Om de luidsprekerhobby nog wat serieuzer te kunnen bedrijven wil ik (eindelijk) een meetset gaan aanschaffen. Ik twijfel alleen nog over de exacte samenstelling. Aangezien ik hier meer mensen met dezelfde vraag heb zien worstelen, vraag ik me af wat de uiteindelijke doorslag heeft gegeven om bepaalde producten aan te schaffen.
Eerst maar even een opsomming van de onderdelen van een meetset:
- Microfoon
- Geluidskaart
- Microfoonversterker
- Meetversterker
- Bekabeling
Voorlopig focus ik me even op het aanschaffen van de microfoon en geluidskaart, en eventueel een microfoonversterker.
Wat betreft de microfoon is calibratie volgens mij een must, en dan vind ik de volgende drie interessant:
- Dayton EMM6 (Intertechnik: ca. €50 + €15 verz.kosten)
- IMG Stageline ECM-40, kalibriert incl. 6m xlr-kabel (IBF/iSEMcon: ca. €115 + €15 verz.kosten)
- Behringer ECM-8000, kalibriert (IBF/iSEMcon: ca. €95 + €15 verz.kosten)
Geluidskaarten:
Ik heb gezien dat er nogal veel keuze is qua geluidskaarten en waarschijnlijk zijn er minstens zoveel meningen over welke de beste is. Veel mede zelfbouwaudio'ers kiezen voor een externe geluidskaart. Hiervan begrijp ik de voordelen: te gebruiken op meerdere pc's (ook op laptop), vaak wat robuustere stekkers (cinch, xlr). Een externe kaart moet het dus worden
Grof gezegd zijn er dan twee mogelijkheden:
- Geluidskaart met ingebouwde microfoonversterker
- Geluidskaart met daarnaast een losse microfoonversterker
Op dit moment heb ik daarom mijn oog laten vallen op deze: http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart ... tails.html. Lijkt me handig omdat de microfoonversterker+fantoomspanning al zit ingebouwd.
Alvast bedankt voor jullie commentaar/meningen/adviezen, alle info is welkom!