'hardware' sinus generator

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

'hardware' sinus generator

Bericht door Henkjan »

zijn er eenvoudige sinusgeneratoren, die je dus direct op een versterkertje kan zetten? maatje MP3 speler, en met een draaiknopje de freq inte stellen? dat als ik ergens een sinus op wil zetten, dat ik dan niet een PC moet opstarten....
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 'hardware' sinus generator

Bericht door b_force »

Je kunt een simpele Wienbrugoscillator bouwen.
Frequentie is dan alleen niet zo makkelijk in te stellen, maar met een schakelaar moeten 4 frequenties nog wel te doen zijn
(vaste waarde gaat wel prima)

Anders kom je uit op een 8038 functiegenerator of een max038 (erg uitgebreid).

Er is geloof ik ook een simpel Velleman kitje.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 'hardware' sinus generator

Bericht door Pjotr »

Er zijn anders zat appjes voor Iphone en Androids te vinden die het ook doen tot 20 KHz :roll:

Waarom een HW generator Henkjan?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 'hardware' sinus generator

Bericht door b_force »

Dat is inderdaad ook een mooie mogelijkheid.
Laatst gewijzigd door b_force op za 02 apr 2011, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 'hardware' sinus generator

Bericht door ray5150 »

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 'hardware' sinus generator

Bericht door ray5150 »

Nog een bouwpakketje (simpeler en goedkoper...)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 'hardware' sinus generator

Bericht door ray5150 »

b_force schreef:
Anders kom je uit op een 8038 functiegenerator of een max038 (erg uitgebreid).
How about de XR2206?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 'hardware' sinus generator

Bericht door b_force »

ray5150 schreef:
b_force schreef:
Anders kom je uit op een 8038 functiegenerator of een max038 (erg uitgebreid).
How about de XR2206?
Kan ook ja.

Er zijn zoveel van die ictjes
(ken ze niet allemaal uit het hoofd :P )
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 'hardware' sinus generator

Bericht door Pjotr »

Jawel, maar voor al die dingen moet Henkjan de soldeerbout opstoken.

Ik heb een paar appjes voor de iPod en de vervorming daarmee is een stuk lager dan van een HW ding. Niet dat dit nu zo heel relevant is denk ik. Genereert ook zaagtanden, blokgolven en witte en roze ruis.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 'hardware' sinus generator

Bericht door b_force »

Pjotr schreef:
Jawel, maar voor al die dingen moet Henkjan de soldeerbout opstoken.

Ik heb een paar appjes voor de iPod en de vervorming daarmee is een stuk lager dan van een HW ding. Niet dat dit nu zo heel relevant is denk ik. Genereert ook zaagtanden, blokgolven en witte en roze ruis.
Als Henkjan zo'n ding heeft lijkt mij dat idd ook de meest makkelijke oplossing.
(maar dat had ik al gezegd)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 'hardware' sinus generator

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Er zijn anders zat appjes voor Iphone en Androids te vinden die het ook doen tot 20 KHz :roll:

Waarom een HW generator Henkjan?
m'n foon, daar had ik nog niet aan gedacht, straks even in de market snuffelen.

waarom HW: als ik er maar niet m'n PC voor hoef aan te zetten, dat was t doel
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 'hardware' sinus generator

Bericht door Pjotr »

Deze is er iig voor de iPod/iPhone, prima ding: http://itunes.apple.com/us/app/tone-gen ... 62821?mt=8
TG_Pro.jpg
Wel oppassen met sinussen en tweeters hè, tweeters blaas je zo op. Maar dat weet je waarschijnlijk wel :D
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 'hardware' sinus generator

Bericht door hannesie »

Ik neem aan dat HJ deze al wel kan vinden.
https://market.android.com/details?id=n ... id.tonegen
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 'hardware' sinus generator

Bericht door Pjotr »

Die is nog mooier :sure:

Nu even een line out kabeltje fabrieken...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 'hardware' sinus generator

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
Jawel, maar voor al die dingen moet Henkjan de soldeerbout opstoken.
Is dat zo'n straf dan? (voor Henkjan mischien wel, ja.... :mrgreen: )


