Groot langdurig project. JMlab Grand Utopia Clone
Moderator: Beheerdersteam
Groot langdurig project. JMlab Grand Utopia Clone
Ik ben dus bezig met de voorbereidingen van dit project.
Het worden dus 4 staande grand utopia´s en 1 liggende, nog te ontwerpen.
Van de 4 kasten is reeds alles bekend, alles staat op CAD en met het filter gaan we pas echt aan de gang als het in elkaar steekt.
De laagunit zal actief worden aangedreven.
De drivers zijn ondertussen naar mij aan het komen, na lang zoeken en wat tips van forumgenoten, waarvoor dank natuurlijk.
Het worden dus 4 staande grand utopia´s en 1 liggende, nog te ontwerpen.
Van de 4 kasten is reeds alles bekend, alles staat op CAD en met het filter gaan we pas echt aan de gang als het in elkaar steekt.
De laagunit zal actief worden aangedreven.
De drivers zijn ondertussen naar mij aan het komen, na lang zoeken en wat tips van forumgenoten, waarvoor dank natuurlijk.
- Apparition
- Berichten: 287
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 11:22
- Locatie: Oudemolen
Inderdaad Rob heeft een aantal drivers van deze ook in gebruik.
Vanaf moment dat de kasten klaar zijn en de tijd van filtering aanbreekt ga ik beslissen wat ik ga doen.
Ik heb een aantal pistes die ik kan bewandelen daarvoor.
Ik kan ook hulp krijgen van een profesionele studio hier in de buurt van mijn woonplaats.
Vanaf moment dat de kasten klaar zijn en de tijd van filtering aanbreekt ga ik beslissen wat ik ga doen.
Ik heb een aantal pistes die ik kan bewandelen daarvoor.
Ik kan ook hulp krijgen van een profesionele studio hier in de buurt van mijn woonplaats.
he cool
ik heb de Focal triga gebouwd, en gebruik de tc90tds tweeter, de 10w6411 woofer en ook de audiom 6wm
laag zit in 60 ltr testkast en is echt superstrak, hoog moet je smaak zijn en met mooie warme versterker gaat dat prima
die woofer wordt ik wel een beetje jaloers op
midden is in mijn geval350 hz tot 3000 hz en is zeer gedetailleerd
ik ga nu de kasten van de focal mezzo utopia bouwen
of een franse site staat hier een clone van
filter is van de focal kit 800mkII
ik blijkf je vorderingen zeker volgen als groot jm lab/focal fan
ik heb de Focal triga gebouwd, en gebruik de tc90tds tweeter, de 10w6411 woofer en ook de audiom 6wm
laag zit in 60 ltr testkast en is echt superstrak, hoog moet je smaak zijn en met mooie warme versterker gaat dat prima
die woofer wordt ik wel een beetje jaloers op
midden is in mijn geval350 hz tot 3000 hz en is zeer gedetailleerd
ik ga nu de kasten van de focal mezzo utopia bouwen
of een franse site staat hier een clone van
filter is van de focal kit 800mkII
ik blijkf je vorderingen zeker volgen als groot jm lab/focal fan
Opgelet de tekeningen op die site van equis... zijn niet altijd juist!!ralf schreef:he cool
ik heb de Focal triga gebouwd, en gebruik de tc90tds tweeter, de 10w6411 woofer en ook de audiom 6wm
laag zit in 60 ltr testkast en is echt superstrak, hoog moet je smaak zijn en met mooie warme versterker gaat dat prima
die woofer wordt ik wel een beetje jaloers op
midden is in mijn geval350 hz tot 3000 hz en is zeer gedetailleerd
ik ga nu de kasten van de focal mezzo utopia bouwen
of een franse site staat hier een clone van
filter is van de focal kit 800mkII
ik blijkf je vorderingen zeker volgen als groot jm lab/focal fan
De hoe van de drivers moet je zorgvuldig kiezen en op die tekeningen is hij dus fout.
Met een cad programma komt dat er dus zo uit. normaal moet die 11 graden zijn.
Als je die tekeningen volgt zit je dus op 13.2 graden.
Dan krijg je dus timings verschillen.
Ik ben een nieuw huis aan het bouwen met een HT kelder erin.ralf schreef:hoe groot is je luisterruimte eigelijk, formaat fabriekshal ofzo
heb in de UK een aantal malen de grotere Utopias mogen beluisteren en in een ruimte van 20 x 20 meter wer een zeer realisties geluidsbeeld
neergezet
Maten zijn van te voren bepaalt door Thingman.
ongeveer 11bij 6.5 en 2.8 hoog
Deze wordt dan ook volledig akkoustisch bekleed zoals aangegeven door thingman
De opbouw van het geheel kun je hier ongeveer zien.

Met uitzondering dat ik het geheel nog zwaarder ga uitvoeren dan het origineel.
Het origineel weeg totaal ongeveer 215 kilogram.
Uitgerekend in mijn model kom ik rond de 350 kilogram uit.
Dit komt doordat ik de hoogconsole volledig sollide gaa uitvoeren, lood ga gebruiken in sandwitch vorm en de frontplaten 50mm dik ga uitvoeren.
De laagkast ga ik de voet en zijkanten vullen met zilverzand, dit voor een zo maximale demping van resonatie maar ook stabiliteit aan het geheel te brengen.
Alle kasten zijn gescheiden van elkaar opgesteld .

Met uitzondering dat ik het geheel nog zwaarder ga uitvoeren dan het origineel.
Het origineel weeg totaal ongeveer 215 kilogram.
Uitgerekend in mijn model kom ik rond de 350 kilogram uit.
Dit komt doordat ik de hoogconsole volledig sollide gaa uitvoeren, lood ga gebruiken in sandwitch vorm en de frontplaten 50mm dik ga uitvoeren.
De laagkast ga ik de voet en zijkanten vullen met zilverzand, dit voor een zo maximale demping van resonatie maar ook stabiliteit aan het geheel te brengen.
Alle kasten zijn gescheiden van elkaar opgesteld .










