vermogen van speakers en versterkers
Moderator: Beheerdersteam
-
Dragonmaster352
vermogen van speakers en versterkers
hallo iedereen
het is misschien een beetje een noob vraag en ik weet niet zeker of dit topic nou hier of bij bronnen hoort
maar goed hier mijn vraag: wat is beter een versterker(en dan bedoel ik zo eentje voor het surround van de tv) met een hoger vermogen dan de speakers of een met een lager vermogen dan de speakers?
en dan heb ik het vooral over verschillen van 10 tot 100 watt en bedoel ik het RMS vermogen van de speakers
het is misschien een beetje een noob vraag en ik weet niet zeker of dit topic nou hier of bij bronnen hoort
maar goed hier mijn vraag: wat is beter een versterker(en dan bedoel ik zo eentje voor het surround van de tv) met een hoger vermogen dan de speakers of een met een lager vermogen dan de speakers?
en dan heb ik het vooral over verschillen van 10 tot 100 watt en bedoel ik het RMS vermogen van de speakers
Re: vermogen van speakers en versterkers
Als je nooit op maximaal volume luistert maakt dat niet uit.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Vermogen is helemaal geen zinnige iets om naar te kijken.
Misschien enkel bij subwoofers, hoewel daar eigenlijk vaak de xmax bepalend is.
Voor gewoon een vloerstaander of een monitor is 50Wrms meeeeer dan genoeg.
Hoewel het een beetje afhangt hoe hard je speelt.
Dan is misschien zelfs wel 25W meer dan genoeg.
Vermogen zegt enkel iets over wat een luidspreker maximaal aan zou kunnen.
Zoals ik al zei zijn er andere factoren die veel eerder bepalend zijn.
Waarom vermogen soms als maatstaf wordt gezien is dan ook een groot raadsel (of fabel)
Misschien enkel bij subwoofers, hoewel daar eigenlijk vaak de xmax bepalend is.
Voor gewoon een vloerstaander of een monitor is 50Wrms meeeeer dan genoeg.
Hoewel het een beetje afhangt hoe hard je speelt.
Dan is misschien zelfs wel 25W meer dan genoeg.
Vermogen zegt enkel iets over wat een luidspreker maximaal aan zou kunnen.
Zoals ik al zei zijn er andere factoren die veel eerder bepalend zijn.
Waarom vermogen soms als maatstaf wordt gezien is dan ook een groot raadsel (of fabel)
Te bedenken dat het vermogen wat achterop de meeste radio's staat vermeldt ook vaak het verbruik is ipv het vermogen wat hij levert.
Mijn ervaring is dat het belang van vermogen gekoppeld is aan de leeftijd van de betreffende persoon....b_force schreef:Waarom vermogen soms als maatstaf wordt gezien is dan ook een groot raadsel (of fabel)
dat wil zeggen dat hoe ouder je word, hoe minder belangrijk je het vind....echt waar.
Voorbeeld: ik had van de week op mijn werk een discussie met een jongen die mijn zoon kon zijn. (hij is een jaar of 19.)
hij had pas een auto gekocht en was bezig daar een hele dikke installatie aan het inbouwen. 1000 Watt hier en 1100 Watt daar.
Ik vond destijds 2 x 50 RMS al immens hard gaan...
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Dat vind ik wel echt een leuke Raymond.
De ouderen hier zouden namelijk zeggen dat je "vroeger" genoeg had aan 2x5W single ended met buizen
Sterker nog, 1x5W was al bijzonder!!!!
Nog meer daarvoor was het gewoon een hoorn die versterkte, meer niet
Vermogen is inderdaad niet iets waar je je al te veel druk over hoeft te maken als het om een home cinema opstelling gaat.Dragonmaster352 schreef:hallo iedereen
Alleen de sub zal dan nog enig vermogen van betekenis nodig hebben om dat daar het laag naartoe gaat en dit het meeste vermogen vraagt.
Dat is dan ook de reden dat deze meestal actief worden aangestuurd en dus geen gebruik hoeft te maken van de versterker die in je home cinemaset zit.
Vervolgens kan je wel stellen dat de vermogens die opgegeven worden voor de meeste home cinema sets niet echt overeen komen met de praktijk.
Zo zullen de meeste sets alleen het opgegeven vermogen kunnen halen als slechts 1 kanaal wordt aangestuurd. moet het vermogen naar alle 7 de speakers toe dan is daar nog maar weinig van over.
Je kan daar dus niet van uit gaan.
Maar ga je nu werkelijk kijken wat je aan vermogen nodig hebt om op normaal luisterniveau te kunnen spelen dan moet je eerst naar het rendement kijken van de aangesloten speaker.
