Brom in de buizenversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

jaapschreuder

Brom in de buizenversterker

Bericht door jaapschreuder »

Ik heb nu een hele fijne receiver( buizen) erbij, alleen zit hier een lichte brom in.

Natuurlijk op normaal luister niveau bijna niet te horen, alleen in stukken muziek die wel eens nagenoeg stil vallen. Vaak voor het slapen gaan speelt hij dan ook even wat zachter, nog even fijn een stukje muziek erbij.

Zoals iedereen, als je weet dat er 'iets' is , let je er toch steeds meer op. Nu ben ik bij het punt aangekomen dat ik het wel fijn zou vinden om de brom er uit te halen.

Wat heb ik geprobeerd,

Alle signaal kabels los
Netstroom stekker om gedraaid 8-[
buizen getest
op verschillende standen geprobeerd ( aux, radio, tape, etc)

alles levert niets op,

wat kan ik er verder over zeggen,

niet volume afhankelijk
zowel links als rechts, ook onafhankelijk,

wat 'verwacht' ik,

een duw in de goede richting, of tips om het een en ander door te meten.
RobertD
Contacteer:

Re: Brom in de buizenversterker

Bericht door RobertD »

Hoe oud is de receiver, en hoe lang heeft deze uit gestaan?

Het zou best eens kunnen dat de voedingselco's aan vervanging toe zijn.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Als de volumeregeling geen verschil maakt en beide kanten hetzelfde moet het wel haast de voeding zijn.
Een slechte elko of zo.
Anne

Oei,da's dubbelop :o
Laatst gewijzigd door Ah!buis op do 15 dec 2011, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
jaapschreuder

Versterker december 1967, geen idee heeft niet lang uit gestaan geloof ik.

Ook hoor ik nu een plop over 1 kanaal bij uitschakelen, weet niet als e verband tussen zit.

Voeding elco's lossolderen en dan meten? Heb geen schema van voedings gedeelte helaas...
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Die plop kan ook duiden op een lekke koppelcondensator. Dan moet je toch even oppassen. Wanneer je echt onweer geluiden uit de versterker krijgt, is er een koppel-C aan het doorslaan.

De voedingselco's lossolderen en meten? Ik zou zeggen lossolderen en nieuwe erin vast solderen.
De capaciteit van een elco kan nog best redelijk kloppen wanneer je die meet met een capaciteitsmeter, maar onder belasting kan die capaciteit veel slechter zijn doordat de inwendige weerstand van de elco is verlopen of doordat het dielectricum niet meer zo goed is.

Bij zulke oude elco's is het enige advies: vervangen!

( In de industrie vervangen we voedingselco's liefst al na 12 tot 15 jaar.)
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Een plop,raar :? Een buizenversterker zakt normaal langzaam in elkaar,gloei nog heet en zolang de elkos nog wat hebben pruttelt ie nog wat na.Zit er soms een gestabiliseerde voeding in,hoewel dan zou je de plop langs twee kanten verwachten.
Om te zien of een elko niet deugt kun je er een tweede overheen zetten desnoods een dikkere,de eerste hoeft niet los.Mag alleen niet met de eerste condensator na de gelijkrichter als dat een buis is,kan daar niet tegen.
Anne
jaapschreuder

Ben even aan het kijken geweest, en dus ook aan het meten.

Heb nog wel wat 'rottigheid' kunnen vinden. Maar weet niet als alle metingen valide zijn, aangezien ik ook een deel gemonteerd gemeten heb.
Ook heb ik, wat ik denk wat de elco's zijn, nog niet gecontroleerd, ik kan ze namelijk niet zo makkelijk vinden in het schema.

Heb even wat plaatjes ge-upload zodat jullie kunnen beoordelen of het een beetje goed gaat.

Graag zou ik aanbevelingen willen welke componenten ik zou kunnen gebruiken bij vervanging. ( waardes en spanningen heb ik wel, gaat me meer om het soort/type/merk)

C1;C2, (0.02 uF 10%) [gemeten; 0.0294; 0.0277]
C5; (20uF 10%(?)) [gemeten; 30.8uF)
C16;C17; (300uF 20%) [ gemeten 350uF; 550uF]
C66;C67; (0.002uF) [gemeten 0.00964uF; 0.0065uF]

alleen C1;C2 zijn los gemeten.

