Iets rustiger hoog.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

sens
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 15:38

Iets rustiger hoog.

Bericht door sens »

Ik heb me net geregistreerd op dit forum, omdat ik graag advies wil hebben op het gebied van luidsprekers.

Ik heb een Logitech Squeezebox Touch en een Quad 33/303 als set.
Daarbij een set Vifa Impuls luidsprekers op zeer zware handgemaakte stands.

Ik heb deze speakers een tijdje geleden gekocht via het HT -forum voor een schappelijke prijs.
Ik ben er op zich erg blij mee.
Het zijn goede speakers, die er ook nog eens redelijk goed uit zien, wat wil een mens nog meer....
Nou, ik zit regelmatig op vrij hoog geluidsniveau te luisteren, en soms schetteren de S-klanken me door de oren.
Dit zit vaak in de muziek die niet super is opgenomen, want als ik goed opgenomen muziek luister, dan hoor ik de S-klanken nog wel heel duidelijk,
maar dan klinkt dit gewoon natuurlijker en irriteert het niet.

Aangezien ik alle muziek die ik heb (+/- 100GB) niet weg wil gooien en alleen nog maar naar muziek wil luisteren die goed is opgenomen, wil ik op een
andere manier proberen dit probleem te tackelen.

Ik heb (met het oog op dit probleem) een Squeeze upgrade setje besteld.
Dit is een andere/beter voeding ( Best of Two Worlds Solution ) voor de Squeezebox Touch die op internet door sommige mensen warm wordt aanbevolen als upgrade.
Ik heb deze voeding vorige week aangesloten en beluisterd (paar dagen lang), maar het hielp totaal niet.
Ik zal niet zeggen dat er helemaal niets veranderde in het geluid, maar de "basis" bleef gewoon hetzelfde.
Misschien dat wanneer je heel goed en aandachtig gaat luisteren, dat er micro verschillen hoorbaar zijn (daargelaten of het beter wordt, of alleen iets anders).
Overigens vind ik dit ook een "enge" manier om met muziek bezig te zijn, maar ik wilde het toch proberen door de positieve reviews die ik had gelezen op internet.

Ik wil nu kijken of er bijv. met een ander setje tweeters, mijn speakers zo zijn te veranderen, dat ze wel goed en helder blijven klinken, maar dat het gemene randje
wat ik af en toe hoor eraf gehaald kan worden.
Ook kan ik kijken naar een andere set speakers, maar omdat deze speakers me verder heel goed bevallen, zit ik eerder te denken aan zoiets als het upgraden van de tweeters.

De units die nu in mijn Impulssen zitten zijn:

Tweeter: D25ASG 05-06
06 Ohm 805

Woofer: P17SJ 00-08
08 Ohm. 004


Ik hoop dat iemand mij hiermee verder kan helpen.
Ook andere tips die mij zouden kunnen helpen om het geluid te krijgen zoals ik het graag wil, zijn uiteraard van harte welkom.

Hier een foto van de speakers waar het over gaat.
Afbeelding
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Iets rustiger hoog.

Bericht door arjank »

Beetje lastig te beoordelen zonder metingen en zonder een schema.
Vaak is de eerste stap om de tweeter iets meer te dempen door de weerstand in het filter te vergroten.
De resonantiepiek van die tweeter ligt bij ca 25khz, daar ligt het denk ik niet aan. Axiaal heeft hij een klein bultje rond de 15khz, deze zou je ligt kunnen dempen met een serie spoeletje van 0,10mh voor de tweeter.
Maar de S-klanken liggen niet in zo'n hoog gebied, ik verwacht eerder dat de tweeter nog net iets te veel mid weergeeft.
Misschien de serie condensator van de tweeter een waarde kleiner nemen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Iets rustiger hoog.

Bericht door dre »

Afbeelding
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Iets rustiger hoog.

