Wat te doen met een paartje niet-spelende QUAD ESL-63???
Moderator: Beheerdersteam
Wat te doen met een paartje niet-spelende QUAD ESL-63???
Tja, lekkere vraag zo...
Het geval is dat ik al sinds ik met audio bezig ben een paartje ESL-63 meezeul welke eigenlijk niet meer spelen. Alle units zijn zo goed als op. Leuk als je van vuurwerk houd maar voor je lol luister je er niet meer naar.
Nu sta ik op het punt ze of te gaan verkopen of moet ik dan toch...
Herstellen bij QUAD Musikwiedergabe is niet gratis. De laatste prijsopgave spreekt van 3067,86 euro. Echter dan is zowat alles vernieuwd. Nu zie ik meerdere sites met mensen die hun ESL's zelf hebben gemaakt. Kennen we binnen ZBA ook een groep met ESL bouwers?
Het geval is dat ik al sinds ik met audio bezig ben een paartje ESL-63 meezeul welke eigenlijk niet meer spelen. Alle units zijn zo goed als op. Leuk als je van vuurwerk houd maar voor je lol luister je er niet meer naar.
Nu sta ik op het punt ze of te gaan verkopen of moet ik dan toch...
Herstellen bij QUAD Musikwiedergabe is niet gratis. De laatste prijsopgave spreekt van 3067,86 euro. Echter dan is zowat alles vernieuwd. Nu zie ik meerdere sites met mensen die hun ESL's zelf hebben gemaakt. Kennen we binnen ZBA ook een groep met ESL bouwers?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Wat te doen met een paartje niet-spelende QUAD ESL-63???
ik lees mee en hijack een beetje, ik (beter gezegd m'n pa, maar ze liggen geheid nog deze maand ineens bij mij op zolder gok ik) heb nog een paartje vM electrosaten met kraak&reutel...
Re: Wat te doen met een paartje niet-spelende QUAD ESL-63???
Ha Gezellig
Tja ik heb een beetje zitten surfen en heb wel wat sites gevonden. Helaas allen commercieel
Tja ik heb een beetje zitten surfen en heb wel wat sites gevonden. Helaas allen commercieel
Re: Wat te doen met een paartje niet-spelende QUAD ESL-63???
Hallo !
Er is genoeg op internet te vinden om ze zelf weer te reparen, maar het is wel een hele toer om de juiste materialen bij elkaar te krijgen en de gereedschapen te maken.
Ik heb zelf een setje esl57's waarvan ik het mid/hoog unit compleet nieuw heb gemaakt en heb dit ook hier op ZBA gepubiceerd.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=3&t=8363
Mocht je toch nog overwegen om ze weg te doen, dan heb ik eventueel wel interesse.
Het lijkt mij wel een uitdaging om ze weer goed te krijgen.
Groeten Hardy
Er is genoeg op internet te vinden om ze zelf weer te reparen, maar het is wel een hele toer om de juiste materialen bij elkaar te krijgen en de gereedschapen te maken.
Ik heb zelf een setje esl57's waarvan ik het mid/hoog unit compleet nieuw heb gemaakt en heb dit ook hier op ZBA gepubiceerd.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=3&t=8363
Mocht je toch nog overwegen om ze weg te doen, dan heb ik eventueel wel interesse.
Het lijkt mij wel een uitdaging om ze weer goed te krijgen.
Groeten Hardy
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Wat te doen met een paartje niet-spelende QUAD ESL-63???
Onvoorstelbaar die € 3000,-. Maar het is wel heel erg de moeite waard om ze te reviseren op wat voor manier dan ook. (behalve dan voor €3000,-) Het zijn nog altijd een van de best klinkende speakers die ik ooit heb gehoord!
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Wat te doen met een paartje niet-spelende QUAD ESL-63???
Laten rusten niet weg doen , komt tijd komt raad, of geld
.
Re: Wat te doen met een paartje niet-spelende QUAD ESL-63???
Een goeie bekende van mij is "vertegenwoordiger" van Quad Audio. Hij heeft thuis een klein Quad museum met de hele lijn van hun eerst tot laatste audioset. Welke speakers hij heeft weet ik helaas niet, volgens mij ook een set gereviseerde ESL63. Als je wil kan ik hem ook eens een prijsopgave vragen....
Groeten,
Mischa
Groeten,
Mischa
Re: Wat te doen met een paartje niet-spelende QUAD ESL-63???
Duh...? Mis ik iets? Dat is meer dan wat ze destijds nieuw kosten.Leeuwarden schreef:Onvoorstelbaar die € 3000,-. Maar het is wel heel erg de moeite waard om ze te reviseren op wat voor manier dan ook. (behalve dan voor €3000,-) Het zijn nog altijd een van de best klinkende speakers die ik ooit heb gehoord!
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Wat te doen met een paartje niet-spelende QUAD ESL-63???
ik zie elders toch wel lagere bedragen hoor...
Re: Wat te doen met een paartje niet-spelende QUAD ESL-63???
Tja die 3000 is inderdaad de prijs die Quad Musikwiedergabe ervoor vraagt. Als je bedenkt dat de laatste directe afstammeling, de ESL-988, nu nog 2500 per stuk kost en intern practisch hetzelfde is, dan snap je dat ze nog zoveel moeten kosten: Zichzelf uit de markt prijzen zullen ze niet snel gaan doen.
