Hoe zit het met de 'buizensound'?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Arno

Hoe zit het met de 'buizensound'?

Bericht door Arno »

Er schijnt iets te bestaan als een echt buizengeluid. Vervorming op bepaalde boventonen, waardoor muziek lekkerder gaat klinken. Ook schijnt dit niet iets religieus te zijn, maar gewoon echt hoorbaar! :D
Nu zie ik in allerlei apparaten buizen terugkomen; buizentrapjes in cd-spelers, platenspelers, voorversterkers, eindversterkers, etc. Volstaat het nu om die vervorming één keer toe te voegen, bijvoorbeeld in een voorversterker, of werkt dat zo niet?
ray5150

Re: Hoe zit het met de 'buizensound'?

Bericht door ray5150 »

Dat klinkt als een potienteel lid van de buizengemeenschap.... :lol:
Kom op, Arno, stap in, je zult er geen spijt van hebben. :bounce: :bounce: :bounce:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Geen religie maar wel cultus :hide: :lol: Nja, de een stookt zijn huis met een open haard, de ander heeft liever centrale verwarming.
ray5150

Bericht door ray5150 »

maar even serieus nu, het is inderdaad een feit dat een buis een bepaalde vervorming toevoegd aan het signaal die veel mensen prettig vinden klinken.
ik kan het niet onderbouwen maar het heeft te maken met het benadrukken van boventonen ook wel harmonischen genoemd.

Als ik het goed begrepen heb hebben verschillende typen buizen als de pentode,triode, en noem maar op hun eigen karakteristieken.
vergeet ook niet de albekende gitaar versterker in al zijn verschijningsvormen.

Ook in de opname studio word nog veel buizenspullen gebruikt.
ondanks dat bijna alle studio's computergebaseerd opnemen en mixen worden er vaak voor een zangmicrofoon een buizenpreamp of buizencompressor gebruikt.
Arno

Bericht door Arno »

ray5150 schreef:
Dat klinkt als een potienteel lid van de buizengemeenschap.... :lol:
Kom op, Arno, stap in, je zult er geen spijt van hebben. :bounce: :bounce: :bounce:
Oh nee! Het is een sekte! Afbeelding
:mrgreen:

Eerst m'n vraag beantwoorden. :P
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ray schreef het toch echt helder op, meer is het niet.

Neemt niet weg dat diegenen die echt in de "buizen" zijn er hele boeken over vol kunnen schrijven :mrgreen:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Gewoon eens luisteren: de 1 valt ervoor en de ander vindt het energie vretende brommende rammelbakken met die lastige hoge gelijkspanning. Heb van alles al gebouwd en vervolgens een tijdje beluisterd. Torren, FET's, klasse AB, A, en een hele tijd klasse D. Na de klasse D de A (Aleph 30 Nelson Pass) weer een jaartje in de kamer gehad, tot dan vond ik die het meest natuurlijk klinken.

Totdat 1 jaar geleden een buizen PushPull in de kamer kwam staan. Stond perplex, zal het niet snel vergeten, het viel me het meest op bij Marley - Babylon By Bus. En bij de 2 meter sessie cd's. Nooit klonk het zo echt, zo live, zoveel 'diepte'. Vervorming ja, maar we willen dat misschien ook wel horen. Misschien dat Single Ended dit geluid nog wel meer benadrukt, ga ik achterkomen. Opvallend vind ik wel hoeveel mensen denken dat een versterker weinig doet in de audioketen, ik vind dat het juist ongelooflijk veel kan doen. Daar het meest opvallende voorbeeld van vind ik, met respect naar de mensen die ze wel waarderen, de Hypex modules die je overal ziet en hoort. Kil, perfekt, 0 vervorming, bloedeloos.

Die biografie die vorig jaar uitkwam van Keith Richards gelezen? Overtuigd mono luisteraar. Kan ook nog :mrgreen:

Er zijn net zoveel buizen tegenstanders, misschien wel meer als voorstanders. Volstaat het om alleen de voorversterker van buisjes te voorzien, zou het je niet kunnen vertellen. Kom je maar op 1 manier achter, proberen en luisteren. Vind je het niks, jammer, daar is het dan ook hobby voor. Val je ervoor kun je een nieuwe dimensie aan het luisteren toevoegen. Maar misschien kun je hierna juist het geluid van een perfekte klasse D bak waarderen. Niemand is (gelukkig) gelijk!
meiborg

Bericht door meiborg »

In tegenstelling tot de meeste (alle?) andere vormen van versterking, waarbij het uiteindelijke allerhoogste streven toch meestal absolute natuurgetrouwe weergave is, leunt de buizen "cultuur" juist op die bekende vervorming.

