Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

Ik ga een Mable VT86PP Hifi amp bouwen/modificeren.
Ik laat me oa inspireren door deze tread:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=15439
Waar dezelfde amp besproken wordt.

Hopelijk komt vandaag mijn kit met de post binnen!
Bijlagen
Origineel schema
Origineel schema
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

Hier staan de berekeningen voor de modificaties die ik tot nu toe heb berekend (met de hulp van Ah!buis) :)
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 9&start=25

Verder wil ik de EL84 triode kunnen schakelen, en wil ik de speakers uit kunnen schakelen, om de hoofdtelefoon uitgang te kunnen gebruiken.

Een standby schakelaar of time circuit is is ook nog binnen mijn overwegingen, maar of dit nou echt nodig is?

en de waarde van R6, de feedback resistor wil ik verlagen, maar ik weet niet tot hoever, ik gok in eerste instantie op 2K6
Bijlagen
mods
mods
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door Barry2001 »

Leuk, dat je een versterker gaat bouwen. Met het triode schakelen, standbye schakelaar en luidsprekers uitschakelen, houdt altijd in gedachten dat de versterker niet aan mag staan zonder belasting. Ook het in triode schakelen, het is handig als je 'm dan in standbye (dus hoogspanning eraf) kunt schakelen vooraf, ter bescherming van je speakers...
Persoonlijk gebruik ik het nog wel eens als je tussen speakers wilt kunnen switchen, het standbye schakelen, zoals bij de laatste luisterdag in Almelo.

Over het vertraagd inschakelen van de hoogspanning zijn de menignen verdeeld. Ik doe het bij mij KT88 PP versterker wel, die heeft ook solid state gelijkrichters. Wellicht is het beter voor de levensduur van je buizen, kwaad kan het zeker niet. En je kunt daarmee eenvoudig een standbye schakelar bouwen door het relais dat je gebruikt om je hoogspanning te schakelen met deze schakelaar uit te zetten.
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

Barry2001 schreef:
Leuk, dat je een versterker gaat bouwen. Met het triode schakelen, standbye schakelaar en luidsprekers uitschakelen, houdt altijd in gedachten dat de versterker niet aan mag staan zonder belasting. Ook het in triode schakelen, het is handig als je 'm dan in standbye (dus hoogspanning eraf) kunt schakelen vooraf, ter bescherming van je speakers...
Persoonlijk gebruik ik het nog wel eens als je tussen speakers wilt kunnen switchen, het standbye schakelen, zoals bij de laatste luisterdag in Almelo.
TNx, and I know ;)
Ik wil om de speakers te muten, 2 8k2 10W weerstanden op de output schakelen.
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

Even wat info van de andere thread hier gezet:
Ah!buis schreef:
Als je de stroom in de fasedraaier op 0,85mA stelt wordt de kathodespanning 85V de spanning over de buis 130V en op de anode dan 215V , plus weer 85V verondersteld +B1=300V.Redelijke verdeling en voeding klopt ook wel ongeveer.
Gevolg de anode van de eeste triode moet ook bijna 85V zijn,niet veel.Daarmee moet ie spanningszwaai van in de buurt van 20V ophoesten.Mag de stroom niet te groot zijn anders haalt ie dat niet...
.... Uitgang is voeding 300V en twee weerstanden van 100k.Dan ga je wat passen en schuiven in de Ia-Va grafieken met een belastingslijn horende bij 2x100k.Om dan een kathodespanning te vinden die een bruikbare spanningsverdeling over de weerstanden en de buis geeft,zodat er voldoende ruimte is voor de wisselspanning voor de eindbuizen.Maar ook dat de daaruitvolgende roosterspanning,die de anodespanning van de buis ervoor wordt,nog voldoende is dat daar ook diezelfde wisselspanning kan gelevert worden (versterking fasedraaier maar 1x naar anode en 1x kathode)...
...we hebben hoogstens iets van 13Vtop nodig om de EL84 uit te sturen
Als je de 1e triode op 0.5 mA insteld, dan is Vg -0,95V en Rk wordt dan 1900 ohm, die is dan weer mooi te verdelen in een 1K8 +100 ohm.
Min/max voltages zitten dan op 40V(Vg=-0.5V) en 84V. =44V verschil

dan is Va 85V dus moet er 300-85=215V over de weerstand van Ra(3)+R7 staan, bij een stroom van 0,5mA dus totale weerstand= 430k ohm...

Dus dan is bij 0,5mA Ra(R3) 390k ohm, en R7 39K
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door nl3prc »

Wat je ook nog zou kunnen doen voor je aan een project begint is er een spice model van te maken.
Voor de EL84 en ECC83 zijn modelen gemaakt

Dit geeft je dan toch weer wat meer inzicht.
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

nl3prc schreef:
Wat je ook nog zou kunnen doen voor je aan een project begint is er een spice model van te maken.
Voor de EL84 en ECC83 zijn modelen gemaakt

Dit geeft je dan toch weer wat meer inzicht.
Bedankt!

