Krakende geluidskaart

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
DragoSz

Krakende geluidskaart

Bericht door DragoSz »

Hallo,

Ik heb vandaag een pc te leen omdat mijn oude dood is :cry:
Maar nu sloot ik deze aan op mijn versterker en heb ik een hoop gekraak in het hoog en een beetje in het midden. Het is niet merkbaar vanaf 3 meter afstand maar als je een een beetje luistert hoor je het meteen.

Mijn vraag is dus wat kun je hier aan doen ZONDER dat je de geluidskaart vervangt. Want dat mag helaas niet. Daarbij ben ik ook bang dat het schadelijk is voor mijn luidsprekers.

De pc is een Packard Bell I Xtreme.
meanman64

Re: Krakende geluidskaart

Bericht door meanman64 »

Installeer eens een nieuwe driver
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Je bedoelt waarschijnlijk een soort zeurend, jammerend, snerpend geluid?
DragoSz

Bericht door DragoSz »

b_force schreef:
Je bedoelt waarschijnlijk een soort zeurend, jammerend, snerpend geluid?
Als dat een beetje klinkt als een kapotte versterker dan wel. Maar het is niet echt zeurend. Het hoge hoog snijd je oren zo versenlijkt klingt het en er tussen de rest hoor je gewoon kleine kraaktjes. Het laag daartegenin is weer prime in orde.
molekuul

Bericht door molekuul »

En waarschijnlijk kraakt ie meer als je je muis beweegt.

Dit zou te maken kunnen hebben met soft-interupts op de northbridge, deze schakelt alle rand apparatuur aan elkaar, de soft-interupts leveren steeds een korte interuptie van data naar de geluidskaart. Dit hoor je als kraken.
Een goede geluidskaart buffert zelf eerst de data voordat deze naar de dac gestuurd wordt. hierdoor heb je dit probleem niet.
jcgv

Bericht door jcgv »

Kijk eens of er een update bij de fabrikant van de geluidkaart/chip is. Ik ben nu helemaal van alle storing af op mijn computer
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Voeding op z'n eind? Dat was bij mij het geval toen ik ook steeds zachte geluiden hoorde die tijdens het scrollen in IE anders werden.
DragoSz

Bericht door DragoSz »

Bedankt voor de reacties.

Na wat testen licht het niet aan de muis. Of toetsenbord of zoiets dergelijks.

Het licht er ook niet aan of de cpu te zwaar belast word en daardoor kraakt.

Het rare is dat wanner ik Jedi outcast speel ik nergens merkbaar last van heb. Speel ik pirates dan kraakt echt elk geluid. Bij sommige nummers kraakt hij niet tot haast niet en be anderen is het niet om aan te horen.

Een voorbeeld bij dit nummer hier onder kraakt hij alleen wanner de eerste dame spreekt en voor de rest totaal niet.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9n-P8BsgdPk[/youtube]

Sommige nummers op wma doen het prachtig en bij andere klinkt het alsof je de luidsprekers probeert opteblazen. Bij het nummer butterfly van Creazytown bijvoorbeeld. En bij een nummer van dio klinkt alles perfect op een subtiele kraak na.

ik nu dus ga doen ik een geluids test die alle frequenties afgaat om te kijken of het aan een bepaalde frequentie licht of dat die gewoon vol loopt.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Hou eens in de gaten of krakende en niet-krakende WMA's dezelfde codec gebruiken. Kraken een audio-CD en een WAV-bestand ook?
sterremuur
Contacteer:

Bericht door sterremuur »

Speel ook eens met de mixerinstellingen van de geluidskaart. Misschien overstuurt er wat.
De Line out en master-out eerst halverwege zetten. Als het goed is opdraaien tot het gekraak optreedt.
DragoSz

Bericht door DragoSz »

Net een cd'tje gedraaid en alle 3 nummers waren niks waaronder nummer 3 een groot kraak feest was. Het rechter kanaal is gewoon totaal kapot. In haast elk liedje kraakt die. de rechter valt me maar ik wil er mijn betere luidsprekers niet aan hebben.

Waar kan ik de mixerinstellingen vinden of bedoel je gewoon de normale gluidsinstellingen? Dat zou misschien nog wel eens kunnen helpen.

De eigenaar van de pc is net ook even geweest maar ik mag er nog steeds geen nieuwe in stoppen :(
sterremuur
Contacteer:

Bericht door sterremuur »

Rechtonder in je tray zit een luidsprekersymbooltje. Soms een extra symbool met instellingen voor je geluidskaart.
Dubbel klikken en de Windows- of je geluidskaartmixer gaat open.
;)
TTS

Bericht door TTS »

Scheelt het ook, wanneer je de volume instellingen in de mixer op 66% zet?
DragoSz

Bericht door DragoSz »

Hallo weer.

Bij de gewone extra geluid opties heb ik alles nu op 80 staan maar de ene keer is er helemaal niks aan de hand en de andere keer is het weer helemaal mis.
Zoals bijvoorbeeld het nummer wat ik eerst zij dat klonk of mijn luidsprekers opblaasde deed het even later met de zelfde instellingen perfect? :-s

Het ligt aan de volgende factoren. Hoe druk de cpu is, Het geluid zelf en tot slot wat je doet.

Met andere woorden gewoon vervangen dus maar dat kan niet :(

Bedankt voor jullie suggesties
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”