buizen versleten???

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
advandenboogaard

buizen versleten???

Bericht door advandenboogaard »

Hallo allen,

Enige tijd geleden kocht ik bij mijn (zelfbouw-) Ultimo's een buizenverterker. Helaas heb ik niet de kennis om er zelf een te bouwen, dus heb ik er een gekocht. In china besteld en ontvangen: mijn Raysonic SP-200.
Omdat de versterker de reis vanuit China niet helemaal ongeschonden verlopen was zocht ik eerder hulp op het forum. De middelste pinnetjes (plastic geleide-pinnetjes) van vijf van de acht buizen waren afgebroken.
Na jullie tips heb ik een aantal maanden met plezier kunnen luisteren.

Het volgende is nu het probleem: sinds enige tijd (laten we zeggen: een week) hoor ik een storend geluid uit de linker speaker komen. Het is een soort 'plop' (ehhh, hoe schijf je een geluid.... t is een plop-brom-knak-geluid), zoals je ook weleens hoort bij een versterker die je aan/uit zet.
Niet de bedoeling natuurlijk. Eerst leek het te verminderen bij het warmer worden van de versterker, maar nu wordt het echt te erg. Ik heb de versterker uitgezet.
Van zo-nu-en-dan een tikje hoor ik nu veelvuldig (om de paar seconden of zelfs nog sneller) een brom/geknars. Het uitschakelen van de versterker ging gepaard met een enorme storings-brom.

Ik heb een paar vragen:
-Betekend bovenstaande dat mijn buizen (1 kanaal!???) versleten zijn? Lijkt me vrij snel (=binnen een half jaar)! :(
-Mocht ik de buizen moeten vervangen, hebben jullie dan suggesties voor het vervangen van de huidige buizen (KT88 eind en 12au7 voor).
-Ik hoorde laatst een verstreker met 'Genalex Gold Lion' -buizen, wat me erg beviel. Zou dit in mijn verterker ook kunnen werken? Waar is het van afhankelijk wat voor buis je kiest? Als ik dan toch iets zou moeten vervangen, zou ik wel meteen willen upgraden O:)
-slijten de buizen als de versterker aan staat, of alleen als 'ie speelt?

Als laatste wil ik er aan toevoegen dat ik helaas voor een dubbeltje op de eerste rang wilde zitten. Dus geen garantie. Heb destijds toen ik de versterker stuk uit de doos ontving ook wat geprobeerd. Geen gehoor.
Alle tips zijn welkom! Mochten jullie een winkel adviseren: liefst in de buurt van Amsterdam.

Veel dank voor jullie advies/hulp!
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Re: buizen versleten???

Bericht door Barry2001 »

Ad,

Het lijkt me in jou geval handig om te weten of het de buizen zijn die het probleem veroorzaken of iets in de versterker. Wissel de buizen 1 voor 1 eens om links en rechts. Als het probleem mee verhuisd weet je of het een/de buis is en welke. Dan kun je altijd nog beslissen wat je doet. Is dit een idee?
ray5150

Bericht door ray5150 »

Alleen al voor die naam zou ik wel zo'n versterker willen hebben... O:)

het zou ook een slechte soldeerverbinding kunnen zijn. heb je amp al open gehad en de solderingen gecontroleerd ?
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Alleen al voor die naam zou ik wel zo'n versterker willen hebben...
:) :)
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Eventueel verlopen componenten kun je soms goed opsporen met "kalte-spray"...
NIET op de warme buizen spuiten!! (of je wil er snel van af zijn... )
Als het buizen wisselen niets oplost, tenminste....

Kees
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Wat jij beschrijft klinkt als een koppelcondensator die de geest gaat geven.
In mijn allereerste buizenbakje had ik koppel-c's met een te lage nominale spanning gezet. Die begonnen op een gegeven moment door te slaan, het klonk als een opkomend onweer.

