welke tweeter ipv DT94

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
pcw
Berichten: 53
Lid geworden op: do 05 aug 2010, 9:46

welke tweeter ipv DT94

Bericht door pcw »

hallo. ben bezig CT 142 van visaton te bouwen. als woofer gebruik ik de WS17E van visaton (jaren terug ook ervoor gebruikt). maar de voorgestelde DT 94 tweeter was ik vorige keer al niet zo kapot van. enig idee welke beter te gebruiken en hoe filter aan te passen?
dank,
Pascal
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: welke tweeter ipv DT94

Bericht door Vuurkat »

Als je het niet erg vindt om wat meer uit te geven is de Visaton G20SC (€42) misschien wat, het filter kan je dan aanpassen met BoxSim.
pcw
Berichten: 53
Lid geworden op: do 05 aug 2010, 9:46

Re: welke tweeter ipv DT94

Bericht door pcw »

wil proberen beetje in budget te blijven. budget voor bios op zolderkamer inclusief reciever/versterker ligt op 500 euro. niet veel, maar is best te doen denk ik. goede breedbeeld lcd heb ik al ervoor.
kan natuurlijk allemaal veel beter met hoger budget, maar om te beginnen en om te kijken of mijn vrouw er echt wat van vind als het klaar is moet het best kunnen.
ik weet hoe goed de Tl's klinken waar ik mee bezig ben, heb ze al eens gemaakt. subwoofer zal niet echt nodig zijn. heb nog een goede center liggen (filou, ook visaton) die ik daarvoor wil gebruiken.
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: welke tweeter ipv DT94

Bericht door teacher »

Ik zou ook zeggen de G20. Ietsje goedkoper is de seas noferro 12 of anders de 550. Beide ook prima tweeters.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: welke tweeter ipv DT94

Bericht door wouter »

Er is een ontwerp met de visaton's:

http://www.kochaudio.de/shop/product_in ... ts_id=2340
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: welke tweeter ipv DT94

Bericht door teacher »

wouter schreef:
Er is een ontwerp met de visaton's:

http://www.kochaudio.de/shop/product_in ... ts_id=2340

Die staan hier idd :D
Gebruikersavatar
MartyF
Berichten: 62
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 12:01
Locatie: Edam

Re: welke tweeter ipv DT94

Bericht door MartyF »

De SC10N http://www.visaton.de/en/chassis_zubeho ... 10n_8.html is ook een aardige. Misschien niet zo goed als de G20SC, maar zeker niet slecht.
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: welke tweeter ipv DT94

Bericht door teacher »

MartyF schreef:
De SC10N http://www.visaton.de/en/chassis_zubeho ... 10n_8.html is ook een aardige. Misschien niet zo goed als de G20SC, maar zeker niet slecht.
Die heb ik in mijn center gehad. Spijt van. Zit nu een bandtweeter in. Geen spijt :D
Gebruikersavatar
MartyF
Berichten: 62
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 12:01
Locatie: Edam

Re: welke tweeter ipv DT94

Bericht door MartyF »

teacher schreef:
MartyF schreef:
De SC10N http://www.visaton.de/en/chassis_zubeho ... 10n_8.html is ook een aardige. Misschien niet zo goed als de G20SC, maar zeker niet slecht.
Die heb ik in mijn center gehad. Spijt van. Zit nu een bandtweeter in. Geen spijt :D
Vertel eens waarom je er spijt van had? Ik hoor wel eens wat scherpe randjes in het hoog, als dat aan deze tweeter te wijten is (en niet aan mijn filter) zou ik mijn speakers met een andere tweeter nog een stuk kunnen verbeteren.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: welke tweeter ipv DT94

Bericht door wouter »

MartyF schreef:
Ik hoor wel eens wat scherpe randjes in het hoog, als dat aan deze tweeter te wijten is (en niet aan mijn filter) zou ik mijn speakers met een andere tweeter nog een stuk kunnen verbeteren.
Welke tweeters/speaker combi heb je nu dan?
En de SC10N wordt gebruikt in de basis monitor van hobby hifi, die speelde met een mooi filter echt heel goed naar het schijnt. Zij verkozen mooie filtercomponenten boven een duurdere tweeter (wanneer je hetzelfde budget spendeerde), maar ze speelden niet hard verwacht ik. Inmiddels zijn er wel leuke betaalbare alternatieven, maar dan gaat het hele ontwerp op z'n kop en zal er gemeten moeten worden...
Gebruikersavatar
MartyF
Berichten: 62
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 12:01
Locatie: Edam

Re: welke tweeter ipv DT94

Bericht door MartyF »

wouter schreef:
Welke tweeters/speaker combi heb je nu dan?
En de SC10N wordt gebruikt in de basis monitor van hobby hifi, die speelde met een mooi filter echt heel goed naar het schijnt. Zij verkozen mooie filtercomponenten boven een duurdere tweeter (wanneer je hetzelfde budget spendeerde), maar ze speelden niet hard verwacht ik. Inmiddels zijn er wel leuke betaalbare alternatieven, maar dan gaat het hele ontwerp op z'n kop en zal er gemeten moeten worden...
W100S met SC10N in ongeveer 5,5 liter bassreflex. Het filter heb ik met Boxsim helemaal opgepoetst waarna ik de versterker (Denon met Audissey) vlak kon zetten. De randjes zijn nu minimaal, maar een enkele keer hoor ik nog wat. Ik moet mijn meetmic nog afbouwen (druk, druk, druk), dus ik kan nog niet met 100% zeggen of e.e.a. nu klopt.

Zie: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =6&t=10188
Op de foto in http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=12699 kun je de boxen zien.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”