Eerst zal ik mij even voorstellen.
Mijn naam is Rob Verlaat, 23 jaar en al sinds ik jong ben hou ik mij bezig met speakers.
Speakers slopen, behuizing zelf maken (gebaseerd op geen enkele berekening dat gaat van lucifer doosje, houten kistje tot kistradio) en speakers kopen om ze uiteindelijk weer uit te lenen aan andere mensen.
Op dit moment bezit ik dus verschillende paren speakers en 2 paar hiervan leende ik uit voor verjaardagen of gebruikte ik voor mijn eigen verjaardag. Mijn mooie Magnat All Ribbon 6 en Stereo HIFI SA5427/21Z hebben het moeten ontgelden. Omdat ik het geluid van beiden erg mooi vind wil ik deze niet meer uitlenen om verdere eventuele schade te voorkomen dus ga ik mijn eigen kasten bouwen die te gebruiken zijn voor verjaardagen.
De speakers die ik wil gaan gebruiken zijn 4x Skytronic 902.222 en 2x Pré-Vox by Fostex ht-rn-010. En een bijgeleverde scheidingsfilter wil ik ook gebruiken. Op dit moment kan ik nog niet kijken welk type.
Mijn bedoeling is om een full-range systeem te maken met een zo goed mogelijk geluid. Dus uit de kasten moet voldoende laag, midden en hoog komen. Het geluid is voor mij belangrijker dan het volume.
Mijn ervaring met het berekenen van een kast is zo goed als niets, maar heb al wel gekeken in de online ISD versie (heb een Mac) naar wat ik ongeveer kan verwachten. Uiteraard heb ik alle T/S parameters en ook al een simulatie gemaakt waarvan ik denk dat deze wel goed is. Uiteraard, hoop ik dat jullie mij kunnen helpen met het berekenen en begeleiden om dit project een succes te maken
Heb als bijlage de speakers, parameters, eerste simulatie en 2e simulatie. De eerste simulatie is gebaseerd op optimus en de 2e heb ik zelf de kist inhoud een stuk kleiner gemaakt namelijk 50 liter kleiner. 1 speaker wil ik voor L gebruiken in een open behuizing (bandpass 4th) en de 2e speaker als L+M in een gesloten behuizing. Zoals je kan zien ligt de hoogste frequentie van het open systeem bijna tegen de laagste frequentie van het gesloten systeem en door mijn verkleining van de gesloten kist is dit nog kleiner geworden.
Mijn vragen om het even samen te vatten:
Kan ik met de berekende inhoud van het open en gesloten systeem een goede overgang verwachten?
Hoe groot en diep moet de opening worden van het open systeem?
Welke tips kunnen jullie mij geven?
Mocht ik iets zijn vergeten, onduidelijk zijn of ergens helemaal fout zitten dan hoor ik dit graag!