Jaja ik ben aan het meten geslagen, puur om te kijken hoe het frequentie verloop is.
Want je wilt toch wel eens weten of je oren je niet in de maling nemen.
En dan heb ik op verschillende plekken gedaan, maar bestaat er wel de perfecte speaker?
Ik denk het niet, ook al heb je zo goed gemeten.
Beide speakers van mij zijn totaal gelijk, en toch komt de muziek er niet 'eerlijk' uit.
Waarom niet? de ene kast staat in de hoek en de ander langs de lange wand.
Dus bij de metingen van de speaker in de hoek is het bas/laag gedrag heel anders.
De kasten zijn totaal verschillend van geluid ! Wat heeft meten dan voor zin?
De speaker langs de lange wand, en zo'n 30cm vrij van de achterwand heeft een mooi glad verloop, al moet ik het zeggen, en bij 33Hz is ie al netjes aanwezig, en dat voor een 22cm SEAS speakertje!
Dus eigenlijk moet iedereen in zijn thuis situatie meten toch?
Je kan eigenlijk nooit van een speaker uitgaan, dat ie bij jouw net zo mooi klinkt als bij de buurman.
Akoestiek van de kamer etc. i know.
Wat is nu het belangrijkste bij een meting? een mooi freq. verloop op 1meter afstand?
Of de microfoon naast je oor houden als je op de bank zit? want dat hoor je uiteindelijk.
Dit heb ik dus gedaan, en in mijn Yamaha de rechterkant die in de hoek staat gecorrigeerd met de Equalizer.
Er moest behoorlijk wat laag uit, moet ik zeggen om hem gelijk te trekken aan de rechter kant.
Ook heb ik verschillende dingen getest, basreflex pijp erin/korter/gedempt, en alles was anders.
Wel leuk, want je kan nu eens zien wat de kamer en een plastic pijp nu eigenlijk doet.
Leerzaam, maar ik ben er nog niet helemaal uit waarom er zo nauwkeurig gemeten wordt.
Er is natuurlijk niks mooier dan dat elk speakertje in de kast gelijk speelt.....
Overtuig me nu eens om alles te gaan callibreren.......en daarna weer te meten.
Alle tips, opmerkingen en commentaar is natuurlijk welkom, want ik wil er van leren.
Het is wel verslavend moet ik zeggen
