Driade 81MKII info gezocht (woofer met name)

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Chris_T

Driade 81MKII info gezocht (woofer met name)

Bericht door Chris_T »

Heej iedereen, ik heb onlangs van een vriend van mij een set Driade81MKII binnen gekregen om na te laten kijken.
Nu blijken beide midbasjes van deze mooie speaker doorgebrand te zijn.

Het probleem is nu dat ik naar vervangers zoek (liefst origineel), maar ik kom niet veel te weten over deze woofertjes.
Het enige wat google mij opleverde is dat het eventueel om Eton units zou kunnen gaan, maar die zullen hoogst waarschijnlijk niet meer leverbaar zijn.

Een optie is om zelf een vervanger te zoeken (de AL130 zou passen bijvoorbeeld), maar mijn vriend heeft het liefst dat zijn Driade in originele staat wordt gehouden.
Ander probleem is dat ik totaal geen idee heb hoe deze speakers klinken.
Metingen zouden enorm helpen om de tonale balans in te kunnen schatten, maar ook hier is niets over te googlen :(.
Is er toevallig iemand hier die mij meer over deze Driaden kan vertellen?
Driade 81MKII
Driade 81MKII
Driade 81 MKII woofer front.JPG
Driade 81 MKII woofer magneet.JPG
audiomanics
Contacteer:

Re: Driade 81MKII info gezocht (woofer met name)

Bericht door audiomanics »

euh ja, Ik weet dat iemand die dingen ontworpen heeft. Hij was destijds importeur van Burmester o.a. en woonde in een smal straatje in Amsterdam. Hij deed ook wat met Beard en hele grote electrostaten.. Ik ben nog een paar keer bij 'm thuis geweest, maar hoe hij precies heet?? ik zou nog eens even moeten graven in mijn geheugen..
Niet Rick Paap, die heeft ook meegedaan.. Misschien kun je die eens contacten?

Kees
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Zo ffkes een nieuwe poging gewaagd met google en het leverde deze keer zowaar iets op!

Enkele draadjes op Audiofreaks.nl gaven mij veel info: Klik 1, Klik 2.
Daar wordt onder andere nog een naam gegeven: Arnold Hernes. Is dat degene die je bedoelt Kees?

Verder wordt daar verteld dat de drivers op specificatie bij Eton werden besteld.
Gezien dit feit en de leeftijd van de 81MKII's, schat ik de kans wel heel klein in om nog aan orignele woofertjes te komen :(.

Gelukkig wordt in datzelfde draadje ook iets verteld over de algemene klank van driaden; neutral, met een strak laag die niet overheerst.
Wanneer het tot een herontwerp komt is dat alvast een mooi uitgangspunt.

Maar eerst nog even proberen contact op te nemen met een van deze mannen, wie weet zijn ze zo vriendelijk om een kleine zelfbouwer verder op weg te helpen.
Bedankt voor de hulp!
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

inderdaad, Alnold Heres zegt me wel wat, hoewel ik geen AHA-moment heb, maar het is ook heel lang geleden (ca 1982)..

Kees
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Het ziet er uit als een polypropyleen midbas. Waarschijnlijk een hoog rendement en niet te hoge Q-waarde als gevolg van de enorme magneet. Ik zou daarom geen AL130 als vervanger pakken. liever en peerless, wavecor, monacor of sb acoustics.

Is het een 13 cm?
http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=4287
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Volgens mij heb jij een sixth sense qua luidsprekers Wouter ^^.
Het Peerless PPB midbasje welke je gelinkt blijkt bijna een 'drop-in' te zijn. En dat zonder dat ik het kastvolume en afmetingen van de poort heb gegeven :P
Alleen de binnendiameter van de opening moet wat groter gemaakt worden.
Een malletje en kopieerhuls kan dat zo oplossen

Het is trouwens inderdaad een 13-er, maar ik ben er niet zeker van of de conus van PP is. Het zou ook goed dubbel gecoat papier kunnen zijn, klinkt namelijk niet echt dof als ik erop tik.
Verder heb ik wat zaakjes bepaald/opgemeten van de kasten:

Intern netto volume: 12.2l (met een flinke bos demping boven- en onderin de kast gepropt)
Afmetingen van de BR-pijp: 4.35cm diameter, 8.2cm lang (50mm druk pvc)
Binnendiameter drivergat: 113mm

Het effectieve volume zal zo rond de 13l liggen. Gek genoeg zat de demping van de onderkant ook een klein beetje voor de poort. Wellicht om de BR-poort wat te dempen.