C71;C72 meten ook afwijkend, waardes niet opgeschreven.

Tevens heb ik nog 2 (elco's) en ze hebben 4 aansluitingen. sowieso 1 ligt aan massa, maar ik vermoed 2. Dit moet ik nog eens beter bekijken. zal een foto bijvoegen en ben benieuwd waar ik deze in het schema kan vinden.
Bijlagen
sx410_1.JPG
sx410_2.JPG
2011-12-16 21.24.08.jpg
2011-12-16 21.24.25.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Het eerste schema is een stuk van de voorversterker,dat is voor de volumeregeling,daar moet je niet zoeken.
De (onvolledige) voeding bevat C71 en C72 die wel goed moeten zijn,de anderen doen er niet zo toe.
Het is de eindversterker waar het om gaat,lijkt wel een balans met direktverhitte buizen (zoals de 300B).
Als dat het geval is,en de gloeidraden worden met wisselstroom gevoed,dan is een klein beetje brom bijna niet weg te krijgen.Probeer de eindversterker 's te laten zien(schema).
Anne
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Het schema van de eindversterker is wel van belang, maar of het om een direct verhitte buis in balans gaat betwijfel ik.
In het voedingsschema staat bij de twee 5,5 V wikkelingen V1 en V2. Dit zijn de buizen van de ingebouwde phonotrap. Meet eens na of die inderdaad op een (te) lage spanning gloeien.

Die elco met vier pootjes is waarschijnlijk een drievoudige elco. Die zal in de voeding zitten.
Maakt de condensator schuin rechts van C19 in het versterker schema deel uit van die drievoudige elco?

Ik vind het raar dat de gemeten waardes allemaal naar boven afwijken. Je zou lagere waardes verwachten in zo'n oude versterker.
Kun je de meter ijken met een nieuwe condensator?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Je kan best 's gelijk hebben Robert,geen direkt verhitte eindbuizen.De stroom van die 5,5V is er wat klein voor,had ik niet op gelet.Op het verkeerde been gezet door die enkelfasige:spanningsverdubbelende HS gelijkrichter (rot oplossing als je 't mij vraagt),heb ik ooit 's gezien bij een PP-versterker met 300B erin.
Anne
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ah!buis schreef:
die enkelfasige:spanningsverdubbelende HS gelijkrichter (rot oplossing als je 't mij vraagt),heb ik ooit 's gezien bij een PP-versterker met 300B erin.
Anne
Zou volgens mij ook weleens de basis van de brom kunnen zijn. Als er ruimte is voor een smoorspoel zou dat wel helpen.

Ik was onlang bezig met een gloeicircuit met zo'n verdubbelaar, maar een spanningsregelaar kan niet uit de voeten met de rimpel en regelt dus niet.
jaapschreuder

Ik zal vanavond even deel van het schemaf plaatsen, krijg hem helaas niet in 1 keer geplaatst uit het pdf bestand zodat hij scherp blijft
jaapschreuder

Bij deze het deel van het schema van de eindversterking,
Bijlagen
sx410_3.JPG
jaapschreuder

RobertD schreef:
Ah!buis schreef:
die enkelfasige:spanningsverdubbelende HS gelijkrichter (rot oplossing als je 't mij vraagt),heb ik ooit 's gezien bij een PP-versterker met 300B erin.
Anne
Zou volgens mij ook weleens de basis van de brom kunnen zijn. Als er ruimte is voor een smoorspoel zou dat wel helpen.

Ik was onlang bezig met een gloeicircuit met zo'n verdubbelaar, maar een spanningsregelaar kan niet uit de voeten met de rimpel en regelt dus niet.
Kun je dit eens toelichten Robert, dit gaat namelijk een beetje boven mijn kennis niveau.

En de meter die ik gebruikt heb was op nul gesteld, dus wat dat betreft moet het een goede meting zijn geweest, (2x gemeten), en als het meten in de versterker geen invloed heeft gehad tenminste
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Op deze site http://members.chello.nl/l.boncoeur/dio ... chter.html wordt het verschil tussen enkelfasige en dubbelfasige gelijkrichting aardig uitgelegd.

