Eerste (serieuze) poging speakerbouw

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Auxilium

Eerste (serieuze) poging speakerbouw

Bericht door Auxilium »

Hallo allemaal!

Eerst zal ik mij even voorstellen.

Mijn naam is Rob Verlaat, 23 jaar en al sinds ik jong ben hou ik mij bezig met speakers.
Speakers slopen, behuizing zelf maken (gebaseerd op geen enkele berekening dat gaat van lucifer doosje, houten kistje tot kistradio) en speakers kopen om ze uiteindelijk weer uit te lenen aan andere mensen.

Op dit moment bezit ik dus verschillende paren speakers en 2 paar hiervan leende ik uit voor verjaardagen of gebruikte ik voor mijn eigen verjaardag. Mijn mooie Magnat All Ribbon 6 en Stereo HIFI SA5427/21Z hebben het moeten ontgelden. Omdat ik het geluid van beiden erg mooi vind wil ik deze niet meer uitlenen om verdere eventuele schade te voorkomen dus ga ik mijn eigen kasten bouwen die te gebruiken zijn voor verjaardagen.

De speakers die ik wil gaan gebruiken zijn 4x Skytronic 902.222 en 2x Pré-Vox by Fostex ht-rn-010. En een bijgeleverde scheidingsfilter wil ik ook gebruiken. Op dit moment kan ik nog niet kijken welk type.

Mijn bedoeling is om een full-range systeem te maken met een zo goed mogelijk geluid. Dus uit de kasten moet voldoende laag, midden en hoog komen. Het geluid is voor mij belangrijker dan het volume.

Mijn ervaring met het berekenen van een kast is zo goed als niets, maar heb al wel gekeken in de online ISD versie (heb een Mac) naar wat ik ongeveer kan verwachten. Uiteraard heb ik alle T/S parameters en ook al een simulatie gemaakt waarvan ik denk dat deze wel goed is. Uiteraard, hoop ik dat jullie mij kunnen helpen met het berekenen en begeleiden om dit project een succes te maken :)

Heb als bijlage de speakers, parameters, eerste simulatie en 2e simulatie. De eerste simulatie is gebaseerd op optimus en de 2e heb ik zelf de kist inhoud een stuk kleiner gemaakt namelijk 50 liter kleiner. 1 speaker wil ik voor L gebruiken in een open behuizing (bandpass 4th) en de 2e speaker als L+M in een gesloten behuizing. Zoals je kan zien ligt de hoogste frequentie van het open systeem bijna tegen de laagste frequentie van het gesloten systeem en door mijn verkleining van de gesloten kist is dit nog kleiner geworden.

Mijn vragen om het even samen te vatten:
Kan ik met de berekende inhoud van het open en gesloten systeem een goede overgang verwachten?
Hoe groot en diep moet de opening worden van het open systeem?
Welke tips kunnen jullie mij geven?

Mocht ik iets zijn vergeten, onduidelijk zijn of ergens helemaal fout zitten dan hoor ik dit graag!
Bijlagen
Skytronic 902.222
Skytronic 902.222
Grote kist inhoud
Grote kist inhoud
Kleinere kist inhoud
Kleinere kist inhoud
Parameters
Parameters
Auxilium

Re: Eerste (serieuze) poging speakerbouw

Bericht door Auxilium »

Aangezien er weinig animo is heb ik nog een illustratie gemaakt van wat ik wil maken. Misschien dat iemand dan eventuele tips kan geven of het goed is?
Bijlagen
Speaker ontwerp
Speaker ontwerp
bandpass.gif (2.53 KiB) 2834 keer bekeken
Tom Magchielse

Bericht door Tom Magchielse »

