'hardware' sinus generator
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
'hardware' sinus generator
zijn er eenvoudige sinusgeneratoren, die je dus direct op een versterkertje kan zetten? maatje MP3 speler, en met een draaiknopje de freq inte stellen? dat als ik ergens een sinus op wil zetten, dat ik dan niet een PC moet opstarten....
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: 'hardware' sinus generator
Je kunt een simpele Wienbrugoscillator bouwen.
Frequentie is dan alleen niet zo makkelijk in te stellen, maar met een schakelaar moeten 4 frequenties nog wel te doen zijn
(vaste waarde gaat wel prima)
Anders kom je uit op een 8038 functiegenerator of een max038 (erg uitgebreid).
Er is geloof ik ook een simpel Velleman kitje.
Frequentie is dan alleen niet zo makkelijk in te stellen, maar met een schakelaar moeten 4 frequenties nog wel te doen zijn
(vaste waarde gaat wel prima)
Anders kom je uit op een 8038 functiegenerator of een max038 (erg uitgebreid).
Er is geloof ik ook een simpel Velleman kitje.
Re: 'hardware' sinus generator
Er zijn anders zat appjes voor Iphone en Androids te vinden die het ook doen tot 20 KHz
Waarom een HW generator Henkjan?
Waarom een HW generator Henkjan?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: 'hardware' sinus generator
Dat is inderdaad ook een mooie mogelijkheid.
Laatst gewijzigd door b_force op za 02 apr 2011, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 'hardware' sinus generator
How about de XR2206?b_force schreef:Anders kom je uit op een 8038 functiegenerator of een max038 (erg uitgebreid).
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: 'hardware' sinus generator
Kan ook ja.ray5150 schreef:How about de XR2206?b_force schreef:Anders kom je uit op een 8038 functiegenerator of een max038 (erg uitgebreid).
Er zijn zoveel van die ictjes
(ken ze niet allemaal uit het hoofd
Re: 'hardware' sinus generator
Jawel, maar voor al die dingen moet Henkjan de soldeerbout opstoken.
Ik heb een paar appjes voor de iPod en de vervorming daarmee is een stuk lager dan van een HW ding. Niet dat dit nu zo heel relevant is denk ik. Genereert ook zaagtanden, blokgolven en witte en roze ruis.
Ik heb een paar appjes voor de iPod en de vervorming daarmee is een stuk lager dan van een HW ding. Niet dat dit nu zo heel relevant is denk ik. Genereert ook zaagtanden, blokgolven en witte en roze ruis.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: 'hardware' sinus generator
Als Henkjan zo'n ding heeft lijkt mij dat idd ook de meest makkelijke oplossing.Pjotr schreef:Jawel, maar voor al die dingen moet Henkjan de soldeerbout opstoken.
Ik heb een paar appjes voor de iPod en de vervorming daarmee is een stuk lager dan van een HW ding. Niet dat dit nu zo heel relevant is denk ik. Genereert ook zaagtanden, blokgolven en witte en roze ruis.
(maar dat had ik al gezegd)
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: 'hardware' sinus generator
m'n foon, daar had ik nog niet aan gedacht, straks even in de market snuffelen.Pjotr schreef:Er zijn anders zat appjes voor Iphone en Androids te vinden die het ook doen tot 20 KHz![]()
Waarom een HW generator Henkjan?
waarom HW: als ik er maar niet m'n PC voor hoef aan te zetten, dat was t doel
Re: 'hardware' sinus generator
Deze is er iig voor de iPod/iPhone, prima ding: http://itunes.apple.com/us/app/tone-gen ... 62821?mt=8
Wel oppassen met sinussen en tweeters hè, tweeters blaas je zo op. Maar dat weet je waarschijnlijk wel 
Re: 'hardware' sinus generator
Ik neem aan dat HJ deze al wel kan vinden.
https://market.android.com/details?id=n ... id.tonegen
https://market.android.com/details?id=n ... id.tonegen
Re: 'hardware' sinus generator
Is dat zo'n straf dan? (voor Henkjan mischien wel, ja....Pjotr schreef:Jawel, maar voor al die dingen moet Henkjan de soldeerbout opstoken.
Maarre, hoe doe je dat dan? je bent lekker aan het meten, en dan gaat de telefoon...
Re: 'hardware' sinus generator
Dat hou je tochray5150 schreef:Maarre, hoe doe je dat dan? je bent lekker aan het meten, en dan gaat de telefoon...
