Samenstellen (media)server

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

mischa72
Contacteer:

Samenstellen (media)server

Bericht door mischa72 »

Hallo allemaal,

Ik ben het heen- en weer zeulen van foto's van de ene pc naar de andere helemaal zat. Ook het iedere keer nieuwe films op de mediaspeler zetten begint op mijn zenuwen te werken. Daarom wil ik een server gaan inzetten.

De functies:
- Downloaden via Newsleecher of SabNZB
- repareren en uitpakken van downloads
- fileserver voor films, muziek en waardevolle documenten
- automatisch backups maken van 2 schijven

Wat ik heb:
- harddisks (3x 1,5TB en nog wat kleintjes)
- dvd-drive (eigenlijk niet nodig)
- behuizing (die wordt merk eigenbouw van MDF)

Mijn eisen/wensen:
- moet idle een zo laag mogelijk verbruik hebben, mag best slurpen als hij aan het werk is
- moet minimaal net zo "snel" zijn als de P4 3GHz met 3GBram die ik nu gebruik
- moet automatisch backups kunnen maken naar 2 verschillende externe schijven
- moet minimaal 4 SATA-poorten hebben
- het liefst ook minimaal 1 IDE-poort (voor 2 schijven)
- GEEN Raid
- het liefst een beetje compact.
- maximum budget voor mobo, processor en memory € 150,00 (met uitloopmogelijkheid naar € 200,00 indien noodzakelijk)

Hier zal gedurende de looptijd van dit topic zeker nog wel wat bij komen (als antwoord op relevante vragen betreffende het doel), maar dit is wat mij zo te binnen schiet. Ik heb een NAS overwogen, maar dan is het niet mogelijk om automatische updates te draaien en voor een beetje rekencapaciteit betaal je de hoofdprijs, vooral ook als er meer dan 1 schijf in moet kunnen.

Ik wil iedereen alvast bedanken voor het meedenken. Alle suggesties zijn welkom en zullen worden overwogen.

Groeten,
Mischa
sjons

Re: Samenstellen (media)server

Bericht door sjons »

mischa72 schreef:
Ik heb een NAS overwogen, maar dan is het niet mogelijk om automatische updates te draaien en voor een beetje rekencapaciteit betaal je de hoofdprijs, vooral ook als er meer dan 1 schijf in moet kunnen.
Je bedoelt automatische backups? Meestal niet out-of-the-box, maar mogelijk is het zeker. Ik heb nu net een 411j van Synology, en die regelt inmiddels al geheel automatisch een dagelijkse rsync met een oudere single-disk nas, en een wekelijkse met een paar servers, waarvan er zelfs 1tje bijzit die die middels WakeOnLan start en later weer stopt...

Maar goed, daarvoor ben ik dan ook een flinke tijd aan het 'tweaken' geweest, en snel is ie niet, maar voor die 300,- vind ik dat ook helemaal niet erg... Meestal is het ook geen ramp als iets wat langer duurt, zolang je er maar niet op zit te wachten. Plus dat mijn verbruik van twee keer 80 naar een keer 35 is gegaan.

Ik meende op tweakers ergens iets over een i3 systeem gelezen te hebben wat behoorlijk zuinig was, nou had die er ook wat hardware-mods tussen zitten, maar dat kan ook best wel een leuke basis zijn voor wat jij nu zoekt, al zal het vast wel weer wat buiten budget vallen... [ff zoeken] Hiero, deel 1 van 6
Leon

Bericht door Leon »

Er zijn best wel een paar oplossingen die daar redelijk aan voldoen:
- Atom D525 bordje. Is ongeveer net zo snel als een P4 3.2, wel moet je even zoeken naar bordjes met 4 SATA poorten. Maar Supermicro heeft die bijvoorbeeld wel.
- Intel DQ67EP met een i3 of straks een G-serie CPU. Met een i3 zit je een beetje met je budget, maar een dergelijke combo draait op ca. 18W idle zonder poespas.
- AMD E350 bordje. Is iets sneller dan de Atom.
Allemaal mITX bordjes, dus redelijk compact. Meestal geen IDE meer, en om energie te besparen zou ik bijv. een 80+ bronze voeding aanraden.
Een kastje waar 4x een schijf in past wordt wat lastiger, maar je zou naar de Chenbro ES34069 kunnen kijken. Kost wel vrij veel.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Voor die mini-ITX bordjes gebruik je meestal van de compacte SMPS voedingen (laptop voeding)
Die hebben over het algemeen een rendement dat boven de 80-85% ligt.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Bedankt voor de tips alvast.

