Bassreflexpijp in een bocht?
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Bassreflexpijp in een bocht?
Blonde vraag, simpelweg omdat ik het nergens kan vinden en het ook niet helemaal sluitend kan beredeneren.
Stel ik heb een luidspreker waar een bassreflexpijp in moet komen die er met geen mogelijkheid recht in past, kan ik dan gewoon met 90, of beter, 45 graden bochten gaan werken, zodat ik meer lengte kan maken? Zo ja, wat heeft dat voor invloed op de afstemming, en zo nee, waarom niet?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Aspirant bassreflexpijpbuiger
Stel ik heb een luidspreker waar een bassreflexpijp in moet komen die er met geen mogelijkheid recht in past, kan ik dan gewoon met 90, of beter, 45 graden bochten gaan werken, zodat ik meer lengte kan maken? Zo ja, wat heeft dat voor invloed op de afstemming, en zo nee, waarom niet?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Aspirant bassreflexpijpbuiger
Re: Bassreflexpijp in een bocht?
Ik ben geneigd te stellen dat je dan beter een poort met kleinere diameter kunt nemen. Volgens Vance Dickason heeft 'ene meneer' Small (waarschijnlijk al lang geleden) geageerd tegen reflexpijpjes met een knik.
Het best is wellicht een dun pijpje met trompetuiteinden.
Het best is wellicht een dun pijpje met trompetuiteinden.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Bassreflexpijp in een bocht?
Ja, die optie had ik ook overwogen, alleen dan heb ik het probleem dat de diameter wel erg klein wordt waardoor je dus poortruis en bijgeluiden kado krijgt, da's natuurlijk ook niet de bedoeling.markbakk schreef:Ik ben geneigd te stellen dat je dan beter een poort met kleinere diameter kunt nemen. Volgens Vance Dickason heeft 'ene meneer' Small (waarschijnlijk al lang geleden) geageerd tegen reflexpijpjes met een knik.
Het best is wellicht een dun pijpje met trompetuiteinden.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Aspirant bassreflexpijpbuiger
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Bassreflexpijp in een bocht?
Terwijl het aan de andere kant best goed zou kunnen werken in het uitsmeren van poortresonantie.
Ik kan me voorstellen dat de massa van de lucht nu over iets meer weerstand verminderd effectief werkt, net als slotpoort vs ronde pijp, maar dat het wel functioneert. Er zijn natuurlijk 45 graden poorten op de markt en die worden zat ingezet in Hobby hiFi ontwerpen (meen ik), denk aan de BR 25.50 van visaton.
Neemt niet weg dat de vraag interessant en legitiem is
Ik kan me voorstellen dat de massa van de lucht nu over iets meer weerstand verminderd effectief werkt, net als slotpoort vs ronde pijp, maar dat het wel functioneert. Er zijn natuurlijk 45 graden poorten op de markt en die worden zat ingezet in Hobby hiFi ontwerpen (meen ik), denk aan de BR 25.50 van visaton.
Neemt niet weg dat de vraag interessant en legitiem is
Re: Bassreflexpijp in een bocht?
Er zijn twee factoren die denk ik een rol spelen:
1) massa van de luchtkolom
2) snelheid c.q. frictie
De massa van de luchtkolom dicteert de afstemming, de snelheid is beinvloedbaar door de poortdiameter en of bochten.
1) massa van de luchtkolom
2) snelheid c.q. frictie
De massa van de luchtkolom dicteert de afstemming, de snelheid is beinvloedbaar door de poortdiameter en of bochten.
Re: Bassreflexpijp in een bocht?
Sander het gaat om het gewicht (massa) van de lucht en dus eigenlijk om het volume van de pijp. Als je dat gelijk houdt aan een rechte pijp zit je goed. Tja, kwa bochtenwerk: Niet te scherp door de bocht, dus zeker geen knietjes gebruiken. Kan wel maar dan gaat de Q van de BR-resonantie wel omlaag.
Wat is de diameter van de pijp? Zal wel klein zijn als het niet in het kassie past. Dan zou je 22 mm koperen waterleiding bochten kunnen gebruiken. Anders een slot poort en iets met buig-multiplex breien.
Wat is de diameter van de pijp? Zal wel klein zijn als het niet in het kassie past. Dan zou je 22 mm koperen waterleiding bochten kunnen gebruiken. Anders een slot poort en iets met buig-multiplex breien.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Bassreflexpijp in een bocht?
