advies te geven?

SDS 164
  • power handling (continuous/programme) = 60 W
  • frequency range = 60-3000 Hz
  • resonance frequency fs = 45 Hz
  • impedance R = 8 Ohm
  • sound pressure level SPL = 89,5 dB (2,83V; 1m)
  • DC resistance Re = 6,05 Ohm
  • force factor BL = 5,98 N/A
  • voice coil inductance L = 0,38 mH
  • effective piston radiating area Sd = 141 cm2
  • effective mechanical mass incl. air load mms = 11,5 g
  • equivalent volume of compliance Vas = 30,8 l
  • total Q factor Qts = 0,46 (Qms=2,74, Qes=0,55)
  • voice coil diameter = 25 mm
  • maximum peak linear excursion vibration xlin = +/- 3,5 mm
  • mounting diameter d = 144 mm
  • overall diameter d = 182 mm
  • mounting depth (not countersunk) t = 72,1 mm
  • mass m = 0,84 kg
HDS164 Nomex
  • power handling (continuous/programme) = 75 W
  • frequency range = 40-2000 Hz
  • resonance frequency fs = 46 Hz
  • impedance R = 8 Ohm
  • sound pressure level SPL = 89 dB (2,83V; 1m)
  • DC resistance Re = 6,37 Ohm
  • force factor BL = 8,47 N/A
  • voice coil inductance L = 0,41 mH
  • effective piston radiating area Sd = 143,1 cm2
  • effective mechanical mass incl. air load mms = 15,9 g
  • equivalent volume of compliance Vas = 21,8 l
  • total Q factor Qts = 0,36 (Qms=3,19, Qes=0,41)
  • voice coil diameter = 32 mm
  • maximum peak linear excursion vibration xlin = +/- 5,3 mm
  • mounting diameter d = 145,2 mm
  • overall diameter d = 182,3 mm
  • mounting depth (not countersunk) t = 78 mm
  • mass m = 1,56 kg
Het filter:
download/file.php?id=49108&mode=view
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: LBVS met andere afmetingen

Bericht door Shadow »

De eigenschappen zijn minder geschikt voor een ML-TL
Gebruikersavatar
MartyF
Berichten: 62
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 12:01
Locatie: Edam

Re: LBVS met andere afmetingen

Bericht door MartyF »

Misschien, maar het klinkt beter en strakker.
Op zich moet het volgens de theorie goed kunnen. Fs is nagenoeg gelijk. Voor een MLTL is een Qts tussen 0,35 en 0,45 geschikt.

Overigens, elke reactie stel ik op prijs, maar ik had graag advies over het filter :)
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: LBVS met andere afmetingen

Bericht door pappaleo »

Theoretisch geen zinnig woord over te zeggen. Je stopt een woofer in een kast die daar niet voor ontworpen is. Hoe die woofer zich gedraagt in het crossover gebied in deze kast weet niemand (konus breakup en/of resonanties).

Dus wordt het gokken, of metingen van beide drivers in de kast maken en een nieuw filter ontwerpen.
Gebruikersavatar
MartyF
Berichten: 62
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 12:01
Locatie: Edam

Re: LBVS met andere afmetingen

Bericht door MartyF »

pappaleo schreef:
Je stopt een woofer in een kast die daar niet voor ontworpen is.
Dank voor je reactie, maar veel te kort door de bocht. De woofer kan prima in deze kast.
Maar goed, blijkbaar is er op deze manier geen advies over het filter te geven, dus ik ga er zelf wel mee aan de slag.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: LBVS met andere afmetingen

Bericht door pappaleo »

MartyF schreef:
maar het klinkt beter en strakker.
Wat zou je dan nog aan het filter veranderen?

Bot afserveren kan ik ook 8)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”