Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Moderator: Beheerdersteam
Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Ik wil dit toch even onder de aandacht brengen voor
alle buizenversterker bouwers.
http://www.hifi.nl/nieuws/44463/Introdu ... C-100.html
Dit zou toch geweldig zijn als dit werkt.
alle buizenversterker bouwers.
http://www.hifi.nl/nieuws/44463/Introdu ... C-100.html
Dit zou toch geweldig zijn als dit werkt.
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Het zal best werken in de zin dat de voedingsrimpel lager is, maar belangrijker is dat het mij lijkt dat Menno van der Veen zanger is bij de groep Normaal, of zou het toch een ander zijn?
groet,
Aat
groet,
Aat
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Ik vond de gelijkenis ook wel frappant. Het zou dan wel mooi zijn als die rimpel oerend hard wordt onderdrukt.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Toch mooi, zo'n stukje ingegoten vraagteken voor gemiddeld 30 euro met kennelijk weer zeer bijzondere eigenschappen. 
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Oja, en nog zo'n ding als vervanger voor de UGT graag 
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Dat vraag ik me ook af.Barry2001 schreef:Blijft de hamvraag, wat zit hierin?
Maar denk dat we daar nooit achter komen.
Of gewoon eentje aanschaffen en open snijden. Zonde van het geld.
- Lars Oosterveen
- Berichten: 89
- Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 9:06
- Locatie: de Wijk
- Contacteer:
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Voor €30,- kan iemand het wel proberen en het delen op het forum.
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Zo moeilijk is het niet. Ik zou zeggen, google eens op "Gyrator" en je krijgt dan wel een idee wat er in zou kunnen zitten. En als me goed herinner heeft Anne op dit forum ook wel het schema'tje van een rimpelonderdrukker/smoorspoelvervanger m.b.v. een fet gepost.TheoK schreef:Dat vraag ik me ook af.Barry2001 schreef:Blijft de hamvraag, wat zit hierin?
Maar denk dat we daar nooit achter komen.
Of gewoon eentje aanschaffen en open snijden. Zonde van het geld.
groet,
Aat
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Gebakken luchtBarry2001 schreef:Blijft de hamvraag, wat zit hierin?
Voor de rest, zie bericht Aat
(en er zijn nog wel tientallen andere schematjes te bedenken)
edit:
Aat, deze bedoelde je denk ik?
viewtopic.php?p=1515364#p1515364
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Dat met die gebakken lucht zal wel meevallen. Je kunt gewoon meten of dit werkt, itt de echte gebakken lucht zoals interlinks van meteorietenstaal.b_force schreef:Gebakken luchtBarry2001 schreef:Blijft de hamvraag, wat zit hierin?![]()
Voor de rest, zie bericht Aat
Laatst gewijzigd door Barry2001 op zo 12 feb 2012, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Kijk, dat is geschikt van je Lars!Lars Oosterveen schreef:Voor €30,- kan iemand het wel proberen en het delen op het forum.
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Yes!b_force schreef:Aat, deze bedoelde je denk ik?
viewtopic.php?p=1515364#p1515364
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Ik geloof best dat het werkt, maar voor 30 euro vind ik het nogal wat.Barry2001 schreef:Dat met die gebakken lucht zal wel meevallen. Je kunt gewoon meten of dit werkt, itt de echte gebakken lucht zoals interlinks van meteorietenstaal.b_force schreef:Gebakken luchtBarry2001 schreef:Blijft de hamvraag, wat zit hierin?![]()
Voor de rest, zie bericht Aat
Opvallend is ook wel dat het ding maar 2 pootjes heeft.