Het is 40mm PVC momenteel, dat is 33.8mm binnen en gelukkig hebben ze 45-graden knietjes, dus daar valt wel iets mee te knutselen. Veel kleiner gaat helaas niet omdat dan de luchtsnelheid in de pijp te hoog wordt en je dus bijgeluiden krijgt.Pjotr schreef:Sander het gaat om het gewicht (massa) van de lucht en dus eigenlijk om het volume van de pijp. Als je dat gelijk houdt aan een rechte pijp zit je goed. Tja, kwa bochtenwerk: Niet te scherp door de bocht, dus zeker geen knietjes gebruiken. Kan wel maar dan gaat de Q van de BR-resonantie wel omlaag.
Wat is de diameter van de pijp? Zal wel klein zijn als het niet in het kassie past. Dan zou je 22 mm koperen waterleiding bochten kunnen gebruiken. Anders een slot poort en iets met buig-multiplex breien.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Aspirant bassreflexpijpbuiger
Re: Bassreflexpijp in een bocht?
Twee pijpje nemen? Nadeel van die bochten is dat er scherpe randen blijven bij de overgang naar pijp, kan gaan ruisen (zuchten). Been there, done that. Die randjes dan wel glad plamuren en schuren. Gaat het beste met 2K Polyurethaan lijm of autoplamuur. Blijft een beetje geklooi eigenlijk.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Bassreflexpijp in een bocht?
Bij twee pijpen verdubbelt de lengte, dan ben ik dus weer terug bij afPjotr schreef:Twee pijpje nemen? Nadeel van die bochten is dat er scherpe randen blijven bij de overgang naar pijp, kan gaan ruisen (zuchten). Been there, done that. Die randjes dan wel glad plamuren en schuren. Gaat het beste met 2K Polyurethaan lijm of autoplamuur. Blijft een beetje geklooi eigenlijk.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Aspirant bassreflexpijpbuiger
Re: Bassreflexpijp in een bocht?
Je, neemt dan natuurlijk wel een dunner pijpje
40mm pijp is best ook wel klein eigenlijk (ca 8 - 9 cm2). Net goed genoeg voor een 3" speakertje.
Re: Bassreflexpijp in een bocht?
Ik heb er niet veel verstand van (eigenlijk helemaal geen) maar:
Kun je het buisje er niet schuin in kwijt? of hem buigen ipv een bocht gebruiken?
Als er nog zo weinig over bekent is blijft het denk ik toch n kwestie van trial and error
Met vriendelijke groet,
Gert-Jan
Kun je het buisje er niet schuin in kwijt? of hem buigen ipv een bocht gebruiken?
Als er nog zo weinig over bekent is blijft het denk ik toch n kwestie van trial and error
Met vriendelijke groet,
Gert-Jan
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Bassreflexpijp in een bocht?
Het is een 5" midwoofer. Een grotere pijp past fysiek gezien gewoon niet in het kastje. Een 40mm pijp moet 215mm lang worden, een 50mm pijp 411mm, kastje meet 180x220x300mm uitwendig, dus dat wordt lastigPjotr schreef:Je, neemt dan natuurlijk wel een dunner pijpje40mm pijp is best ook wel klein eigenlijk (ca 8 - 9 cm2). Net goed genoeg voor een 3" speakertje.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Aspirant bassreflexpijpbuiger
Re: Bassreflexpijp in een bocht?
Komt het op een stand te staan? Neem je een van de poten
Anders is een slotport langs de achterwand met de opening naar beneden dan ook een optie.
Re: Bassreflexpijp in een bocht?
Voor het betere bochtenwerk ... neem ook eens een kijkje op de site van Bill "Collo" Collison,
http://www.subwoofer-builder.com/porting/index.htm

Ook voor poorten met (zelfbouw) flared ends.
http://www.subwoofer-builder.com/flares-25mm.htm

http://www.subwoofer-builder.com/porting/index.htm
Ook voor poorten met (zelfbouw) flared ends.
http://www.subwoofer-builder.com/flares-25mm.htm

- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Bassreflexpijp in een bocht?
Nog even gerekend aan 't geheel (en geverifieërd met de simulator) met een afstemming van 40Hz kom ik op een lengte van 215mm voor de 40mm (OD) pijp, die is 34mm inwendig en pas bij 60W input voor de 5" midwoofer kom ik rond de 20Hz op >35m/s, bij 50Hz (60W) is dat 22m/s en bij 100Hz (60W) 4.8m/s dus volgens mij loopt dat wel los. Ik ben geen PA luidspreker aan 't bouwen en dergelijke geluidsnivo's zal ik dus normaliter ook niet halen. Ergo conclusio; een 215mm 40mm pijp krijg ik er wel in met twee 45-graden of één 90 graden bocht.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Aspirant bassreflexpijpbuiger
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Aspirant bassreflexpijpbuiger
Re: Bassreflexpijp in een bocht?
Als het mogelijk is zou ik zeker flares gebruiken. Ik heb zo'n vermoeden dat dat nog wel het meeste invloed zal hebben op de poortruis.