Bericht door markbakk »

sens schreef:
Ik wil nu kijken of er bijv. met een ander setje tweeters, mijn speakers zo zijn te veranderen, dat ze wel goed en helder blijven klinken, maar dat het gemene randje wat ik af en toe hoor eraf gehaald kan worden.
De Impulsen die ik in een ver verleden heb gebouwd heb ik met een voorschakelweerstand voor de D25 van 3,9 Ohm voorzien i.p.v. 2,7 Ohm die er standaard in zit. Destijds allemaal netjes nagemeten bij Speakerland in Oss en met 3,9 Ohm mat de speaker vrijwel vlak (met 2,7 niet!). De metingen heb ik nog wel ergens, maar op papier (Neutrik-strookjes).

Iets anders is dat de ferrofluid van de D25's wel eens aan het eind van z'n latijn kan zijn. Hoe dat precies uitpakt op de response weet ik niet, maar evengoed. De D25 is (nog steeds) een prima alutweeter die ik zeker niet zo maar zou gaan vervangen, je moet aardige vermogens uitgeven wil je echt beter uitkomen.
sens
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 15:38

Re: Iets rustiger hoog.

Bericht door sens »

Oh, na de reactie van jullie hierboven (waarvoor dank) is mij gelijk duidelijk dat ik iets totaal vergeten ben te vermelden.

Ik heb totaal geen verstand van dit soort dingen.
Klein, maar misschien niet onbelangrijk detail :roll:
Had ik uiteraard van tevoren even moeten melden.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Iets rustiger hoog.

Bericht door dre »

da`s goed en goedkoop advies! 8)
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Iets rustiger hoog.

Bericht door Arno »

Toen ik ruim 20 jaar geleden de Impuls heb gebouwd, heb ik ook meteen de weerstand vervangen door een hogere waarde. Het is een simpele ingreep met direct resultaat.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Iets rustiger hoog.

Bericht door jeroen_d »

Ja, klopt, de Impuls heeft een mooie tweeter maar was wat 'Duits' afgesteld. Ik zou eerst het advies van markbakk opvolgen en niet zomaar naar een andere tweeter kijken.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Iets rustiger hoog.

Bericht door Arno »

sens schreef:
Ik heb totaal geen verstand van dit soort dingen.
Klein, maar misschien niet onbelangrijk detail :roll:
Had ik uiteraard van tevoren even moeten melden.
In de praktijk komt het er dus op neer dat je voorzichtig de woofer moet losschroeven en eruit halen, en dan kijken of je de filterprint/plank eruit kan krijgen. Als je daar dan een foto van maakt, dan kunnen wij omcirkelen welk onderdeeltje je moet vervangen :wink:
sens
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 15:38

Re: Iets rustiger hoog.

Bericht door sens »

Arno schreef:
sens schreef:
Ik heb totaal geen verstand van dit soort dingen.
Klein, maar misschien niet onbelangrijk detail :roll:
Had ik uiteraard van tevoren even moeten melden.
In de praktijk komt het er dus op neer dat je voorzichtig de woofer moet losschroeven en eruit halen, en dan kijken of je de filterprint/plank eruit kan krijgen. Als je daar dan een foto van maakt, dan kunnen wij omcirkelen welk onderdeeltje je moet vervangen :wink:
Haha, dat ga ik doen.
Foto volgt.
sens
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 15:38

Re: Iets rustiger hoog.

Bericht door sens »

jeroen_d schreef:
Ja, klopt, de Impuls heeft een mooie tweeter maar was wat 'Duits' afgesteld. Ik zou eerst het advies van markbakk opvolgen en niet zomaar naar een andere tweeter kijken.
Klinkt heel herkenbaar wat je zegt.
Ik heb vroeger MB Quart 980S speakers gehad.
Die klonken erg goed, maar ook hier dat sissende S-je.

Bij zeer goed opgenomen materiaal heeft het natuurlijk het voordeel dat je extra info krijgt, maar als de opname maar een klein beetje minder is, dan heb je er nadeel van.
sens
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 15:38

Re: Iets rustiger hoog.

Bericht door sens »

Zo, net "even" het filter uit de kast geschroefd.
Daar was erg moeilijk bij te komen, ik hoop dat ik het ooit nog terug kan plaatsen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Iets rustiger hoog.