De helling aan de bovenkant van de bandpass is 2e orde, dus 12 dB/oktaaf, de helling van de gesloten kast is ook 12 dB/octaaf. Je krijgt dus een 2e orde cross-over. Dat werkt het best als de karakteristieken elkaar ongever op hun -3dB punt kruisen. Je wil dan eigenlijk naar een Butterworth karakteristiek, dus de Q in de kast moet ongeveer 0.7 zijn. De losse speaker zit op ongeveer 0.5, er moet dus een factor 1.4 bij, dat krijg je als het gesloten volume gelijk is aan Vas. Dat wordt wel erg groot.
De bandpass zou een wat groter afgestemd volume mogen hebben, zodat de karakteristiek wat ronder wordt en meer in de richting van een Butterworth bandpasss gaat. Als ze dan ook nog kruisen op -3 dB, dan ben je er. Bedenk dat een tweede-orde cross-over bij in-fase aansluiten een dip op de x-over freq. geeft, en bij tegenfase een bult van 3 dB. Dat laatste is vermoedelijk prettiger
Enige verbetering is dan nog mogelijk als je de -3 dB punten iets verder uit elkaar legt.
succes, Tom
vacuphile
Ook commercieel actief

Bericht door vacuphile »

Wil graag meedenken maar begrijp niet waarom in de sim geheel andere T/S parameters zijn ingevuld dan de fabrikant specificeert. Heb je de drivers nagemeten?
Auxilium

Bericht door Auxilium »

Tom Magchielse schreef:
De helling aan de bovenkant van de bandpass is 2e orde, dus 12 dB/oktaaf, de helling van de gesloten kast is ook 12 dB/octaaf. Je krijgt dus een 2e orde cross-over. Dat werkt het best als de karakteristieken elkaar ongever op hun -3dB punt kruisen. Je wil dan eigenlijk naar een Butterworth karakteristiek, dus de Q in de kast moet ongeveer 0.7 zijn. De losse speaker zit op ongeveer 0.5, er moet dus een factor 1.4 bij, dat krijg je als het gesloten volume gelijk is aan Vas. Dat wordt wel erg groot.
De bandpass zou een wat groter afgestemd volume mogen hebben, zodat de karakteristiek wat ronder wordt en meer in de richting van een Butterworth bandpasss gaat. Als ze dan ook nog kruisen op -3 dB, dan ben je er. Bedenk dat een tweede-orde cross-over bij in-fase aansluiten een dip op de x-over freq. geeft, en bij tegenfase een bult van 3 dB. Dat laatste is vermoedelijk prettiger
Enige verbetering is dan nog mogelijk als je de -3 dB punten iets verder uit elkaar legt.
succes, Tom
Bedankt Tom! Heb met veel zoeken op google je antwoord ontcijfert en een aantal dingen geprobeerd om de kruising op -3 dB te krijgen alleen is me dit nog niet gelukt. Morgen ga ik weer verder op onderzoek uit hoe ik dit toch voor elkaar kan krijgen en als het formaat erg uit de hand loopt dan ga ik kijken of het wel realistisch is wat ik graag wil (ga overigens ook demping in de kast gebruiken dus kan van het uiteindelijke ontwerp 1/5 afhalen) Scheelt weer! Verder is het voor mij inderdaad het beste om de speakers in tegenfase aan te sluiten voor de 3dB bult, bedankt voor de tip.
vacuphile schreef:
Wil graag meedenken maar begrijp niet waarom in de sim geheel andere T/S parameters zijn ingevuld dan de fabrikant specificeert. Heb je de drivers nagemeten?
Zie nu wat je bedoelt vacuphile. Heel raar dat ze verschillende parameters geven.. Nu weet ik wel dat deze speakers al lang geproduceerd worden en er oude en nieuwe versies zijn. Heb zelf ook een mix hiervan en dat is me bij aankoop ook verteld. Lekker vervelend, maar ik denk dat uit het gele schema de oude parameters zijn en de nieuwe van de printscreen.

Zit trouwens wel een onwijs groot verschil in, zou haast niet geloven dat dit om dezelfde speakers gaat :shock:
Bijlagen
Schermafbeelding 2011-07-12 om 12.15.29.png
vacuphile
Ook commercieel actief

Bericht door vacuphile »

Beste Auxilium,

Het is sowieso gevaarlijk af te gaan op de specificaties van de fabrikant, want die kloppen vaker niet dan wel. Nu begrijp ik dat jij al zolang je een hamer kan vasthouden bezig bent met luidsprekers. Je doet me denken aan toen ik 23 was, maar dat is helaas alweer meer dan dertig jaar geleden. Als mijn eigen ervaring voorspellende kracht heeft, dan zit jij over nog eens dertig jaar ook nog steeds met je neus tussen de luchtspoelen.