Ik had op aanraden van Bart mijn vraag ook eens op Tweakers neergegooid en kreeg de volgende setup als tip:
1 AMD Athlon II X2 245e
1 Kingston ValueRAM KVR1066D3E7SK2/2GI
1 Asus M4A78LT-M LE (mATX met 6x SATA) of de Sapphire IPC-AM3DD785G (mITX met 4x SATA)

Groeten,
Mischa
ray5150

Bericht door ray5150 »

Mischa, wat voor besturingssysteem had je in gedachten?
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

ray5150 schreef:
Ik dacht aan Windows Server Home Edition. Ik ben ook bezig geweest met Linux, maar daar kwam ik niet goed mee weg in verband met het feit dat ik hier alleen maar Windows-machines heb draaien.

Vanwaar de vraag overigens?

Groeten,
Mischa
sjons

Bericht door sjons »

mischa72 schreef:
... maar daar kwam ik niet goed mee weg in verband met het feit dat ik hier alleen maar Windows-machines heb draaien ...
:twisted: Dan stap je toch geheel over op linux? :twisted:
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

sjons schreef:
mischa72 schreef:
... maar daar kwam ik niet goed mee weg in verband met het feit dat ik hier alleen maar Windows-machines heb draaien ...
:twisted: Dan stap je toch geheel over op linux? :twisted:
Ik begrijp Linux zelf een beetje, mijn vrouw snapt zelfs van Windows niet veel :wink: . Nee, dan lijkt het mij in het kader van onderhoud verstandiger als er een Windows server komt.

Groeten,
Mischa
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

mischa72 schreef:
Bedankt voor de tips alvast.

Ik had op aanraden van Bart mijn vraag ook eens op Tweakers neergegooid en kreeg de volgende setup als tip:
1 AMD Athlon II X2 245e
1 Kingston ValueRAM KVR1066D3E7SK2/2GI
1 Asus M4A78LT-M LE (mATX met 6x SATA) of de Sapphire IPC-AM3DD785G (mITX met 4x SATA)

Groeten,
Mischa
Dat heb ik bijna draaien als HTPC. :wink:
Naar mijn mening misschien een beetje overkill.
Hoewel die processor nog flink terug te clocken is (heb ik ook in mijn HTPC).
Met een beetje goed progje (ben de naam even kwijt), kun je processor zelfs regelen naar gelang de belasting.
(meer dan standaard cool 'n quiet)

Misschien is dit iets?
http://tweakers.net/aanbod/325327/am3-i ... tt%29.html

Of moet het allemaal nieuw?
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hey Bart,

Bedankt voor de tip, maar die had ik ook zien staan. Het mobo en de cpu die ik hierboven postte zijn nieuw ruim een tientje duurder. Dan geef ik de voorkeur aan nieuw :wink: .

Juist het downscalen van de combinatie is zo mooi. Het schijnt dat je ze met alleen software al behoorlijk zuinig kunt krijgen.

Groeten,
Mischa
ray5150

Bericht door ray5150 »

mischa72 schreef:
ray5150 schreef:
Ik dacht aan Windows Server Home Edition. Ik ben ook bezig geweest met Linux, maar daar kwam ik niet goed mee weg in verband met het feit dat ik hier alleen maar Windows-machines heb draaien.

