Begonnen met ARTA, maar waarom?

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
hansms
Berichten: 14
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 17:55

Begonnen met ARTA, maar waarom?

Bericht door hansms »

Heren,

Jaja ik ben aan het meten geslagen, puur om te kijken hoe het frequentie verloop is.
Want je wilt toch wel eens weten of je oren je niet in de maling nemen.
En dan heb ik op verschillende plekken gedaan, maar bestaat er wel de perfecte speaker?
Ik denk het niet, ook al heb je zo goed gemeten.

Beide speakers van mij zijn totaal gelijk, en toch komt de muziek er niet 'eerlijk' uit.
Waarom niet? de ene kast staat in de hoek en de ander langs de lange wand.
Dus bij de metingen van de speaker in de hoek is het bas/laag gedrag heel anders.
De kasten zijn totaal verschillend van geluid ! Wat heeft meten dan voor zin?
De speaker langs de lange wand, en zo'n 30cm vrij van de achterwand heeft een mooi glad verloop, al moet ik het zeggen, en bij 33Hz is ie al netjes aanwezig, en dat voor een 22cm SEAS speakertje!

Dus eigenlijk moet iedereen in zijn thuis situatie meten toch?
Je kan eigenlijk nooit van een speaker uitgaan, dat ie bij jouw net zo mooi klinkt als bij de buurman.
Akoestiek van de kamer etc. i know.

Wat is nu het belangrijkste bij een meting? een mooi freq. verloop op 1meter afstand?
Of de microfoon naast je oor houden als je op de bank zit? want dat hoor je uiteindelijk.
Dit heb ik dus gedaan, en in mijn Yamaha de rechterkant die in de hoek staat gecorrigeerd met de Equalizer.
Er moest behoorlijk wat laag uit, moet ik zeggen om hem gelijk te trekken aan de rechter kant.

Ook heb ik verschillende dingen getest, basreflex pijp erin/korter/gedempt, en alles was anders.
Wel leuk, want je kan nu eens zien wat de kamer en een plastic pijp nu eigenlijk doet.

Leerzaam, maar ik ben er nog niet helemaal uit waarom er zo nauwkeurig gemeten wordt.
Er is natuurlijk niks mooier dan dat elk speakertje in de kast gelijk speelt.....

Overtuig me nu eens om alles te gaan callibreren.......en daarna weer te meten.

Alle tips, opmerkingen en commentaar is natuurlijk welkom, want ik wil er van leren.

Het is wel verslavend moet ik zeggen ;-)
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: Begonnen met ARTA, maar waarom?

Bericht door r.ladage »

Wat ik had begrepen is dat je de speaker wilt meten, dit juist moet gebeuren in een open ruimte.
Juist om allerlei huiselijke invloeden (reflecties etc) te vermijden.

Op die manier moeten je speakers gelijk zijn. Dat er nog wat eigenschappen veranderen afhankelijk van de plaatsing is logisch, maar heeft niet direct te maken met de speaker.
Dit laatste is dus gewoon persoonlijke smaak.

Het meten gebeurt normaal ook voor bijvoorbeeld filtering. Hierbij ben je puur geïnteresseerd in de waarde van de speaker in de behuizing.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Begonnen met ARTA, maar waarom?

Bericht door Ronkel »

Meten vlakbij je oor of luisterpositie zonder gate heeft ook niet zomaar zin als je niet weet hoe je de meting moet interpreteren. Je kunt niet simpel stellen dat je hoort wat je meet. Het gehoor werkt anders dan een microfoon en bovendien zit er nog een heel stuk cognitieve processing achter :!:

Verder, de perfecte speaker bestaat niet maar er zijn wel wat eigenschappen die eigenlijk universeel wenselijk danwel onwenselijk zijn.
kuifje09
Berichten: 10
Lid geworden op: za 24 dec 2011, 20:31

Re: Begonnen met ARTA, maar waarom?

Bericht door kuifje09 »

Waarom ik ARTA gebruik:

Kijken of de speakers, buitern de kast, al dan niet in een testbox, Met STEPS, nog voldoen aan de specifikaties, al is dat kennelijk een beetje afhankelijk van het weer, en wisseld de meting van dag tot dag. Als ik andere posts mag geloven. maar globaal is dat wel waarvoor ik meet aan de losse units.
Dus doe altijd een aantal metingen en neem een gemiddelde.

Daarna kan je uitrekenen of de kast grot genoeg is en de baspoort uitrekenen.
Klopt je kast nog, moet er iets bijgesteld worden?

Alles met filter ingebouwd, komt er nu uit de kast wat je verwacht had, en wat zijn nud de bijgekonem resonanties. dat kan heel mooi gemeten wordeen met STEPS. een perfekt onderdeel van ARTA wat je niet mag missen.

Daarna kan je je filter aanpassen of de poort iets wijzigen. En vergeet de demping in da kast niet.
Verrasende resultaten zul je meten en als je even doorbijt dan komt het tot een prima resultaat.

Van belang is het gedeelte van de grafiek dat direkt in het gehoor ligt. Tussen de 1500 en 6000 herts.
Dat moet zo gelijkmoatig mogelijk zijn als je het krijgen kan.
Zo niet, dan zal je dat meteen horen.

Ika heballe tests aan de boxen gadaan met de filters buiten boord. dat is eigenlijk absoluut nodig, anders schroef je je eigen helemaal ongans.

(Mijn speakers voldoen niet helemaal meer aan wat de specs aangaven. maar met deze methode kreeg ik toch weer het geluid wat ik wilde hebben, Afgezien van een enkel manko aan de middentoon unit, die zijn kennelijk toch beschadigd.)

Dit is dus mijn methode...
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Begonnen met ARTA, maar waarom?

Bericht door b_force »

Metingen wisselen per dag met het weer? :lol:
Ik weet niet in welk bijzonder continent jij woont, maar dat is wel heel erg ver gezocht.
De luchtdruk (zeker in een woning) varieert niet voldoende om echt extreme veranderingen te zien.
Er zijn veel aspecten die veel meer van invloed zijn.


Ik sluit me aan bij Ronkel.
Het gaat er simpelweg om dat je inzicht krijgt wat alle afzonderlijke componenten doen.
Je zult dus ook structureel te werk moeten gaan zodat dan pas dingen kunt uitsluiten.
Je zult daarvoor ook de nodige theoretische kennis moeten hebben om te weten wat je meet (ziet), wat je doet en waarom je dat meet (ziet).
Het meten is ook enkel een middel om het geheel te controleren en eventueel weer veranderingen aan te brengen.
Daarna komt nog het moeilijkste punt en dat is je metingen en eventueel theorie correleren met wat je hoort.
Of er eventuele verschillen zijn, had je die verschillen verwacht, of waarom zijn ze juist anders?
De vraag: "Wat is de belangrijkste meting" is dus ook geen relevante vraag.
Er zijn namelijk zoveel punten die gecontroleerd en dus gemeten dienen te worden.
Plaats reactie