Check:
http://www.ebay.ch/itm/Elektronische-Dr ... 0794732851
5 euro, doet net zoiets
(twee pinnen is gewoon voor ingang en uitgang)
en losse print:
http://www.ebay.de/itm/Elektronik-Dross ... 0646193972
Laatst gewijzigd door b_force op zo 12 feb 2012, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Had de 2 pinnen opmerking net weggehaald, las wikipedia artikeltje gyrator. Gat in de markt Bart!b_force schreef:Ik geloof best dat het werkt, maar voor 30 euro vind ik het nogal wat.Barry2001 schreef:Dat met die gebakken lucht zal wel meevallen. Je kunt gewoon meten of dit werkt, itt de echte gebakken lucht zoals interlinks van meteorietenstaal.b_force schreef:Gebakken lucht![]()
Voor de rest, zie bericht Aat
Opvallend is ook wel dat het ding maar 2 pootjes heeft.
Check:
http://www.ebay.ch/itm/Elektronische-Dr ... 0794732851
5 euro, doet net zoiets
(twee pinnen is gewoon voor ingang en uitgang)
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Het werkt beslist niet hetzelfde als een smoorspoel. Het is een elektronisch filter wat om de rimpel weg te werken warmte moet opstoken. Dat werkt vergelijkbaar als een kraan die je open en dicht draait om een constant stroompje te krijgen. Zitten gewoon transistoren in. Kun je ze wel in gaan gieten, het blijven transitoren maar dan incognito
Een smoorspoel slaat energie op en doet zijn ding zonder te kachelen. Daar gaat onregelmatige energie in (rimpel) en er komt een regelmatige stroom energie uit: DC met wegfilterende rimpel. Dat werkt dan vergelijkbaar als een emmer water met een klein gaatje onderin.
Een smoorspoel slaat energie op en doet zijn ding zonder te kachelen. Daar gaat onregelmatige energie in (rimpel) en er komt een regelmatige stroom energie uit: DC met wegfilterende rimpel. Dat werkt dan vergelijkbaar als een emmer water met een klein gaatje onderin.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 12 feb 2012, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Nou eerder een circuitje uit de oude doos met een hip buitenkantjeBarry2001 schreef:Had de 2 pinnen opmerking net weggehaald, las wikipedia artikeltje gyrator. Gat in de markt Bart!
Mijn voorkeur zou eerder gewoon een mosfet met fatsoenlijke gelijkrichting zijn.
(dus een met referentie naar ground).
Je kunt dan de rimpel veel kleiner krijgen en is teven je spanning heel mooi instelbaar.
@Peter,
Circuit technische gezien zou je het (ongeveer) kunnen zien als een smoorspoel (om mee te rekenen)
Uiteraard is het niet hetzelfde, dat lijkt mij nogal voor de hand liggend.
Laatst gewijzigd door b_force op zo 12 feb 2012, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- Lars Oosterveen
- Berichten: 89
- Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 9:06
- Locatie: de Wijk
- Contacteer:
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Ik ben niet van de buizenversterkertechniek, beter een kenner die het doet.Barry2001 schreef:Kijk, dat is geschikt van je Lars!
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Dit hou ik in de gaten Bart. Bedankt voor de tip. Dit is geen geld.b_force schreef:Check:
http://www.ebay.ch/itm/Elektronische-Dr ... 0794732851
5 euro, doet net zoiets
en losse print:
http://www.ebay.de/itm/Elektronik-Dross ... 0646193972
Ik denk dat ik zoiets ga bestellen. Es kijken wat het doet.
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Ben benieuwd of je uberhaubt echt verschil hoord.
En zoals Pjotr zegt... lijkt me sterk dat elektronica zoiets als een spoel kan vervangen.
Spoel is qua elektrisch kei hard. Veroorzaakt ook verder geen problemen tenzij hij kortsluiting oid krijgt (wat mij zelfs onlogisch lijkt als hij netjes is ingedompelt in lak ).
Dus heb het namelijk niet zo op dit soort snufjes
En zoals Pjotr zegt... lijkt me sterk dat elektronica zoiets als een spoel kan vervangen.
Spoel is qua elektrisch kei hard. Veroorzaakt ook verder geen problemen tenzij hij kortsluiting oid krijgt (wat mij zelfs onlogisch lijkt als hij netjes is ingedompelt in lak ).