Dit wordt aangegeven in Db hier bij kan je dus zien hoeveel geluid de speaker zal produceren als deze 1 Watt krijgt aangeboden.
Een normale waarde voor een speaker is dan ook ergens tussen de 88 en 92 Db.
Ga je nu kijken waar we normaal naar luisteren de geluidsdruk ergens tussen de 80 en 90 Db ligt.
Daarbij zie je dus dat je al aan 1 watt voldoende zou hebben om op een normaal niveau muziek te luisteren.
Om nu even terug te komen op jou vraag.
Wel zou ik een versterker nemen met wat reserves dit zal minder snel schade aan de speakers brengen dan een versterker die staat te vervormen om dat die dan net even te licht was.
Je speakers opblazen om dat deze te licht zijn voor de gebruikte versterker zal in de praktijk niet snel voor komen. Andersom wel.
Nog even dit voor de keuze van de speakers kan je dan dus beter kijken naar het rendement.
Maar luisteren doen we niet met metertjes en getalletjes dus koop iets dat aan jou smaak voldoet.
Dat is dan ook het belangrijkste advies dat ik je wil mee geven.
Groetjes George
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Andersom ook hoor. Als jij gewoon teveel watts op een spreekspoel zet (gaat bij een 3,5" breedbander bijvoorbeeld best makkelijk), blaas je de speaker op door teveel vermogen.Kappa7 schreef:Dragonmaster352 schreef:hallo iedereen
Wel zou ik een versterker nemen met wat reserves dit zal minder snel schade aan de speakers brengen dan een versterker die staat te vervormen om dat die dan net even te licht was.
Je speakers opblazen om dat deze te licht zijn voor de gebruikte versterker zal in de praktijk niet snel voor komen. Andersom wel.
Maar bovenstaande en dat van 'reserveres' is alleen geldig als je altijd op de grens van het kunnen van een set speelt. En dan is een degelijke 50watt versterker ook al meer dan voldoende. En dan maakt het overigens ook niets uit of je nu tot 80 of 300watt belastbare speakers hebt.
-
Dragonmaster352
ok als ik het goed begrijp moet ik er dus niet zoveel op letten wat voor vermogen de speakers aankunnen/nodig hebben
bedankt voor het advies
ik heb een hele tijd naar het vermogen van speaker units gekeken uit angst dat ze kapot zouden gaan als ik ze in een kast had gezet en aan een versterker had gekoppeld
dus nogmaals bedankt
bedankt voor het advies
ik heb een hele tijd naar het vermogen van speaker units gekeken uit angst dat ze kapot zouden gaan als ik ze in een kast had gezet en aan een versterker had gekoppeld
dus nogmaals bedankt
Je moet gewoon zorgen dat zowel de impedantie (aantal ohm) als het vermogen (aantal watt) groter zijn dan wat voor de versterker is opgegeven.Kleiner kan vaak wel maar beter alleen te wagen als je weet wat je doet.
De moeilijkheid is wel dat het vermogen op allerhande manieren gedefinieerd wordt.Zo heb je continu,piek,muziek,RMS,sinus... en wat de handel zo nog weet te verzinnen
.
Anne
De moeilijkheid is wel dat het vermogen op allerhande manieren gedefinieerd wordt.Zo heb je continu,piek,muziek,RMS,sinus... en wat de handel zo nog weet te verzinnen
Anne
Trouwens RMSpower in ook een soort wartaal
RMS=RootMeanSquare ofwel de vierkantswortel uit het gemiddelde van de kwadraten.Dus een verzameling getallen,allemaal in het kwadraat,daarvan het gemiddelde en dan terug door er de wortel uit te trekken.
Leuke vrijetijdsbesteding
Het vermogen is spanning maal stroom,niks kwadraten,dus ook geen rms.
Anne
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Klopt, eigenlijk moet je het ook hebben over het gemiddelde vermogen, wat het product is van de RMS waarden van de stroom en van de spanning.
Of beter is nog om te zeggen dat het om het vermogen gaat van Irms en Vrms.
Definities zijn er geloof ik om vergeten te worden
edit:
Overigens valt die vrijtijdsbesteding wel mee.
De afleiding en definitie zijn niet zo heel moeilijk.
Of beter is nog om te zeggen dat het om het vermogen gaat van Irms en Vrms.
Definities zijn er geloof ik om vergeten te worden
edit:
Overigens valt die vrijtijdsbesteding wel mee.
De afleiding en definitie zijn niet zo heel moeilijk.
