aan/uit `schakelaar`

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
JB84

aan/uit `schakelaar`

Bericht door JB84 »

Na een uur zoeken op google en ebay nog steeds niet gevonden wat ik zoek....

Ik ben op zoek naar een aan-uit touch schakelaar in de trend van een Iphone menu button/, aan/uit van de beatbox (monster beats) Op internet kom ik alleen steeds uit bij een momentary switch, maar daar heb ik dus niets aan.

Waarschijnlijk is het dus niet alleen de schakelaar maar ook een bijbehorend bordje die ik moet hebben.

Wie kan me helpen, of weet een geschikte switch voor me ?
cobaltjeh

Re: aan/uit `schakelaar`

Bericht door cobaltjeh »

De meeste latching knoppen zijn van het druk en klik type.
Wat je precies met een touch schakelaar bedoelt weet ik niet maar ik gok dat je een pushbutton bedoelt.
Deze zijn volgensmij altijd momentary.

Als je dit met een push button wil dan zal je inderdaad en extra bordje nodig hebben.
Iets in de vorm van de klink aan / uit van Sander http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 21&t=13068

Of de softstart van Hypex, echt veel alternatieven zijn er vrees ik niet.
vinnie411

Bericht door vinnie411 »

Je bedoeld denk ik een piëzo schakelaar. aanraak gevoelig.
JB84

Bericht door JB84 »

cobaltjeh schreef:
De meeste latching knoppen zijn van het druk en klik type.
Wat je precies met een touch schakelaar bedoelt weet ik niet maar ik gok dat je een pushbutton bedoelt.
Deze zijn volgensmij altijd momentary.

Als je dit met een push button wil dan zal je inderdaad en extra bordje nodig hebben.
Iets in de vorm van de klink aan / uit van Sander http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 21&t=13068

Of de softstart van Hypex, echt veel alternatieven zijn er vrees ik niet.
thnx voor de reactie!

Dat is precies wat ik bedoel, alleen heb niet veel zin om 100+ uit te geven voor de hypex softstart!
Ik zal dus toch uit moeten wijken naar andere alternatieven.

En is de softstart uberhaupt nodig voor hetgeen waar ik het voor wil gebruiken ???

om ff duidelijk te zeggen: ik wil gebruik maken van een schakelaar zoals deze: http://www.diytrade.com/china/4/product ... witch.html (rechtsonder)
Laatst gewijzigd door JB84 op do 14 apr 2011, 20:32, 2 keer totaal gewijzigd.
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

JB84 schreef:
thnx voor de reactie!

Dat is precies wat ik bedoel, alleen heb niet veel zin om 100+ uit te geven voor de hypex softstart!
Ik zal dus toch uit moeten wijken naar andere alternatieven.
De hypex softstart zat zo ergens op de 50+ euro. Het bordje van Sander zit daar een stukje onder.
Als je het soft start circuit niet nodig hebt, is het wellicht een idee om alleen het klik aan/uit gedeelte te 'gebruiken'.

Ik heb helaas geen ervaring genoeg om z'on soort circuit te maken, maar als je aardig vraagt wil iemand je vast wel helpen met een schema.

Ik was zelf ook naar zoiets op zoek, en heb uiteindelijk gewoon gekozen voor een latching knop. Zijn genoeg op Conrad te vinden alleen de mooie zijn al snel zo'n 10 tot 20 euro.
daniel

Bericht door daniel »

Als het om DC gaat zou je ook deze schakeling kunnen gebruiken. 'Dommer' dan dit vind je ze niet.

Piezo-schakelaars heeft Conrad o.a., die werken prima en zijn er in hufter-proof uitvoering. Die heb ik in mijn UCD gebruikt om vervolgens de Hypex softstart mee te bedienen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

daniel schreef:
Als het om DC gaat zou je ook deze schakeling kunnen gebruiken. 'Dommer' dan dit vind je ze niet.
Ja dat werkt idd, al is het nog wel puzzelen voor de juiste dimensionering. Nadeel daarvan is wel dat als je de schakelaar ingedrukt houdt het relais kan gaan staan klapperen en je eigenlijk een a-stabiele multivibrator hebt. Maar het is een oplossing.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zo dom is die schakeling niet,goed gevonden.Wel wat gepruts om de werkende waardes van de onderdelen te vinden.
Kost ook een relais-schakelaar.
Hier nog een andere oplossing,met twee voorstellen voor de voeding.Rechtstreeks uit het net of met een trafo.
De prijzen van de "dure" onderdelen tussen haakjes zijn van bij DickBest.Voor de aardigheid een aan-LED +serieweerstand,kan weg.
Anne
Bijlagen
kk.JPG
kkv.JPG
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

bedoel je niet een soort van switch met 2 contacten die je aan moet raken?
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Om het nog dommer te maken.
Die schakelaar gebruik ik ook in de Phono Dude.
Deze schakelaar is namelijk ook bi stabiel te krijgen.
Je hebt dan alleen een voeding nodig 12V en een relais die geschikt is om 230V te schakelen.
Met die voeding kan je dan ook meteen de LED voeden die in dat schakelaartje zit.
OP de site van Doede Douma staat het schema van de PD daar staat ook mooi het schema getekend.
http://www.dddac.de/files/phonodude-hard-wired-41.pdf
bron
http://www.dddac.de/tp07.htm

Groetjes George
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

By George,dit lijkt me volledig naast de kwestie :o .
De bedoeling is een keer duwen aan weer duwen uit enz. zoiets als het knopje van een pen,duwen in,duwen uit 8) .
Anne
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Dat snap ik maar het type schakelaar dat hij wil gebruiken kan ook bi stabiel worden gebruikt waardoor het dus nog iets simpeler kan dan hij zich nu voorstelt.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”