Low Budget Portable Speaker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

JoostR

Low Budget Portable Speaker

Bericht door JoostR »

Ik zal me even voorstellen. Mijn naam is Joost, ik ben 15 jaar en ben van plan een draagbare actieve speaker te maken. Ik heb al eerder een ''bierkratradio'' gemaakt met een TA2024 en autospeakers, maar daar komt natuurlijk niet echt bass uit. Ik wil het nu wat beter aanpakken, en meer ervaring krijgen met berekenen van de kast e.d.

Doel
M'n eisen komen redelijk overeen met die van adkebab. Ik luister veel naar HipHop dus een goed laag is wel een must. Indeling van de kast wordt zoals die van adkebab/ de Apple Hifi. Maar mijn budget is als 15 jarige natuurlijk niet zo groot. Het max is zo'n 50-75euro totaal voor 1 woofer en 2 full range drivers.

Onderdelen
Ik heb nu 2 TA2024's over die elk 2*15W leveren en niet brugbaar zijn. Zou voor (efficiente) breedbanders genoeg zijn, maar een sub heeft denk toch wel 50W nodig?

Er zijn een aantal 12V 7Ah accu's onderweg, waarvan ik er 2 in serie wil gaan zetten zodat ik 24V heb voor de versterkers. Aangezien een TA2024 geen 24V aan kan zit ik er aan te denken ze te verkopen en een versterker van 41Hz te kopen zoals de AMP9-BASIC. Deze heeft 4 kanalen (50W per kanaal) en is brugbaar. Gaat wel weer over mijn totale budget (+-100 euro) heen, dus een Sure TK2050 2*100W (of evt. de 4*100W) zou misschien een betere keuze zijn?

Als woofer zat ik aan een Peerless SDS 134 THP of een Monacor SP-202E, de Peerless lijkt me beter, maar heeft een stuk lagere SPL dan Monacor. Andere suggesties zijn natuurlijk heel erg welkom!

Voor de full ranges is er zoveel keuze dat ik er niet uit kom, ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.

Ik denk dat een budget van 100 euro voor drivers + versterker niet erg veel is, maar ik wil me hier toch aan proberen te houden. Voor speakers met een extreem goede prijs kwaliteit verhouding zou ik me budget nog iets kunnen verhogen, maar dat is dus alleen als de kwaliteit daar zoveel mee voorruit gaat dat ik er niet omheen kan.
Ik hoop dat jullie mij wat advies kunnen geven! :D
JoostR

Re: Low Budget Portable Speaker

Bericht door JoostR »

Iemand die me zou kunnen helpen? Ik wil zeker weten dat ik de goede drivers koop, maar heb nog niet echt een idee waar ik allemaal naar moet kijken. Voor de sub is een hoge xmax, lage Fs en hoge Qts belangrijk? Hoge Qts zodat ik een gesloten kast kan maken, die een stuk kleiner is dan een gepoorte kast? Voor breedbanders zit ik te kijken naar de P.Audio PA-20K/ Monacor SPH-30X, maar ik hoor graag nog andere suggesties.

Ik zie overal ongeveer dezelfde prijzen staan. Ik doe aan modelbouw en daar kom je vaak in China uit als je naar een goede prijs/kwaliteit zoekt, vooral met de elektronica als accu's. Zijn er ook goede adressen voor speakers die jullie kunnen aanraden?

Zo moet ie ongeveer gaan worden:
Afbeelding
pcw

Bericht door pcw »

mooi ontwerp. ben zelf ook nieuweling, kan je ook niet echt helpen. hulp zal vast wel komen vanaf het forum.
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Ik vind jouw ontwerp ook wel mooi, zou alleen de breedbanders niet zovel verzinken zoals getekend maar verder leuk design :D

Over de driverkeuze kan ik jou niet zoveel adviseren, zeker niet met zo'n scherp budget.
Die ta2024 versterkertje lijken mij geschikt voor een goede 2 weg waarbij elk kanaal/versterker wordt gevoed door elk 1 accu.

