TubeSociety Mable project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Kappa7
Contacteer:

TubeSociety Mable project

Bericht door Kappa7 »

Hallo,

Zo als ik hier al eens gemeld had volg ik de TubeSociety bij Menno van der Veen.
Erg leerzaam en leuk om te doen.
De verschillende stadia van het ontwikkelen en upgraden van buizen versterkers komt hier langs.
Tot nu zijn de basis principes besproken, van de werking van de buis tot hoe deze in te zetten en deze optimaal te matchen aan de trafo die wordt gebruikt.
Als leerobject wordt hier de Mable gebruikt dat ook een erg dankbaar object lijkt te zijn.
Als basis is deze versterker gewoon niet goed.
We gaan bij de mable uit van de basis zonder tegenkoppling
Deze blijkt dan nog wel wat modificaties nodig te hebben.
Het doel is immers deze versterker gewoon echt goed te maken.
Daar bij wordt uitgegaan van de huidige behuizing UGT en voeding.
De rest kan allemaal gewijzigd worden.

We zijn begonnen met de voeding van de gloeidraden.
Deze werden gelijk gericht met en negatieve spanning van -12.6V
Hier voor werden de EL84 in serie gezet.
De negatieve voeding is dan later weer nodig voor de CCS van de gelijk richter maar daar over later meer.

Vervolgens wordt de hoogspanning aangepakt en ook dat is goed zichtbaar.
Bij de metingen is duidelijk zichtbaar dat de rimpel op 100Hz bijna volledig is verdwenen.
De metingen zijn hier te vinden.
http://www.mennovanderveen.nl/nl/downlo ... tingen.doc

Verdere vorderingen zal ik hier natuurlijk ook melden.
Mocht je het zelf ook willen volgen.
http://www.mennovanderveen.nl/nl/tube_project_2012.html

Dan hoe nu verder.
Inmiddels is het vakantie en een ieder is bezig om zijn eigen versterker aan te passen naar het geen hij het beste lijkt.
Hier over kan ik nog even niet veel meer zeggen tot dat deze modificaties ook op de site van Menno staan.
Wel wil ik vast een tipje van de sluier oplichten.
De instelling van de eindbuizen wil ik doen met een auto Bias op basis van een DN2540N5
Mable-Bias.png
idee komt hier vandaan.
http://www.diyaudio.com/wiki/DN2450_bas ... utput_tube
Wat wil ik daar mee doen.
R3 kan worden bepaald als de potmeter is ingesteld en de pot volledig vervangen.
Maar ook is mogelijk een schakelaar te plaatsen zo dat R3 aan en uit kan worden geschakeld.
Hier mee is het dan mogelijk om de bias stroom te schakelen tussen hoog en laag.
Om dat ik de versterker ook gebruik tijdens mijn werk hoeft deze dan niet optimaal te presteren.
Door dat voor deze transformatoren een hoge stroom instelling nodig is slijten de buisjes namelijk behoorlijk snel.
Om deze beter te krijgen wil ik de stroom dus schakelbaar maken voor als ik goed ga luisteren.

Nu ben ik dus opzoek naar de DN2540.
Deze is lastig te vinden, wel heb ik deze gevonden bij Mouser maar die rekent dan weer €20,- verzend kosten voor 10 van deze mosfets.
Andere optie is Ebay maar daar wordt dan weer rustig €3.24 per stuk gerekend waar bij je nog moet afwachten of dat dan ook geen imitatie is.

Wie weet waar ik deze DN2540 N5 kan kopen?
Of zijn er alternatieven die hier gebruikt kunnen worden?

Hier is een leuk stukje over verschillende mosfets en hoe deze presteren in een CCS opstelling.
http://www.pimmlabs.com/web/ccs_performance.htm

Groetjes George
6550forever

Re: TubeSociety Mable project

Bericht door 6550forever »

Is de Mable niet vrij eenvoudig te verbeteren door het ontwerp om te bouwen naar een floating paraphase?
Dat wordt ook toegepast in de HF10 die hier al een paar keer gebouwd is. Ik zag in de nul metingen dat de UGT en het lage tonen gedrag niet super is. Door goed naar de tegenkoppeling en de LF kantelpunten te kijken moet dit ook te verbeteren zijn.