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: 'hardware' sinus generator
ik wel, m'n foon niet want die draait nog op 1.5, HTC vindt t blijkbaar niet nodig om de nieuwere versies beschikbaar te maken voor de oudere (ik heb deze immers al anderhalf jaar) toestellenhannesie schreef:Ik neem aan dat HJ deze al wel kan vinden.
https://market.android.com/details?id=n ... id.tonegen
ondertussen al wel een andere gevonden, eens zien of t lukt om se foon aan wen amp te koppelen
Re: 'hardware' sinus generator
Ik heb een vergelijkbaar probleem, versie 2.1 en het probleem is dan opgelost met versie 2.2, kan ik betrouwbaarder bellen.
Jij hebt een HTC
, is die ook niet op te waarderen naar een hogere versie?
Jij hebt een HTC
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: 'hardware' sinus generator
het fijne weet ik er niet. van, maar t is iets in de combi HTC en Tmobile waarom er voor de Hero geen nw Android versie wordt beschikbaar gesteld.
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: 'hardware' sinus generator
Hardware toch?
Deze misschien?
http://cgi.ebay.nl/2MHz-DDS-Function-Si ... 2eb42cb3e2
Of als je niet wilt knutselen:
http://link.marktplaats.nl/436994412
b.v. €90,- bieden.
Deze heb ik zelf ook. (een prettig ding)
Paul.
Deze misschien?
http://cgi.ebay.nl/2MHz-DDS-Function-Si ... 2eb42cb3e2
Of als je niet wilt knutselen:
http://link.marktplaats.nl/436994412
b.v. €90,- bieden.
Deze heb ik zelf ook. (een prettig ding)
Paul.
Re: 'hardware' sinus generator
Als vervorming geen bezwaar is kan dat een oplossing zijn.
Anders Baco in IJmuiden even bellen of die niet wat leuks heeft staan. Dat is dan wel groter dan een MP3 spelertje.
Anders Baco in IJmuiden even bellen of die niet wat leuks heeft staan. Dat is dan wel groter dan een MP3 spelertje.
Re: 'hardware' sinus generator
De hero draait toch echt op 2.1, ik zou dan maar eens beklaag gaan doen bij T-Mobile.. En uiteraard vragen waarom de overige hero's allemaal wel 2.1 en straks volgens mij zelfs 2.2 krijgen.Henkjan schreef:het fijne weet ik er niet. van, maar t is iets in de combi HTC en Tmobile waarom er voor de Hero geen nw Android versie wordt beschikbaar gesteld.
Dus ik zou zeggen, bel Youp v/h Hek
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: 'hardware' sinus generator
moet nog een verloop voor de earplug scoren ergens, is weer niet standaard 
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: 'hardware' sinus generator
Een echte generator heeft toch wel veel voordelen:
-regelbare uitgangsspanning in stappen van b.v. 10 mV -10V
-lage uitgangsimpedantie b.v. 50 Ohm.
-groot bereik b.v. 10 Hz-10 MHz (nodig bij versterkers testen)
-lage vervorming b.v. 0.001% (nodig om vervorming te meten)
Je moet eerst vaststellen wat je eigenlijk nodig hebt.
Zelfbouw met een IC b.v. van Exar levert meestal niet zo'n geweldig resultaat, wil je een lage vervorming dan wordt het toch wel complex. De meeste computerachtige of telefoonachtige oplossingen geven digitale frequentie-uitlezingen die een grote nauwkeurigheid suggereren die je vaak niet nodig hebt. Lage vervorming bij een redelijke spanning aan een laagohmige last is wel heel prettig.
groet,
Tom
-regelbare uitgangsspanning in stappen van b.v. 10 mV -10V
-lage uitgangsimpedantie b.v. 50 Ohm.
-groot bereik b.v. 10 Hz-10 MHz (nodig bij versterkers testen)
-lage vervorming b.v. 0.001% (nodig om vervorming te meten)
Je moet eerst vaststellen wat je eigenlijk nodig hebt.
Zelfbouw met een IC b.v. van Exar levert meestal niet zo'n geweldig resultaat, wil je een lage vervorming dan wordt het toch wel complex. De meeste computerachtige of telefoonachtige oplossingen geven digitale frequentie-uitlezingen die een grote nauwkeurigheid suggereren die je vaak niet nodig hebt. Lage vervorming bij een redelijke spanning aan een laagohmige last is wel heel prettig.
groet,
Tom
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: 'hardware' sinus generator
ik hoef t niet voor metingen te gebruiken, het is bv voor "lostrillen" van woofers als voorbereiding op een TSP meting, of gewoon om te testen of er geen rammels of andere bijgeluiden in een speaker zitten.