Probeer inderdaad eerst de buizen eens te wisselen, als het blijft koppel C's vervangen. Is sowieso een goede upgrade voor die chinese versterkers.
Aaad

Bericht door Aaad »

Misschien een mp3'tje met de storings geluiden plaatsen.

Aad
advandenboogaard

Dank voor de info tot nu toe.

Het verwisselen van de buizen zal ik zo eens doen. Kijken of mijn probleem dan mee verhuisd.

Wat me te binnen schiet, en ik misschien had moeten vermelden, is dat de aardlekschakelaar er een paar keer is uitgeklapt op de groep waarop de versterker zit aangesloten. Dit gebeurde dan op het moment dat ik aan de aan/uit knop van de versterker zat.
Misschien hangt er toch wat los aan de binnenkant?

Het kijken naar 'verlopen' (is dat versleten?) onderdelen heb ik nooit gedaan. Waar spuit ik de zgn kalte spray op? Wat zie ik op het moment dat er iets aan de hand is?

Ik zal vandaag nog een update geven over de versterker:
-resultaat buizen wisselen
-foto binnenkant versterker
-kijken of ik de brom op kan nemen en hier als geluidsfragment kan plaatsen.

Gezien het probleem van de kortsluiting: is er een plek in de versterker waar ik extra op moet letten/ die in close-up op de foto moet?

Thx!
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hmm, klinkt als een serieus probleem. De meeste adviezen zijn al gegeven (lampen iwsselen/solderverbindingen nakijken en evt doorsolderen, condensatoren inspecteren en evt verwisselen, potmeters checjen/cleanen.

Misschien obvious, maar zorg ervoor dat je versterker een tijdje heeft uitgestaan voor je ermee aan de gang gaat en meet evt je condensatoren door of er nog spanning op staat!

jan
advandenboogaard

Zojuist het volgende ondekt:

-omdat het nu donker was zag ik een blauwe gloed over sommige buizen.
-na het inschakelen van de versterker begon het tikken/kraken na een minuut of twee.
-de blauwe gloed op de buis met het meeste blauw knipperde op maat van het ploppen
-de desbetreffende buis naar de andere kant van de versterker verhuisd. De storing (en dus het knipperende blauw) bleef bij dezelfde buis aanwezig. Storing nu dus op andere kant.
-op het moment van het geluid keek ik naar mijn speaker (tweeweg ScanSpeak). De woofer veroorzaakt het storingsgeluid: op het moment van het knipperen maakt de woofer een grote slag naar buiten (laten we zeggen dat de woofer een halve centimeter naar buiten komt), en blijft even 'hangen'.

Betekend bovenstaande dat de buis aan vervanging toe is???

Ook zag ik voor het eerst dat de buizen genummerd zijn. Horen bepaalde buizen bij elkaar/moeten ze bepaalde posities op de verterker invullen? Ik heb destijds na het lijmen van de pinnetje niet op n bepaalde plek gelet. Zijn de buizen gematched? Wat houdt dit eigenlijk in? Match je buizen per stel, viertal of alle acht (op mijn versterker)?

Dank voor jullie hulp!
ray5150

Bericht door ray5150 »

Matchen houdt in dat ze door middel van een meetapparaat geselecteerd worden op specificaties, dan worden er setjes samen gesteld zodat ze zoveel mogelijk overeenkomen.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

advandenboogaard schreef:
Dank voor de info tot nu toe.

Het verwisselen van de buizen zal ik zo eens doen. Kijken of mijn probleem dan mee verhuisd.

Wat me te binnen schiet, en ik misschien had moeten vermelden, is dat de aardlekschakelaar er een paar keer is uitgeklapt op de groep waarop de versterker zit aangesloten. Dit gebeurde dan op het moment dat ik aan de aan/uit knop van de versterker zat.
Misschien hangt er toch wat los aan de binnenkant?

Het kijken naar 'verlopen' (is dat versleten?) onderdelen heb ik nooit gedaan. Waar spuit ik de zgn kalte spray op? Wat zie ik op het moment dat er iets aan de hand is?