Ik zag ze in 5spice niet staan, heb je wellicht eeb linkje voor me?
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door nl3prc »

Nee dat klopt wel ze staan niet automatisch in spice
Hier zitten wel wat modellen in en de 6BQ5 is de EL84
Op de site van MTB staat ook nog wat

http://www.luidsprekers.org/LTspice/
Bijlagen
Tubemods.zip
(86.33 KiB) 132 keer gedownload
6bq5_5w_amp.zip
(5.46 KiB) 106 keer gedownload
spice.zip
(6 KiB) 98 keer gedownload
PushandPullEL84AMPClassAB.rar
(4.81 KiB) 135 keer gedownload
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

Super bedankt! Dat scheelt weer een hoop werk.
Welk spice programma gebruik jezelf?
Ik gebruik nu de freeware 5spice maar die is beperkt in zijn werk ruimte.
Ik wil eigenlijk iets beters...
Tips zijn welkom!
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door nl3prc »

Ik gebruikt eigenlijk LTSpice versie 4.13r van Feb. 2012
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

nl3prc schreef:
Ik gebruikt eigenlijk LTSpice versie 4.13r van Feb. 2012
Ah, ik zat net naar LTspice te kijken :-)
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

De postbode is geweest!
Ziet er goed uit. Inclusief boutjes moertjes tairaps en twisted heater wire.
Power caps zijn rubycon.
Whoehoe :bounce: :bounce: :bounce:
Bijlagen
IMAG0219.jpg
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door TheoK »

Succes met de bouw.
Ik heb hem al spelend maar kan niet tegen de HF10 op.
Verder ga ik wachten op de mods en tweaks.
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

nl3prc schreef:
Nee dat klopt wel ze staan niet automatisch in spice
Hier zitten wel wat modellen in en de 6BQ5 is de EL84
Op de site van MTB staat ook nog wat

http://www.luidsprekers.org/LTspice/
Ik geloof dat ik ff moet wennen aan LTspice...
Welke site bedoel je met MTB?
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door nl3prc »

Gebruiker MTB hier op het forum zijn site is http://www.luidsprekers.org/LTspice/
Of in iedergval een gedeelte waar hij veel neer zet

En hier is nog een topic over buizen simulaties http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=15275
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

Thx!
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

OK mijn logica verteld me rare dingen...
Als er 600mV binnen komt in de amp, via V1a, en die wordt versterkt tot rond de 17,5 V op de anode van V1A. (lees ik van de loadline af).
Hoe zit het dan met dat voltage op het grid van V1b (fase draaier) die is dan ook 17,5V aan het swingen.
Als ik dan naar de loadline van V1b kijk... dan is die 17,5V belachelijk veel te veel.
ik doe iets mis... kan nooit zijn dat die 600mV 17,5V wordt door 1 buis toch.. ???
Ik moet de boeken weer eens gaan lezen denk ik....
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door nl3prc »

Over welk schema hebben we het hier
Laatst gewijzigd door nl3prc op zo 04 mar 2012, 12:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

nl3prc schreef:
Over welk schema hebben we het hier
bovenaan deze post
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door nl3prc »

Je hebt het dan over die amp van fender

In mijn model gaat er zo'n 20 Vpp in en komt er ook 20 Vpp uit dat is dan 10 Vmax gedeelt door wortel 2 is 10v gedeelt door 1,414 = 7 Veff
gemeten op G1 en Anode van de fase draaier
of bedoel je dat niet
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

owja daar staan er 2, ik bedoel die 2e "mods"
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door nl3prc »

Nog even een andere opmerking je wilt de EL84 ook in triode willen zetten bedenk dan wel dat max aan vermogen dan dramatisch gaat terug lopen naar ik dacht zo'n watt of vier

Nog een vraagje welk model van buis heb je gebruikt want er zijn er meerdere

Ik heb deze gebruikt in mijn preampje en komt toch aardig overeen met gemeten waardes die ik op de scoop zie met de hardware

CODE: Selecteer alles

.subckt 12AX7GT Ax Gx Kx
Ga 0 a Ax Kx 1
Ca 0 a 1n Rpar=1
Gg 0 g Gx Kx 1
Cg 0 g 1n Rpar=1
Bak Ax Kx I= 340n*log(1+uramp(V(a)))*
+ ((75+V(a)+97*V(g))/(1+uramp(V(g)/-8)))**1.4
Bgk Gx Kx I= 5u*uramp(V(g)+0.2)**1.5
Cak Ax Kx 0p5
Cag Ax Gx 1p7
Cgk Gx Kx 1p6
.ends 12AX7GT
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

nl3prc schreef:
Nog even een andere opmerking je wilt de EL84 ook in triode willen zetten bedenk dan wel dat max aan vermogen dan dramatisch gaat terug lopen naar ik dacht zo'n watt of vier

Nog een vraagje welk model van buis heb je gebruikt want er zijn er meerdere
12ax7B, van Shuguang (china)

Triode=minder vermogen, I know, maar volume is logaritmisch... dus valt mee.

ondertussen ben ik over de cathodyne phase inverter aan het lezen...
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door nl3prc »

Wat ik eigenlijk bedoel is hoe ziet jouw model eruit.
Dat je een chinese buis gebruikt doet er even niet terzake

Of heb je het niet over de simulatie
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

nl3prc schreef:
Wat ik eigenlijk bedoel is hoe ziet jouw model eruit.
Dat je een chinese buis gebruikt doet er even niet terzake

Of heb je het niet over de simulatie
Ow zo. O:)
Ik ben nog niet bezit met LTspice, ik moet dr nog ff inkomen, met al zn code.
Ik ben dus aan het rekenen, loadline tekenen, enzo
Plaats reactie