Menno's ontwerpen kennende zal het wel een long tailed pair worden met een stroombron in de staart. Dan hier en daar nog wat modules in de voeding en gaan. Dat kan natuurlijk ook altijd :sure:

Is de mosfet die je wilt gebruiken een depletion mosfet? Die zijn zeldzaam! Ik heb er nog nooit mee gewerkt. Je kunt in principe hetzelfde bereiken met een sourcefollower die je instelt vanuit een deler naar de hoogspanning. Een stroombron in de kathodes van de eindbuizen zorgt er overigens wel voor dat je alleen in klasse A kunt draaien. Als je dat niet wilt kun je misschien kijken naar een systeem met leds of zeners in de kathodes. Dat werkt ook mooi. Veel succes met modificeren :D
Laatst gewijzigd door 6550forever op wo 13 jun 2012, 21:48, 2 keer totaal gewijzigd.
AatV

Bericht door AatV »

Hi George,

Jammer dat het de "grote" typen zijn. In TO92 behuizing had ik er nog wel een aantal gehad. :(

groet,
Aat
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

6550forever schreef:
Is de Mable niet vrij eenvoudig te verbeteren door het ontwerp om te bouwen naar een floating paraphase?
Dat wordt ook toegepast in de HF10 die hier al een paar keer gebouwd is. Ik zag in de nul metingen dat de UGT en het lage tonen gedrag niet super is. Door goed naar de tegenkoppeling en de LF kantelpunten te kijken moet dit ook te verbeteren zijn.

Menno's ontwerpen kennende zal het wel een long tailed pair worden met een stroombron in de staart. Dan hier en daar nog wat modules in de voeding en gaan. Dat kan natuurlijk ook altijd :sure:
Klopt wel ongeveer, maar is niet helemaal mijn methode.
Ik ben nog al wars van modules, dat wil ik namelijk zelf maken en begrijpen.

De UGT is behoorlijk slecht en die vaart er wel bij om de eindbuis zo laag ohmig mogelijk in te stellen.
De tegenkoppeling kan dat bewerkstelligen maar dat wil ik tot het laatst bewaren.
Ik wil er namelijk van uitgaan dat de basis schakeling goed is en deze met zo min mogelijk tegenkoppeling laten werken.
Hoe ik dat ga doen heb ik al wel een idee over maar wil ik eerst gebouwd en gemeten hebben.

De basis van mijn idee is dan ook de Babyhuey van gingertube.
http://www.diyaudio.com/wiki/Baby_Huey_ ... _amplifier
Afbeelding
Dat wordt het natuurlijk niet exact maar ik vind de opzet wel erg goed bedacht.
6550forever schreef:
Is de mosfet die je wilt gebruiken een depletion mosfet? Die zijn zeldzaam! Ik heb er nog nooit mee gewerkt.
Yep en wel het N-Channel type.
Hier is een link naar de data sheet.
http://www.supertex.com/pdf/datasheets/DN2540.pdf
Deze is vaker gebruikt in dergelijke toepassingen en zal het prima doen.
Ik vermoed dat deze gekozen is om dat deze van zichzelf al een behoorlijke impedantie heeft.
In de zoektocht naar een vergelijkbaar type kom ik eigenlijk niets tegen dat een vergelijkbare of hogere impedantie heeft.
Voor het creëren van een CCS is het natuurlijk hoe hoger de uiteindelijke impedantie hoe beter de stroombron zal functioneren.
6550forever schreef:
Je kunt in principe hetzelfde bereiken met een sourcefollower die je instelt vanuit een deler naar de hoogspanning. Een stroombron in de kathodes van de eindbuizen zorgt er overigens wel voor dat je alleen in klasse A kunt draaien. Als je dat niet wilt kun je misschien kijken naar een systeem met leds of zeners in de kathodes. Dat werkt ook mooi. Veel succes met modificeren :D
Dit zie ik nog niet zo snel, misschien ergens schema van een dergelijke toepassing??

Groetjes George
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

AatV schreef:
Hi George,

Jammer dat het de "grote" typen zijn. In TO92 behuizing had ik er nog wel een aantal gehad. :(

groet,
Aat
He zeker jammer, lastig te vinden die dingen.
Ik vraag mij ook af of er niet een equivalent van is dat beter verkrijgbaar is.