Ik zal vandaag nog een update geven over de versterker:
-resultaat buizen wisselen
-foto binnenkant versterker
-kijken of ik de brom op kan nemen en hier als geluidsfragment kan plaatsen.

Gezien het probleem van de kortsluiting: is er een plek in de versterker waar ik extra op moet letten/ die in close-up op de foto moet?

Thx!
Je moet (nouja, je moet niks natuurlijk) maar het is nu zaak vast te stellen of het in je versterker zit of in de buizen. Als 1 of meerdere van je buizen niet lekker is kun je deze vervangen en klaar. Zit het in je versterker dan kun je met kaltespray en weetik het in de weer.

Buizen kun je omwisselen met links en rechts, wel dezelfde natuurlijk.

Als je aardlek er zelfs door vliegt, dat is wel apart. Heeft je versterker een buizengelijkrichter of niet?

Heb met m'n KT88 PP ook een rocheltje aan de rechterkant gehad. Het aparte was dat m'n vriendin het een paar keer had gehoord terwijl ik niet thuis was. En daarna nog een paar keer :D Tot ik wel thuis was toen het weer gebeurde. Buizen gewisseld, verhuisde dus niet mee van rechts naar links. Conclusie, niks mis met de lampjes. Bleek een minder goede las op 1 van de buisvoeten te zijn, die bij warmer worden niet lekker zat. Nadeel van krimpkous, het werkt netjes maar je ziet de slechte las niet meer.....

Maar hup, nu eerst buizen wisselen!
advandenboogaard

@Ray:

Aha, da's duidelijk. En waar plaats je deze dan in de versterker? Symmetrisch to elkaar? Dus links en rechts werkt gematched samen? Of op een andere manier?

Moest trouwens even nadenken over het feit dat je 'alleen voor de naam al' een Raysonic wilde. Vanochtend zag ik pas je naam... :D
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik ben nu wel benieuwd naar de foto's. Het lijkt er in elk geval op dat een van de buizen aan zijn eindje is.
KT88's van Electro Harmonix zijn goed en redelijk betaalbaar.

Inderdaad kunnen slechte solderingen ook nog wel eens tot dit soort effecten leiden. Het is eigenlijk gewoon het denderen in een verbinding. ( los - vast - los - vast - etc...)

Aan welke kant van Amsterdam woon je, Ad?
Op zich is Alphen a.d. Rijn niet zo heel ver, dus als je het apparaat een keer op mijn werkbank wilt zetten ben je welkom.
( stuur maar een privé bericht als je daar interesse in hebt. )

Wanneer er een paar heel kleine potmetertjes in de versterker zitten, dan kun je de bias van de buizen daarmee afregelen. Dat is vermoedelijk niet gebeurd nadat jij de buizen hebt teruggeplaatst.
advandenboogaard

Ik zal een foto maken zodra mijn dochtertje van 1 dat toelaat (lees: slaapt O:) )

Ik heb idd niets afgesteld na het terugplaatsen van de buizen; ook niet op de handgeschreven nummering op t voetje van de buizen gelet.
Misschien een goed idee om eens naar Alpen te komen voor een klein college. Tis natuurlijk wel de bedoeling dat ik maximaal rendement uit mn investering haal!

Voor nu heb ik mijn oude versterker weer teruggeplaatst (korsun V6i). Gelukkig had ik die nog.
Wat betreft de kapotte buis: kun je zomaar 1 buis vervangen en klaar? Of is dat een oplossing voor even?

Ondertussen ga ik lekker fantaseren over de speakers die ik ga bouwen (vertigo's). De spullen heb ik al een tijd in huis, en ga zeer binnenkort toch echt beginnen! Heb er wel wat vragen over, maar die stel ik elders.

grts
BertDB

Bericht door BertDB »

die blauwe gloed in bepaalde buizen is niet direct iets om je zorgen om te maken ,dat is vrij normaal, zker bij de KT88.
Als je de buizen van kant verwisselt en de storing gaat mee zoals je zegt, dan zou ik toch maar eens een nieuw setje buizen aanschaffen :wink:
advandenboogaard

vervang ik dan 1 (=kapotte) buis, 2 (zelfde positie op beide kanalen)buizen, of alle 8?

