hoge of lage weerstand?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Dragonmaster352

hoge of lage weerstand?

Bericht door Dragonmaster352 »

Hallo techneuten

als je weerstandjes in je filter wilt zetten, kun je dan beter met een hoge of een lage weerstand nemen?
of is er een specifieke hoogte van de weerstandjes?

ik hoor graag het antwoord :)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: hoge of lage weerstand?

Bericht door b_force »

Je bedoelt waarschijnlijk in een actief filter met bijvoorbeeld opamp?

Sja, niet te hoog, want dan wordt de ruisfactor te groot (hoewel je dan wel heel goog moet zitten) en niet te laag omdat dan de belasting te groot wordt.
Het hangt ook nogal vanaf waar de weerstand zit natuurlijk.
In serie wil je juist weer niet te groot hebben ivm spanningsdeling.

Misschien kun je schema laten zien?

Normaal gesproken zit je ergens tussen de 1k en 100k.
markbakk

Bericht door markbakk »

Dragonmaster352 schreef:
als je weerstandjes in je filter wilt zetten
Waarom wil je weerstandjes in je filter zetten?
Dragonmaster352

ik heb gelezen dat het de kwaliteit verhoogt en ik bedoel voor passieve filters
SARK

Bericht door SARK »

Dragonmaster352 schreef:
ik heb gelezen dat het de kwaliteit verhoogt en ik bedoel voor passieve filters
Zou je zo vriendelijk willen zijn om een bronvermelding te plaatsen, oftewel ... waar heb je dat gelezen en plaats ook hier de link naar dat artikel :?: Ik ben bang dat de hoeveelheid informatie die jij hier plaatst onvoldoende is voor de forumleden om te begrijpen waarom het toevoegen van weerstanden de kwaliteit zou verhogen. Maar misschien heb je geluk en zit er een forumlid tussen die (digitaal) gedachte kan lezen :wink:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

De context mist inderdaad nogal, informatie is een beetje karig.
Zo letterlijk genomen is het onzinnig om te zeggen dat het de "kwaliteit" zou verbeteren van een passief filter.
Zou ook nog kunnen dat hij een RC filtertje bedoelt (niet specifiek voor luidsprekers, maar bv in een preamp of versterker, voeding).
SARK

Bericht door SARK »

b_force schreef:
Zou ook nog kunnen dat hij een RC filtertje bedoelt (niet specifiek voor luidsprekers, maar bv in een preamp of versterker, voeding).
Dat bedoel ik, gokken kun je beter op een ander type site doen ... niet hier :wink:
Dragonmaster352

http://www.loudmagnet.com/html/frames.htm
dan diy info, filtertechniek
dat is mijn bron
Dragonmaster352

mijn excuses voor de onduidelijkheid overigens:)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ok, beetje ongelukkig gekozen termen in dat stukje op die website.
Het is naar mijn mening enigszins verwarrend zo.

De auteur had beter de termen impedantie en (gelijkstroom)weerstand (Rdc) kunnen introduceren.
(sowieso voor de definitie en begripsvorming)
Die gebruikt hij later overigens wel zomaar ineens.

In het verhaal heeft hij het namelijk over Rdc.
Dat is dus niet een losse weerstand, maar de (gelijkstroom)weerstand van een spoel.
De frequentie afhankelijke (complexe) weerstand (met fase) is vervolgens de impedantie

Bedoelde je die, of bedoel je de weerstanden (dus daadwerkelijk de componentjes) voor bv een tweeter?
Dragonmaster352

inderdaad voor de tweeter ja
ik had het niet heel goed onthouden vandaar dat ik dacht dat de woofer er ook een nodig had
wat tot de onduidelijkheid leide
maar inderdaad weerstandjes voor de tweeter
overigens een surround versterker (je weet wel zo'n kastje voor het geluid van de tv enzo) die geven toch gelijkstroom naar de speakers?
even dat straks niet blijkt dat ik nog een transformator nodig heb
markbakk

Bericht door markbakk »

Je zult ons toch echt meer moeten vertellen over 'jouw' omstandigheden. Je vraag is nog steeds van het gehalte:

'moet ik nu veel of weinig peper gebruiken?'

We weten niet wat voor gerecht je wil bereiden, we weten niet eens of je het wel over eten hebt.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ja precies.
We kunnen nu enkel antwoorden met dat je de hoeveelheid peper afhangt van de ingrediënten, het gerecht en persoonlijke smaak.
Maarja, dat is wel heel algemeen.
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Dragonmaster352 schreef:
overigens een surround versterker (je weet wel zo'n kastje voor het geluid van de tv enzo) die geven toch gelijkstroom naar de speakers?
even dat straks niet blijkt dat ik nog een transformator nodig heb

