Meet artefact tgv microfoon reflectie
Moderator: Beheerdersteam
Meet artefact tgv microfoon reflectie
Toen ik afgelopen weekend aan het meten was aan mijn ribbon tweeters had ik een rare reflectie op ca. 1,5 ms afstand van de hoofdimpuls:
Dat gaf een behoorlijk vervelende rimpel in het frequentie plaatje van ca 2 dB:
1,5 ms, dat is een afstand van ongeveer 50 cm. Niets in de buurt op die afstand, ra, ra, wat is dat? Rand van de baffle? Kan niet want de tweeter zat niet op een baffle. Het bleek de reflectie van de microfoonklem te zijn, die zat precies op 25 cm afstand van de microfoon. En 2x 25 cm is 50 cm:
Daarom de microfoon en de klem + standaard omwikkeld met een flinke pluis Bailey's wool waar ik nog een zak van had liggen:
En ziedaar het effect:
De reflectie is nu weg en dat geeft gelijk een schoner plaatje:
Bovenstaande plaatjes zijn zonder smoothing. Helemaal 100% weg lijkt het nog niet maar het is toch al wel een stuk acceptabeler. Met 1/12 oktaaf smoothing is het dan wel helemaal weg:
Ik wist uit het verleden wel dat golven langs de microfoonbuis kunnen gaan lopen en reflecteren en daardoor vervelend gaan doen, hier is het overduidelijk te zien. Heb je dus rare rimpels in de frequentie responsie wees dan hierop bedacht. Het zijn geen ouderdoms-rimpels van de speaker 
Re: Meet artefact tgv microfoon reflectie
Leuk dat je dit deelt, Peter! Bij mijn opstelling zou ik (op basis van wat jij laat zien) nog wel ergere reflecties verwachten, maar vreemd genoeg heb ik ze nooit problemen van deze orde ontdekt. Ik zal er eens op letten!
Re: Meet artefact tgv microfoon reflectie
Het is niet voor niets dat meet microfoons een schuin verloop in de behuizing hebben. Maar ja, als je dan een klem gebruikt met zo'n rechte kant er aan...
Grappig is wel dat de curven in de datasheet hetzelfde laten zien, dus ik was er in eerste instantie niet zo op bedacht. Die metingen zijn ook wel behoorlijk ruiseriger lijkt het en ik denk dat het bij de meeste mensen ook wel in de ruis verdwijnt. Ik heb hier met 24 bits gemeten, met 96 KHz en 5x gemiddeld bij de impuls meting omdat de gate erg kort staat.
Uit de datasheet:
Grappig is wel dat de curven in de datasheet hetzelfde laten zien, dus ik was er in eerste instantie niet zo op bedacht. Die metingen zijn ook wel behoorlijk ruiseriger lijkt het en ik denk dat het bij de meeste mensen ook wel in de ruis verdwijnt. Ik heb hier met 24 bits gemeten, met 96 KHz en 5x gemiddeld bij de impuls meting omdat de gate erg kort staat.
Uit de datasheet:
Re: Meet artefact tgv microfoon reflectie
Troels Gravesen heeft hierover ook wat op zijn website staan: http://www.troelsgravesen.dk/measurements.htm
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Meet artefact tgv microfoon reflectie
ik heb mijn metingen ook altijd gedaan met de microfoon in een electrabuis geschoven.
(bij de ingang van de buis een paar watjes eromheen)
zo kun je de meetmic eenvoudig een metertje of 2 lang maken, heb je genoeg tijd voor mooie metingen.
(langer is bijna zinloos, want dan kom je de vloeren en muren tegen etc)
(bij de ingang van de buis een paar watjes eromheen)
zo kun je de meetmic eenvoudig een metertje of 2 lang maken, heb je genoeg tijd voor mooie metingen.
(langer is bijna zinloos, want dan kom je de vloeren en muren tegen etc)
Re: Meet artefact tgv microfoon reflectie
Ha Bart,
Zo deed ik het vroeger (nou ja 10 jaar geleden) ook. Meer dan ca 1,5 - 2 m buis heb je niet nodig: De afstand tot de reflectie is dan het dubbele. Zorg dan wel voor een geleidelijke overgang tussen microfoon en buis met tape of zo.
Een stuk buis had ik even niet voor handen. Een pluk Bailey's wool of BAF of evt. een oude trui helpt dus ook al goed.
Mooi linkje naar de site van troelsgravesen Ronald, die kende ik niet.
Zo deed ik het vroeger (nou ja 10 jaar geleden) ook. Meer dan ca 1,5 - 2 m buis heb je niet nodig: De afstand tot de reflectie is dan het dubbele. Zorg dan wel voor een geleidelijke overgang tussen microfoon en buis met tape of zo.
Een stuk buis had ik even niet voor handen. Een pluk Bailey's wool of BAF of evt. een oude trui helpt dus ook al goed.
Mooi linkje naar de site van troelsgravesen Ronald, die kende ik niet.