Ik denk dat het vooral de vraag is: kun je jezelf er mentaal overheen zetten dat je zit te luisteren naar iets wat niet de perfecte weergave neerzet volgens de theorie maar misschien (voor een hele grote groep mensen in ieder geval) wel de fijnst klinkende.

Zelf heb ik heel lang mijn NAD 3020PE gekoesterd omwille van zijn heerlijke klank. Absoluut niet realistisch maar wel heel vol en warm, ik kon er dagen met verwondering en genot naar luisteren. Uiteindelijk de deur uit gedaan voor een Rotel versterker, ik heb er nog spijt van.

Mvg Reinder
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Je kunt voor een paar tientjes op ebay een buizenbuffertje aanschaffen, of er gewoon zelf eentje in elkaar knutselen.
Trafootje, gelijkrichtertje buisje, in en uitgangetjes... is redelijk eenvoudig te doen.

Dan kun je het verschil horen (of niet) en je eigen mening vormen. Zelf ben ik echt een buizenliefhebber. En of het nou een sausje is over het geluid of dat het echt mooier is kan mij niet zoveel schelen. Ik vind de plaatsing en ruimtelijkheid gewoon heerlijk.
molekuul

Bericht door molekuul »

Het is niet de vervorming van de buis, maar de lage versterking van een buis. Daar waar een transistor 1000 keer of meer versterkt, versterkt een triode buis maximaal 100 keer, en de vaak gebruikte buisjes maar 10 - 40 keer. Dit betekend dat er veel minder terug gekoppeld hoeft te worden. Sommige schakelingen hebben zelfs geen overall feedback. Dit levert een veel schonere versterking. Dat is wat de buis zo mooi maakt.
Er zijn natuurlijk altijd goede en slechte buizen versterkers, net als transistor, fet en klasse-D versterkers. Maar er zijn ook hele goede schakelingen, die qua vervorming niks onder doen aan silicium versterkers, zie bijvoorbeeld: http://thehbproject.com/nl/testen/96/0/ ... versterker laatstse pagina.
Het devies is hier luisteren! Dat is het enige wat telt
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Was het maar zo simpel.Robert. Een echt mooie (qua klank) buizen versterker maken is net zo moeilijk als een mooie transistorversterker.

Eerlijk gezegd zie ik niet een tegenstelling tussen beide soorten, het is meer een kwestie van smaak. En het valt niet te ontkennen, buizen hebben qua uitstraling ook een zekere romantiek die transistoren missen: Toen er alleen nog maar buizen waren en men niet anders wist zaten die gewoon in een kast weggestopt. Tegenwoordig staan ze als pronkstukken meestal op de kast.

Wat Barry zegt is maar al te waar, als je het echt wilt weten, zelf naar een goede buizen set gaan luisteren. En dan nog zit je met het gegeven dat die ook weer allemaal anders kunnen zijn. Eigenlijk is de variatie daar veel groter dan met transistoren.
Arno

Bericht door Arno »

Pjotr schreef:
Mijn vraag was of het volstaat om die vervorming slechts één keer toe te voegen, met bijvoorbeeld een voorversterker. Als een voorversterker het signaal voldoende vervormt om de buizensound te genereren, dan zou ik dat signaal verder kunnen uitversterken met m'n ucd bak. Althans, is dat zo, of is er meer aan de hand?
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

De vervorming die een buis produceert is afhankelijk van de gebruikte schakeling.
Gebruik je bij een voorversterker een klassieke buizen schakeling dan kan je best wel wat extra vervorming hebben toegevoegd.
Gebruik je dan een SRPP schakeling dan is die vervorming al weer zo ver afgenomen dat deze al geen rol meer speelt en weer klinkt als een transistor om het dan maar even zo te noemen.
Toch weten dergelijke schakelingen dan nog voor mijn gevoel (ik kan het niet meten) wat meer van de muziek door te laten.
Zelf gebruik ik alleen een buizen phono en voorversterker terwijl de eindbak een goede transistor versterker is.
Kijk ik nu wat de buizen voorversterker doet ten opzichte van de Linn voorversterker die ik hiervoor had doet dan is er gewoon meer muziek met de buizen voorversterker.

Met vriendelijke groet.
George
meiborg

Bericht door meiborg »

Als ik zo de reactie van Molecuul doorlees ligt het dus aan de mate van versterking. Ik heb geen verstand van electronica en begrijp dan ook niet helemaal de strekking, als het alleen aan de mate van versterking ligt zou dit misschien verklaren waarom ik houd van het geluid van hoog rendement speakers :p.

