dc filter bouwen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
smeed

dc filter bouwen

Bericht door smeed »

Ik ben in het bezit van 2 mooie firestone audio klasse D big joe4 monoblok eindverterkertjes (2x100W)
met 2 externe 30 volt 100W dc voedingen (trafotjes) nu vind ik dat deze trafo's behoorlijk wat rommel door de dc lijn heen sturen
met muziek draaien niet hoorbaar maar wil dit toch graag weg filteren, nu dacht ik eraan om 2 kleine kastjes te maken met dezelfde connectors als de trafo's
die ik dan op de dc lijnen kan aansluiten . heeft iemand of kan iemand voor mij een simpel schematje maken met de condensator waardes erbij ik wil het liefst op een zo breed mogelijk frequentie spectrum alles weg filteren . ik dacht er zelf aan om per kastje 3 non-polar condensators parallel achter elkaar aan te sluiten op de + en - lijn , 4.7 uf 0.1 uf en 0.01 uf .
zou dat werken en verder geen nadelige gevolgen hebben voor de stroom toevoer? of zijn er betere manieren om dit te doen? ik overwoog eerst om 2 mooie voedingen te kopen die ook wat stabieler zijn en meer power overhead hebben maar die zijn in 30 volt versie met die amperage's moeilijk te vinden of sterves duur. op termijn zou ik zelf 2 mooie voedingen willen maken maar eerst de dc filters eens proberen. ik heb eigenlek alleen ervaring met het modificeren van luidsprekers / wisselfilters en het vervangen van weerstanden/elco's/koppelcondensators enz. in versterkers, verder vind ik het zelf maken van interlinks een leuke hobby.

groeten,

smeedAfbeelding
sietse

Re: dc filter bouwen

Bericht door sietse »

Vertel es hoe je weet dat er "DC rommel" door je trafo's in je DC lijn wordt gestuurd???
smeed

Bericht door smeed »

waarschijnlijk word de uitgang van de trafo niet gefilterd en/of de ingangs stroom, de trafo's zijn van het type china cheap cheap, ik heb op 1 van de versterkers een lab voeding van m'n vader aangesloten
toen was de ruis en waren de geluidjes verdwenen , ook is het zo dat dc trafo's meestal geen schone stroom leveren heb ik me laten vertellen, niet dat ik er last van heb maar ik weet dat daar de geluidjes vandaan komen en het lijkt me leuk om dit zelf op te lossen.
TubeHead

Bericht door TubeHead »

schakelende voedingen produceren inderdaad wat rotzooi.. Je zou een LC filtertje kunnen maken.
SuperR

Bericht door SuperR »

Wat voor stroomsterktes heb je nodig? (De SMPS die je hebt zijn 3A toch?) Ik heb onlangs in een opwelling twee voeding-modules gekocht via marktplaats. Instelbare spanning (27 -37, net even bereik gemeten) en 5A output. Die zou je een of twee in een behuizing kunnen plaatsen. Beetje overkill misschien om een gestabiliseerde voeding te gebruiken voor een schakelende versterker die toch al een HF filter heeft voor de luidsprekers, maar de voedingslijnen zijn vast mooier dan van die powerbricks. Hij heeft grof en fijn-instelling voor de spanning.

PM maar even als je ze wilt overnemen.
Bijlagen
IMG_0609[1].JPG
smeed

Bericht door smeed »

beste superR,

bedankt voor het aanbod maar ik wil als het me lukt om de dc filters te maken erna proberen 2 simpele dc voedingen zelf te maken met ringkern trafo's
je voedingen zien er netjes uit
smeed

Bericht door smeed »

je bedoelt condensatoren in serie en spoelen in parallel?
ray5150

Bericht door ray5150 »

smeed schreef:
waarschijnlijk word de uitgang van de trafo niet gefilterd en/of de ingangs stroom, de trafo's zijn van het type china cheap cheap.
Dat zou niet uit moeten maken, een trafo gooit eruit wat je erin stopt. je hebt alleen andere spanning en stroom. het maakt niet uit je je een dure Amplimo gebruikt of een merkloos ding. de dure zal wel beter presteren maar hij zal geen filterende werking hebben.
Ik vind het opzich raar, je hebt een trafo voeding, die presteert niet naar behoren dus neem je een SMPS ?
Je kunt beter eerst kijken naar zaken of je wel goede gelijkrichting en afvlakelko's hebt, de layout van de bedrading, aardpunt en dergelijke.
ray5150