Andere kandidaten die ik tot nu toe heb gevonden zijn:
  • Peerless SDS134THP (heel goedkoop, lekker rendement, geeft wel een kleine bult rond 100hz)
  • Visaton 130SC-8 (goedkoop, laag rendement, beperkt belastbaar)
  • SB Acoustics 15NRXC30-8 (lekker rendement, gaat diep, heeft mogelijk een subsonic filter nodig vanwege soepele ophanging en kast moet aangepast worden)
Ik moet eerst even overleggen met de eigenaar over hoe ver ik mag gaan met het aanpassen van de driaden en welk budget hij er voor over heeft.
De Peerless HDS 5.25" PPB is de beste keus lijkt mij zo. Mooie respons, hoog rendement en met een beetje mazzel kan ik met een 1e filter orde filter klaar zijn.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

O:)

die visaton vervormt enorm, zou ik niet aan beginnen.

moet je voor beide kanalen de woofers vervangen? zo niet dan is de gevoeligheid het meest essentieel.
markbakk

Bericht door markbakk »

Qua hersteloperatie zou ik wel beide woofertjes vervangen. Als de ene nog is door te meten kun je misschien ook iets beter selecteren op elektrische eigenschappen (Rdc, Le). Filteraanpassingen kunnen dan wellicht beperkt blijven. Ik gok trouwens ook op een PP-woofertje.
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Hmm dan laat ik die Visaton's maar links liggen.

Over de woofertjes: Deze zijn beide overleden. Het enige wat ik kan opmaken is dat ze ooit 4 ohm waren. Het filter zal dus hoe dan ook aangepast moeten worden.

De keuze wordt wel makkelijk zo, er zijn niet zoveel midbasjes die zich lekker thuis voelen in 13l en daarnaast een hoog rendement hebben, Peerless of SB acoustics ^^.
Naar wavecor heb ik ook gekeken, maar die valt een beetje aan de prijzige kant.

De SB acoustics gaat trouwens wel verdraaid laag zeg, in 13l zit de F3 op ca. 46Hz :shock:
guido
Contacteer:

Bericht door guido »

Heb het foldertje van de 81. Duurdere modellen is Eton Kevlar hexacone en Görlich volkonus chassis. Maar de 81 is geen duurder model. Heb wel een aantekening dat mijn 71 audax tweeters zou moeten hebben. 81 dus ook. Schiet niet op.

Deze tekst ook niet: Alle chassis worden voor Driade op specificatie gemaakt. Het gaat bij de 71 over een 13cm polypropyleen bas/mid (HVT mini-test). Zal de 81 ook hebben.

Wordt idd lastig. Of via een hifi winkel proberen. Misschien kunnen die ergens opzoeken en bestellen. Succes. :?
markbakk

Bericht door markbakk »

Vifa had destijds net de 13cm PP-midden- en basmiddentoners op de markt. Die waren in het hobbysegment alleen met spuitgietkorf te koop (wp130), maar industrieel leverden ze alles ook met stanskorven. Die unit uit je Driade lijkt verdacht veel op zo'n wp130 met stanskorf (dat was tenslotte goedkoper...). In Oss moeten ze je dat zó kunnen vertellen.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Een wavecor WF146 kun je in 4 en 8 Ohm krijgen. Het is een van de mooist metende luidsprekers in die prijsklasse.

http://www.eltim.eu/index.php?item=wave ... 75&lang=NL

Afbeelding
http://www.eltim.eu/data/mediablocks/wa ... 46wa01.pdf

Verkrijgbaar bij Eltim
Overzicht
http://www.eltim.eu/index.php?action=pa ... 86&lang=NL

De duurdere Balanced Drive is er ook in 4 Ohm, die heeft echt een hoog rendement:
http://www.eltim.eu/index.php?item=wave ... 79&lang=NL

Afbeelding
Chris_T

Bericht door Chris_T »

De WF146 4ohm is ook een hele mooie vervanger zeg, gek dat ik die gemist heb (was wel wezen neuzen bij Eltim).
Dat kan nog wel eens de best passende en meest goedkope oplossing zijn (als ik de kasten mag aanpassen tenminste).

