Bassreflexpijp in een bocht?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door SSassen »

Blonde vraag, simpelweg omdat ik het nergens kan vinden en het ook niet helemaal sluitend kan beredeneren.

Stel ik heb een luidspreker waar een bassreflexpijp in moet komen die er met geen mogelijkheid recht in past, kan ik dan gewoon met 90, of beter, 45 graden bochten gaan werken, zodat ik meer lengte kan maken? Zo ja, wat heeft dat voor invloed op de afstemming, en zo nee, waarom niet?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Aspirant bassreflexpijpbuiger
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door markbakk »

Ik ben geneigd te stellen dat je dan beter een poort met kleinere diameter kunt nemen. Volgens Vance Dickason heeft 'ene meneer' Small (waarschijnlijk al lang geleden) geageerd tegen reflexpijpjes met een knik.
Het best is wellicht een dun pijpje met trompetuiteinden.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door SSassen »

markbakk schreef:
Ik ben geneigd te stellen dat je dan beter een poort met kleinere diameter kunt nemen. Volgens Vance Dickason heeft 'ene meneer' Small (waarschijnlijk al lang geleden) geageerd tegen reflexpijpjes met een knik.
Het best is wellicht een dun pijpje met trompetuiteinden.
Ja, die optie had ik ook overwogen, alleen dan heb ik het probleem dat de diameter wel erg klein wordt waardoor je dus poortruis en bijgeluiden kado krijgt, da's natuurlijk ook niet de bedoeling.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Aspirant bassreflexpijpbuiger
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door wouter »

Terwijl het aan de andere kant best goed zou kunnen werken in het uitsmeren van poortresonantie. :roll:

Ik kan me voorstellen dat de massa van de lucht nu over iets meer weerstand verminderd effectief werkt, net als slotpoort vs ronde pijp, maar dat het wel functioneert. Er zijn natuurlijk 45 graden poorten op de markt en die worden zat ingezet in Hobby hiFi ontwerpen (meen ik), denk aan de BR 25.50 van visaton.

Neemt niet weg dat de vraag interessant en legitiem is :wink:
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door Bukem »

Er zijn twee factoren die denk ik een rol spelen:

1) massa van de luchtkolom
2) snelheid c.q. frictie

De massa van de luchtkolom dicteert de afstemming, de snelheid is beinvloedbaar door de poortdiameter en of bochten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door Pjotr »

Sander het gaat om het gewicht (massa) van de lucht en dus eigenlijk om het volume van de pijp. Als je dat gelijk houdt aan een rechte pijp zit je goed. Tja, kwa bochtenwerk: Niet te scherp door de bocht, dus zeker geen knietjes gebruiken. Kan wel maar dan gaat de Q van de BR-resonantie wel omlaag.

Wat is de diameter van de pijp? Zal wel klein zijn als het niet in het kassie past. Dan zou je 22 mm koperen waterleiding bochten kunnen gebruiken. Anders een slot poort en iets met buig-multiplex breien.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
Sander het gaat om het gewicht (massa) van de lucht en dus eigenlijk om het volume van de pijp. Als je dat gelijk houdt aan een rechte pijp zit je goed. Tja, kwa bochtenwerk: Niet te scherp door de bocht, dus zeker geen knietjes gebruiken. Kan wel maar dan gaat de Q van de BR-resonantie wel omlaag.

Wat is de diameter van de pijp? Zal wel klein zijn als het niet in het kassie past. Dan zou je 22 mm koperen waterleiding bochten kunnen gebruiken. Anders een slot poort en iets met buig-multiplex breien.
Het is 40mm PVC momenteel, dat is 33.8mm binnen en gelukkig hebben ze 45-graden knietjes, dus daar valt wel iets mee te knutselen. Veel kleiner gaat helaas niet omdat dan de luchtsnelheid in de pijp te hoog wordt en je dus bijgeluiden krijgt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Aspirant bassreflexpijpbuiger
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door Pjotr »

Twee pijpje nemen? Nadeel van die bochten is dat er scherpe randen blijven bij de overgang naar pijp, kan gaan ruisen (zuchten). Been there, done that. Die randjes dan wel glad plamuren en schuren. Gaat het beste met 2K Polyurethaan lijm of autoplamuur. Blijft een beetje geklooi eigenlijk.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
Twee pijpje nemen? Nadeel van die bochten is dat er scherpe randen blijven bij de overgang naar pijp, kan gaan ruisen (zuchten). Been there, done that. Die randjes dan wel glad plamuren en schuren. Gaat het beste met 2K Polyurethaan lijm of autoplamuur. Blijft een beetje geklooi eigenlijk.
Bij twee pijpen verdubbelt de lengte, dan ben ik dus weer terug bij af :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Aspirant bassreflexpijpbuiger
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door Pjotr »

Je, neemt dan natuurlijk wel een dunner pijpje :P 40mm pijp is best ook wel klein eigenlijk (ca 8 - 9 cm2). Net goed genoeg voor een 3" speakertje.
Dude
Berichten: 142
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 9:53
Locatie: Amersfoort

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door Dude »

Ik heb er niet veel verstand van (eigenlijk helemaal geen) maar:
Kun je het buisje er niet schuin in kwijt? of hem buigen ipv een bocht gebruiken?
Als er nog zo weinig over bekent is blijft het denk ik toch n kwestie van trial and error