Bij een enkelfasige gelijkrichter duurt het langer voordat de elco die erachter zit weer opgeladen wordt door de volgende cycle van de 50Hz.
De elco wordt dieper ontladen en daardoor is de rimpel groter. Deze rimpel zal 50Hz zijn, bij een dubbelfasige gelijkrichter is die rimpel 100Hz.

Wat betreft het meten van componenten in een circuit: altijd een pootje losmaken, anders meet je de hele omgeving mee.

Zijn de koppelcondensatoren C29 t/m C34 allemaal van die bruine schijfjes? Die heb ik weleens aangetroffen met stukjes eruit, dan hebben ze de spanning niet aangekund. Ik zou deze wel gaan vervangen.

Verder vind ik de oplossing voor één kathodeweerstand voor alle vier (!) de eindpenthodes een beetje een simpele oplossing.
Liefst één weerstand plus elco per penthode, maar anders één weerstand plus elco voor links, en zo'n zelfde setje voor rechts.

Maar het gaat erom dat eerst de brom eruit is. Meet de elco's nog eens na nadat je ze hebt losgekoppeld.
C71 en C72 zijn de belangrijkste, die moeten de eerste klap opvangen.

De buizen in de eindtrap zijn dus ECL82 buizen, dat kan heel leuk klinken. Er zijn russische (6F3P) en amerikaanse (6BM8) vervangers voor.
(Aanbod voor russische 6F3P : http://www.tubes-store.com/product_info ... ucts_id=83 koopje...)
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Oei oei,wat een rampgebied :P
Eén weerstad +elko voor de 4 eindbuizen.En of het nog niet mooi genoeg was die kathodespanning op de gloeidradn van de voorversterker :shock: .Het wat positief maken van die gloeidraden wordt wel meer gedaan,maar toch niet uit die bron :cry: .
Voor mij,elke kathode 510ohm 2W met elk 47µF 35V en de lopers van de ontbrom aan massa.
Zou ook de twee 220µF na de gelijkrichter verdubbelen,tezij een smoorspoel voldoende helpt.
De bijgeluiden zouden ook door een lek kathode-gloeidraad kunnen komen in de fasedraaier (groot spanningsverschil)
Is te testen door de twee ECL82 van dezelfde versterker van plaats te verwisselen.
Anne

Zie net dat Robert ook bezig was :D
Brom kan ook als één eindbuis meer stroom gaat trekken (buis zelf of koppelC) dan krijgen de anderen door die gezamenlijke weerstand meer negatieve roosterspanning en trekken minder stroom.Maar als de stroom in de twee helften van de UGT niet gelijk is wordt de voedingsbrom niet meer uitgebalanceerd.Met die ene weerstand is ook niet na te meten of er verschillen zijn.
jaapschreuder

Rampengebied, voor iemand met mijn kennis heeft het even geduurd voordat ik alle info verwerkt heb. Ik hoop dat ik alles een beetje goed begrijp.

Ik zie in dat de opbouw van de versterker niet optimaal is, en ben wel bereid om het een en ander hier aan te tweaken.
Anne, je geeft me allemaal waardes die jij zou gaan gebruiken, kun je me uitleggen hoe je daar aan komt? Zou ik wel fijn vinden!!
Buizen heb ik al gewisseld, en al vervangen, en dat staat los van de brom, wordt niet meer, wordt niet minder. ( is ook niet veel, maar wel 'storend' aanwezig.
Ah!buis schreef:
kathodespanning op de gloeidradn van de voorversterker :shock: .Het wat positief maken van die gloeidraden wordt wel meer gedaan,maar toch niet uit die bron :cry: .
Kun je me aangeven in welk stukje van het schema ik dit kan vinden, het is voor mij namelijk niet traceerbaar. Heb je eventueel een alternatief dat verantwoord is ?
Ah!buis schreef:
Voor mij,elke kathode 510ohm 2W met elk 47µF 35V (elco of condensator)?,en de lopers van de ontbrom aan massa, hierin snap ik je niet. kun je me zeggen welk stukje van het schema de 'onbrom' is?
Ah!buis schreef:
Zou ook de twee 220µF na de gelijkrichter verdubbelen,tezij een smoorspoel voldoende helpt.
ik neem hieruit op dat een smoorspoel de mooie oplossing is, hoe kom ik er achter welke ik moet hebben?

