Dayton RSS315HF-4 (2 of 4 stuks, daar ben ik nog niet 100% uit)
Dayton RS100-4
Dayton PT2C-8
Dayton staat bekend om de uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Daarom wil ik het graag met deze units gaan proberen. De opzet zal zijn in de vorm van 2 baszuiltjes met daar bovenop kastjes voor midden en hoog. De fullrange-driver zal het grootste deel van het werk voor z'n rekening moeten nemen, die mag van zo'n 300 Hz tot 10+ kHz aan de slag. Daarmee hoop ik crossover-problemen buiten het middengebied te houden.
Het f3-punt zal 'au naturel' zo rond de 40 Hz komen te liggen, maar het laag ga ik een beetje boosten om - vermoedelijk helpt de kamer hier nog wat bij - recht tot de 20 Hz te komen. De Daytons hebben volgens mij headroom zat om wat extra laag in de mix te brengen zonder dat het meteen gevaarlijk wordt met het oog op de belastbaarheid.
Goed, elektronische correctie dus. Voor de aansturing ben ik namelijk uiteindelijk van plan om deze twee aan te schaffen:
Met passieve filtering tussen middriver en tweeter - dan zijn er tenminste geen 3 eindbakken nodig. Er zal dus wel nog een tweede Yammie P-2200 moeten worden aangeschaft, of iets anders geinigs om het hoog te doen zodat de Yamaha het laag voor z'n rekening kan nemen. Zoveel vermogen zal er voor het midden en hoog immers ook weer niet nodig zijn.
Met de verkoop van de Translators zal ik de aanschaf van de drivers bekostigen, daarna wordt het weer sparen voor de Behringers. En voor het laten bouwen van de kasten natuurlijk, want ik heb qua ontwerp iets in m'n hoofd dat ik beter niet zelf in elkaar kan gaan zetten als het mooi moet worden ;D
Dit keer ga ik het echt doorzetten. Ik weet nu wat ik wil: een grote gesloten speaker, elektronische correctie + filtering met veel mogelijkheden voor toekomstige upgrades, een middendriver die vrijwel alle muziek voor z'n rekening neemt en een high tech tweeter die voor de nodige verfijning en detail bovenin moet zorgen.
Ik hoor graag meningen over de driverkeuze, of ik 2 of 4 woofers zou moeten gebruiken als ik het doel heb de boel gewoon recht te trekken tot 20 Hz, etcetera etcetera. Shoot!
Eerst dus een tijdje naar de oude vertrouwde luisteren:
Ook geen straf hoor