Samenstellen meetset

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Samenstellen meetset

Bericht door Bean »

Hallo allemaal,

Om de luidsprekerhobby nog wat serieuzer te kunnen bedrijven wil ik (eindelijk) een meetset gaan aanschaffen. Ik twijfel alleen nog over de exacte samenstelling. Aangezien ik hier meer mensen met dezelfde vraag heb zien worstelen, vraag ik me af wat de uiteindelijke doorslag heeft gegeven om bepaalde producten aan te schaffen.

Eerst maar even een opsomming van de onderdelen van een meetset:
- Microfoon
- Geluidskaart
- Microfoonversterker
- Meetversterker
- Bekabeling

Voorlopig focus ik me even op het aanschaffen van de microfoon en geluidskaart, en eventueel een microfoonversterker.

Wat betreft de microfoon is calibratie volgens mij een must, en dan vind ik de volgende drie interessant:
- Dayton EMM6 (Intertechnik: ca. €50 + €15 verz.kosten)
- IMG Stageline ECM-40, kalibriert incl. 6m xlr-kabel (IBF/iSEMcon: ca. €115 + €15 verz.kosten)
- Behringer ECM-8000, kalibriert (IBF/iSEMcon: ca. €95 + €15 verz.kosten)
:arrow: De grote vraag is, ga ik beter meten met een van de drie, of zijn ze gelijkwaardig?

Geluidskaarten:
Ik heb gezien dat er nogal veel keuze is qua geluidskaarten en waarschijnlijk zijn er minstens zoveel meningen over welke de beste is. Veel mede zelfbouwaudio'ers kiezen voor een externe geluidskaart. Hiervan begrijp ik de voordelen: te gebruiken op meerdere pc's (ook op laptop), vaak wat robuustere stekkers (cinch, xlr). Een externe kaart moet het dus worden :-s .
Grof gezegd zijn er dan twee mogelijkheden:
- Geluidskaart met ingebouwde microfoonversterker
- Geluidskaart met daarnaast een losse microfoonversterker
:arrow: Het lijkt mij handig om een 'alles-in-een-oplossing' te kopen, maar misschien zie ik iets over het hoofd?

Op dit moment heb ik daarom mijn oog laten vallen op deze: http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart ... tails.html. Lijkt me handig omdat de microfoonversterker+fantoomspanning al zit ingebouwd.
:arrow: Welke betere alternatieven zijn er, en zo ja, waarom zijn deze beter?


Alvast bedankt voor jullie commentaar/meningen/adviezen, alle info is welkom!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Samenstellen meetset

Bericht door Henkjan »

tja, aardige zoektocht kan dat worden ja... die lijkt aardig, maar ik mis een line-out (of je moet de phone out daarvoor pakken). ik ben de ideale kaart nog niet tegen gekomen helaas. ik ben ondertussen aan geluidskaart #3 en ben nog steeds niet tevreden. een losse mic preamp heeft ook zo z'n voordelen (flexibeler, grotere keuze aan geluidskaarten), en dan helemaal als je een set bij IBF koopt, dan is die ook op nivo gecalibreerd.

wel zou ik absoluut proberen een soort van wallin-jig erbij te kopen, zodat je niet steeds kabels hoeft om te steken tijdens het meten.

en als iemand nou eens Bart (b_force) ging helpen met dat meetversterkertje dan hebben we dat ook eindelijk opgelost...
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Samenstellen meetset

Bericht door cobaltjeh »

Ik zit zelf ook nog met deze vraag, heb een aantal topics doorgelezen en ik er zijn meerdere opties:

1 standaard mic, en simpele mic versterker totaalbedrag z'on 100 euro. (Behringer ECM8000 en Behringer MIC 200 voorversterker) Hierbij gebruik je gewoon de line in van je geluidskaart.

2 gecalibreerde mic, en externe geluidskaart zoals jij voorsteld prijs z'on 250 euro.

3 complete meetset. (IBF 179,- euro)

Nu is de vraag of je deze flinke prijs verschillen waar gaat maken in je meetresultaten?

Plus ik denk dat het ook belangrijk is om te weten wat je wil meten, ik weet namelijk niet of z'on arta meetkitje ook aangesloten kan worden op de externe geluidskaart met versterker?
Want die moet er tussen toch?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Samenstellen meetset

Bericht door Henkjan »

een versterkertje heb je zo-i-zo nodig, en een kastje om impedantie te meten ook. dit alles onder aanname dat je met Arta aan de slag gaat, je kan ook een kompleet meetpakket zoals Clio of ATB kopen natuurlijk, wel zo makkelijk
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Samenstellen meetset

Bericht door b_force »

Die complete pakketten zijn leuk, maar zonder de optie om ene tijdvenster in te stellen is het waardeloos.
Ik heb trouwens twee USB geluidskaarten/preamps en daar kan ik alles mee.
(eentje is ook wel voldoende :lol: )
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Re: Samenstellen meetset

Bericht door Bean »

Zo'n complete set ben ik sowieso niet van plan. Waarschijnlijk schaf ik Arta aan om mee te meten. Die complete sets hebben allemaal een nadeel, de een wat betreft functionaliteit, de ander qua prijs, etc.

