Dynaudio 17W75LQ 4 ohm in Nuance?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
P@ulus

Dynaudio 17W75LQ 4 ohm in Nuance?

Bericht door P@ulus »

Beste mensen,

Ik heb mailcontact met iemand die verschillende Dynaudio speakers aanbiedt; Een paar Xanadu's (fabrieksspeaker dus), maar ook een ontwerp op basis van de Nuance met Esotec 260 en 17W75LQ. Die heb ik zelf gehad, verkocht, spijt van, afijn... :cry: Daar heb ik dan ook op geboden, maar waarschijnlijk is iemand me al voor geweest..... :(
Nu mailde hij me dat hij ook nog een systeem heeft met 2 x 17W75LQ en 1 x 260 per kant. Ik weet niet wat hij daar voor wil gaan vragen, maar het zou interessant kunnen zijn natuurlijk.

Anderzijds, en hier komen mijn vragen:
Ik ken geen ontwerp van Dynaudio met die drivers. Wel de Twynn, maar die had een oudere uitvoering 17cm (zonder XL of LQ toevoeging) en een "gewone" D28. Maar die vond ik in het laag wat dreunerig voor zover ik me herinner. Wie weet er iets van een ontwerp zoals hij omschrijft? Anders is het namelijk een eigen brouwsel, en dat wil niet zeggen dat het niet deugt natuurlijk... maar dan is het ergens toch een gok om daarvoor een halve dag te besteden om heen en weer te rijden.

Wat ik ook nog bedacht: ik kan natuurlijk een Nuance hiervan maken en twee woofers weer doorverkopen, maar toen bedacht ik me dat in zo'n d'Appolito ontwerp waarschijnlijk de 4 ohm versie is gebruikt, en de Nuance zoals ik die had gebruikt volgens mij de 8 ohm.
Dus is de vraag: hoe erg lukt een Nuance niet met de 4 ohm versie, of is hier een aanpassing te maken zodat het goed gaat?
(misschien moet ik deze vraag ook op "filter ontwerp" zetten?)

Ik goegelde wat, en kwam onder andere hier uit http://www.gattiweb.com/images/dynaudio/17wLQ_data.pdf en daar zie ik parameters waaruit blijkt dat de 4 en 8 ohm versies op veel punten weinig verschillen.
Maar ik moet hier meteen bij zeggen dat ik dus geen expert ben in het lezen/beoordelen van deze data, en mogelijk zijn juist de parameters waar het wel verschilt de belangrijkste?

Wie weet raad?

Alvast bedankt.
markbakk

Re: Dynaudio 17W75LQ 4 ohm in Nuance?

Bericht door markbakk »

Lijkt me wel te doen, maar de 4Ω-variant heeft wat meer rendement aan 2,83V. Dat zul je moeten corrigeren in de HT-sectie. De 260 heeft rendement genoeg, dus dat zal het probleem niet zijn (de serieweerstand verkleinen en de serie-C wat vergroten). Verder moet je de LP-sectie aanpassen. De impedantiecorrectie kan denk ik toe met een maatje kleinere condensator (8,2µF) en een weerstand van 5,6 of 6,8Ω. De seriespoel terug naar 1mH en dan heb je wel redelijk dezelfde filtersectie. Maar al met al zou ik, als ik het zelf zou doen, toch de zaak graag willen doormeten, just to be sure.
prepre

Bericht door prepre »

Hoi'

Anderzijds, en hier komen mijn vragen:
Ik ken geen ontwerp van Dynaudio met die drivers

Ik wel de Double 17. Die gebruikt dezelfde luidsprekers.

Kijk even op Dynaudio archive staat heel veel op.

Helemaal naar beneden scrollen daar staan de ontwerpen.

http://www.gattiweb.com/dynaudio.html

Succes !
markbakk

Bericht door markbakk »

En daar staat de Sirius. Lijkt mij een prima uitgangspunt (het filter dan). Overigens ben ik wel benieuwd naar meetresultaten van zo'n kast als de Nuance. Mooi orgelpijpje en met het voorgestelde dempingsplan gaat dat nog als orgelpijp werken ook.
prepre

Bericht door prepre »

Nou de Sirius gebruikt toch de gewone 17W75 en die is heel anders volgens mij dan de LQ versie.

Die gebruikt ook de 4 ohm versie en de LQ woofers die de topic starter aangeboden krijgt weet hij niet de impedantie van, hij denkt 4 ohm , maar ik denk gewoon 8 ohm

Het set wat die man aanbied is volgens mij van een double 17 bouwpakket dus nabouwen en genieten maar .
P@ulus

Bericht door P@ulus »

Ehh, sorry dat ik nu pas reageeer. Ik was er van overtuigd dat ik had aangegeven dat ik mail zou krijgen als iemand reageerde, ik heb geen mailtjes gekregen. (of ik heb het verkeerd begrepen, ben niet zo'n frequente forummer)

Anyway, de vogel is al gevlogen, ik heb te lang getwijfeld. En toen was de advertentie ineens verwijderd van marktplaats. Jammer.

Ik had inmiddels wel begrepen dat het om de Double Seventeen ging, hij had 'm ook met foto op marktplaats gezet.

Ook de Nuance-variant die hij aanbood waar ik in eerste instantie op reageerde was al weg. Ik had aan de verkoper nog via mail aangegeven dat mijn bod bleef staan (ik had eerder € 350 geboden), en nadat de advertentie opnieuw was geplaatst met "bieden vanaf € 250" heeft de aanbieder geen contact meer met mij gezocht.

Dus het hele verhaal is eigenlijk achterhaald, snik :(

Overigens had ik inmiddels op ditzelfde zelfbouwaudio-forum gezien dat de Nuance-kloon in kwestie een kapotte tweeter heeft gehad die als het goed is vervangen was. Daarom twijfelde ik ook nog even, want een nieuwe tweet is wel leuk natuurlijk, maar dan zit je dus met een set met één oude en één nieuwe tweet. Lijkt me ook niet ideaal....

Toch bedankt voor de info en hulp. Ik houd marktplaats en het forum wel weer in de gaten voor Dynaudio-aanbiedingen..................

gr
Paul

edit; bleek nog een oud emailadres in mijn gebruikersgegevens te hebben staan........ over niet frequent het forum bezoeken gesproken :oops:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Deze staat voor 350,- nog te koop:

http://link.marktplaats.nl/556256597

Metrum luidsprekers met Dynaudio bezetting w.o. 17W75XL en D-28AF
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

P@ulus schreef:
edit; bleek nog een oud emailadres in mijn gebruikersgegevens te hebben staan........ over niet frequent het forum bezoeken gesproken :oops:
Handig als je dat, mede n.a.v. de PM, ook even aanpast. Dan blijven wij niet de bounced mails ontvangen dat er in jouw geabonneerde topics is gereageerd. ;)
Plaats reactie