Kortom, mijn advies is: ga leren speakers meten. Dat kan met een toongenerator, een osciloscoop en een paar weerstandjes. Maar je kunt daarvoor ook een apparaatje kopen zoals de WT2 http://www.woofertester.com/. Parts express heeft dit ding (slecht) nagemaakt en die is iets goedkoper, maar ik zou hem niet aanraden.

Probleem is wel dat je er dan na een tijdje achter komt, dat je ook wilt kunnen zien wat een luidspreker doet in een behuizing en hoe die reageert op een scheidingsfilter. Daarvoor moet je acoustische metingen doen. Misschien ben jij wel een van die superrijke 23-jarigen, dus als dat het geval is zou ik dan maar meteen gaan voor de Speakertester of de WTpro. Je hebt dan meteen een software-omgeving waarin je kunt simuleren. Maar goed, ik heb het ook jaren gedaan met het wijzertje op een dB-meter, en de grotere issues kan je er zo ook uit halen.

Hoe dan ook, een eerste serieuze poging tot speakerbouw begint met meten. Is namelijk weten.
markbakk

Bericht door markbakk »

vacuphile schreef:
Daarvoor moet je acoustische metingen doen.
En lees dan eerst even de diverse draadjes door hier. Een startersmeetset regel je bij elkaar voor luttele Euro's (dik minder dan 100, exclusief windowsbak). Alleen als je alles gecalibreerd wil hebben (maar dat is niet echt nodig voor ons amateurs) ga je naar de €+1K-oplossingen.
k.p.

Bericht door k.p. »

Als het echt nodig is zou je je microfoon kunnen kalibreren. Dit kost ongeveer 50E. Bij Parts Expres verkopen ze gekalibreerde microfoons voor niet teveel geld. Als je met ARTA wilt meten dan kun je volgens mij de rest van de apparatuur zelf kalibreren. T/S parameters kun je ook zelf opmeten met ARTA. Hier is geen "dure" woofertester voor nodig hoewel die misschien makkelijker in gebruik is (geen ervaring).

Standaard wisselfilters gaan trouwens niet werken :!:
Auxilium

Bericht door Auxilium »

vacuphile schreef:
Beste Auxilium,
Het is sowieso gevaarlijk af te gaan op de specificaties van de fabrikant, want die kloppen vaker niet dan wel. Nu begrijp ik dat jij al zolang je een hamer kan vasthouden bezig bent met luidsprekers. Je doet me denken aan toen ik 23 was, maar dat is helaas alweer meer dan dertig jaar geleden. Als mijn eigen ervaring voorspellende kracht heeft, dan zit jij over nog eens dertig jaar ook nog steeds met je neus tussen de luchtspoelen.

Kortom, mijn advies is: ga leren speakers meten. Dat kan met een toongenerator, een osciloscoop en een paar weerstandjes. Maar je kunt daarvoor ook een apparaatje kopen zoals de WT2 http://www.woofertester.com/. Parts express heeft dit ding (slecht) nagemaakt en die is iets goedkoper, maar ik zou hem niet aanraden.

Probleem is wel dat je er dan na een tijdje achter komt, dat je ook wilt kunnen zien wat een luidspreker doet in een behuizing en hoe die reageert op een scheidingsfilter. Daarvoor moet je acoustische metingen doen. Misschien ben jij wel een van die superrijke 23-jarigen, dus als dat het geval is zou ik dan maar meteen gaan voor de Speakertester of de WTpro. Je hebt dan meteen een software-omgeving waarin je kunt simuleren. Maar goed, ik heb het ook jaren gedaan met het wijzertje op een dB-meter, en de grotere issues kan je er zo ook uit halen.