@ Henkjan: die line-out is een goeie. Ik neem aan dat de versterker daarop wordt aangesloten. De geluidskaart die ik aangaf heeft wel midi-uitgangen. Ik vraag me af of die niet daarvoor kunnen worden gebruikt.

Verder weet ik niet waarom, maar die complete set van IBF staat me niet zo aan. Ik zal eens een mail naar hen sturen, misschien dat dat wat licht op de zaak werpt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Samenstellen meetset

Bericht door Henkjan »

nee, MIDI is wat heel anders...
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Re: Samenstellen meetset

Bericht door Bean »

Hmm, nee inderdaad, midi is niet bruikbaar voor meten.

Maar eens kijken of een andere geluidskaart wel de benodigde output(s) heeft.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Samenstellen meetset

Bericht door cobaltjeh »

Is een losse geluidskaart met line in en losse versterker geen optie?

Deze zijn redelijk goed te vinden.

Kwam ook nog dit tegen, maar of dat wat is kan ik echt niet oordelen. Prijs is redelijk laag.
http://cgi.ebay.nl/USB-interface-mit-Ph ... 51955dcfc0
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Re: Samenstellen meetset

Bericht door Bean »

Bean schreef:
Maar eens kijken of een andere geluidskaart wel de benodigde output(s) heeft.
Nou, mijn zoektocht naar een geschikte geluidskaart heeft uiteindelijk geleid naar de E-mu Tracker Pre. Deze geluidskaart heeft volgens mij alles dat ik nodig heb. En ook niet onbelangrijk: er zijn al een aantal mede-zelfbouwaudio.nl'ers die er goed mee uit de voeten kunnen tijdens het meten.

Nu nog een goede microfoon. Hierover heb ik contact met IBF opgenomen, ik krijg vandaag of morgen wat info opgestuurd. :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Samenstellen meetset

Bericht door Pjotr »

Zeker een goede kaart, gebruik ik zelf ook. Wel 1 ding waar je op moet letten: De sample rate van de kaart gaat niet automatisch mee als je die verandert in Arta.

Verander je de sample rate in Arta (of andere software) dan moet je die handmatig in het control panel van de E-MU mee veranderen. Slordigheidje in de drivers van E-MU want het zou wel automatisch mee moeten gaan.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Samenstellen meetset

Bericht door b_force »

Bij mij doet hij dat wel prima?
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Samenstellen meetset

Bericht door cobaltjeh »

Wat is het voodeel van deze kaart boven een eenvoudige geluidskaart zoals de behringer met een losse mic versterker?
Aangezien je toch wel een compleet meetsetje kan samenstellen voor de prijs van alleen deze geluidskaart.

Gaan de meetresultaten beter zijn bij een duurdere set, of dit is 'verwaarloosbaar' voor puur alleen maken van metingen.
Ik ben maar een leek, die een meetset wil gaan gebruiken om later eventueel een digitale crossover te kunnen instellen.
Metingen van speakers etc. gaat momenteel nog iets te ver voor me. :oops:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Samenstellen meetset

Bericht door b_force »

Ik vind een USB-geluidskaart met daarin een mic aansluiting + 48V Phantom simpel weg praktischer werken (minder verschillende onderdelen).

Dure kaarten, zoals de Emu Tracker Pre, zijn vooral handig als je bv ook vervorming wilt gaan meten en je met hoge samplerates wilt gaan werken.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Samenstellen meetset

Bericht door cobaltjeh »

Bedankt voor de info, ik heb inmiddels een dayton emm-6 besteld.

Nu nog verder met mijn zoektocht naar een betaalbare mic versterker plus usb. De emu tracker pre, vind ik toch net wat te duur voor alleen meten. Het lijkt me wel een geweldig product als je ernaast ook nog gebruik maakt van zijn opname functie.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Samenstellen meetset

Bericht door b_force »

http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Mid ... 09632-000R

Waarschijnlijk niet geschikt om vervorming etc te meten.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Samenstellen meetset

Bericht door cobaltjeh »

b_force schreef:
http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Mid ... 09632-000R

Waarschijnlijk niet geschikt om vervorming etc te meten.
Dat ziet er leuk uit en de prijs is een lachertje.
Met vervorming bedoel je THD?, sorry ben nogal een leek op dit gebied.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Samenstellen meetset

Bericht door b_force »

cobaltjeh schreef:
b_force schreef:
http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Mid ... 09632-000R

Waarschijnlijk niet geschikt om vervorming etc te meten.
Dat ziet er leuk uit en de prijs is een lachertje.
Met vervorming bedoel je THD?, sorry ben nogal een leek op dit gebied.
Ja THD
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Re: Samenstellen meetset

Bericht door Bean »

Bean schreef:
Bean schreef:
Nu nog een goede microfoon. Hierover heb ik contact met IBF opgenomen, ik krijg vandaag of morgen wat info opgestuurd. :)
Zo, ik heb inderdaad informatie over microfoons opgestuurd gekregen van IBF. Maar nu zie ik door de bomen het bos niet meer. :)

Ik zie dat er alleen al bij IBF verschillende mogelijkheden zijn wat betreft lineariteit, vervormingscijfers, maximale geluidsdruk en gevoeligheid van microfoons (en daar hoort ook steeds een ander prijskaartje bij).