Ik meet C1 en C2 in de ecc83 buizen ook niet goed, en zou deze ook willen vervangen. Welke condensatoren zou ik hiervoor het beste kunnen gebruiken?

Verder zie ik in de schakeling een serie condensatoren aan massa liggen ( 20 - 40 - 20 uF) zijn dit mijn onbekende condensatoren die in 1 behuizing zitten? Ik heb deze nog niet nagemeten, zou ik ze even los moeten nemen. Kun je dit soort 'constructies' wel zo kopen, of hoe moet ik dat zien.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Om die C1 en C2 zou ik me niet druk maken,komt niet zo nauw en ze dienen alleen bij TAPE en PHONO.
De 47µF 35V zijn wel elkos anders worden ze wel erg dik.
Waar komt die 510ohm vandaan? Simpel voor de vier samen zit er 130ohm in da's voor elk 4x130=520 ohm en 510 is de dichtsbij gelegen standaardwaarde.
Bij de voedingstrafo zitten twee ontbrom potmeters aan de 6,3V/0,3A wikkelingen.Aan de lopers daarvan zit een verwijzig in de vorm van een cirkel met een soort X erin.Die vindt je ook terug bij de kathodes van de ECL82 eindbuizen.De lopers gewoon aan massa leggen.
Als er plaats is voor een smoorspoel(hoewel bij een goeie PP versterker niet echt nodig)kan een 159P van Hammond(TubeTown) netan en een D10-200 van AskJanFirst ruim,is wel groter.
Anne
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Ik zou me eerder druk maken over C31 C32 C33 en C34
Volgens mij had je al problemen met je loudness in een vorig draadje dus kan je op 1 vinger wel nagaan dat die koppel C's ook nog wel eens slecht kunnen zijn.
Deze kunnen zich als weerstanden gaan gedragen , dus wordt de spanning via (R47 C31) op grid 1 (Pin 3 ecl82) te hoog.
Het zelfde geld natuurlijk ook voor R49 C32 / R48 C33 / R44 C34.
wat er dus in pricipe gebeurt is dat je balans trap niet meer in balans is en in rust te veel aan ma's gaat trekken
De spanning op pin 3 mag zoals ik zie niet boven 0 volt uitkomen.
jaapschreuder

Zal deze de volgende keer eens nameten, danwel gelijkvangen, als ik ze toch los heb liggen. Vorige keer in de schakeling gemeten, waarde was wel goed, alleen de meting blijkbaar niet
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Kijk,da's nauw een van de prettige kanten van vier kathodeweerstanden :)
Je meet de spanning op elke kathode,is er een uitschieter dan is daar iets loos :( .
Hoef je niet alles te testen/vervangen 8) .
Anne
jaapschreuder

Ik heb van de week alle onderdelen geregeld die ik nodig ben en ben alvast begonnen met de voedingselco's.

Nu kijk ik alvast in het voren, en nu zie ik dat er bij de kathode weerstand/elco wat vreemds is in mijn ogen.

De kathodes komen samen op een verbindingspunt waar de elco en weerstand zitten. Nu is de elco met de -_polariteit hier op aangesloten. Volgens schema ligt de - aan massa.

Zie ik hier wat over het hoofd? Kan me toch niet voorstellen dat er een fout in de productie zit. Zoals het er uitziet is het de originele soldering
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

De min van de elco's moet aan massa, de plus aan de kathode van de buis. Zoals het in het schema is weergegeven is het dus goed.
jaapschreuder

Dankje robert.

Is het niet een beetje vreemd dat het zo in de versterker zit?

Kun je me het effect uitleggen wat dit heeft? Ik kan me voorstellen dat de spanning nu zonder buffer wordt afgevoerd, klopt het als ik zeg dat de versterker dan in het laag zwakker wordt, of sla ik de plank nu helemaal mis...

Zoals het nu zit zit er voor de versterker geen elco in toch?
jaapschreuder

En natuurlijk hangt de elco er wel goed in...

Even uitzien waar ik het kathode gedeelte kan plaatsen, dan even gatjes boren;-)
Plaats reactie