Vanwaar de vraag overigens?
Gewoon intresse, Ik heb een tijdje geleden geexperimenteerd met Freenas.Welliswaar ook een Unix/Linux gebaseerd systeem,
maar daar merk je in de praktijk niet zoveel van, op het moeten "Mounten" van schijven en partities na.
Een heel mooi systeem, ziet er prachtig uit, laat zich soepel installeren, kan geheel op afstand bestuurd worden via een webinterface.
Ik had alleen een heel erg groot nadeel, met geen mogelijkheid ter wereld kon ik de schijven in mijn netwerk zichtbaar krijgen..... :evil:
En dus ook niks ernaartoe kopieren, dus.... wat ik dan wel weer een groot pluspunt vind is dat je per schijf het energieverbruik uitgebreid kunt instellen

Ik had nog een Windows XP pro CD, maar zat een beetje tegen de systeem belasting aan te hikken
Toen kwam ik achter het bestaan van Nlite.
Dat is een tool die een windows install CD dusdanig stript (messenger, mediaplayer, noem maar op) dat je alleen nog maar een kaal besturings systeem overhoud.
Die brand je op CD en kun je (ook unattended) installeren. die draai nu als een zonnetje.

(Ik zal mijn eigen topic hierover ook even updaten)
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hey Ray,

Zowel van Freenas als van nLite had ik gehoord. Ik heb met beiden ook wat zitten spelen, maar ik kreeg geen goed werkende opstartschijf samengesteld met nlite. Freenas had ik zowieso snel gezien, omdat daarmee de andere taken met betrekking tot het downloaden vrij lastig waren. Als ik nu ook nog eens zie dat je de schijven (bijna) niet kon benaderen houdt het voor mij helemaal op. Ik probeer een versie van Windows Home Server 2008 of later te krijgen. Via een goeie bekende kreeg ik daar zeer lovende kritiek over.

Groeten,
Mischa
guido
Contacteer:

Bericht door guido »

mischa72 schreef:
Ik heb een NAS overwogen, maar dan is het niet mogelijk om automatische updates te draaien en voor een beetje rekencapaciteit betaal je de hoofdprijs, vooral ook als er meer dan 1 schijf in moet kunnen.
Updates lijkt me oplosbaar, maar kan dat niet hardmaken. Zelf doe ik een backup van de ene naar de andere schijf in de NAS (snapshot, geen raid). En dan van tijd tot tijd de backup schijf wisselen met 1 die veilig is opgeborgen.

Maar waarom die rekencapaciteit? Mijn NASje van een aantal jaren oud houdt het allemaal al bij. Beetje streamen en nzb's binnenhalen gaat best samen. Al moet ik toegeven dat ik niet veel video's stream, maar foto's, muziek en nzb tegenlijk is geen probleem. Lijkt me ook niet veel rekenkracht voor nodig, eerder i/o capaciteit. Gigabit aansluiting dus, al haalt zo'n NAS dat in de praktijk niet.

Nadeel van zo'n NAS: linux command prompt en shell scripts moet je mee om kunnen gaan. Al zou best wel zo kunnen zijn dat die modernere dingen 100% via de webbrowser te bedienen zijn (?). Heb zelf een CH3SNAS (DNS323). Ideaal ding.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

guido schreef:
Nadeel van zo'n NAS: linux command prompt en shell scripts moet je mee om kunnen gaan. Al zou best wel zo kunnen zijn dat die modernere dingen 100% via de webbrowser te bedienen zijn (?). Heb zelf een CH3SNAS (DNS323). Ideaal ding.
Klopt, mijn Linux Nasje van 2 jaar kan ik updaten via de WEB interface en dat gaat makkelijk en verloopt prima. Maar updaten is meestal helemaal niet nodig. De laatste 2 updates van afgelopen 1 1/2 jaar heb ik niet eens gedaan. Dat betrof betere compatibiliteit met de laatste schijven (die ik niet er niet in heb) en een verbeterde TIVO server die ik ook niet gebruik.