Hoe dan ook, een eerste serieuze poging tot speakerbouw begint met meten. Is namelijk weten.
Dit eerste project stelt wat dat betreft ook een stuk minder eisen dan mijn hopelijk toekomstige projecten. Het is een leuke opstap en manier van leren die ook niet veel geld hoeft te kosten. De geluidskwaliteit hoeft dan ook niet perfect te zijn, maar wel zo goed mogelijk (lekker tegenstrijdig) :-s

Heb al gekeken hoe je speakers zelf kan nameten en kwam hier uit http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... s/864768/0 Enige wat ik dan nodig heb is een multimeter (heb ik), 10 Ohms precisie weerstand en een signaal generator (laptop). Als ik alles stap voor stap volg zou ik zelf de metingen kunnen doen.

Mijn plan is nu om eerst de speakers hier te krijgen zodat ik kan zoeken naar eventuele type nummers en dan de fabrikant om informatie te vragen. Mochten de waardes iets afwijken, dan neem ik aan dat dit zo minimaal is en in dit geval aanvaardbaar is.
markbakk schreef:
vacuphile schreef:
Daarvoor moet je acoustische metingen doen.
En lees dan eerst even de diverse draadjes door hier. Een startersmeetset regel je bij elkaar voor luttele Euro's (dik minder dan 100, exclusief windowsbak). Alleen als je alles gecalibreerd wil hebben (maar dat is niet echt nodig voor ons amateurs) ga je naar de €+1K-oplossingen.
Heb al enige draadjes doorgenomen, maar bedoel je verkoop van een startersmeetset?
k.p. schreef:
Als het echt nodig is zou je je microfoon kunnen kalibreren. Dit kost ongeveer 50E. Bij Parts Expres verkopen ze gekalibreerde microfoons voor niet teveel geld. Als je met ARTA wilt meten dan kun je volgens mij de rest van de apparatuur zelf kalibreren. T/S parameters kun je ook zelf opmeten met ARTA. Hier is geen "dure" woofertester voor nodig hoewel die misschien makkelijker in gebruik is (geen ervaring).

Standaard wisselfilters gaan trouwens niet werken :!:
Het calibreren van de microfoon kost dan al net zoveel als ik voor alles heb betaald :lol: Arta moet ik bekijken of dat een optie is.

De wisselfilters heb ik er ook bij gekregen, maar betwijfel of die volledig te benutten zijn in mijn plan. Wat ik zou kunnen doen, is zoveel mogelijk informatie verzamelen en zelf proberen te meten en dan gewoon bouwen en luisteren. Hout kosten zullen erg mee vallen en altijd aan te passen of te hergebruiken.
vacuphile
Ook commercieel actief

Bericht door vacuphile »

Op deze manier meten heeft ook als voordeel dat je beter gaat begrijpen waar de belangrijkste T/S voor staan en wat hun samenhang is. Doen dus, als je maar begint met meten voordat je bouwt. Dat hoort bij een serieuze poging. :-) Succes
Auxilium

Bericht door Auxilium »

vacuphile schreef:
Op deze manier meten heeft ook als voordeel dat je beter gaat begrijpen waar de belangrijkste T/S voor staan en wat hun samenhang is. Doen dus, als je maar begint met meten voordat je bouwt. Dat hoort bij een serieuze poging. :-) Succes
Haha, heb ik met de titel toch een hoop werk op de hals gehaald. Het meten wil ik inderdaad gaan doen, moet toch een keer gebeuren en als het dan fout gaat dan heb ik weinig te lijden.
Auxilium

Bericht door Auxilium »

Ben gister even bij een professioneel speaker bouwer geweest in Hoorn (Klaré) om daar even te kijken en informatie te vragen en die adviseerde mij om een wat diepere kast te maken in plaats van de breedte op te zoeken en om glaswol als demping te gebruiken.

Nu zitten er in de magneet van de speakers een "gat" met een gaasje ervoor. Nu ben ik van plan om het advies op te volgen en glaswol als demping te gebruiken in de gesloten kast, maar vroeg ik mij af of het schadelijk kan zijn voor de speakers als er deeltjes glaswol in het "gat" komen.

