Meet artefact tgv microfoon reflectie

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Pjotr

Meet artefact tgv microfoon reflectie

Bericht door Pjotr »

Toen ik afgelopen weekend aan het meten was aan mijn ribbon tweeters had ik een rare reflectie op ca. 1,5 ms afstand van de hoofdimpuls:
Impuls-met-reflectie.gif
Dat gaf een behoorlijk vervelende rimpel in het frequentie plaatje van ca 2 dB:
Frequentie-met-reflectie.gif
1,5 ms, dat is een afstand van ongeveer 50 cm. Niets in de buurt op die afstand, ra, ra, wat is dat? Rand van de baffle? Kan niet want de tweeter zat niet op een baffle. Het bleek de reflectie van de microfoonklem te zijn, die zat precies op 25 cm afstand van de microfoon. En 2x 25 cm is 50 cm:
Microfoon.jpg
Daarom de microfoon en de klem + standaard omwikkeld met een flinke pluis Bailey's wool waar ik nog een zak van had liggen:
Microfoon gedemptl.jpg
En ziedaar het effect:
Impuls-zonder-reflectie.gif
De reflectie is nu weg en dat geeft gelijk een schoner plaatje:
Frequentie-zonder-reflectie.gif
Bovenstaande plaatjes zijn zonder smoothing. Helemaal 100% weg lijkt het nog niet maar het is toch al wel een stuk acceptabeler. Met 1/12 oktaaf smoothing is het dan wel helemaal weg:
Zonder-reflectie-smoothed.gif
Ik wist uit het verleden wel dat golven langs de microfoonbuis kunnen gaan lopen en reflecteren en daardoor vervelend gaan doen, hier is het overduidelijk te zien. Heb je dus rare rimpels in de frequentie responsie wees dan hierop bedacht. Het zijn geen ouderdoms-rimpels van de speaker :D
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Meet artefact tgv microfoon reflectie

Bericht door Martijn M »

Leuk dat je dit deelt, Peter! Bij mijn opstelling zou ik (op basis van wat jij laat zien) nog wel ergere reflecties verwachten, maar vreemd genoeg heb ik ze nooit problemen van deze orde ontdekt. Ik zal er eens op letten!
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Het is niet voor niets dat meet microfoons een schuin verloop in de behuizing hebben. Maar ja, als je dan een klem gebruikt met zo'n rechte kant er aan... :?

Grappig is wel dat de curven in de datasheet hetzelfde laten zien, dus ik was er in eerste instantie niet zo op bedacht. Die metingen zijn ook wel behoorlijk ruiseriger lijkt het en ik denk dat het bij de meeste mensen ook wel in de ruis verdwijnt. Ik heb hier met 24 bits gemeten, met 96 KHz en 5x gemiddeld bij de impuls meting omdat de gate erg kort staat.

Uit de datasheet:
Datasheet-NeoCD1.0.gif
SARK

Bericht door SARK »

Jeroen_d heeft dat anders opgelost :wink:
Afbeelding

Maar idd dank voor het delen/waarschuwen :idea:

ps.
Ik krijg toch sterk de neiging om de Swiffer te pakken bij het zien van jouw stofbol :shock:
Afbeelding
Ronald_1

Bericht door Ronald_1 »

Troels Gravesen heeft hierover ook wat op zijn website staan: http://www.troelsgravesen.dk/measurements.htm
bartsegers

Bericht door bartsegers »

ik heb mijn metingen ook altijd gedaan met de microfoon in een electrabuis geschoven.
(bij de ingang van de buis een paar watjes eromheen)

zo kun je de meetmic eenvoudig een metertje of 2 lang maken, heb je genoeg tijd voor mooie metingen.
(langer is bijna zinloos, want dan kom je de vloeren en muren tegen etc)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ha Bart,

Zo deed ik het vroeger (nou ja 10 jaar geleden) ook. Meer dan ca 1,5 - 2 m buis heb je niet nodig: De afstand tot de reflectie is dan het dubbele. Zorg dan wel voor een geleidelijke overgang tussen microfoon en buis met tape of zo.

Een stuk buis had ik even niet voor handen. Een pluk Bailey's wool of BAF of evt. een oude trui helpt dus ook al goed.

Mooi linkje naar de site van troelsgravesen Ronald, die kende ik niet.
Plaats reactie