Dus heb het namelijk niet zo op dit soort snufjes
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Dat ding op ebay is ongeveer hetzelfde wat ik al had voorgesteld.Alleen ik had het instelbaar,als de rimpel groter wordt dan de poortspanning van de mosfet komt ie er zo toch door
.
Zoals al eerder door Peter opgemerkt,het is geen echte smoorspoel,geen "stroomtraagheid".Kan soms dienen als vervanger maar idd met weinig meer maak je een fatsoelijke gestabiliseerde voeding...zonder brom
.
Barry wilde een goedkope UGT,ik zit al een tijdje te denken over PP-versterker >25W met een UGT van 12€50.
Dit om een goedkope oplossing te bieden voor een beginnend buizenjunk.Ik twijfel wel of het verantwoord is,theoretisch ontwerp voor de beginner
.
Anne
Zoals al eerder door Peter opgemerkt,het is geen echte smoorspoel,geen "stroomtraagheid".Kan soms dienen als vervanger maar idd met weinig meer maak je een fatsoelijke gestabiliseerde voeding...zonder brom
Barry wilde een goedkope UGT,ik zit al een tijdje te denken over PP-versterker >25W met een UGT van 12€50.
Dit om een goedkope oplossing te bieden voor een beginnend buizenjunk.Ik twijfel wel of het verantwoord is,theoretisch ontwerp voor de beginner
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Voor zover ik weet Anne is de UGT in buizenversterkers nog nooit vervangen voor een electronisch equivalent, als je hier iets voor kunt bedenken kun je samen met een goede schakelende voeding (en die zijn er tegenwoordig) een heel eind komen. Kompleet trafoloos. Als het je dan ook nog lukt de nadelen van een UGT (laag) op te kunnen vangen met een dergelijke schakeling zal dit voor een revolutie in de buizenwereld kunnen zorgen.Ah!buis schreef:Dat ding op ebay is ongeveer hetzelfde wat ik al had voorgesteld.Alleen ik had het instelbaar,als de rimpel groter wordt dan de poortspanning van de mosfet komt ie er zo toch door.
Zoals al eerder door Peter opgemerkt,het is geen echte smoorspoel,geen "stroomtraagheid".Kan soms dienen als vervanger maar idd met weinig meer maak je een fatsoelijke gestabiliseerde voeding...zonder brom.
Barry wilde een goedkope UGT,ik zit al een tijdje te denken over PP-versterker >25W met een UGT van 12€50.
Dit om een goedkope oplossing te bieden voor een beginnend buizenjunk.Ik twijfel wel of het verantwoord is,theoretisch ontwerp voor de beginner.
Anne
Ben zelf al voorzichtig wat aan het experimenteren met een schakelende hoogspanningsvoeding voor de te bouwen buizen voorversterker, daarover binnenkort meer.
Ben erg benieuwd naar je idee.
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Nee,geen elektronisch equivalent,gewoon
Anne
Er zijn wel buizenversterkers zonder UGT ,de serie-balans,ook wel als OTL angeduid.Je hebt er wel LSs voor nodig die (on)behoolijk hoogohmig zijn.Philips maakte vroeger die dingen van 800 ohm.Heb ooit zo'n versterker gebouwd met 2xEL86,werkt heel goed.met een UGT van 12€50.
Anne
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Voor de hedendaagse speaker komt een 6c33 toch meer inzicht voor een OTL denk ik.
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Ja de 6C33
.
Waarom zitten er twee gloeidraden in
De buis met een korte levensduur werd voor de helft gebruikt (soviets)en als 't ie het vertikte gewoon van gloei wisselen.
Begin me wel af te vragen waar is de smoorspoel gebleven
,feestneus achterna
.
Anne
Waarom zitten er twee gloeidraden in
Begin me wel af te vragen waar is de smoorspoel gebleven
Anne