1)
following my quotation for a full restauration:
2 x labor costs 130,-- 260,--
2 x dustcover set 77,30 154,60
8 x panels 238,14 1905,12
2 x EHT units 91,16 182,32
2 x grill cloth (fabric) 38,-- 76,--
total 2578,04
plus 19% VAT 489,82
total 3067,86
Nu is het ook wel nodig, zo'n volledige restauratie. Toen ik ze weggezet heb was het inderdaad de mooiste speaker die ik kende. Nu, bijna 8 jaar later, hebben ze zo'n mythische status gekregen in mijn geheugen dat het haast alleen maar kan tegenvallen. De MUSjes aangestuurd met de Ayon Sunrise klinken dermate mooi dat ik me ernstig begin af te vragen wat ik er mee moet willen. Wellicht dat ik ze binnenkort toch verkoop.
1)
following my quotation for a full restauration:
2 x labor costs 130,-- 260,--
2 x dustcover set 77,30 154,60
8 x panels 238,14 1905,12
2 x EHT units 91,16 182,32
2 x grill cloth (fabric) 38,-- 76,--
total 2578,04
plus 19% VAT 489,82
total 3067,86
Nu is het ook wel nodig, zo'n volledige restauratie. Toen ik ze weggezet heb was het inderdaad de mooiste speaker die ik kende. Nu, bijna 8 jaar later, hebben ze zo'n mythische status gekregen in mijn geheugen dat het haast alleen maar kan tegenvallen. De MUSjes aangestuurd met de Ayon Sunrise klinken dermate mooi dat ik me ernstig begin af te vragen wat ik er mee moet willen. Wellicht dat ik ze binnenkort toch verkoop.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Wat te doen met een paartje niet-spelende QUAD ESL-63???
ik zou toch ook elders nog een offerte aanvragen... wel gedetailleerd zodat je zeker weet of ze wel het zelfde doen.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Wat te doen met een paartje niet-spelende QUAD ESL-63???
Staan een paar spelende voor 2000 bij de opheffing van Boelman en Raaf in Assen.. Die 3000 is absurd...
En dan heb je ook nog de wetenschap dat een ESL een minder eeuwig leven heeft als een conventionele speaker...
En dan heb je ook nog de wetenschap dat een ESL een minder eeuwig leven heeft als een conventionele speaker...
Re: Wat te doen met een paartje niet-spelende QUAD ESL-63???
Laten! reviseren lijkt mij ook te veel geld, we zijn hier uiteindelijk op het zelfbouw_audio forum, dus je gaat ervoor om het zelf te doen of je verkoop ze gewoon en koop een paar 2e hands met garantie.
(p.s. Ik houd me nog steeds aanbevolen)
Hardy
(p.s. Ik houd me nog steeds aanbevolen)
Hardy
Re: Wat te doen met een paartje niet-spelende QUAD ESL-63???
Laten reviseren !!!!!
Vraag eens bij Rob de Lugt uit Den Haag .
Er zijn diverse ESL adepten die het voor je kunnen doen !
mvg
ST
Vraag eens bij Rob de Lugt uit Den Haag .
Er zijn diverse ESL adepten die het voor je kunnen doen !
mvg
ST
Re: Wat te doen met een paartje niet-spelende QUAD ESL-63???
Niet dat ik het topic wil kapen, maar misschien ook handig voor de TS:
Over het zelf reviseren, zijn de onderdelen te koop? Zoja waar?
Over het zelf reviseren, zijn de onderdelen te koop? Zoja waar?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Wat te doen met een paartje niet-spelende QUAD ESL-63???
die veiling van dat goede paar loopt vandaag af, stand nu is 650 euri....Henkjan schreef:ebay: service manual, of gewoon een goed paar
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Wat te doen met een paartje niet-spelende QUAD ESL-63???
3en½ uur te gaan in de veiling, ze staan nu op 600 pondHenkjan schreef:die veiling van dat goede paar loopt vandaag af, stand nu is 650 euri....Henkjan schreef:ebay: service manual, of gewoon een goed paar
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Wat te doen met een paartje niet-spelende QUAD ESL-63???
Toe... Ik kan me nauwelijks beheersen...
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Wat te doen met een paartje niet-spelende QUAD ESL-63???
rustig maar.. t loopt al op, nu 730 pond
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Wat te doen met een paartje niet-spelende QUAD ESL-63???
En, Jan? Ben jij nu EUR 1.126,37 armer, of is dat iemand anders? 
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Wat te doen met een paartje niet-spelende QUAD ESL-63???
Nee hoor
Ik ben ooit eens bij Eringa in Groningen binnengelopen en daar stonden een paar Acoustat ESL's. Dus ik vragen of dat ook even aan mocht. Dat mocht. Ik had het na 3 seconden al geschoten: helemaal niks. Dus ik de verkoper even bedanken voor zijn moeite. Die stelde vervolgens de vraag of ik ook even "echte" electrostaten wilde horen. Hij sleepte me mee naar een ruimte waar deze Quads stonden. Ik was er met mijn toen nog aanstaande Bijzonder Charmante Echtgenote en we hebben met verbazing zitten luisteren. Fantastisch!