Bericht door Vuurkat »

Dit is 'm:
Vifa_Impuls_filter_12.JPG
Je kan 'm vervangen door een 4 of 5W MOX-weerstand (van 3,9 ohm). Die is bijvoorbeeld hier te koop, verzendkosten zijn alleen rond de €8. Of misschien heeft een forumlid er wel twee te koop.

Eventueel kan je ook weerstanden van 3,3 en 4,7 ohm kopen, dan kan je wat experimenteren.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Iets rustiger hoog.

Bericht door markbakk »

@sens
Wil je even naar de hogetonenluidspreker kijken of er een kunststof pot achter zit dan wel je alleen de magneetassembly ziet? Bij mijn weten hoort de Impuls met de D25AG35-06 te worden gebouwd. Het verschil zit 'm in de doorboorde poolkern en luchtkamer achter de dome, de 05-06 heeft die niet, de 35-06 wel. Maakt ook wat uit voor de response...
sens
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 15:38

Re: Iets rustiger hoog.

Bericht door sens »

markbakk schreef:
@sens
Wil je even naar de hogetonenluidspreker kijken of er een kunststof pot achter zit dan wel je alleen de magneetassembly ziet? Bij mijn weten hoort de Impuls met de D25AG35-06 te worden gebouwd. Het verschil zit 'm in de doorboorde poolkern en luchtkamer achter de dome, de 05-06 heeft die niet, de 35-06 wel. Maakt ook wat uit voor de response...
Hallo marbakk,

ik heb net de tweeter nog even uit de kast geschroefd, het resultaat is hieronder te zien.
(de mooie gelakte nagels zijn van moeder de vrouw!)
Afbeelding
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Iets rustiger hoog.

Bericht door markbakk »

Dat is deze. Dat is een afgeschermde versie van de D25AG zonder doorboorde poolplaat en luchtkamer. De Impuls had oorspronkelijk die andere. Nou zijn seriefilters zoals in de Impuls redelijk vergevingsgezind bij andere tweeters en voor het hoog vanaf 3kHz zal het niet veel uitmaken. De weerstand vervangen blijft toch mijn eerste advies.
sens
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 15:38

Re: Iets rustiger hoog.

Bericht door sens »

Casper schreef:
Dit is 'm:
Vifa_Impuls_filter_12.JPG
Je kan 'm vervangen door een 4 of 5W MOX-weerstand (van 3,9 ohm). Die is bijvoorbeeld hier te koop, verzendkosten zijn alleen rond de €8. Of misschien heeft een forumlid er wel twee te koop.

Eventueel kan je ook weerstanden van 3,3 en 4,7 ohm kopen, dan kan je wat experimenteren.
Welke moet ik nu precies kopen?
Een 4W of 5W?
En 3,3 of 3.9 of 4,7 Ohm?

Als ik nu ga voor de gemiddelde aanpassing die het meest waarschijnlijk goed zal zijn, plus nog een iets sterkere aanpassing (= minder harde hoge tonen),
kom ik dan uit op 4W 3.9 ohm weerstand en een 4W 3,3 ohm weerstand, of is de weerstand die de hoge tonen met "dempt" juist de 4W 4,7 ohm?

Is dit trouwens gewoon met een huis en tuin soldeerapparaat te doen, of moet ik nog erg uitkijken voor oververhitting van het een en ander?
(ik ben op het gebied van solderen nooit verder gekomen als 2 draadjes aan elkaar solderen, al is dat wel goed gelukt :D )
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Iets rustiger hoog.

Bericht door jeroen_d »

Ik adviseer om verschillende weerstandwaarden te kopen, de kosten blijven klein ten opzichte van de verzendkosten. 4 of 5 Watt is beide goed genoeg. Het kan met een huis tuin en keuken ding, je hoeft niet bang te zijn voor oververhitting. Eerder voor onderverhitting want met een 25W apparaat bv ga je het niet redden. Kijk of je nog wat tin gebaseerd op lood met harskern kan bemachtigen, dat soldeert verreweg het lekkerst.
sens
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 15:38

Re: Iets rustiger hoog.

Bericht door sens »

Ik heb net even gekeken, en ik heb een Weller 75W soldeerbout, dat moet dus wel lukken.