Ik snap de voordelen van een lineaire frequentiecurve (dan kan ik ook eens meten met programma's waarin ik de calibratiefile niet kan gebruiken).
Ook van vervormingscijfers snap ik het nut (als de microfoon weinig vervorming vertoont kan ik hem gebruiken voor het meten van THD van de luidspreker)

Maar....
De keuze voor een relatief gevoelige of ongevoelige microfoon vind ik lastig.
Stel: je kunt kiezen tussen twee gelijkwaardige microfoons qua frequentiekarakteristiek:
- 1 heeft een gevoeligheid van 50mV @ 94dBspl en de THD is 3dB bij 125dBspl
- 2 heeft een gevoeligheid van 5mV @ 94dBspl en de THD is 3dB bij 140dBspl

Welke van de twee heeft dan de voorkeur en waarom :?:
(Randvoorwaarde is de inzet van de E-mu Tracker Pre)
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Samenstellen meetset

Bericht door cobaltjeh »

Ik weet niet naar welke microfoons je gekeken hebt bij IBF.

Die microfoon die IBF standaard bij die meetkit levert, werkt alleen niet op een 48v fantoomspanning. Dit heb ik wel eens gelezen op dit forum.
Ik weet alleen niet of de Emu tracker pre hier dus een geschikte aansluiting voor heeft.

Je vraag voor de gevoeligheid kan ik helaas niet beantwoorden, maar ik gok dat ze bij IBF aan de hand van de toepassing en beschikbaar budget de juiste microfoon wel kunnen aanraden.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Samenstellen meetset

Bericht door cobaltjeh »

Op ebay een ietswat interessantere prijs gevonden voor de Emu tracker pre.

Knoop ook maar gelijk doorgehakt, omdat deze natuurlijk ook perfect te gebruiken is voor mijn uitgangssignaal van pc naar versterker. En deze besteld.

Nu wachten tot deze plus de emm6 binnen is en dan kan het meetplezier beginnen. :D
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Re: Samenstellen meetset

Bericht door Bean »

cobaltjeh schreef:
Ik weet niet naar welke microfoons je gekeken hebt bij IBF.

Die microfoon die IBF standaard bij die meetkit levert, werkt alleen niet op een 48v fantoomspanning. Dit heb ik wel eens gelezen op dit forum.
Ik weet alleen niet of de Emu tracker pre hier dus een geschikte aansluiting voor heeft.

Je vraag voor de gevoeligheid kan ik helaas niet beantwoorden, maar ik gok dat ze bij IBF aan de hand van de toepassing en beschikbaar budget de juiste microfoon wel kunnen aanraden.
De microfoons waar ik naar kijk zijn geschikt voor gebruik met de E-mu Tracker Pre. Ze hebben juist een 48V fantoomspanning nodig.

De reden van mijn vraag naar een voorkeur voor een gevoelige of juist minder gevoelige microfoon stel ik juist omdat IBF mij hierin niet kan adviseren. Zij weten niet welke metingen ik ga doen, trouwens, dat weet ik zelf niet eens precies. Ik weet niet goed welke geluidsdruk ik kan verwachten bij een nearfield meting, vandaar mijn vraag.

Daarom mijn vraag aan mensen die al wel ervaring hebben met meten: welke geluidsdrukken zijn jullie wel eens tegengekomen (binnen redelijke grenzen natuurlijk)? En welke microfoon is daarvoor het meest geschikt?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Samenstellen meetset

Bericht door Pjotr »

Ga voor 5mV @ 94dBspl (en THD 3dB bij 140dBspl). Dat is min of meer een standaard gevoeligheid en dat kan de Tracker prima aan. Normaliter meet je op iets van een SPL van 70dB - 90 dB en near field hooguit op 110 dB. Heb je een linkje van die mics?

50mV @ 94dBspl is echt erg gevoelig en meer iets voor wat ongevoeliger pre-amps zoals b.v. de M-Audio Transit.
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Re: Samenstellen meetset

Bericht door Bean »

Kijk, daar kan ik wat mee. :)

De microfoons waarnaar ik kijk zijn de
- Behringer ECM 8000
- IBF EMM...H of EMM...S
Deze laatste is zeer gevoelig. Beide EMM's zijn behoorlijk lineair, prijzig, maar hebben ook zeer weinig vervorming. De ECM 8000 heeft iets meer vervorming en is ook minder lineair. Wel een stukkie goedkoper...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Samenstellen meetset

Bericht door Pjotr »

Ah die, idd wel erg prijzig. Vraag mij af of je dat wel voor de hobby moet uitgeven. Maar goed dan heb je wel iets goeds.

Als je die bestelt, bestel er dan gelijk een bijpassende kabel bij. De mini-XLR plug die je daar voor nodig hebt is erg lastig te krijgen.
Plaats reactie