Hersenspinsel, dus even een vraagje.
Moderator: Beheerdersteam
Hersenspinsel, dus even een vraagje.
Het is een hersenspinsel, maar zat er aan te denken om een bestaand model box aan te passen.
Het gaat om een boekenplank model box.
Met een inhoud van pakweg 11 liter, gepoort aan de achterkant.
En toen kwam de hersenspinsel...
Zie bijlage.
Box 1 is het boekenplank model.
En box 2 wat ik in gedachten heb om er van te maken.
De hersenspinsel zit de in de basreflex uitgangen: A en B
B is de hersenspinsel en lijkt mij wel een leuk idee om te bouwen.
Alleen heb ik dus geen idee of dit wel gaat werken.
Het schuin gearceerde in de boven en onderkant van de box is demping's materiaal.
Zoals je ziet is de inhoud van de box ongewijzigd.
Lees het wel wat jullie er van vinden.
Het gaat om een boekenplank model box.
Met een inhoud van pakweg 11 liter, gepoort aan de achterkant.
En toen kwam de hersenspinsel...
Zie bijlage.
Box 1 is het boekenplank model.
En box 2 wat ik in gedachten heb om er van te maken.
De hersenspinsel zit de in de basreflex uitgangen: A en B
B is de hersenspinsel en lijkt mij wel een leuk idee om te bouwen.
Alleen heb ik dus geen idee of dit wel gaat werken.
Het schuin gearceerde in de boven en onderkant van de box is demping's materiaal.
Zoals je ziet is de inhoud van de box ongewijzigd.
Lees het wel wat jullie er van vinden.
Re: Hersenspinsel, dus even een vraagje.
Je wil dus een basreflex behuizing maken met 2 verschillend afgestemde poorten? Daar zijn al ontwerpen mee gemaakt. Het is niet gemakkelijk om dit goed voor elkaar te krijgen. Als het je goed lukt moet je rekenen op een SPL curve met een soort shelf erin.
Re: Hersenspinsel, dus even een vraagje.
Sorry was niet duidelijk genoeg.
Het gaat er om 1 van de 2 te gebruiken.
A is wellicht de makkelijkste/beste oplossing.
Maar B lijkt mij wel weer wat, al is mijn vraag of dit wel gaat werken.
Het gaat er om 1 van de 2 te gebruiken.
A is wellicht de makkelijkste/beste oplossing.
Maar B lijkt mij wel weer wat, al is mijn vraag of dit wel gaat werken.
Re: Hersenspinsel, dus even een vraagje.
B werkt niet, want de poortlengte is een essentieel onderdeel van de afstemming van de basreflex.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Hersenspinsel, dus even een vraagje.
B kan wel werken, mits je de poortdiameter afstemt op de lengte.
als je een willekeurige speaker in WinISD laadt, kun je de HUIDGE afstemming van je box invoeren.
Afstemming is een combinatie van INHOUD en poortlengtex poortoppervlak.
Alles is eenvoudig in te voeren.
bijvoorbeeld krijg jij een afstemming van 60hz.
dan kun je in je nieuwe onwerp de lengte van de pijp veranderen. je zult zien dat voor eenzelfde poortafstemming een bredere poort nodig is.
Overigens kunnen poorten ook sleuven zijn (even breed als baffle)
Zolang je maar oppevlak en lengte hebt.
In PA lad zie je vaak dat poorten de lengte hebben van de dikte van de baffle (voorplaat)
Dat kan!
voorbeeld van (hele mooie slotpoort)
recht mag ook natuurlijk.

als je een willekeurige speaker in WinISD laadt, kun je de HUIDGE afstemming van je box invoeren.
Afstemming is een combinatie van INHOUD en poortlengtex poortoppervlak.
Alles is eenvoudig in te voeren.
bijvoorbeeld krijg jij een afstemming van 60hz.
dan kun je in je nieuwe onwerp de lengte van de pijp veranderen. je zult zien dat voor eenzelfde poortafstemming een bredere poort nodig is.
Overigens kunnen poorten ook sleuven zijn (even breed als baffle)
Zolang je maar oppevlak en lengte hebt.
In PA lad zie je vaak dat poorten de lengte hebben van de dikte van de baffle (voorplaat)
Dat kan!
voorbeeld van (hele mooie slotpoort)
recht mag ook natuurlijk.
Re: Hersenspinsel, dus even een vraagje.