En het belangrijkste voordeel, de poort werkt dan ook beter op hogere volumes
.
Ik kan het topic niet zo 123 vinden, maar er was iemand die door middel van een wijnfles o.i.d. en een gasbrander/verfstripper zo'n flare heeft gemaakt.
En het belangrijkste voordeel, de poort werkt dan ook beter op hogere volumes
Ik kan het topic niet zo 123 vinden, maar er was iemand die door middel van een wijnfles o.i.d. en een gasbrander/verfstripper zo'n flare heeft gemaakt.
Re: Bassreflexpijp in een bocht?
Uiteinde van de pijp inlijmen in een stukje hout (na er ronde gaten in gemaakt te hebben natuurlijk
) en dan de resterende rand met een freesje afronden. Heb je en een flare, en stevigheid voor de langere pijpen.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Bassreflexpijp in een bocht?
Sja, en dan gaat het om een 13cm midbas met ca 2 mm Xmax
Door de HP BR constructie heb je verhoudingsgewijs diepe afstemmingen nodig in kleine behuizingen. Wel weer een uitdaging
Door de HP BR constructie heb je verhoudingsgewijs diepe afstemmingen nodig in kleine behuizingen. Wel weer een uitdaging
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Bassreflexpijp in een bocht?
Bijna! Het lijdend voorwerp is hier een ScanSpeak 15W8530K00, een 5" midbas met 6.5 hele millimeterswouter schreef:Sja, en dan gaat het om een 13cm midbas met ca 2 mm Xmax![]()
Door de HP BR constructie heb je verhoudingsgewijs diepe afstemmingen nodig in kleine behuizingen. Wel weer een uitdaging
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Aspirant bassreflexpijpbuiger
Re: Bassreflexpijp in een bocht?
Ik denk echt dat een pijp met knik meer bijgeluiden zal maken dan een (veel) smallere pijp met aerodynamisch gevormde uiteinden. Daarnaast: hoe langer de pijp, hoe meer je poortresonantie verschuift naar een frequentiegebied dat maar moeizaam is te dempen (je zult de SS ook wel voor het middengebied willen gebruiken toch?).SSassen schreef:alleen dan heb ik het probleem dat de diameter wel erg klein wordt waardoor je dus poortruis en bijgeluiden kado krijgt
Re: Bassreflexpijp in een bocht?
Jah, en omdat het mid-bas is zit je met het weergave gebied ook nog een lekker in het gebied van de orgelpijp resonanties van het pijpje. Is ook een reden om poortruis te voorkomen: Dat kan die resonanties ook lekker aanslaan.wouter schreef:Sja, en dan gaat het om een 13cm midbas met ca 2 mm Xmax![]()
Door de HP BR constructie heb je verhoudingsgewijs diepe afstemmingen nodig in kleine behuizingen. Wel weer een uitdaging
Zit hier eigenlijk met het zelfde: Een 2,5L 5e-orde BR kastje. Zie het er allemaal maar eens in te proppen
Re: Bassreflexpijp in een bocht?
Kun je dan niet beter een passieve radiator overwegen? en die op de achterwand monteren?Het lijdend voorwerp is hier een ScanSpeak 15W8530K00, een 5" midbas met 6.5 hele millimeters
Een pijpje van 38mm kan wel, gewoon die 45 graden bochten nemen en de overgangen glad maken. Het liefst ook nog een in- en uittree opening flink afronden. Je kunt dus het beste ook aan het begin van de pijp(binnen in de kast) een flens van mdf maken zodat je de rand naar binnentoe kunt afronden.
Re: Bassreflexpijp in een bocht?
Misschien dat een iets minder diepe afstemming met een rechte flared poort nog wel het beste resultaat oplevert. Met die 60W onder de 100Hz ben je ook bezig je ScanSpeak te slopen, vermoed ik (ik zit aan bijna 20 mm conusuitslag...).
Een wat hogere afstemming zorgt in elk geval voor een rem op je excursie in een in muziek veelgebruikt frequentiegebied en dat is weer goed voor je vervormingscijfers.
Een wat hogere afstemming zorgt in elk geval voor een rem op je excursie in een in muziek veelgebruikt frequentiegebied en dat is weer goed voor je vervormingscijfers.
Re: Bassreflexpijp in een bocht?
En als je hem op een klein pootje zet, en dan de baspoort aan de onderzijde??
Heb je dan wel voldoende lengte?
Heb je dan wel voldoende lengte?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Bassreflexpijp in een bocht?
Is geen optie, poort komt aan de achterzijde.hannesie schreef:En als je hem op een klein pootje zet, en dan de baspoort aan de onderzijde??
Heb je dan wel voldoende lengte?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