Enfin, een buizen pre toevoegen zou dan niet genoeg zijn, alhoewel ik weet dat bv de Velleman buizen pre waar Sander Sassen ooit nog een draadje aan weet zeker wel dat buizen geluid geeft (zelf mogen ervaren). Ook nog eens niet duur en regelmatig voorbij zien komen op Marktplaats maar ook hier bij de aangeboden rubriek.

Mvg Reinder
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Arno schreef:
Pjotr schreef:
Mijn vraag was of het volstaat om die vervorming slechts één keer toe te voegen, met bijvoorbeeld een voorversterker. Als een voorversterker het signaal voldoende vervormt om de buizensound te genereren, dan zou ik dat signaal verder kunnen uitversterken met m'n ucd bak. Althans, is dat zo, of is er meer aan de hand?
Veel mensen zijn over zo'n combinatie i.d.d. dik tevreden: Aan de ene kant net dat tikje buizenwarmte, aan de andere kant voldoende drive om de speakers goed aan te sturen, ook en met name in het laag. Het laag is toch iets waar veel buizenversterkers het een beetje minder doen. Het hoeft niet maar het is vaak wel minder gecontroleerd.

Eigenlijk is vraag niet goed te beantwoorden wat goed is en wat beter. Zoveel mensen zoveel smaken en het aantal combinaties is ook groot.

Een goede adiokennis van mij heeft jarenlang met MF X-Can eindtrappen gespeeld (ss) i.c.m. een behoorlijk prijzige buizen pre. Hij vond het heerlijk klinken, mooi warm midden, ik toch wat terughoudend/muffig. Later toch weer eens een goede ss pre er aan gehangen (Array) en was hij het er toch wel over eens dat dat toch wel lekkerder en verfijnder klonk. Buizen pre weg, Array bleef. Later zat het hem toch niet helemaal lekker, was nog niet helemaal tevreden. De X-Cans ingeruild voor een Array eind (ss) en toen was het goed.
Arno

Bericht door Arno »

Oké, het wordt al iets duidelijker.
Zijn er voordelige, goed gedocumenteerde, kitjes van buizenvoorversterkers die eruit springen?
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Je kan op verschillende site's ontwerpen vinden.
zoal triode dick en Menno van der veen zijn hier voorbeelden
Kits zijn over het algemeen duur.
Neok

Bericht door Neok »

Ben zelf bezig met deze kit print als pre voor mijn klasse D (tripath). Lekker goedkoop en compact. Ideaal (imo) om te proberen.

**schaamteloze eigen topic promotie mode aan**
Hier is mijn topic

**schaamteloze eigen topic promotie mode uit**
Laatst gewijzigd door Neok op za 07 jan 2012, 14:31, 3 keer totaal gewijzigd.
TheoK

Bericht door TheoK »

Ik ben nu ruim een jaar met buizen bezig.
Ik wou dat ik er veel eerder aan begonnen was.
Wil niet meer anders. Kwestie van smaak natuurlijk.
Verder ben ik het met Barry en Robert eens.
Gewoon een keer goed luisteren en je bent verkocht.
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Neok schreef:
Ben zelf bezig met deze kit als pre voor mijn klasse D (tripath). Lekker goedkoop en compact. Ideaal (imo) om te proberen.

**schaamteloze eigen topic promotie mode aan**
Hier is mijn topic
Ik noem dit eigenlijk niet echt een kitje meer een los printje.

Onder kitjes verta ik complete sets met bouw beshrijving
Neok

Bericht door Neok »

Fixed :D
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Omdat Arno toch van het frezen is, kan hij zoiets ook in elkaar frotten..
Het "echte" buizenwerk wordt natuurlijk "hardwired" uitgevoerd. :wink:
Ik geloof dat dit "lampucera" was, of zoiets..
Er zijn nog printjes en speciale trafo's voor de voeding beschikbaar, hier en daar..

Kees
Bijlagen
Tubestage.jpg
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Probeer een voorversterkere kitje te maken Arno zoals gezegd word. Lekker goedkoop en vind je het niks ? Weinig schade geleden en een ervaring rijker :D

Verder is een combinatie van verschillende factoren ook heel belangrijk. Zo vind ik de 2inch peerlessjes die hier op bureau staan mooier klinken met een solidstate dan een buizen amp.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik heb nog zo'n buizentrapje staan om te lenen.. Kun je het eerst uitproberen.. Kost je alleen verzendkosten dus..

Kees
Arno

Bericht door Arno »

audiomanics schreef:
Ik heb nog zo'n buizentrapje staan om te lenen.. Kun je het eerst uitproberen.. Kost je alleen verzendkosten dus..

Kees
Dat zou nog eens mooi zijn O:) Bedoel je die op dat stukje Corian? En is dat dan compleet met trafo?
Plaats reactie