Ik heb mailcontact met iemand die verschillende Dynaudio speakers aanbiedt; Een paar Xanadu's (fabrieksspeaker dus), maar ook een ontwerp op basis van de Nuance met Esotec 260 en 17W75LQ. Die heb ik zelf gehad, verkocht, spijt van, afijn...
Nu mailde hij me dat hij ook nog een systeem heeft met 2 x 17W75LQ en 1 x 260 per kant. Ik weet niet wat hij daar voor wil gaan vragen, maar het zou interessant kunnen zijn natuurlijk.
Anderzijds, en hier komen mijn vragen:
Ik ken geen ontwerp van Dynaudio met die drivers. Wel de Twynn, maar die had een oudere uitvoering 17cm (zonder XL of LQ toevoeging) en een "gewone" D28. Maar die vond ik in het laag wat dreunerig voor zover ik me herinner. Wie weet er iets van een ontwerp zoals hij omschrijft? Anders is het namelijk een eigen brouwsel, en dat wil niet zeggen dat het niet deugt natuurlijk... maar dan is het ergens toch een gok om daarvoor een halve dag te besteden om heen en weer te rijden.
Wat ik ook nog bedacht: ik kan natuurlijk een Nuance hiervan maken en twee woofers weer doorverkopen, maar toen bedacht ik me dat in zo'n d'Appolito ontwerp waarschijnlijk de 4 ohm versie is gebruikt, en de Nuance zoals ik die had gebruikt volgens mij de 8 ohm.
Dus is de vraag: hoe erg lukt een Nuance niet met de 4 ohm versie, of is hier een aanpassing te maken zodat het goed gaat?
(misschien moet ik deze vraag ook op "filter ontwerp" zetten?)
Ik goegelde wat, en kwam onder andere hier uit http://www.gattiweb.com/images/dynaudio/17wLQ_data.pdf en daar zie ik parameters waaruit blijkt dat de 4 en 8 ohm versies op veel punten weinig verschillen.
Maar ik moet hier meteen bij zeggen dat ik dus geen expert ben in het lezen/beoordelen van deze data, en mogelijk zijn juist de parameters waar het wel verschilt de belangrijkste?
Wie weet raad?
Alvast bedankt.