Wat anders nog een optie is (denk ik), is om een DVC (Dual Voice Coil) subwoofer te nemen en 1 versterkerprintje mono aan te sturen.

suc6
Boppo84

Bericht door Boppo84 »

EppeRRR schreef:
Wat anders nog een optie is (denk ik), is om een DVC (Dual Voice Coil) subwoofer te nemen en 1 versterkerprintje mono aan te sturen.
Hier heb je wel een aardige compacte Dual Voicecoil woofer voor een schappelijke prijs:
http://www.rumoh.nl/nl/monacor/1715-sph-170tc.html

Kun je gewoon de Ta2024 gebruiken om er 30Watt op te zetten.

Dit lijkt me ook een buitengewoon mooi breedbandertje:
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7779

Hiervan is het denk ik ook wel een voordeel dat de conus niet alu is. Alu beschadigt nogal makkelijk...
JoostR

Bericht door JoostR »

Bedankt voor de reacties! :D

Die 170TC ziet er erg leuk uit, maar de xmax is niet zo groot, is dat nadelig? Want de speaker gaat natuurlijk buiten gebruikt worden. De Dayton Audio SD215A heeft dan iets meer xmax en is ook wat goedkoper, maar de verkrijgbaarheid is slecht (ik heb hem in NL nog nergens te koop zien staan.) Die TG9FD10/04 zien er ook goed uit!

Nog meer suggesties?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Welkom!

ik zou omdat je vanaf een accu gaat draaien wel alles optimaliseren voor max rendement. met die chipamps zit dat al goed, zoek daar dan de speakers ook op uit, zeker de woofer
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Ik zou voor de subwoofer voor een te kleine, te hoog afgestemde basreflexkast gaan, dat klinkt wat dreunerig maar door de poort krijg je wel een wat hoger rendement. Lager dan 50-60Hz hoef je niet te gaan.

Edit: te klein hoeft niet eens, tenzij de box anders onhandig groot wordt.
Laatst gewijzigd door Vuurkat op zo 26 jun 2011, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
JoostR

Bericht door JoostR »

Bedankt voor de tips. @Casper, wat is te klein? 2/3 van de ''aangeraden'' inhoud?
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Kan je overweg met WinISD? Dan kan je uitproberen wat een hogere afstemfrequentie enz. doet. Het gaat erom dat je een kleine 'bult' in de respons krijgt ergens in de buurt van 70Hz (nadeel is wel dat het net zo gaat dreunen als Logitech pc-speakers). Hoe hoger de bult, hoe erger het dreunt, maar ook hoe harder de bas is.
JoostR

Bericht door JoostR »

Casper, dat dreunen vind ik niet erg, de bass is dan dus wat minder ''precies''? Ik kan de Dayton SD215A nergens vinden behalve PartsExpress. Is die niet binnen de EU te koop?
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

JoostR schreef:
Casper, dat dreunen vind ik niet erg, de bass is dan dus wat minder ''precies''? Ik kan de Dayton SD215A nergens vinden behalve PartsExpress. Is die niet binnen de EU te koop?
De bas is dan hooguit ietsje overheersend, maar aangezien je dit soort speakers vooral buiten gebruikt, is dat helemaal niet erg.

De SD215 is overigens dé perfecte keus. Ik heb hem in mijn (redelijk high-tech :P kratradio zitten, maar is helaas gewoonweg matig/slecht leverbaar in Nederland. Dus je moet het doen met zo goed mogelijke keuzes :).

Je wilt zo goedkoop mogelijk, zoveel mogelijk? Dan zou ik uitgaan van de bestaande spullen. Die TA2024 kan echt hard zat. Ons krat heeft ook 2x die eindversterker en die is echt perfect. Draait prima op 12V en dan heb je ook geen gezeur met accu's in serie. Dat raad ik echt af. (vind maar eens een lader dan bijvoorbeeld).

Met bestaande spullen zou ik dus een zo groot mogelijke dual voicecoil woofer nemen en twee goedkope, maar wel goede breedband speakertjes. Die Monacor van hierboven is denk ik het beste wat je nu kunt krijgen. Dat de xmax lager is, is niet zo erg. Want dat ding ga je toch niet gebruiken onder de 50Hz. Vermogen is ook de limiterende factor, en dat is 2x15watt. Daarmee ga je hem niet over de x-max jagen :).