Groetjes George
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

De schakeling,zoals dat schema hierboven,bevat wel degelijk al tegenkoppeling.Met de anodeweerstand van de triode niet naar + maar de anode van de eindbuis gebeurt dat.Had hetzelfde al vertoont met ECL82 ipv EL84 hier,
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 2&start=75
Als je stroombronnen ipv weerstanden bij de kathode van de EL84's wil,kun je dat ook zo doet,da's wel gangbaar spul.
Anne
Bijlagen
KL84.JPG
6550forever

6550forever schreef:
Je kunt in principe hetzelfde bereiken met een sourcefollower die je instelt vanuit een deler naar de hoogspanning. Een stroombron in de kathodes van de eindbuizen zorgt er overigens wel voor dat je alleen in klasse A kunt draaien. Als je dat niet wilt kun je misschien kijken naar een systeem met leds of zeners in de kathodes. Dat werkt ook mooi. Veel succes met modificeren :D

Dit zie ik nog niet zo snel, misschien ergens schema van een dergelijke toepassing??
Ik zou zo snel even geen schema weten, alhoewel....
hier in het TS project van vorig jaar:
http://www.mennovanderveen.nl/nl/downlo ... /MOD-7.pdf wordt ook zoiets gedaan. Er zit ook een uitleg bij.
In principe geld voor een klasse AB versterker dat het werkpunt van de roosterspanning moet worden vastgelegd. Met de schakeling in de link gebeurt dat. Met een stroombron lukt dat niet en verschuift het werkpunt onder invloed van de uitsturing tenzij je alleen in klasse A draait.
6550forever

Zag net dat AH!buis een schakeling had gepost voor stroombronnen. Lijkt me net zo'n goede oplossing als met de depletion mosfet maar dan met makkelijk verkrijgbare onderdelen.

Misschien de moeite waard om te proberen wat beter klinkt, stroombron of zeners/leds in de kathodes.

PS in het schema van de baby huey wordt gesteld dat er geen "globale" feedback wordt toegepast. Dat klopt maar er zit idd wel "lokale" feedback in!
(en wat te denken van de stroombronnen, is dat ook geen vorm van feedback :sure: )
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

(en wat te denken van de stroombronnen, is dat ook geen vorm van feedback :sure: )
De stroombron in de eindtrap is een vorm van gelijkstroom-tegenkoppeling,niet voor het signaal,dikke C erover :!:
Bij het stel met de lange staart is dat wat anders.Met een weerstand is de koppeling niet volledig,alsof er een weerstand tussen beide kathodes zit.Met een stroombron valt dat weg,dus eerder meekoppeling :o .
Anne
AatV

Bericht door AatV »

Als je echt een stroombron wil (per buis) kan je ook een spanningsregelaar als een 317 als zodanig "africhten". Op het net zijn wel voorbeelden te vinden. Het schema van Anne zal echter ook goed te werken, lijkt me een aanrader!
Over led's : heb daar een versterker mee gemaakt en het werkt - als je wat maatregelen neemt - erg goed, maar is geen stroombron. De spanning bij led's wordt binnen variërende stroom door de lage inwendige weerstand redelijk constant gehouden.

groet,
Aat
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Juist ik heb hier dus weer genoeg om even mee te gaan stoeien.
Voor de stroombron van de EL84 die Ah!buis voorstelt lijkt mij het voordeel hebben dat er alleen een elco in de signaal weg zit.
De stroombron die ik had gezien zit volledig in de signaal weg, dit lijkt mij dan beter.

Het vergelijk met de stroombron, LED en weerstanden wil ik wel eens gaan maken.
Lijkt me interessant om eens te zien wat het beste klinkt.

Verder heb ik geen problemen met tegen koppeling dat is juist het slimme van de 16K weerstand en een van de reden dat ik voor dit verhaal wil gaan, alleen wil ik eerst zien wat het verhaal zonder globale tegenkoppeling doet en deze later toe voegen als dat nodig is.
Vermoedelijk zal ik er niet aan ontkomen om toch iets te gebruiken.
Deze trafo's hebben dat wel nodig lijkt mij zo.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Een elko over de stroombron is onontbeerlijk.Zonder is de tegenkoppeling,door de oneindig grote kathodeweerstand,zo groot dat er niks uit de versterker komt.
Anne
AatV

Bericht door AatV »

Ah!buis schreef:
Een elko over de stroombron is onontbeerlijk.Zonder is de tegenkoppeling,door de oneindig grote kathodeweerstand,zo groot dat er niks uit de versterker komt.
Anne
Tenzij je de eindbuizen als verschilversterker schakelt en de de twee eindbuizen op éen stroombron zet. (Eindbuizen moeten dan wel gepaard zijn.)