Nog bedankt voor de reacties allemaal!
Gabstar

Bericht door Gabstar »

Hallo,ik las je verhaal over het vervangen van de woofer van de driade 81.Wat is het uiteindelijk geworden en wat was het behaalde resultaat(heb zelf ook de driade 81).Mvg Gab.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

En oja, aangezien ik tegenwoordig vrij grondig repareer... ik wil ook nog wel eens naar die drivers kijken voor een levensverlengende operatie... Breda?
guido
Contacteer:

Bericht door guido »

als ik een oude koe uit de sloot mag halen...

Heb een defecte woofer in een 71mk2, dezelfde als hier op de fotos (bliksem inslag, schraapt nu en meet ~0 ohm). Probeer nu te achterhalen of zoiets nog te krijgen is of wat een goede vervanger zou zijn. Is 4 ohm, made in Germany. Op de rubberen ring staat een type nummer: SR113/5.

Is iemand uit dit draadje nog verder gekomen hiermee?

Edit: kom ergens een draadje tegen over een Arcus speaker:

"Es sind Arcus AS 8.2 Klick (Arcus AS 8 sind schon eher bekannt). Zumindest sind auch hier Vifa Tiefmitteltöner verbaut (SR 113/5)."

Volgens deze info dus Vifa.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Bliksem inslag in een luidspreker ? :shock:
dan zal het ook niet jofel met de overige apparatuur die er aan hing... :(
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

guido schreef:
Op de rubberen ring staat een type nummer: SR113/5.
SR slaat op de surround, de rolrand of dempring dus. In dit geval 5mm brede halfronde bolling, 113mm in diameter, 5.25" driver lijkt me.
guido
Contacteer:

Bericht door guido »

ok bedankt. het type is dus niet SR113/5 :) Blijft natuurlijk de vraag wat het wel is en of anderen een vervanger hebben gevonden. Het is in ieder geval made in Germany.

Wat betreft de bliksem, dat was twee huizen verder. Gat in het dak en puinhoop binnen. Aardige knal. Ontlading deels via mijn serre, daar was electra gesneuveld. En via CAI binnengekomen, bij mij dan TV/Humax en alle IP zaken (modem, routers, switches en de NAS). Dat werkt weer allemaal, veel gerepareerd (tweedehandsje kopen en pcb swappen) en de rest vervangen.

Dan de LS. Heb een losse voorversterker en een eindversterker. Voorversterker ok, eindversterker 1 kanaal kapot en ook 1 LS kapot. En dan net degene waarvan de LS kabel onder de verwarming ligt.... Eindversterker had ik gerepareerd, maar ging toch weer kapot. Misschien meer dan alleen de eindtorren defect, of die waren rommel. Moet ergens NOS torren uithalen (2x TIP35C/TIP36C meen ik). En nog een DC beveiliging inbouwen; er staat nu weer aardig wat DC op de uitgang. Had gelukkig nog niets aangesloten.

Eindversterker is een AudioAnalyse B90. Eindtrappen zijn zo simpel dat het wel te repareren moet zijn. Je kan gemakkelijk alles vervangen wat kapot kan zijn. Andere optie is om een andere class A eindtrap erin te zetten (Pass bijvoorbeeld).
RNacoustics
Contacteer:

Bericht door RNacoustics »

De man achter Driade is inderdaad Arnold Heres.
Heb hem laats ontmoet op de X-fi show.
@Chris, ik je een PB-tje gestuurd.
Plaats reactie