Maarre, hoe doe je dat dan? je bent lekker aan het meten, en dan gaat de telefoon... :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 'hardware' sinus generator

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Maarre, hoe doe je dat dan? je bent lekker aan het meten, en dan gaat de telefoon... :lol:
Dat hou je toch :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 'hardware' sinus generator

Bericht door Henkjan »

hannesie schreef:
Ik neem aan dat HJ deze al wel kan vinden.
https://market.android.com/details?id=n ... id.tonegen
ik wel, m'n foon niet want die draait nog op 1.5, HTC vindt t blijkbaar niet nodig om de nieuwere versies beschikbaar te maken voor de oudere (ik heb deze immers al anderhalf jaar) toestellen

ondertussen al wel een andere gevonden, eens zien of t lukt om se foon aan wen amp te koppelen
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 'hardware' sinus generator

Bericht door hannesie »

Ik heb een vergelijkbaar probleem, versie 2.1 en het probleem is dan opgelost met versie 2.2, kan ik betrouwbaarder bellen.
Jij hebt een HTC :?: , is die ook niet op te waarderen naar een hogere versie?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 'hardware' sinus generator

Bericht door Henkjan »

het fijne weet ik er niet. van, maar t is iets in de combi HTC en Tmobile waarom er voor de Hero geen nw Android versie wordt beschikbaar gesteld.
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: 'hardware' sinus generator

Bericht door pvanlingen »

Hardware toch?

Deze misschien?
http://cgi.ebay.nl/2MHz-DDS-Function-Si ... 2eb42cb3e2

Of als je niet wilt knutselen:
http://link.marktplaats.nl/436994412
b.v. €90,- bieden.
Deze heb ik zelf ook. (een prettig ding) :lol:

Paul.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 'hardware' sinus generator

Bericht door Pjotr »

Als vervorming geen bezwaar is kan dat een oplossing zijn.

Anders Baco in IJmuiden even bellen of die niet wat leuks heeft staan. Dat is dan wel groter dan een MP3 spelertje.
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: 'hardware' sinus generator

Bericht door Lieuwe »

Henkjan schreef:
het fijne weet ik er niet. van, maar t is iets in de combi HTC en Tmobile waarom er voor de Hero geen nw Android versie wordt beschikbaar gesteld.
De hero draait toch echt op 2.1, ik zou dan maar eens beklaag gaan doen bij T-Mobile.. En uiteraard vragen waarom de overige hero's allemaal wel 2.1 en straks volgens mij zelfs 2.2 krijgen.
Dus ik zou zeggen, bel Youp v/h Hek :twisted:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 'hardware' sinus generator

Bericht door Henkjan »

moet nog een verloop voor de earplug scoren ergens, is weer niet standaard :x
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: 'hardware' sinus generator

Bericht door Tom Magchielse »

Een echte generator heeft toch wel veel voordelen:
-regelbare uitgangsspanning in stappen van b.v. 10 mV -10V
-lage uitgangsimpedantie b.v. 50 Ohm.
-groot bereik b.v. 10 Hz-10 MHz (nodig bij versterkers testen)
-lage vervorming b.v. 0.001% (nodig om vervorming te meten)
Je moet eerst vaststellen wat je eigenlijk nodig hebt.
Zelfbouw met een IC b.v. van Exar levert meestal niet zo'n geweldig resultaat, wil je een lage vervorming dan wordt het toch wel complex. De meeste computerachtige of telefoonachtige oplossingen geven digitale frequentie-uitlezingen die een grote nauwkeurigheid suggereren die je vaak niet nodig hebt. Lage vervorming bij een redelijke spanning aan een laagohmige last is wel heel prettig.
groet,
Tom
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 'hardware' sinus generator

Bericht door Henkjan »

ik hoef t niet voor metingen te gebruiken, het is bv voor "lostrillen" van woofers als voorbereiding op een TSP meting, of gewoon om te testen of er geen rammels of andere bijgeluiden in een speaker zitten.
Plaats reactie