Wij hebben onze kist afgestemd op ongeveer 60-70Hz en dat is echt perfect voor buiten. In de praktijk komt er tot zo'n 50Hz aan lekker dreunend laag uit :). Veel te hard en best bonkerig binnen, maar bij feestjes/buitengebruik (daar issie voor) klinkt dat gewoon lekker.

Overigens zou ik een goedkoper breedband speakertje nemen. Die 3,5" Visaton is wel erg goed, maar dat soort kwaliteit heb je niet nodig in een kist als deze. Hier gaat het gewoon even om 'bang for the buck' en dan zou ik er geen 50 euro aan kleine breedbandertjes in doen. Neem gewoon lekker de FR10 4" fullrangedriver. Koop die ook bij Rumoh en dan zit je lekker binnen budget :). Die klinkt ook prima (beter dan auto speakers)

Maar dan moet je nog wel nadenken over elektronica en hoe die woofer en midranges samen goed gaan klinken. Met wat mazzel gaat het zonder filter, maar ik vermoed van niet. Je wil zo rond de 200Hz gaan filteren denk ik, en dat is lastig met een 'normaal' passief filter. Ik zou dus actief (voor de versterkers) gaan filteren. Dat is ook nog wel een kleine uitdaging op 12V...

Met een beetje mazzel kan alles ook fullrange draaien, maar ik vermoed dat actief filteren toch een must is. Je zou eens op zoekk kunnen gaan naar actieve auto filters. Die worden nog weleens te koop aangeboden.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

je kan passief filteren in t signaal dat naar de versterker gaat. als je weet welke versterker je gebruikt, is dat wel uit te rekenen
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Da's ook een goeie. Ik heb even op marktplaats gespeurd. Dit kan je voor 3 tientjes krijgen en dan ben je er ook. Ben je in totaal 100 euro verder en dan heb je alles compleet:

http://link.marktplaats.nl/456810464

- Actieve 12V crossover + niveau aanpassen (sub en sat evenhard laten spelen) (30)
- Wavecor subwoofer (50)
- Visaton FR10 fullrange speakertjes (25)
- je eigen TA 2024 2x
- je eigen Accu

Ik zeg perfecte setup. Passief filteren kan, maar met zo'n sony kan je gewoon luisterend aan de knoppen draaien. Dat is wat makkelijker dan solderen en meten. EIgenlijk doe je dan hetzelfde als ik met mijn kist gedaan heb, alleen gebruik ik een minidsp :).
JoostR

Bericht door JoostR »

Oeh, dat ziet er goed uit :D

Zit nog steeds met het idee om de TA2024's te verkopen en een AMP-9 te kopen. :oops: Voor dezelfde speeltijd als met 1 versterker heb ik zoiezo 2 accu's nodig, parallel of in serie maakt niet uit. Een lader is het probleem ook niet (heb er hier een stuk of 3 liggen die 12 en 24V kunnen laden). En als het even wat harder moet dan kan ik de volumeknop een stukkie verder open draaien :twisted: En doordat ie brugbaar is zit ik niet vast aan DVC's.

@JvS, hoe zwaar weegt jou kist? Ik wordt een beetje bezorgd over de draagbaarheid haha

Edit: die Monacor is 8Ω, dan zou de versterker rond de 16 watt leveren?
Llewy

Bericht door Llewy »

Mag ik vragen waarom jullie de AMP-9 prefereren boven de Sure 4x100w tk2050

Goedkoper en meer vermogen? Volgens mij een bewezen versterkertje?
JvS

Bericht door JvS »

Geen idee. Die 4 kanaals bordjes hebben vaak een fannetje en schijnen best heel erg heet te worden. Ik weet ook niet zeker of die brugbaar zijn. Die amp9is inderdaad een mooie optie. Het is idd jammer dat die Wavecor 2x8ohm is. Dat maakt hem net wat minder geschikt...

Ik zou gaan voor wat hierboven staat en kijken hoe het speelt met 2x de TA2024. Dat gaat namelik best hard. Een Amp9 toevoegen kan altijd nog. Je kunt dan twee dingen doen: Die wavecor gewoon als 'singlecoil' aansluiten (dan wordt-ie 4Ohm) en die amp9 bruggen of beide kanalen los aansluiten (wel zo makkelijk met een stereo sub-signaal!). Dan heb je echt meer dan ruim voldoende vermogen.