Gelijkstroom naar de speakers!
Laatst gewijzigd door Zweitse op vr 08 jul 2011, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Ik vind dit een erg verwarrend topic....
Dragonmaster352

ik wil een twee weg passieve filter maken en ik wil weten of ik voor twee weerstandjes bij de tweeter, waarvan één parallel en één in serie, beter weerstandjes met een hoge weerstand (>2 ohm) kan gebruiken of weerstandjes met een lage weerstand (<2 ohm) kan gebruiken
de rede dat ik weerstandjes in de filter wil zetten is omdat ik gelezen heb (zie eerder bericht voor bron) dat bij hoge tonen vaak een te hoog rendement aanwezig is waardoor de tweeter te hard speelt en dat dit recht getrokken kan worden door een weerstandje

ik hoop dat het nu iets duidelijker is
zo niet dan zou ik graag exact willen weten wat er, en hoe het onduidelijk is
ik zit niet vaak op forums en misschien dat het daarom zo onduidelijk is geworden
of anders dat dingen die voor mij vanzelf spreken voor anderen vreemd zijn
of andersom
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Kijk. Je wilt een L-pad maken om het niveau van de tweeter gelijk te krijgen met dat van de woofer.

De waarden van die weerstanden hangen helemaal af van hoeveel db zachter je de tweeter wilt zetten en wat de impedantie van de tweeter zelf is. In de bibliotheek van deze site kan je verschillende waarden vinden. Je kunt niet algemeen zeggen dat een hoge weerstand beter is dan een kleine of andersom. In 1 situatie voldoet 1 combinatie. Als je bijvoorbeeld een 8ohm tweeter 6db zachter wilt laten spelen, moet je een 8ohm weerstand parallel aansluiten en een 4ohm weerstand in serie schakelen volgens het rechter schema:

Afbeelding

http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?o ... 2&Itemid=2
Dragonmaster352

dank je dat wilde ik weten :D
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Kijk hier maar even naar. Hierin staat een tabel met de waarden er bij.

http://www.remo.nl/scheidingsfilter.htm
Dragonmaster352

ik heb even een schematische tekening gemaakt met paint ik denk dat hij klopt maar kunnen jullie het even controleren alsjeblieft?
schematisch filter.png
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Dat zou dan een verzwakking geven van -5 dB.
Dragonmaster352

precies de woofer is 87 db @1w 1m
en de tweeter is 92db @1w 1m dus dan heb ik toch - 5db nodig?
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Is ook een kwestie van smaak. Iemand die iets meer hoog dan laag wil zou andere waarden nemen.
JvS

Bericht door JvS »

Vergeet je nu niet de bafflestep? Ik heb het idee dat je een filtertje aan het berekenen / beredeneren bent met als info '8ohm 92db/watt'. Een speaker heeft wel wat meer eigenschappen en (de vorm van ) een complete luidspreker heeft daar ook weer invloed op.

Een goed filter maak je door eerst goed te simuleren en het daarna op basis van metingen / gehoor te finetunen. Niet echt eenvoudig (ik zou het niet zo goed kunnen).
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Juist, de grootte van de weerstand hangt af van de verzwakking die nodig is/je wilt bereiken en de manier waarop je dat doet.

Bij een 4 Ohm luidspreker/filter is dat anders dan bij 8 Ohm. En bij een (enkele) serieweerstand is er een grote invloed op de filtering als deze hoog (dan bedoel ik meer dan 2,2) wordt, en bij een L -pad heb je meestal een grotere waarde parallel en relatief kleine serieel.

Vanaf hier adviseren welke waarden je nodig hebt zal eigenlijk niet gaan. Welke units je gebruikt kan erg helpen, helemaal als we een beetje kunnen zien met welke component(waard)en het filter is opgebouwd. En dan spelen opstelling (dichtbij wand of vrijstaand) en behuizingsafmetingen ook nog sterk mee.

Edit: Ik zie dat je een standaard filter uit een calculator hebt gepakt (dat gaat niet werken, tenzij je alles in de muur inbouwd - maar zelfs dan eigenlijk niet). Hopelijk niet als gevolg van de info op die website, anders zou die wat mij betreft uit de lucht mogen :wink: grapje: Maar het is echt iets waarvoor wel gewaarschuwd mag worden; calculators gaan uit van optimale luidsprekers die niet echt bestaan. Het lijkt me een sympathieke vent en hij is op dit forum ook 'actief' dus misschien wil 'speakerguru' je wel helpen.
Het ging vast om deze passage Vaak hebben we in de hoge tonen een te hoog rendement, de tweeter speelt wat harder en dat moet aangepast worden. Dit kunnen we doen met weerstanden. Een weerstand in serie verminderd de spanning voor de tweeter. Nog een weerstand parallel betekend dat een kleinere weerstand serie nodig is en we trekken zo ook de impedantie van de tweeter vlak, 2 vliegen in 1 klap.
Bafflestep informatie staat elders en ook nog in het engels, dus de beginner kan snel de mist in gaan.

Ik heb laatst veel tijd gestoken in de W130S-8 en daar kun je niet zomaar een filterje aan knopen. Er zijn wel ontwerpen mee, zoals de no budget monitor en ik heb er wat mee ge-experimenteerd in boxsim. Hobby hifi bladen hadden meestal de 8 Ohm versie. Heb je alles al aangeschaft?
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”