Volgens mij heb jij een sixth sense qua luidsprekers Wouter ^^.
Het Peerless PPB midbasje welke je gelinkt blijkt bijna een 'drop-in' te zijn. En dat zonder dat ik het kastvolume en afmetingen van de poort heb gegeven
Alleen de binnendiameter van de opening moet wat groter gemaakt worden.
Een malletje en kopieerhuls kan dat zo oplossen
Het is trouwens inderdaad een 13-er, maar ik ben er niet zeker van of de conus van PP is. Het zou ook goed dubbel gecoat papier kunnen zijn, klinkt namelijk niet echt dof als ik erop tik.
Verder heb ik wat zaakjes bepaald/opgemeten van de kasten:
Intern netto volume: 12.2l (met een flinke bos demping boven- en onderin de kast gepropt)
Afmetingen van de BR-pijp: 4.35cm diameter, 8.2cm lang (50mm druk pvc)
Binnendiameter drivergat: 113mm
Het effectieve volume zal zo rond de 13l liggen. Gek genoeg zat de demping van de onderkant ook een klein beetje voor de poort. Wellicht om de BR-poort wat te dempen.
Andere kandidaten die ik tot nu toe heb gevonden zijn:
- Peerless SDS134THP (heel goedkoop, lekker rendement, geeft wel een kleine bult rond 100hz)
- Visaton 130SC-8 (goedkoop, laag rendement, beperkt belastbaar)
- SB Acoustics 15NRXC30-8 (lekker rendement, gaat diep, heeft mogelijk een subsonic filter nodig vanwege soepele ophanging en kast moet aangepast worden)
Ik moet eerst even overleggen met de eigenaar over hoe ver ik mag gaan met het aanpassen van de driaden en welk budget hij er voor over heeft.
De Peerless HDS 5.25" PPB is de beste keus lijkt mij zo. Mooie respons, hoog rendement en met een beetje mazzel kan ik met een 1e filter orde filter klaar zijn.