Zou je me een link of een naam kunnen geven naar/van goed soldeer tin kunnen geven, dan weet ik zeker dat ik het goede spul heb, want als ik ook nog eens met de verkeerde spul aan de slag ga, dan zou dat de boel alleen maar extra moeilijk maken.

Ja, voor het geld hoef ik niet te besparen op die weerstandjes, dat zal ik dus ook niet doen.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Iets rustiger hoog.

Bericht door Vuurkat »

Tin met harskern is bijvoorbeeld te krijgen bij:

Electroshop
Dickbest

Als er een elektroboer in de buurt is is het misschien goedkoper om het daar te kopen, als je vertelt dat je loodhoudende tin met harskern nodig hebt weet die genoeg.
sens
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 15:38

Re: Iets rustiger hoog.

Bericht door sens »

Bedankt!
threshold
Berichten: 104
Lid geworden op: za 09 jan 2010, 13:44

Re: Iets rustiger hoog.

Bericht door threshold »

Ik ben benieuwd naar het resultaat. Vooral ook, omdat je zegt dat je er last van hebt bij hoge volumes.
Het kan namelijk ook nog zijn, dat de dome dan opbreekt. Hij trilt dan niet meer als een geheel, maar delen van de dome bewegen verschillend bij hoge volumes. Dit is iets dat kan voorkomen bij metalen domes.
Bij mij gebeurt dat bij m'n titanium 5cm. middendome. Bij hoge volumes komt er ineens een resonantie bij, rond 3 kHz schat ik. Als Patti Labelle op realistische sterkte uithaalt, dan gaat dat ineens niet meer zo lekker. Nu zou een gemiddeld tweewegje dit ook niet halen, maar ik had van mijn eigen systeem iets meer verwacht, helaas.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Iets rustiger hoog.

Bericht door Wowly »

Ik kan het ook niet zo goed uitleggen, maar ik zal niet snel een goedkopere metaldome aanschaffen/gebruiken. Idd van het gedrag bij hogere geluidssterktes. Het gaat mij dan al te snel schel klinken. En ja, ik heb dit ook meestal bij kostbaardere tweets gehoord....... Ik weet de namen zo niet uit mijn hoofd, maar de metaldome van de A4 (scan speak) en een recentere seas vond ik wel prettig klinken.

Voor een schijntje kun je de softdome's van scanspeak aanschaffen die hier te koop zijn in de marktplaats, maar het loont het expiriment om eerst de weerstanden te vervangen. Al was het alleen al voor de lol :)

jan
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Iets rustiger hoog.

Bericht door jeroen_d »

Een 5cm middentoner dome is een heel ander verhaal dan een 2.5cm tweeter. De kans op opbreken is dan veel groter. Dan wil dat nog niet zeggen dat het gebeurt, in de meeste gevallen is het toch een kwestie van afstemming. Pas als die echt goed is en je hebt er dan nog last van gehoormatig dan loont het de moeite om het eens na te meten. Zo'n extra resonantie zou heel gemakkelijk te meten zijn. Bij een 5cm metaldome kan ik het me nog voorstellen, bij een tweeter is het onwaarschijnlijk. Als de hoge tonen te hard zijn afgestemd, dan wordt dit des te vervelender bij hoge volumes, ook zonder vervorming en opbreken.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Iets rustiger hoog.

Bericht door markbakk »

Om zeker te zijn moet je de zaak toch nameten. De D25 van sens is m.i. niet de officiële uit de Impuls zoals we 'm hier bespreken. Het kan best zijn dat de hogere resonantiefrequentie én wat uitgedroogd ferrofluid ertoe leiden dat de speaker wat piekt rond de 1kHz. Veel mensen vinden dat gebied al tot de hoge tonen behoren. De originele Impuls liep vooral wat op vanaf zo'n 3,5kHz (naar zo'n +4dB bij 15kHz uit m'n hoofd...).
Overigens is er in de keuken van Audiocomponents ook ooit een 'nearfield monitor' bedacht met een P17 en een softdome D26TG35 (of D27TG35, die kun je redelijk veilig uitwisselen).
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”