groet,
Aat
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ha,ha,zo heb je zelfs verder geen fasedaaier meer nodig,één buis aansturen en de ander met het stuurrooster aan de massa :D .
Hou er toch niet zo van,twee stroombronnen zorgen er net zo mooi voor dat beide buizen even veel stroom trekken,met een voor de twee is er weer verschil naar gelang de toestand van de buis.
Anne
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Ah!buis schreef:
Ha,ha,zo heb je zelfs verder geen fasedaaier meer nodig,één buis aansturen en de ander met het stuurrooster aan de massa :D .
Hou er toch niet zo van,twee stroombronnen zorgen er net zo mooi voor dat beide buizen even veel stroom trekken,met een voor de twee is er weer verschil naar gelang de toestand van de buis.
Anne
En dat is dan ook een van de beste versterkers geworden die we gehoord hebben bij de contest MOD 8.

Maar goed de contest is dus geweest en de publicatie van de kandidaten is een feit.
Hiermee staat het voor mij nu ook vrij om daar wat over te kunnen zeggen.

Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om voor een andere UTG (3A524-U) te gaan als de rest maar deze kon niet door 1 set EL84 aan gestuurd worden en heb ik voor een extra paartje gekozen.
Het is dus een EL84PPP versterker geworden met en 6922 als stuurtrap en een DRV134 als fase draaier.

Schema's en overige zaken staan op de site van Menno vermeld MOD 9
http://www.mennovanderveen.nl/nl/tube_project_2012.html

Wel wil ik jullie nog wat foto's van de bouw laten zien.
Altijd leuk.
P1060423.JPG
Het ruwe materiaal voor de kast
P1060425.JPG
Het lijmen van de kasten.
P1060431.JPG
Kastje in een kleurtje.
P1060451.JPG
ffe kijken of het wel past
P1060456.JPG
Alles in het kastje vrotten, moet passen.
P1060458.JPG
Gelukt!
En zo ziet alles er nu uit.
P1060465.JPG

Het was leuk om de cursus te volgen bij Menno en heb daar veel van geleerd.
Mocht je nog twijfelen om je in te schrijven voor 2013 dan kan ik het je van harte aanraden.
Enige basis kennis van elektro is handig maar ook zonder kennis is deze te doen.

Groetjes George
reddoortranscendence

Bericht door reddoortranscendence »

Leuke set zeg!
Midden en hoog zal detailrijk zijn. Hoe is de bas bij deze maggies?
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Bedankt.

Ruim voldoende en in mijn kleine ruimte zelfs soms teveel.
Het is alleen niet het laag dat jevan een conus speaker met bijbehorende kast kent.
Het is droger zonder kast geluiden.
Daar heb ik wel even aan moeten wennen.
Met name blues is soms wel eens prettig met een stevig laag er onder dat mis ik soms wel eens.
Maaaaar dit is erg afhankelijk van de opname.
In de meeste oude opnames zit gewoon niet veel laag.
Moderne opnames gaan erg goed.
democles

Bericht door democles »

Mooi werk, George :rock:

=D> =D> =D>

Ben zelf nog even bezig met mijn 6N23P voorversterker,voordat het volgende project geboren word. :mrgreen:

De 6N23P vertoont nog wat gekraak en geknisper bij potmeter vol open,,,,zonder aansluiten van een bron,hetzelfde liedje. :-s

Verdenk de potmeter er van,,dus dat wordt nog even uitvogelen,,

Nogmaals,mooi werk :rock:
TheoK

Bericht door TheoK »

Ziet er netjes uit George.
Best wel leuk die mono blokjes.
IJsbier

Bericht door IJsbier »

Inderdaad erg leuke mono blokjes, er is weinig van het origineel overgebleven. ;)
Wat me niet helemaal duidelijk is welke mod er nu 'gewonnen' heeft?
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