Verder nog even een vraag wat niet van toepassing is op mijn project, maar waar ik al een hele tijd mee loop. Bij het gebruik van een passief filter, is het dan mogelijk om deze in serie te gebruiken voor l en l+m opstelling. Even een illustratie bijgevoegd om het duidelijker te maken.
Bijlagen
Filter in serie.pdf
Filter in serie
(28.41 KiB) 126 keer gedownload
Skytronic 902.222
Skytronic 902.222
bartsegers

Bericht door bartsegers »

vergeet glaswol, slechte en ongezonde tip!

Gebruik gewoon die witte ventilatorkap matjes die je voor een paar cent koopt bij de discounter.
Of trek een oude slaapzak open, die zitten ook vol met synthetische wol.

Het succes van dit project ligt hem echter niet in deze kleine zaken.

First things first, waarmee ga je bouwen?
m.a.w. je MOET de elektrische en akoestische eigenschappen van je speakers weten.

Het opmeten daarvan, (Of uitgaan van de fabrikantgegevens) is dus belangrijk.
Opmeten kan overigens al héél eenvoudig!
De TSP van de speaker kun je met het gratis programma ARTA doen. (lees meetforum even door... )
Een meetmic, is denk ik iets voor later, of althans niet voor zulk project gezien het budget.

is het maken van een kleine meetbox teveel werk, dan ga uit van de fabriekspecs.

De serie schakeling zoals je hem laat zien op de tekening gaat overigens niet werken...
Je gaat hoe dan ook ZELF een filter maken :mrgreen: Met hulp van hier natuurlijk.
Dit is niet meteen duurder, maar wel véél beter aan te sluiten op je speakers dan een standaard filter.

Standaard filters bestaan niet! (ja tuurlijk zijn ze te koop, maar een onmogelijke match met speakers)

Even over je speakers trouwens, je wilt twee 12" ers gebruiken.
Is het dan geen optie om een isobarische opstelling te kiezen voor beide woofers?

dan kun je met de HELFT van het volume dezelfde diepgang bereiken.
De speakers worden zo gemonteerd:

Afbeelding

Wat ook nog kan, is deze speaker gebruiken in een Tapped horn speaker. maar dan uitsluitend voor het laagste laag.
Een 3-weg ga je dan maken, en wellicht TE complex nu.
Iemand heeft dit al voor je uitgerekend...
Ik voeg het bestand toe aan deze post, credits aan de bedenker.

Je merkt dat ik maar wat balletjes opgooi, ik denk dat je wel iets leuks kunt maken met deze drivers namelijk.
Bijlagen
Skytronic-902.222_T-TQWT.JPG
Auxilium

Bericht door Auxilium »

bartsegers schreef:
First things first, waarmee ga je bouwen?
m.a.w. je MOET de elektrische en akoestische eigenschappen van je speakers weten.

Het opmeten daarvan, (Of uitgaan van de fabrikantgegevens) is dus belangrijk.
Opmeten kan overigens al héél eenvoudig!
De TSP van de speaker kun je met het gratis programma ARTA doen. (lees meetforum even door... )
Een meetmic, is denk ik iets voor later, of althans niet voor zulk project gezien het budget.

is het maken van een kleine meetbox teveel werk, dan ga uit van de fabriekspecs.
De fabrieks specificaties die ik heb zijn verschillend van elkaar. Heb zoals eerder aangegeven een oudere en nieuwe versie van de speakers en en ook oude en nieuwe specificaties. Zelf denk ik dat de specs uit de tabel de oude zijn en die van de afbeelding de nieuwe (aangezien deze beter zijn). Ga zelf de TSP proberen te berekenen door middel van een precisie weerstand, multimeter en toongenerator(laptop) en dan uitzoeken welke specs bij welke speaker zal horen. Dan kan ik in ieder geval de juiste speaker in de juiste behuizing plaatsen.
bartsegers schreef:
De serie schakeling zoals je hem laat zien op de tekening gaat overigens niet werken...
Je gaat hoe dan ook ZELF een filter maken :mrgreen: Met hulp van hier natuurlijk.
Dit is niet meteen duurder, maar wel véél beter aan te sluiten op je speakers dan een standaard filter.

