Omdat het wel zo makkelijk discussieert met mensen die je kent, zal ik me ook even voorstellen.
Ik ben Bart en kom uit Geleen. Als kind lag ik al voor de radio naar muziek te luisteren en te prutsen met electronica. Sinds mijn vader ongeveer 15 jaar geleden zijn eigen speakers heeft gebouwd, McFarlow Exciter (back-loaded horn) uit de Elektuur van 1991 (?), heb ik me voorgenomen ook ooit eens zelf een paar speakers te bouwen.
Aangezien ik nu in de gelegenheid ben om dit dan ook daadwerkelijk te doen, ben ik eens op internet gaan rondspeuren. Ik kwam hier op het forum terecht en heb me al helemaal suf gelezen. Zeker een aantal showcases zijn de moeite van het lezen waard.
Ik ben dus op zoek gegaan naar een model dat in aanmerking kwam om gebouwd te worden. Helaas is mijn vrouw iets minder gecharmeerd van grote speakers in de woonkamer, dus er waren wat restricties. Ook wilde ik niet direct beginnen met een ingewikkeld en duur project, maar eerder iets dat eenvoudig te bouwen is en niet direct al te duur. Na ook een aantal edities van de Klang+Ton bekeken te hebben viel mijn oog op de Cheap Trick 255 (zie bijlage).
Omdat ik zelf liever een vloerstaander zou hebben, heb ik het ontwerp iets aangepast. De kast is op zich hetzelfde gebleven, maar ik heb er een deel bij onder bedacht. Dat kan ik eventueel vullen met zand. Voornaamste doel is de speakers iets verder van de grond af laten staan. Tot de maximale hoogte die op dit moment werd toegestaan. Ik heb dit even in Sketchup getekend (zie bijlage). De totale hoogte wordt dan 50 cm. De maten van de BR kast zijn hetzelfde gebleven. Binnenkort de boel laten zagen en andere onderdelen bestellen.
Voorstellen Bart
Moderator: Beheerdersteam
Voorstellen Bart
- Bijlagen
-
- Cheap Trick 255.pdf
- Artikel Klang+Ton
- (1.02 MiB) 1222 keer gedownload
Re: Voorstellen Bart
Hallo Bart, welkom op dit forum. Ik heb het afgelopen jaar met de Wavecor 118 in verschillende kastjes gespeeld in het kader van de Polderbox. http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=11852
Ik kan je aanbieden om de TQWT te laten horen die 65 cm hoog is, deze is in de bas veel mooier als een kleine basreflexbox. Ik zou de box ook niet lager maken want dan verdwijnt de tweeter achter stoelleuningen e.d. als je hem op de grond zet. Geef je telnr maar even door per PB dan maken we een afspraak.
Ik kan je aanbieden om de TQWT te laten horen die 65 cm hoog is, deze is in de bas veel mooier als een kleine basreflexbox. Ik zou de box ook niet lager maken want dan verdwijnt de tweeter achter stoelleuningen e.d. als je hem op de grond zet. Geef je telnr maar even door per PB dan maken we een afspraak.
Re: Voorstellen Bart
Wat een service. Had al gemerkt dat het een prettig forum was om te lezen en dat de sfeer erg goed is. Ik stuur even een PB. Zelf werk ik in Maastricht, dus dat valt vast wel te regelen.
Re: Voorstellen Bart
Het heeft even geduurd en het project heeft door tijdgebrek een tijd stil gelegen, maar ze zijn uitrindelijk toch afgekomen. Ze spelen vanaf vandaag en ik ben tevreden over de klank. Wilde jullie ttoch nog even informeren.
Door een wijziging op mijn werk waardoor ik minder onregelmatig werk, hoop ik meer tijd te hebben om aan de slag te gaan met een nieuw zelfbouw project. Eerst mar eens bijlezen op het forum.
Door een wijziging op mijn werk waardoor ik minder onregelmatig werk, hoop ik meer tijd te hebben om aan de slag te gaan met een nieuw zelfbouw project. Eerst mar eens bijlezen op het forum.
Re: Voorstellen Bart
Eind goed, al goed is het gezegde hier. Ik ben blij dat het toch nog goed gekomen is.