En snelheid vind ik ook helemaal geen probleem. HD video doet ie iig probleemloos. Maar daar gebruik ik hem niet voor. Enige waaraan ik merk dat ie wat sneller zou kunnen is met de webinterface van de Squeezeserver. Maar ook die gebruik ik vrijwel nooit. De Squeezebox zelf reageert iig meer dan snel genoeg.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
guido schreef:
Klopt, mijn Linux Nasje van 2 jaar kan ik updaten via de WEB interface en dat gaat makkelijk en verloopt prima. Maar updaten is meestal helemaal niet nodig. De laatste 2 updates van afgelopen 1 1/2 jaar heb ik niet eens gedaan. Dat betrof betere compatibiliteit met de laatste schijven (die ik niet er niet in heb) en een verbeterde TIVO server die ik ook niet gebruik.

En snelheid vind ik ook helemaal geen probleem. HD video doet ie iig probleemloos. Maar daar gebruik ik hem niet voor. Enige waaraan ik merk dat ie wat sneller zou kunnen is met de webinterface van de Squeezeserver. Maar ook die gebruik ik vrijwel nooit. De Squeezebox zelf reageert iig meer dan snel genoeg.
klinkt helemaal naar de ervaring die ik heb met mijn NAS. je zou bijna denken dat we allebei de zelfde hebben :wink: :lol:

om XP uit te kleden heb ik net een licentie van XPlite van deze jongens gekocht: http://www.litepc.com/
ik heb t nog niet getest, maar ik had vroeger van de zelfde mensen wel 98lite, en daarmee heb ik met succes wim98SE op een 486 met 20MB geheugen prima werkend gekregen (o.a. de hele IE integratie is er uit gepleurd)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
klinkt helemaal naar de ervaring die ik heb met mijn NAS. je zou bijna denken dat we allebei de zelfde hebben :wink: :lol:
:big_smile:

De mijne draait nu zonder omkijken al 2 jaar 24/7. Enige wat ik doe is maandelijks een back-up maken op een externe NTFS geformatteerde USB schijf. Een schijf kan kapot gaan maar de HW van het Nasje ook!. Oh ja, en eens in de 3 maanden het stof uit het front roosterje stofzuigen :mrgreen:
om XP uit te kleden heb ik net een licentie van XPlite van deze jongens gekocht: http://www.litepc.com/
ik heb t nog niet getest, maar ik had vroeger van de zelfde mensen wel 98lite, en daarmee heb ik met succes wim98SE op een 486 met 20MB geheugen prima werkend gekregen (o.a. de hele IE integratie is er uit gepleurd)
Ja, dat werkt erg goed en versassend simpel. Ik heb het gebruikt om een minimale XP op mijn EEPc'tje te zetten. Daar zit maar een 4 Gb grote C: schijf in.
Raymond

Bericht door Raymond »

ik heb een asus bordje met een AMD E350 erop: http://tweakers.net/pricewatch/277048/a ... m-pro.html

Daarmee kan ik prima filmpjes spelen ed. Hij staat bij mij ook lekker te downloaden en muziek op te nemen (vanaf de digitale uitgang van mijn tv, met een losse geluidskaart ipv het onboard geluid).

Hiermee moet je voor de combi die jij aangeeft (mobo, proc en mem) met €150 precies kunnen slagen, volgens mij.

Ik heb het opgenomen vermogen gemeten (opgenomen uit het stopcontact, met 4GB geheugen, HD en zuinige voeding) en dat komt uit op 30-35 watt. Lekker zuinig dus :)
Leon

Bericht door Leon »

Ik heb het opgenomen vermogen gemeten (opgenomen uit het stopcontact, met 4GB geheugen, HD en zuinige voeding) en dat komt uit op 30-35 watt. Lekker zuinig dus
Dat vind ik eigenlijk heel erg tegenvallen. Ik had zuiniger verwacht. Een goed samengestelde Atom komt op zijn gemak op 13W (met 2Gb) en een i3 komt al op 18W (ook met 2Gb). Mijn huidige Freenas "server" doet iets van ca. 7W, maar die is dan ook erg langzaam.