Bij mijn auto ben ik ook regelmatig in de weer. Als een koplamp stuk gaat, volgt de andere snel. Geldt dit ook voor de lampen in de versterker? Dan kan ik beter voor alle 8 gaan...
Per hoeveel worden ze gematched???

thx.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Alle 8?

Er zitten toch maar 4 van KT88's op mag ik hopen?
De stuurbuizen zul je nauwelijks verslijten.

Wanneer je er nieuwe op zet, moet je de ruststroom wel goed instellen, dan gaan ze het langst mee.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Voordat je een hoop geld gaat uitgeven, heb je die buizen nou gewisseld?
advandenboogaard

Buis heb ik naar de andere kant verhuisd; probleem daarmee ook. Een nieuwe buis heb ik echter niet geprobeerd.

Er zitten idd 8 KT88 buizen in de versterker :cry: Kost dus bij complete vervanging veel poen. Vandaar ook meteen mijn vraag die ik stelde: kan ik -wanneer ik toch geld uitgeef- meteen een verbetering aanbrengen/upgraden?
Ik weet niet wat voor merk KT88 nu in de versterker zitten; op de buizen staat alleen 'Raysonic' gedrukt.

Om eea duidelijker te maken waar ik t over heb (alvast) een foto van de buitenkant en van een buis.
Bijlagen
RaysonicSP200top.jpg
RaysonicSP200front.jpg
KT88.jpg
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ok Ad, duidelijk. Alle buizen vervangen, het is een overweging die je zelf moet maken. Het zegt me zo ook niks, Raysonic, als ik er op google vind ik ook geen adresje voor losse buizen van dat merk. Als je bv voor JJ's gaat zit je zo aan een wat is het, EUR 250,-. Heeft de versterker veel speeluren? Je zei ook al dat bij binnenkomst van een aantal buizen pinnen waren afgebroken, ook niet echt vertrouwens wekkend.

Voor mijn gevoel, alles vervangen. Maar nogmaals, het is een overweging die je zelf moet maken, het is een hoop geld. Je mag er vanuit gaan dat de rest van de versterker wel heel blijft, voedingstrafo en UGT, en hopelijk de overige electronica die erin zit, zodat je er weer een paar jaar een fijne versterker aan hebt.
advandenboogaard

Zojuist nogmaals de versterker bekeken.

Het valt me op dat er op de achterkant van de versterker, daar waar aangegeven staat voor welk voltage de versterker gebouwd is, een sticker is (was) geplakt.
Onder het stickertje '230v/50Hz' kwam de (in het apparaat gelaserde) tekst 220v/50Hz te verschijn.

Ik verdenk mijn 'vrienden' uit China ervan dat ze me een 220V ipv 230 geleverd hebben, maar wel ff een sickertje geplakt hebben! Tsja...

Wat betekend dit voor het gebruik van de versterker? Functioneert hij niet optimaal? Of maakt het niet zoveel uit?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Mag niet uitmaken. Als er voor de hoogspanning 360V nodig is aan de secundaire kant van je trafo, is dit een verhouding van 220/360 = 0.61.
230/0.61 = 377V.

110V, amerikaans, zet wel zoden aan de dijk, maar in jou geval, nee.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Kijk even hier:
http://www.ebay.com/itm/JJ-KT88-Single- ... 97570f8ef0
Quadje voor nog geen 150$
Was de eerste hit, met wat zoeken vast nog wel goedkoper..
Geld teveel? koop eens twee quadjes Genalex..

Kees
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Kijk ook eens op http://www.jukebox-revival.nl daar kun je tegen redelijk geld buizen en condensatoren bestellen.
AE-Europe is ook een alternatief, maar die reageren niet altijd even snel.
Plaats reactie