Dat van naar vermogen moet je niet kijken heb ik jaren geleden ook van gehoord.
Waar ik nu naar luister (needles met aurasound ns3's) hebben ook niet veel maximaal vermogen. Ik geloof dat ze op z'n 20 watt zitten ofzo? Ik weet zo 123 niet meer uit mijn hoofd of dat de rms of max vermogen is maar ik weet wel dat ze prima spelen en ook op hoog volume. Het hangt er ook erg vanaf hoe ze aangestuurd worden.
Ik stuur ze aan met een harman kardon avr130. De needles krijgen de laagste frequenties niet(vanaf 80hz) waardoor ze het veel makkelijker hebben.
Mijn 12" sub is hier de krachtpatser van 400 watt rms.
Maar ik vind het af en toe wel grappig als iemand tegen mij zegt dat hij speakers van 300watt heeft in zijn auto(vaak 10cm)
Boom boom rooooooookkkkkkk

Waar ik nu naar luister (needles met aurasound ns3's) hebben ook niet veel maximaal vermogen. Ik geloof dat ze op z'n 20 watt zitten ofzo? Ik weet zo 123 niet meer uit mijn hoofd of dat de rms of max vermogen is maar ik weet wel dat ze prima spelen en ook op hoog volume. Het hangt er ook erg vanaf hoe ze aangestuurd worden.
Ik stuur ze aan met een harman kardon avr130. De needles krijgen de laagste frequenties niet(vanaf 80hz) waardoor ze het veel makkelijker hebben.
Mijn 12" sub is hier de krachtpatser van 400 watt rms.
Maar ik vind het af en toe wel grappig als iemand tegen mij zegt dat hij speakers van 300watt heeft in zijn auto(vaak 10cm)
Boom boom rooooooookkkkkkk
JvS schreef:Andersom ook hoor. Als jij gewoon teveel watts op een spreekspoel zet (gaat bij een 3,5" breedbander bijvoorbeeld best makkelijk), blaas je de speaker op door teveel vermogen.Kappa7 schreef:Dragonmaster352 schreef:hallo iedereen
Maar bovenstaande en dat van 'reserveres' is alleen geldig als je altijd op de grens van het kunnen van een set speelt. En dan is een degelijke 50watt versterker ook al meer dan voldoende. En dan maakt het overigens ook niets uit of je nu tot 80 of 300watt belastbare speakers hebt.
Ben ik wel met je eens, maar dan wordt de vollumeknop waarschijnlijk bediend door een dove
Met een zwaardere versterker en lichtere speakers zul je de luidspreker goed onder controle kunnen houden bij normaal gebruik, vooral bij lage tonen zou ding zeer zeker wenselijk moeten zijn.
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Volgens mij hoeft teveel vermogen niet direct vervorming te veroorzaken. Als de speaker gewoon binnen zijn mechanische grenzen blijft spelen, maar wel wel meer elektrisch vermogen nodig wordt verstookt dan de speaker kan afvoeren, dan kan het isolatiemateriaal van een spreekspoel smelten.
Dat zou wel kunnen, maar dan zou er langdurig achter elkaar gespeeld moeten worden op hoog vollume wil je dat met muziek luisteren bereiken.
Of je moet willen meedoen aan DB drag, daar wordt in de caraudio scene 2 a 3 keer het vermogen in 'gepompt' wat fabrieksaf opgegeven wordt.
Of je moet willen meedoen aan DB drag, daar wordt in de caraudio scene 2 a 3 keer het vermogen in 'gepompt' wat fabrieksaf opgegeven wordt.
- JvS
Daar ben ik het volledig mee eensEppeRRR schreef:Dat zou wel kunnen, maar dan zou er langdurig achter elkaar gespeeld moeten worden op hoog vollume wil je dat met muziek luisteren bereiken.
Maar die vervorming of die hoge vermogens heb je met een 'lichte' versterker ook. Als je bijvoorbeeld een 2x25watt versterker neemt (dat kunnen we wel een lichte versterke noemen he?) en die vol open zet, dan speel je in een huiskamer ook al snel op 100-105 db. En als je nog wat harder gaat spelen, dan gaat-ie vervormen.
Dus zowel in de situatie versterkervermogen < belastbaarheidvermogen speaker als versterkervermogen > belastbaarheidvermogen én ook in de situatie versterkervermogen = belastbaarheidvermogen speaker kan je de speakers opblazen. In alle gevallen moet je achterlijk hard spelen en moet je waarschijnlijk als een dove vervorming negeren.
