Bouw CT222 speakertjes

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
bobbie
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 17:08

Bouw CT222 speakertjes

Bericht door bobbie »

Gegroet,

De afgelopen dagen ben ik bezig geweest met het bouwen van twee CT222 luidsprekers.
Ik had eerst een bericht gepost over een vloerstaander met twee woofers en een fullrange,
maar heb besloten eerst maar eens een wat simpeler beproefd ontwerp te maken alvorens zelf te ontwerpen.
Ik heb wat foto's gemaakt, ik zal laten zien hoe ik het heb aangepakt.

(trouwens Mphus bedankt voor je uitgebreide bouwverslag, hierdoor ben ik ook in staat geweest deze boxjes te bouwen)

Eerst maar eens de plankjes gezaagd, helaas geen 10mm MDF liggen dus heb ik maar 8mm gepakt.
Dit gaat ten koste van de stijfheid maar heel veel zal het niet maken lijkt me.
Na veel ge@#$% met de decoupeerzaag (eentje uit de oertijd) lukte het me niet te voorkomen dat het zaagje scheef wegtrok
Dus toen maar het de hand de plankjes gezaagd, wat me nog erg meeviel, is goed te doen.
Alles niet perfect aan de maat maar daar zijn de vijl en schuurpapier voor uitgevonden :-$
_MG_1575 2.JPG
Helaas heb ik geen bovenfrees dus de freesuitsparing voor de speaker kan ik niet maken.
_MG_1568 2.JPG
_MG_1574 2.JPG
Het filter heb ik op een plankje gemonteerd (ook gezien bij Mphus :oops: )
In eerste instantie vooral gekeken naar hoe de componenten op het plankje pastten,
het eerste filter was dus een ramp om te solderen, alle pootjes die aan elkaar moesten zaten ver van elkaar.
Ik ben wel gewend om printplaten te solderen maar dit is toch wel lastiger. Luidsprekerdraad trekt alle warmte uit je soldeerbout.
_MG_1581 2.JPG
En dan maar testen, zijkant met een lijmklem erop.
Er mist nog een plankje boven de BR-poort, en de kast resoneerde duidelijk mee met het laag. Dat was wel storend.
_MG_1583 2.JPG
Aan de binnenkant dus maar Bitumen 4mm gemaakt wat ik had meebesteld (eerst voor niks dacht ik maar het scheelt wel).
_MG_1582 3.JPG
En zo staan de boxjes nu opgesteld, het geluid bevalt me erg goed moet ik zeggen.
De versterker is een TA2020 chipje in een oude printerswitch behuizing.
Wat een geluid komt er uit dat dingetje in combinatie met deze boxjes, veel beter dan de creative 2.1 set (echte midweergave ipv hoog en veel bas)
Echter sommige nummers hebben toch een bas die een beetje de neiging heeft de kast te laten resoneren.
Zou het schelen als ik vulmateriaal (polyesterwol) in de kast stop?
Zoja kan dat er gewoon los in gelegd worden?

Volgende stap is schuren gronden en verven (ivoorwit voor bij de macbook :rock: )
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14140
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Bouw CT222 speakertjes

Bericht door Walt »

8mm is eigenlijk te dun, t.o.v. 10mm scheelt dit bijna een factor 2 in stijfheid (gaat met 3e macht van de dikte).

Groetjes Walter
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Bouw CT222 speakertjes

Bericht door Vuurkat »

Netjes!

Wol helpt zeker om het geluid beter te maken. Dat kan je er gewoon los in leggen, maar als je inslagmoeren gebruikt moet je wel zorgen dat de wol niet om de schroef heen komt. Dat had ik een keer en toen heb ik de inslagmoer er per ongeluk uit gedrukt in een poging de schroef los te krijgen. :?
bobbie
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 17:08

Re: Bouw CT222 speakertjes

Bericht door bobbie »

Ok dan ga ik maar eens kijken of dat verschil maakt. Inslagmoeren had ik trouwens niet aan gedacht,
maar ik had wel een vermoeden dat gewone houtschroeven niet de beste oplossing waren.
Gewone schroeven zijn ook bijna niet in mooie kwaliteit te krijgen bij de bouwmarkt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bouw CT222 speakertjes

Bericht door Henkjan »

en nu je de zijkant toch nog los hebt: doe een paar latjes tussen de zijkanten in (dus dwars door de box heen) ter versteviging, dat zou t resoneren aardig moeten tegengaan
bobbie
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 17:08

Re: Bouw CT222 speakertjes

Bericht door bobbie »

Daar zat ik inderdaad ook al aan te denken, dat is best een nette oplossing.
Heb er inmiddels wat polyester ingepropt en dat klinkt al veel beter.
De storende basfrequenties zijn niet meer aanwezig.
Maar het duurt nog wel ff voordat ik ga lijmen dus kan er nog even over nadenken.
De lijmklemmen zitten niet in weg dus het zou zo kunnen dat ze nog een paar weken zo spelen.
Als ik ga schuren/plamuren/schilderen is mooi (warmer) weer toch wel prettig 8)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”