welke cyburg needle?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
farmall

welke cyburg needle?

Bericht door farmall »

Een tijd geleden heb ik een setje Needle's gebouwd met de Tangband W3-871.
( zie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=11939 )
Deze bevallen mij goed maar gaan weg naar een goede vriendin :roll: .
Nu ben ik van plan weer een nieuw setje te bouwen maar ik twijfel nog over de te gebruiken speaker.
Hier op het forum wordt volgens mij het meest de Omnes Audio BB3.01 gebruikt.
Op de Duitse site http://www.lautsprecherbau.de/ wordt meestal gebruik gemaakt van de Dayton RS100/4.
Kan iemand mij vertellen welke van deze 2 speakers het best tot zijn recht komt in de Needle?

Groet,
Marcel.
Vinculum
Contacteer:

Re: welke cyburg needle?

Bericht door Vinculum »

Ik persoonlijk zou de Dayton kiezen. Geen idee of die beter is in een Needle maar ik heb hem hier nu in de uAvalon zitten en het is wel een heel erg mooi drivertje hoor.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

is de keuze beperkt tot die 2? dan is t ook een kwestie van smaak, de Dayton *) zal ietwat meer laag doen, maar is wat minder gebalanceerd in t hoog (richting scherp), de Omnes is een zeer goede allrounder, kwa karakter vergelijkbaar met de W3-871 maar dan met beter hoog en laag.

ik zou hieraan nog minstens 3 mogelijkheden aan toe willen voegen:
- de Tangband W3-1723 (de kleine coax). kwa prijs/kwaliteit mijn persoonlijke favoriet
- de Markaudio Alpair6p, als het wat duurder mag zijn zou dit mijn keuze zijn
- de 8cm Founteks doen t ook goed in de Needle **)

*) de Dayton heb ik niet zelf gehoord, maar wel over gelezen en die commentaren vergeleken met commentaren van Needle varianten die ik wel ken, zoals de T W3-315 die vergelijkdaar in het hoog zou zijn, en die ik dus vrij scherp vind
**) ja, ik ben nog steeds te luidruk geweest die zelf te proberen, maar Rumoh heeft ze wel staan, dus hopelijk haakt die aan aan t topic
farmall

Bericht door farmall »

Vinculem en Henkjan,

Bedankt voor jullie reacties.

Aan de Alpair 6 had ik ook gedacht maar die gaat boven mijn budget.
Ik wacht nog even af of er nog meer reacties komen voordat ik een beslissing neem.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ik had een vifa TC9 er in...
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hoe kan ik die nou vergeten :oops: ik had ooit een met die witte vifa 9cm, en die was erg goed.
RumoH
ZA-sponsor: RumoH
Contacteer:

Bericht door RumoH »

Wavecor FR090 klinkt ook zeker niet verkeerd in de Needle

Rudy
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

gelukkig is TS hier echt mee geholpen :rofl:

Ik... denk...

Dat ik de witte peerless/vifa voor de pico lino (2) aanraad.

De o.a. BB3.01 zou beter moeten klinken dan de Tangband 871 als ik anderen moet geloven, echter ik heb deze nog niet ergens in gehoord waar ik dat ook zo ervaren heb. De vergelijking Needle's in Beetsterzwaag tussen de witte en de tangband had geen schokkend resultaat maar de algehele balans van mijn systeem met de witte TC9 was beter i.m.h.o. dan die van de Tangband 871. Ik heb een half afgebouwd set met Needle staan met de BB3.01 maar heb voor die driver andere plannen en vind die wat krasserig klinken.

De andere opties... Hoe exotischer hoe beter de pluspunten en, in mijn ogen/oren, ook hoe groter de minpunten. Een Markaudio driver klinkt doorgaans erg goed, waardoor ik me stoor aan de dingen die niet kloppen. Het nadeel van 'schone brillenglazen' is dat je meer last heb van een klein vlekje...

De zwarte TC9 (15,-) is heb ik ook in de Needle gehad, maar voor dat prijsverschil zou ik het niet laten, 15 of 25 euro per stuk. Bouwen kost vrij veel, dus dan maakt die 20,- niet zo veel meer uit.

Op safe? Ga voor wat je kent of gehoord hebt.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wouter schreef:
Dat ik de witte peerless/vifa voor de pico lino (2) aanraad..
da's toch deze:
Afbeelding
de huidige witte is nog steeds de zelfde als 5 jaar geleden? dat is idd een hele fijne, was toen iets van €50 en imho de meerprijs tov de W3-871 waard.

maar ik zou denk ik toch die TB coax kiezen...
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

ja die, kost nu 25,-

zonder shielding, veel netter verloop.

Echter, ik vond ze in de Needle allemaal wel vrij gekleurd spelen. Heb een buschhorn gebouwd voor de frs8, dat speel gans anders :rock: afgezien van het gedrag van de Visaton is die constructie kleuringsvrijer, staat veel hogere SPL max toe en geeft een 3x zo groots geluid. Toen stapte ik af van het idee om een breedbander te knijpen (TL) ten gunste van laag, en te controleren ten gunste van vervormingsvrijheid - kastkleuring en uitslag.
farmall

Bericht door farmall »

Leuk, de Needle roept altijd weer een hoop reacties op, lijkt wel of iedereen hier wel eens een Needle gebouwd of gehoord heeft :lol:

Voorlopig zit ik te denken aan de Tangband W3-1723 die Henkjan aanraad of toch aan de Dayton RS100.
- Van de Vifa TC9 lijkt mij het frequentie bereik nogal klein en hij is niet rond, zou niet weten hoe ik deze mooi in zou kunnen frezen.

- Voor de Tangband W3-1723 heb ik hulp van jullie nodig, ik weet namelijk niet hoe ik hiervoor het Notchfilter moet berekenen en of ik de standaard maatvoering van de Needle aan kan houden.

- De Dayton RS100 kan ik bij Rumoh als compleet pakket bestellen, vraag mij alleen af of je die door Henkjan genoemde scherpte eruit kan filteren, extra weerstandje misschien?

En nu maar wachten op de volgende reactie.
farmall

Bericht door farmall »

- Voor de Tangband W3-1723 heb ik hulp van jullie nodig, ik weet namelijk niet hoe ik hiervoor het Notchfilter moet berekenen en of ik de standaard maatvoering van de Needle aan kan houden.

Stom :oops: , ik zie net in de link ( http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... edle%C2%B2 ) van Henkjan dat het filter erbij staat, natuurlijk geen Notch- maar een tweewegfilter. Ik zie op foto's van de W3-1723 dat er 2 draden aan de achterkant naar binnen gaan, neem aan dat deze voor de hoge tonen zijn en de aansluitlipjes aan de zijkant voor het laag?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”