Standaard filters bestaan niet! (ja tuurlijk zijn ze te koop, maar een onmogelijke match met speakers)
Heb bij aankoop inderdaad een standaard filter gekregen. Het merk kom ik later nog op terug, maar was niet oorspronkelijk ontworpen voor de Skytronic speakers. Zelf een filter maken zie ik ook veel meer zitten :)
bartsegers schreef:
Even over je speakers trouwens, je wilt twee 12" ers gebruiken.
Is het dan geen optie om een isobarische opstelling te kiezen voor beide woofers?

dan kun je met de HELFT van het volume dezelfde diepgang bereiken.
De speakers worden zo gemonteerd:

Afbeelding
Eigenlijk wil ik 1 woofer voor L gebruiken en de andere voor L+M. Met die opstelling heb ik geen M meer. Echter vraag ik me ook af of ik met deze speakers überhaupt een knap M kan krijgen of dat ik naar een andere speaker moet gaan kijken. Uiteraard doe ik dit liever niet.
bartsegers schreef:
Wat ook nog kan, is deze speaker gebruiken in een Tapped horn speaker. maar dan uitsluitend voor het laagste laag.
Een 3-weg ga je dan maken, en wellicht TE complex nu.
Iemand heeft dit al voor je uitgerekend...
Ik voeg het bestand toe aan deze post, credits aan de bedenker.

Je merkt dat ik maar wat balletjes opgooi, ik denk dat je wel iets leuks kunt maken met deze drivers namelijk.
Je hulp wordt ook zeer gewaardeerd!

Wat ik wil bereiken met deze speakers is een handzaam formaat (te vervoeren met een auto) en met goede geluidseigenschappen. Volgens mij is een Tapped horn speaker op het moment wat teveel gevraagd. Gezien de vele valkuilen.
bartsegers

tja, dan moet je toch echt eerst eens gaan luisteren naar die speakers of je ze als middentoner wilt gebruiken.

als je een 2,5 weg speaker gaat ontwerpen is het filtertechnisch weer een stuk lastiger.

Een 3-weg met een isobarisch laag is wellicht dan een optie.
Een leuke middentoner bijvoorbeeld van visaton erbij:

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=310658
Auxilium

Bericht door Auxilium »

bartsegers schreef:
tja, dan moet je toch echt eerst eens gaan luisteren naar die speakers of je ze als middentoner wilt gebruiken.

als je een 2,5 weg speaker gaat ontwerpen is het filtertechnisch weer een stuk lastiger.

Een 3-weg met een isobarisch laag is wellicht dan een optie.
Een leuke middentoner bijvoorbeeld van visaton erbij:

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=310658
Heb morgen wel de mogelijkheid om te luisteren, volgens de specs gaan ze tot 6kHz. Heb ook al heel lang gezocht naar de specificaties van de tweeters en heb niet kunnen vinden wat het frequentie bereik is hiervan. Wil ik eerst weten zodat ik kan bepalen welke frequenties ik mis.

De Visaton heeft een stuk minder vermogen dan de andere speakers, verder zou ik zoiets wel kunnen gebruiken in combinatie net de 2 woofers in isobarische opstelling. Dan krijg je een verzwakking van 3dB en kom je op bijna hetzelfde uit als de Visaton. Als ik zoveel speakers ga gebruiken, krijg ik dan niet een veel te lage impendantie? Of is dit via het filter te regelen?
Auxilium

Bericht door Auxilium »

Heb vandaag de speakers aangesloten en geluisterd (zonder behuizing) en heb er wel vertrouwen in dat het midden goed gaat komen dus de isobarische opstelling laat ik lopen.

Helaas kan ik alsnog de specificaties van de Pré-Vox by Fostex ht-rn-010 niet vinden dus heb ook even een gevraagd op een ander forum of iemand het weet.

Overmorgen ga ik op vakantie, dus bij deze wil ik iedereen bedanken voor alle hulp en over 2,5 week ben ik weer terug om alles echt te gaan maken 8)
bartsegers

Ik denk dat het je gaat tegenvallen hoor, een 12" aansluiten op dergelijk kleine tweeters.