Met vriendelijke groet,
Gert-Jan
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
Je, neemt dan natuurlijk wel een dunner pijpje :P 40mm pijp is best ook wel klein eigenlijk (ca 8 - 9 cm2). Net goed genoeg voor een 3" speakertje.
Het is een 5" midwoofer. Een grotere pijp past fysiek gezien gewoon niet in het kastje. Een 40mm pijp moet 215mm lang worden, een 50mm pijp 411mm, kastje meet 180x220x300mm uitwendig, dus dat wordt lastig :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Aspirant bassreflexpijpbuiger
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door Pjotr »

Komt het op een stand te staan? Neem je een van de poten :mrgreen: Anders is een slotport langs de achterwand met de opening naar beneden dan ook een optie.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door SARK »

Voor het betere bochtenwerk ... neem ook eens een kijkje op de site van Bill "Collo" Collison,
http://www.subwoofer-builder.com/porting/index.htm

Afbeelding

Ook voor poorten met (zelfbouw) flared ends.
http://www.subwoofer-builder.com/flares-25mm.htm

Afbeelding
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door SSassen »

Nog even gerekend aan 't geheel (en geverifieërd met de simulator) met een afstemming van 40Hz kom ik op een lengte van 215mm voor de 40mm (OD) pijp, die is 34mm inwendig en pas bij 60W input voor de 5" midwoofer kom ik rond de 20Hz op >35m/s, bij 50Hz (60W) is dat 22m/s en bij 100Hz (60W) 4.8m/s dus volgens mij loopt dat wel los. Ik ben geen PA luidspreker aan 't bouwen en dergelijke geluidsnivo's zal ik dus normaliter ook niet halen. Ergo conclusio; een 215mm 40mm pijp krijg ik er wel in met twee 45-graden of één 90 graden bocht.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Aspirant bassreflexpijpbuiger
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door Chris_T »

Als het mogelijk is zou ik zeker flares gebruiken. Ik heb zo'n vermoeden dat dat nog wel het meeste invloed zal hebben op de poortruis.
En het belangrijkste voordeel, de poort werkt dan ook beter op hogere volumes :rock:.

Ik kan het topic niet zo 123 vinden, maar er was iemand die door middel van een wijnfles o.i.d. en een gasbrander/verfstripper zo'n flare heeft gemaakt.
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door blueznl »

Uiteinde van de pijp inlijmen in een stukje hout (na er ronde gaten in gemaakt te hebben natuurlijk :-)) en dan de resterende rand met een freesje afronden. Heb je en een flare, en stevigheid voor de langere pijpen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door wouter »

Sja, en dan gaat het om een 13cm midbas met ca 2 mm Xmax :D

Door de HP BR constructie heb je verhoudingsgewijs diepe afstemmingen nodig in kleine behuizingen. Wel weer een uitdaging :wink:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door SSassen »

wouter schreef:
Sja, en dan gaat het om een 13cm midbas met ca 2 mm Xmax :D

Door de HP BR constructie heb je verhoudingsgewijs diepe afstemmingen nodig in kleine behuizingen. Wel weer een uitdaging :wink:
Bijna! Het lijdend voorwerp is hier een ScanSpeak 15W8530K00, een 5" midbas met 6.5 hele millimeters :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Aspirant bassreflexpijpbuiger
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door markbakk »

SSassen schreef:
alleen dan heb ik het probleem dat de diameter wel erg klein wordt waardoor je dus poortruis en bijgeluiden kado krijgt
Ik denk echt dat een pijp met knik meer bijgeluiden zal maken dan een (veel) smallere pijp met aerodynamisch gevormde uiteinden. Daarnaast: hoe langer de pijp, hoe meer je poortresonantie verschuift naar een frequentiegebied dat maar moeizaam is te dempen (je zult de SS ook wel voor het middengebied willen gebruiken toch?).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door Pjotr »

wouter schreef:
Sja, en dan gaat het om een 13cm midbas met ca 2 mm Xmax :D

Door de HP BR constructie heb je verhoudingsgewijs diepe afstemmingen nodig in kleine behuizingen. Wel weer een uitdaging :wink:
Jah, en omdat het mid-bas is zit je met het weergave gebied ook nog een lekker in het gebied van de orgelpijp resonanties van het pijpje. Is ook een reden om poortruis te voorkomen: Dat kan die resonanties ook lekker aanslaan.

Zit hier eigenlijk met het zelfde: Een 2,5L 5e-orde BR kastje. Zie het er allemaal maar eens in te proppen :? :mrgreen:
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door arjank »

Het lijdend voorwerp is hier een ScanSpeak 15W8530K00, een 5" midbas met 6.5 hele millimeters
Kun je dan niet beter een passieve radiator overwegen? en die op de achterwand monteren?
Een pijpje van 38mm kan wel, gewoon die 45 graden bochten nemen en de overgangen glad maken. Het liefst ook nog een in- en uittree opening flink afronden. Je kunt dus het beste ook aan het begin van de pijp(binnen in de kast) een flens van mdf maken zodat je de rand naar binnentoe kunt afronden.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door markbakk »

Misschien dat een iets minder diepe afstemming met een rechte flared poort nog wel het beste resultaat oplevert. Met die 60W onder de 100Hz ben je ook bezig je ScanSpeak te slopen, vermoed ik (ik zit aan bijna 20 mm conusuitslag...).
Een wat hogere afstemming zorgt in elk geval voor een rem op je excursie in een in muziek veelgebruikt frequentiegebied en dat is weer goed voor je vervormingscijfers.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door hannesie »

En als je hem op een klein pootje zet, en dan de baspoort aan de onderzijde??
Heb je dan wel voldoende lengte?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door SSassen »

hannesie schreef:
En als je hem op een klein pootje zet, en dan de baspoort aan de onderzijde??
Heb je dan wel voldoende lengte?
Is geen optie, poort komt aan de achterzijde.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”