Uit de tekening is af te leiden dat de topic starter denkt dat de lengte van de poort in de kast er toe doet. Dit is niet het geval, het gaat puur om de lengte en diameter van de pijp. Natuurlijk is het wel zo dat als hij in de kast steekt dat daarmee het interne kastvolume vermindert. Bij het tekenvoorbeeld is de pijp dusdanig veel langer, dat dit gaat leiden tot een wel erg veel grotere diameter en wellicht ook een hoorbare pijpresonantie in het lagere middengebied. Ik zou voor optie A gaan.
Re: Hersenspinsel, dus even een vraagje.
@Bartsegers:
Dan word het een TL of zie ik het verkeerd?
@Jeroen:
Het vermoeden had ik al. Maar het idee is ontstaan naar het belijken van LBVS project
En technische gegevens heb ik nog niet.
Het is nog een hersenspinsel.
Dan word het een TL of zie ik het verkeerd?
@Jeroen:
Het vermoeden had ik al. Maar het idee is ontstaan naar het belijken van LBVS project
En technische gegevens heb ik nog niet.
Het is nog een hersenspinsel.
Re: Hersenspinsel, dus even een vraagje.
Dat bedoelt bart niet, met een slotpoort heb je nog steeds een basreflex systeem.
Wat je nu hebt is een poort van zeg 5cm diameter en 7,5cm lengte. Als je die lengte naar 45cm brengt, dat is 6 keer zo lang, moet je de diameter met ongeveer de wortel uit 6 groter maken. Dan kom je op een diameter van ca 12,25cm. Dat werkt voor het laag nog steeds goed, maar voor de hoogste middentonen die de woofer weergeeft is je kast behoorlijk 'lek' geworden.
Die opmerking over TL is op zich zo gek nog niet. Als het volume van de poort relatief groot wordt, dan wordt de poort een soort verlengde van het kastvolume. Je krijgt dan een BR-TL hybride. Een Daline TL is een praktische toepassing van zoiets, maar dan is de pijp wel nog veel langer.
Wat je nu hebt is een poort van zeg 5cm diameter en 7,5cm lengte. Als je die lengte naar 45cm brengt, dat is 6 keer zo lang, moet je de diameter met ongeveer de wortel uit 6 groter maken. Dan kom je op een diameter van ca 12,25cm. Dat werkt voor het laag nog steeds goed, maar voor de hoogste middentonen die de woofer weergeeft is je kast behoorlijk 'lek' geworden.
Die opmerking over TL is op zich zo gek nog niet. Als het volume van de poort relatief groot wordt, dan wordt de poort een soort verlengde van het kastvolume. Je krijgt dan een BR-TL hybride. Een Daline TL is een praktische toepassing van zoiets, maar dan is de pijp wel nog veel langer.
Re: Hersenspinsel, dus even een vraagje.
Ik heb hier ooit eens een discussie over gehad met een amerikaan. Ik gaf aan dat als de bassreflexpijp in diameter en lengte groeit en steeds meer onderdeel wordt van de behuizng je uiteindelijk TL eigenschappen krijgt. Als je dit in AJhorn simuleert dan kun je heel mooi zien hoe een bassreflex kast kan "morphen" in een TL.jeroen_d schreef:Die opmerking over TL is op zich zo gek nog niet. Als het volume van de poort relatief groot wordt, dan wordt de poort een soort verlengde van het kastvolume. Je krijgt dan een BR-TL hybride.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Hersenspinsel, dus even een vraagje.
Hoe je ook aankijkt tegen het stukje Fuzzy TL van hobby hifi, het komt overeen met bovenstaande en dit werd met metingen aan de impendantie ook onderschreven. Bij een grote poort kun je het ook zien als korte TL met voorkamer. Mass loaded TL etc. heb je ook nog. Voor de topic starter is A waarschijnlijk het handigst.arjank schreef:Ik heb hier ooit eens een discussie over gehad met een amerikaan. Ik gaf aan dat als de bassreflexpijp in diameter en lengte groeit en steeds meer onderdeel wordt van de behuizng je uiteindelijk TL eigenschappen krijgt. Als je dit in AJhorn simuleert dan kun je heel mooi zien hoe een bassreflex kast kan "morphen" in een TL.jeroen_d schreef:Die opmerking over TL is op zich zo gek nog niet. Als het volume van de poort relatief groot wordt, dan wordt de poort een soort verlengde van het kastvolume. Je krijgt dan een BR-TL hybride.