Die 12" moet je gewoon ergens crossen rond de 500hz, en dan een mooie middentoner de rest laten doen.
Vermogen speelt hierbij geen rol, althans voor de middentoner.
Die zal geen laag weergeven, en daar gaat " het vermogen inzitten" .
(dat was even een niet technische uitleg)

alle voordelen van een isobarisch laag heb je, voordelen van een middentoner, en voordelen van een kleine tweeter :lol:
Je moet de units die je hebt, alleen gebruiken, daar waar ze goed in zijn namelijk.
Een dergelijke 12" (los van merk en land van herkomst) breekt op bij te hoge frequenties.
dit moet je voorkomen, want het klinkt n iet prettig, vermoeiend.

Laag crossen is dan de enige optie, dus een 3-weg is eigenlijk onvermijdelijkheid hier.
(Tenzij je enorm aan kwaliteit wilt inboeten. zou zonde zijn!)

wat betreft de tweeters, zoek eens op het merk FOSTER (ipv fostex)
Hoe groot zijn de hoorns? (maw, hoe laag kun je ze inzetten?)
Auxilium

Bericht door Auxilium »

bartsegers schreef:
Ik denk dat het je gaat tegenvallen hoor, een 12" aansluiten op dergelijk kleine tweeters.

Die 12" moet je gewoon ergens crossen rond de 500hz, en dan een mooie middentoner de rest laten doen.
Vermogen speelt hierbij geen rol, althans voor de middentoner.
Die zal geen laag weergeven, en daar gaat " het vermogen inzitten" .
(dat was even een niet technische uitleg)

alle voordelen van een isobarisch laag heb je, voordelen van een middentoner, en voordelen van een kleine tweeter :lol:
Je moet de units die je hebt, alleen gebruiken, daar waar ze goed in zijn namelijk.
Een dergelijke 12" (los van merk en land van herkomst) breekt op bij te hoge frequenties.
dit moet je voorkomen, want het klinkt niet prettig, vermoeiend.

Laag crossen is dan de enige optie, dus een 3-weg is eigenlijk onvermijdelijkheid hier.
(Tenzij je enorm aan kwaliteit wilt inboeten. zou zonde zijn!)

wat betreft de tweeters, zoek eens op het merk FOSTER (ipv fostex)
Hoe groot zijn de hoorns? (maw, hoe laag kun je ze inzetten?)
Je heb me overtuigd om voor een 3-weg te gaan. Dan moet ik er nog wel een goede middentoner bij hebben. De Visaton die je aangaf ziet er wel goed uit en als je zegt dat het vermogen toereikend is dan geloof ik dat, maar zag ook deze http://shop.conrad.nl/333050.html Hiervoor is geen aparte behuizing nodig. Hoewel ik het maken natuurlijk niet erg vind.

Wat betreft de tweeter, het helpt helaas niet als ik foster gebruik, die optie heb ik al geprobeerd en leidt naar een dood punt. De grootte van de tweeters kan ik nog niet exact zeggen, maar zodra ik ze heb plaats ik direct een foto van de tweeters.
Auxilium

Bericht door Auxilium »

Ben weer terug van vakantie dus kan weer verder met het project!

Op 20 Augustus is het hier kermis en heb op het moment 3 mensen die eventueel al gebruik gaan maken van de speakers als ik ze af krijg, dus hoop dat het lukt en worden ze direct uitvoerig getest :)

Heb wat foto's gemaakt van de tweeters. Afmetingen zijn: 7,5cm diep, van het midden naar buiten verloopt het van 2cm naar 6cm (bevestiging ring niet mee gemeten).
Achterkant.jpg
CIMG8770.jpg
CIMG8768.jpg
CIMG8767.jpg
Op het filter dat werd gebruikt staat Ohio JS CO-9. Deze ga ik uiteraard niet gebruiken en met wat hulp van hier zelf maken.

Morgen ga ik proberen om de T/S te berekenen zodat ik exact weet welke maten ik moet gebruiken voor de behuizing. Als iemand nog antwoord heeft op de bovenstaande post voor de midden speakers zou mij dit erg helpen, want dan kan ik deze aanschaffen voor het midden gebied.