Bericht door ray5150 »

smeed schreef:
je bedoelt condensatoren in serie en spoelen in parallel?
Nee, omgedraaid.
SuperR

Bericht door SuperR »

Ik DENK, maar corrigeer me als ik het fout heb, dat de TS met een 'trafo' de meegeleverde voeding bedoelt; die zwarte blokken op foto1. In dat geval kan de output van een blok- of rinkerntrafo wel een nettere output geven.
ray5150

Bericht door ray5150 »

SuperR schreef:
Ik DENK, maar corrigeer me als ik het fout heb, dat de TS met een 'trafo' de meegeleverde voeding bedoelt; die zwarte blokken op foto1. In dat geval kan de output van een blok- of rinkerntrafo wel een nettere output geven.
Ja, daar zou je zomaar gelijk in kunnen hebben.
Dat lijken mij een stel laptopvoedingen, die zijn net zo geschikt om op een audioversterker aan te sluiten als een AT(X) voeding... :-&
Niet dus. =;
smeed

Bericht door smeed »

ik heb het idd over de "laptop voedingen" wilde dus de dc stroom wat schoner maken , omdat de monoblokjes zo klein zijn dat er nouwlijks in te tweaken valt
wilde ik dit dus met 2 externe kastjes doen, een nieuwe voeding zelf bouwen is natuurlijk mooier maar wilde eerst eens oefenen met het dc filtertje.

zodoende zoek ik een simpel schematje zodat ik 2 mooie printjes kan maken.

gr,

smeed
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Een extra filter zal wel betekenen dat het voltage wat naar beneden gaat.
Of dat een probleem voor de versterker is dat weet ik niet.
Natuurlijk wil ik wel even mee denken en start zo graag de discussie of dit kan.
Het meest simpel lijkt mij dan om een smoorspoel te plaatsen met daarachter een elco.
Moet toch effectief en relatief simpel te maken zijn.
Kan je later ook weer gebruiken als je toch een eigen voeding wil bouwen voor deze versterker.

Groetjes George
BertDB

Bericht door BertDB »

Heb je een scoop ter beschikking ?
Zou makkelijk zijn om te zien waar de rommel zich op het signaal bevindt om eventueel een passend filtertje te maken.
In principe liggen de schakelfrequenties van een SMPS buiten het hoorbare gebied, maar uiteraard heb je nog harmonischen die eronder en erboven liggen, en die potentieel wel in het audiogebied liggen.
eventueel kan je al eens proberen met een ferrietkraaltje, dat doet soms wonderen :wink:

Hoe dan ook zijn de door jou voorgestelde voedingen sh*t om een versterker van juice te voorzien.
Daarvoor zijn ze 1. niet stabiel genoeg (versterker is géén ohmse belasting !) en 2. produceren ze veel ongewenste storingen door lage kwaliteit van componenten en ontwerp/EMC

Mocht ik jou zijn zou ik direct beginnen aan een voeding met blok- of ringkerntrafo of een deftig ontwikkelde SMPS nemen (zoals die van Hypex)
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Het zijn volgens mij wel de voedingen die vuursteen er zelf bij levert.
Het lijkt mij in ieder geval ook niet echt een juiste voeding voor een dergelijke versterker.
Een mooie ringkern met een batterij elko's er achter lijkt mij ook beter op zijn plaats.
smeed

Bericht door smeed »

ferriet kralen ga ik zeker even proberen, als ik voedingen zelf ga maken wil ik ze wel een beetje compact houden en simpel , kan iemand voor mij een simpel schemaatje maken voor een voeding van 30 volt van 3 a 4 ampere ? ik zou graag een ringkern gebruiken ,

groeten en alvast bedankt
ray5150

Bericht door ray5150 »

Je bedoelt iets zoals dit ?
Naamloos.png
Plaats reactie