Hersenspinsel, dus even een vraagje.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:14
Locatie: Genemuiden

Hersenspinsel, dus even een vraagje.

Bericht door ROB-E »

Het is een hersenspinsel, maar zat er aan te denken om een bestaand model box aan te passen.
Het gaat om een boekenplank model box.
Met een inhoud van pakweg 11 liter, gepoort aan de achterkant.
En toen kwam de hersenspinsel...
Zie bijlage.
Box 1 is het boekenplank model.
En box 2 wat ik in gedachten heb om er van te maken.
De hersenspinsel zit de in de basreflex uitgangen: A en B
B is de hersenspinsel en lijkt mij wel een leuk idee om te bouwen.
Alleen heb ik dus geen idee of dit wel gaat werken.

Het schuin gearceerde in de boven en onderkant van de box is demping's materiaal.
Zoals je ziet is de inhoud van de box ongewijzigd.

Lees het wel wat jullie er van vinden.
Bijlagen
Hersenspinsel.jpg
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Re: Hersenspinsel, dus even een vraagje.

Bericht door vigier »

Je wil dus een basreflex behuizing maken met 2 verschillend afgestemde poorten? Daar zijn al ontwerpen mee gemaakt. Het is niet gemakkelijk om dit goed voor elkaar te krijgen. Als het je goed lukt moet je rekenen op een SPL curve met een soort shelf erin.
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:14
Locatie: Genemuiden

Re: Hersenspinsel, dus even een vraagje.

Bericht door ROB-E »

Sorry was niet duidelijk genoeg.
Het gaat er om 1 van de 2 te gebruiken.
A is wellicht de makkelijkste/beste oplossing.
Maar B lijkt mij wel weer wat, al is mijn vraag of dit wel gaat werken.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Hersenspinsel, dus even een vraagje.

Bericht door jeroen_d »

B werkt niet, want de poortlengte is een essentieel onderdeel van de afstemming van de basreflex.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Hersenspinsel, dus even een vraagje.

Bericht door bartsegers »

B kan wel werken, mits je de poortdiameter afstemt op de lengte.

als je een willekeurige speaker in WinISD laadt, kun je de HUIDGE afstemming van je box invoeren.
Afstemming is een combinatie van INHOUD en poortlengtex poortoppervlak.

Alles is eenvoudig in te voeren.

bijvoorbeeld krijg jij een afstemming van 60hz.

dan kun je in je nieuwe onwerp de lengte van de pijp veranderen. je zult zien dat voor eenzelfde poortafstemming een bredere poort nodig is.

Overigens kunnen poorten ook sleuven zijn (even breed als baffle)
Zolang je maar oppevlak en lengte hebt.

In PA lad zie je vaak dat poorten de lengte hebben van de dikte van de baffle (voorplaat)
Dat kan!

voorbeeld van (hele mooie slotpoort)
recht mag ook natuurlijk.
Afbeelding
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Hersenspinsel, dus even een vraagje.

Bericht door jeroen_d »

Uit de tekening is af te leiden dat de topic starter denkt dat de lengte van de poort in de kast er toe doet. Dit is niet het geval, het gaat puur om de lengte en diameter van de pijp. Natuurlijk is het wel zo dat als hij in de kast steekt dat daarmee het interne kastvolume vermindert. Bij het tekenvoorbeeld is de pijp dusdanig veel langer, dat dit gaat leiden tot een wel erg veel grotere diameter en wellicht ook een hoorbare pijpresonantie in het lagere middengebied. Ik zou voor optie A gaan.
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:14
Locatie: Genemuiden

Re: Hersenspinsel, dus even een vraagje.

Bericht door ROB-E »

@Bartsegers:
Dan word het een TL of zie ik het verkeerd?

@Jeroen:
Het vermoeden had ik al. Maar het idee is ontstaan naar het belijken van LBVS project :wink:

En technische gegevens heb ik nog niet.
Het is nog een hersenspinsel.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Hersenspinsel, dus even een vraagje.

Bericht door jeroen_d »

Dat bedoelt bart niet, met een slotpoort heb je nog steeds een basreflex systeem.

Wat je nu hebt is een poort van zeg 5cm diameter en 7,5cm lengte. Als je die lengte naar 45cm brengt, dat is 6 keer zo lang, moet je de diameter met ongeveer de wortel uit 6 groter maken. Dan kom je op een diameter van ca 12,25cm. Dat werkt voor het laag nog steeds goed, maar voor de hoogste middentonen die de woofer weergeeft is je kast behoorlijk 'lek' geworden.

Die opmerking over TL is op zich zo gek nog niet. Als het volume van de poort relatief groot wordt, dan wordt de poort een soort verlengde van het kastvolume. Je krijgt dan een BR-TL hybride. Een Daline TL is een praktische toepassing van zoiets, maar dan is de pijp wel nog veel langer.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Hersenspinsel, dus even een vraagje.

Bericht door arjank »

jeroen_d schreef:
Die opmerking over TL is op zich zo gek nog niet. Als het volume van de poort relatief groot wordt, dan wordt de poort een soort verlengde van het kastvolume. Je krijgt dan een BR-TL hybride.
Ik heb hier ooit eens een discussie over gehad met een amerikaan. Ik gaf aan dat als de bassreflexpijp in diameter en lengte groeit en steeds meer onderdeel wordt van de behuizng je uiteindelijk TL eigenschappen krijgt. Als je dit in AJhorn simuleert dan kun je heel mooi zien hoe een bassreflex kast kan "morphen" in een TL.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Hersenspinsel, dus even een vraagje.

Bericht door bartsegers »

He Rob,

Eerst dat andere project afmaken he!! :sure:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Hersenspinsel, dus even een vraagje.

Bericht door wouter »

arjank schreef:
jeroen_d schreef:
Die opmerking over TL is op zich zo gek nog niet. Als het volume van de poort relatief groot wordt, dan wordt de poort een soort verlengde van het kastvolume. Je krijgt dan een BR-TL hybride.
Ik heb hier ooit eens een discussie over gehad met een amerikaan. Ik gaf aan dat als de bassreflexpijp in diameter en lengte groeit en steeds meer onderdeel wordt van de behuizng je uiteindelijk TL eigenschappen krijgt. Als je dit in AJhorn simuleert dan kun je heel mooi zien hoe een bassreflex kast kan "morphen" in een TL.
Hoe je ook aankijkt tegen het stukje Fuzzy TL van hobby hifi, het komt overeen met bovenstaande en dit werd met metingen aan de impendantie ook onderschreven. Bij een grote poort kun je het ook zien als korte TL met voorkamer. Mass loaded TL etc. heb je ook nog. Voor de topic starter is A waarschijnlijk het handigst.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”