***Edit. Wat betreft de midden speakers heb ik 2x de Visaton LMC13HE aangeschaft zoals bartsegers adviseerde. Komt er nu op neer dat het een 3 weg systeem wordt, 2 Skytronic 902.222 in isobarische opstelling, Visaton LMC13HE en Prévox by Foster ht-rn-010.

Het meten van de T/S gaat me toch niet lukken aangezien de software die ik nodig heb voor het meten enkel op een pc werkt en ik hier een Mac heb. Ook is de software vrij duur voor dit project. Heb daardoor Tronios gebeld om te vragen of ze zelf meer kunnen zeggen over de T/S en als ze dit niet doen had ik het volgende plan.

De oude en nieuwe speakers gebruiken in een kist van 70L (35L in iso). Dan krijg je de volgende grafieken:
Oude speakers gebaseerd op tabel
Oude speakers gebaseerd op tabel
Nieuwere speakers gebaseerd op Ebay advertentie
Nieuwere speakers gebaseerd op Ebay advertentie

Ga je het verschil in Qtc merken of is dit acceptabel?
Auxilium

Bericht door Auxilium »

Even een kick omhoog, zou morgen toch echt wel willen beginnen met het halen van het hout en begin maken van de bouw.
bartsegers

neem de TSP van de fabrikant.
Die van EBAY kloppen NIET.
(een 12" kan niet het opgegeven membraanoppervlak hebben van 300 en een beetje)

Gebruik dus gewoon de specs van Skytronic zelf.
Zet de 12" units in 35 liter isobarisch.

De LMC13HE geef je een eigen kastje van ongeveer 2 liter.
Goed dat je voor een 3-weg gaat, want die tweeters zijn goed voor het tophoog, en echt niet laag inzetbaar helaas.
De LMC13HE laten we dus ver doorlopen in het filter.

Neem eens aan 5khz.
Heb je boxsim al op je mac? (kan dat?)
Dan kun je aan de slag gaan met filteren alvast.
De gegevens van de middentoner zijn in boxsim te zetten. (downloaden)

Hoe hoog je die 12" units gaat crossen is een goede vraag, ik weet daar even geen antwoord op.
Wat is verstandig ? 200? 300 hz ?
Auxilium

Bericht door Auxilium »

Als ik de specs uit de gele tabel haal (met alle andere Skytronic TSP) dan kom ik met winisd op een kast van 120 liter dus dan neem ik 60 liter isobarisch. Neem aan dat je dat bedoelt. Op 120 liter is de Qtc ook 0,7.

Kastje van 2 liter is goed te doen. Hoe ben je op deze inhoud gekomen? En is het dan verstandig om een 1,6 liter kast te nemen en dan vullen met demping?

Volgens Conrad kan je hem door laten lopen tot 4000 Hz voor hoogwaardige systemen, dus 5000 Hz zou in dit geval ook goed zijn.
Boxsim kan niet op de Mac, maar ga wel even bij een vriend op een gewone pc zitten en berekenen. Kan ik ook de onderdelen voor het filter bestellen.

Het crossen is misschien het beste op een wat hogere frequentie dan 200 hz of 300hz, gezien het vermogen verschil van de speakers. 400 hz of 500 hz zoals je al eerder aangaf lijkt me wat veiliger.

Bedankt voor je hulp O:)
Auxilium

Bericht door Auxilium »

Heb zojuist de speakers aangesloten door middel van het bijgeleverde filter en geluisterd. Wat betreft de overgang frequentie lijkt mij 250hz geschikt. Daarna gaat de toon wel erg hoog en lijkt het mij beter om dit door de Visaton te laten doen.

Heb het volgende kast ontwerp gemaakt. Vraag me alleen nog of ik op deze manier niet veel ongewenste resonanties krijg omdat de vorm niet vierkant is.
Bijlagen
kast ontwerp.pdf
(180.72 KiB) 167 keer gedownload
bartsegers

je bent wel een beetje hardleers...

35 liter was er toch geschreven?
Nu maak je de box 60 liter?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”