N.B. Freenas is BSD, GEEN Linux. De commando's zijn anders, dit geeft soms verwarring. En Freenas schijven zijn prima te benaderen, nooit problemen hier. Windows Home server 2011 is al uit, zou ik naar kijken aangezien de prijs hetzelfde is maar je nu eigenlijk Server 2008 R2 krijgt.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Leon schreef:
Ik heb het opgenomen vermogen gemeten (opgenomen uit het stopcontact, met 4GB geheugen, HD en zuinige voeding) en dat komt uit op 30-35 watt. Lekker zuinig dus
Dat vind ik eigenlijk heel erg tegenvallen. Ik had zuiniger verwacht. Een goed samengestelde Atom komt op zijn gemak op 13W (met 2Gb) en een i3 komt al op 18W (ook met 2Gb). Mijn huidige Freenas "server" doet iets van ca. 7W, maar die is dan ook erg langzaam.
Hier is niks van te zeggen, omdat Raymond niet heeft gespecificeerd onder welke omstandigheden hij het vermogen heeft gemeten. Voor hetzelfde geld is dat onder vollast !!! Een i3 met een max tdp van 18W gebruikt ook meer dan 18W, want je moet het moederbord, geheugen en schijven ook nog meten. Een Atom is ook een stuk langzamer, dus ook geen vergelijking.

Als ik op een gemiddeld verbruik van tussen de 25 en de 45 W uit zou komen, zou ik dat zeer prettig vinden.

Groeten,
Mischa
hovingtim

Bericht door hovingtim »

Heb hier een amd 3600+ met 2 gig geheugen windows 7 en 2tb aanschijf erin. Komt onder belasting uit op 65 watt (bij kijken van 720p content) In download stand niet meer dan 42 watt
Raymond

Bericht door Raymond »

Leon schreef:
Dat vind ik eigenlijk heel erg tegenvallen. Ik had zuiniger verwacht.
Dat hoor ik vaker, veelal van mensen die zelf rekenen met het feit dat de processor een TDP heeft van 18W en dan verwachten dat de pc dan niet meer verbruikt dan 20W.

Wat ik heb gedaan is het opgenomen vermogen uit het stopcontact gemeten. Dus dat is met alles meegenomen: Voeding, harde schijf, moederbord, video, extra geluidskaart enzovoorts. En dan het vermogen gemeten terwijl de pc een HD filmpje staat weer te geven.

Als je op een andere manier het vermogen bepaalt, dan houd je jezelf voor de gek, zo simpel is dat :)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Idd, enig juiste methode is met zo'n ding:
rce1106_350x350.jpg
rce1106_350x350.jpg (19.29 KiB) 430 keer bekeken
Daarmee meet mijn NAS'je met twee 1TB schijven en 1 GB ram 17W in idle tot max 21W full load.

Ohw ja, neem wel een goede energiemeter anders kun je er nog 200% naast zitten: http://be.hardware.info/reviews/1460/ve ... rgiemeters
Leon

Bericht door Leon »

Wij meten ook altijd aan het stopkontakt. En de TDP van die i3 is 65W, dus daar zal die 18W zeker niet vandaan komen. Ik verbaas me erover dat iemand met een E350 die een TDP heeft van 18W zo hoog uitkomt. Aan de andere kant: op de zaak ben ik al meer dan 10 jaar bezig met het stroomverbruik van de PC's die we verkopen, dus het is wel leuk dat daar toch iets van terug te zien is.

N.B. Energiemetingen zijn eigenlijk altijd idle. Voor Energy Star zijn metingen onder last niet nodig, en ik moet zeggen dat ik daar wel iets in zie. De PC staat meestal toch niets te doen. Zeker een media server is het grootste deel van de tijd idle. Hoewel niet verplicht doen we wel metingen onder last, maar die hebben we voor de i3 nog niet gedaan.
Raymond

Bericht door Raymond »

Ik heb speciaal voor jou nog een keertje gemeten :) Ik heb even het powermanagement op "power saving" gezet. Ik heb het verbruik gemeten met een voltcraft energy logger 3500 (die volgens de test van Pjotr prima geschikt is om draaiende pc's te meten).

Idle gebruikt de machine 29W, als ik een 720P filmpje afspeel, komt daar 4W bij.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”