Enige tijd geleden kocht ik bij mijn (zelfbouw-) Ultimo's een buizenverterker. Helaas heb ik niet de kennis om er zelf een te bouwen, dus heb ik er een gekocht. In china besteld en ontvangen: mijn Raysonic SP-200.
Omdat de versterker de reis vanuit China niet helemaal ongeschonden verlopen was zocht ik eerder hulp op het forum. De middelste pinnetjes (plastic geleide-pinnetjes) van vijf van de acht buizen waren afgebroken.
Na jullie tips heb ik een aantal maanden met plezier kunnen luisteren.
Het volgende is nu het probleem: sinds enige tijd (laten we zeggen: een week) hoor ik een storend geluid uit de linker speaker komen. Het is een soort 'plop' (ehhh, hoe schijf je een geluid.... t is een plop-brom-knak-geluid), zoals je ook weleens hoort bij een versterker die je aan/uit zet.
Niet de bedoeling natuurlijk. Eerst leek het te verminderen bij het warmer worden van de versterker, maar nu wordt het echt te erg. Ik heb de versterker uitgezet.
Van zo-nu-en-dan een tikje hoor ik nu veelvuldig (om de paar seconden of zelfs nog sneller) een brom/geknars. Het uitschakelen van de versterker ging gepaard met een enorme storings-brom.
Ik heb een paar vragen:
-Betekend bovenstaande dat mijn buizen (1 kanaal!???) versleten zijn? Lijkt me vrij snel (=binnen een half jaar)!
-Mocht ik de buizen moeten vervangen, hebben jullie dan suggesties voor het vervangen van de huidige buizen (KT88 eind en 12au7 voor).
-Ik hoorde laatst een verstreker met 'Genalex Gold Lion' -buizen, wat me erg beviel. Zou dit in mijn verterker ook kunnen werken? Waar is het van afhankelijk wat voor buis je kiest? Als ik dan toch iets zou moeten vervangen, zou ik wel meteen willen upgraden
-slijten de buizen als de versterker aan staat, of alleen als 'ie speelt?
Als laatste wil ik er aan toevoegen dat ik helaas voor een dubbeltje op de eerste rang wilde zitten. Dus geen garantie. Heb destijds toen ik de versterker stuk uit de doos ontving ook wat geprobeerd. Geen gehoor.
Alle tips zijn welkom! Mochten jullie een winkel adviseren: liefst in de buurt van Amsterdam.
Veel dank voor jullie advies/hulp!