Mijn kist is op zich portable, maar weegt wel 10Kg ofzo. Er zit door de constructie een hoop hout in, maar ik ben gewoon gaan bouwen met 6 of 8mm multiplex ivm het gewicht.
JoostR

Bericht door JoostR »

De crossover komt als het goed is deze week binnen, de versterker gaat de AMP9 worden. De TK2050 en AMP9 leveren evenveel vermogen op 24V, maar de AMP9 kan ik bruggen voor een subwoofer. Eén TA2024 is verkocht en de andere ben ik nu in een klein kratje aan het bouwen (pics binnenkort :D ). Nu alleen de speakers nog!
JvS

Bericht door JvS »

Houd je wel rekening met het feit dat die crossover op 12V werkt en die print op 24V. Dat is wel een complexe puzzel (waarbij het aangeraden wordt om met drie losse accu's te werken).

Ook heb je dan kans op kortsluiting (minnen die doorlussen enzo). Lees het onderwerp wat je zelf aanhaalde (Casper geloof ik) ook even goed door. Daar lees je wel wat strubbelingetjes hiermee.
JoostR

Bericht door JoostR »

Ja, heb een 7812 besteld en nog een 2,9Ah en een 1,2Ah accu liggen. De 7812 is wel het ideaalst, de accu gaat minder lang mee maar ik denk dat ik zat speeltijd heb met 2 accu's.

Misschien in de toekomst eens kijken voor een 6S 8000mAh lipo, weegt evenveel als een halve loodaccu en kan binnen een half uur opgeladen worden. :D
JvS

Bericht door JvS »

Mjah, die Lithiumdingen heb ik nog niemand echt een positief verhaal over horen geven. Die zou ik niet kopen.
JoostR

Bericht door JoostR »

Ik bedoel niet die accu's van Ebay, maar modelbouw accu's. Die 8000mAh kunnen met 240A ontladen worden ipv. de 2A van die Ebay dingetjes. De crossover is trouwens binnen! :rock:
JvS

Bericht door JvS »

Relaxed. Weet je al welke speakers je wilt gaan gebuiken? Die wavecor sub en FR10 speakertjes bliven wat mij betreft prima keuzes. Over dat de sub 8ohm is, zou ik me niet zo druk maken. De DVC215 is ook 8ohm en daar komt meer dan voldoende herrie uit (met een TA2024 dus :P) om op lowlands een lekker feestje te maken bij de tent, meer dan voldoende voor een feestje in de tuin en ook zeer ruim voldoende voor geluid op een zeilboot of op een strand/park ofzo (dan is het IMO een beetje aso om hard te spelen).
JoostR

Bericht door JoostR »

Heb het te druk gehad met andere dingen, maar ik wil nu weer verder gaan met de speaker. Versterker wordt 100% de AMP9. Voor de sub ben ik nog aan het twijfelen tussen de Monacor SPH-170TC en de TB W6-1139SC.

De AMP9 kan niet gebridged worden (in tegenstelling tot wat sommige zeggen), maar je kan wel 2 kanalen parallel gebruiken. Ik had begrepen dat je dan een 2ohm speaker op 2 kanalen kan zetten en dan wordt ie door elk kanaal ''gezien'' als 4ohm? Klopt dit?

Als de kast uiteindelijk af is wil ik hem fineren, moet ik hier speciaal fineer voor gebruiken? Moet nl. weerbestendig zijn...
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

De xmax van een SPH-170TC is wat klein voor gebruik als subwoofer, die is 2,25 mm.
JoostR schreef:
De AMP9 kan niet gebridged worden (in tegenstelling tot wat sommige zeggen), maar je kan wel 2 kanalen parallel gebruiken. Ik had begrepen dat je dan een 2ohm speaker op 2 kanalen kan zetten en dan wordt ie door elk kanaal ''gezien'' als 4ohm? Klopt dit?
Als je de kanalen parallel kan zetten klopt het, maar waarom zou je dat willen?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”