Dat was mijn conclusie dus. Het vermogen maakt geen zak uit. Stukmaken kan je het toch wel. Zowel met een te lichte als met een te zware versterker. En beide gaat net zo makkelijk
Alles kan natuurlijk kapot als je het niet op de juiste wijze gebruikt.JvS schreef:EppeRRR schreef:De adviezen 'ik zou een versterker met reserves nemen' zijn wel goedbedoeld. En mogelijk zorgt het voor meer controle van een speaker. Maar het beschermt simpelweg niet tegen slopen. Ook al gaat dat heel sterk tegen het gevoel in van veel mensen.
Het te hard zetten van een lichte versterker zal gewoon eerder schade maken bij de dezelfde speaker als een die wat meer over heeft.
Maar uiteindelijk zullen beide de speakers slopen als je het niet met het nodige verstand hanteert.
je mag er overigens wel van uitgaan dat de mensen hier er wel op een normale manier mee om gaan.
Wil je echt hard spelen dan zal je toch naar de PA hoek moeten.
Dit lijkt mij echter niet de vraag van de ts.
Groetjes George
- JvS
Noem me een zeurpiet hoor, maar ik zie geen reden waarom een lichte versterker te hard zetten 'gewoon' eerder schade maakt dan een te zware versterker te hard zetten.Kappa7 schreef:Het te hard zetten van een lichte versterker zal gewoon eerder schade maken bij de dezelfde speaker als een die wat meer over heeft.
In beide gevallen moet je de grens opzoeken en echt hard gaan spelen en gaat het vervormen. In het ene geval heb je mogelijk mechanische vervorming door de speaker (te zware versterker) in het andere geval heb je zeker weten elektrisch vervorming (Clippen door de te lichte versterker).
Ik zou zelf logischerwijs zeggen dat het tweede geval altijd hoorbaar is en sowieso een heftigere soort vervorming waarbij je sneller ingrijpt. Maar ik denk dat het gewoonweg niets uitmaakt. Overigens zegt mijn gevoel mij ook dat een zwaardere versterker beter is. Maar ik krijg het niet geredeneerd
(leuk discussieren om het discussieren
Ik zal je zeker geen zeurpiet noemen maar zal het proberen te onderbouwen.
Daarbij ga ik uit van de zelfde speaker met een andere versterker.
Lichte versterker gaat al eerder vervormen en zal daarmee sneller de speakers beschadigen dan een versterker die wat zwaarder is en later zal gaan vervormen.
Het vermogen dat opgegeven is door de fabrikant is (bij de surroundversterker want daar gaan de vragen over van de TS) toch altijd al niet erg realistisch en zal dan niet snel de speaker opblazen om dat deze te licht was voor de versterker.
Groetjes George
Daarbij ga ik uit van de zelfde speaker met een andere versterker.
Lichte versterker gaat al eerder vervormen en zal daarmee sneller de speakers beschadigen dan een versterker die wat zwaarder is en later zal gaan vervormen.
Het vermogen dat opgegeven is door de fabrikant is (bij de surroundversterker want daar gaan de vragen over van de TS) toch altijd al niet erg realistisch en zal dan niet snel de speaker opblazen om dat deze te licht was voor de versterker.
Groetjes George
- JvS
Ok, een lichte versterker zal bij een lager meetbaar aantal db's (want minder vermogen) de speaker al slopen. Daar zijn we het over eens.
Alleen is dat aantal DB's wel dermate vervormd dat het niet om aan te horen is (de vast iedereen die jong is geweest welbekende krakende bassen) en ook gevoelsmatig veel harder klinkt. Thermische belasting vervormt veel minder extreem en hoor je dus minder. Het is waarschijnlijk meetbaar wel 3-6db harder (2 tot 4 x zoveel vermogen), maar omdat het relatief onvervormd is (of iig geen clippend geluid), klinkt het minder alsof het stuk gaat en lijkt het ook niet zo hard te staan.
Ik ben het dus oneens met de stelling 'een zware versterker is beter, want daar sloop je je speakers minder snel mee'
Alleen is dat aantal DB's wel dermate vervormd dat het niet om aan te horen is (de vast iedereen die jong is geweest welbekende krakende bassen) en ook gevoelsmatig veel harder klinkt. Thermische belasting vervormt veel minder extreem en hoor je dus minder. Het is waarschijnlijk meetbaar wel 3-6db harder (2 tot 4 x zoveel vermogen), maar omdat het relatief onvervormd is (of iig geen clippend geluid), klinkt het minder alsof het stuk gaat en lijkt het ook niet zo hard te staan.
Ik ben het dus oneens met de stelling 'een zware versterker is beter, want daar sloop je je speakers minder snel mee'