IJsbier schreef:
Inderdaad erg leuke mono blokjes, er is weinig van het origineel overgebleven. ;)
Wat me niet helemaal duidelijk is welke mod er nu 'gewonnen' heeft?
Dat is MOD 7 geweest.
Eigenlijk heeft MOD 8 gewonnen maar heeft van de prijs afgezien en deed buiten menden dingen mee (beslissing van Hans zelf daarvoor respect!)
De redenatie daarvan was als volgt.
Door dat Hans beschikt over de mooiste materialen die er beschikbaar zijn is het een ongelijke strijd.
Als je de waarde neemt van de componenten die gebruikt zijn in de versterker van Hans dan zit daar een behoorlijke factor op ten opzichte van de versterker van Albert.
Het was echter wel leuk om eens te horen wat de verschillen zijn.
Een versterker opgebouwd uit hele mooie trafo's en versterkers met standaard trofo's of zo als de winnaar (Mod7) een voedingstrafo in de uitgang.
Echter was het schema dat Hans heeft gebruikt wel erg leuk.
Simpel van opzet, door dat het draaien van de fase in de eindbuizen plaats vind wordt de keuze voor de koppel condensator bepalend voor het geluid en loont het om daar een hele mooie te plaatsen.
Gelukkig heb je er dan maar 1 nodig (per kanaal natuurlijk) wat de investering dan weer minder groot maakt.

Al bij al is het mooi om te zien hoe een ieder toch weer een andere oplossing vind.
Al is er weinig meer origineels van over.
Dat was natuurlijk ook niet de bedoeling van dit project en is het wel geslaagd zo.

Leuk vind ik wel om te zien dat Mod7 met zijn ontwerp toch nog redelijk dicht bij het originele verhaal is gebleven en dat de gene die heet meest gedaan hadden waar onder ik zelf eigenlijk niet heel ver zijn gekomen.
Moet ik wel zeggen dat dit mijn eigen schuld was.
Om de versterker klaar te krijgen voor de dag heb ik een nachtje door moeten halen om deze spelend te krijgen.
Het ontbrak mij daardoor aan tijd om voor het luistervergelijk even rustig naar de versterker zelf te luisteren en te laten inspelen.
Daarnaast zaten er nog wat kapotte zeners in waardoor er de volle 310V op het rooster stond aan een zijde van de versterker.
Dat was niet echt briljant maar helaas geen tijd meer om dit op te lossen.
Moet nu wel zeggen dat het geluid inmiddels wel verbeterd is nu dat is opgelost.
maar dat is natuurlijk mosterd na de maaltijd.

Groetjes George
AatV

Bericht door AatV »

Leuk om te zien dat de DN2540's een plaatsje hebben gekregen!
Echter de zin "doordat de fasedraaiing bij de einddbuizen plaatsvindt, wordt de koppelcondensator bepalend voor het geluid" volg ik niet zo. Wat bedoel je hiermee?

groet,
Aat
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Dat is niet in mijn versterker maar in MOD 8 het geval.
Daar worden de kathodes van de EL84 op een gezamenlijke CCS aangesloten zo dat daar de fase draaiing plaats vind.
Daardoor is er slechts één driver nodig die met een koppel C de aansturing verzorgd van de eind buizen.
Hier moet dan een hele mooie C worden gekozen om dat daar alle signaal door gaat.
Normaal zouden dat er twee C's nodig zijn en wordt het kostbaar om daar dus een hele mooie c te plaatsen.
Nu scheelt het de helft dus kan daar iets meer van het beschikbare budget heen.
AatV

Bericht door AatV »

Ik begrijp wel wat je wil zeggen, maar het gaat mij om dit gedeelte van wat je zei:
Kappa7 schreef:
...door dat het draaien van de fase in de eindbuizen plaats vind wordt de keuze voor de koppel condensator bepalend voor het geluid....
Dit is hetzelfde als : door het draaien van de fase bij een aparte fasedraaier is de keuze van een koppelcondensator niet bepalend voor het geluid. Los van het feit dat ik dit allemaal niet zo hoor (als de C's maar van goede kwaliteit zijn) denk ik niet je het vast niet zo bedoelt.

groet,
Aat
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

AatV schreef:
Ik begrijp wel wat je wil zeggen, maar het gaat mij om dit gedeelte van wat je zei:
Kappa7 schreef:
...door dat het draaien van de fase in de eindbuizen plaats vind wordt de keuze voor de koppel condensator bepalend voor het geluid....
Dit is hetzelfde als : door het draaien van de fase bij een aparte fasedraaier is de keuze van een koppelcondensator niet bepalend voor het geluid. Los van het feit dat ik dit allemaal niet zo hoor (als de C's maar van goede kwaliteit zijn) denk ik niet je het vast niet zo bedoelt.

groet,
Aat
Duidelijk laat ik het dan zo zeggen.
Door dat er nu slechts één koppel condensator nodig is heeft men of budget over of de keuze om een mooier / duurder type te nemen .
Plaats reactie