Wat te doen met een paartje niet-spelende QUAD ESL-63???

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Wat te doen met een paartje niet-spelende QUAD ESL-63???

Bericht door Porcino »

Tja, lekkere vraag zo...

Het geval is dat ik al sinds ik met audio bezig ben een paartje ESL-63 meezeul welke eigenlijk niet meer spelen. Alle units zijn zo goed als op. Leuk als je van vuurwerk houd maar voor je lol luister je er niet meer naar.

Nu sta ik op het punt ze of te gaan verkopen of moet ik dan toch...
Herstellen bij QUAD Musikwiedergabe is niet gratis. De laatste prijsopgave spreekt van 3067,86 euro. Echter dan is zowat alles vernieuwd. Nu zie ik meerdere sites met mensen die hun ESL's zelf hebben gemaakt. Kennen we binnen ZBA ook een groep met ESL bouwers?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Wat te doen met een paartje niet-spelende QUAD ESL-63???

Bericht door Henkjan »

ik lees mee en hijack een beetje, ik (beter gezegd m'n pa, maar ze liggen geheid nog deze maand ineens bij mij op zolder gok ik) heb nog een paartje vM electrosaten met kraak&reutel...
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Wat te doen met een paartje niet-spelende QUAD ESL-63???

Bericht door Porcino »

Ha Gezellig :mrgreen:

Tja ik heb een beetje zitten surfen en heb wel wat sites gevonden. Helaas allen commercieel :(
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Re: Wat te doen met een paartje niet-spelende QUAD ESL-63???

Bericht door hardy »

Hallo !

Er is genoeg op internet te vinden om ze zelf weer te reparen, maar het is wel een hele toer om de juiste materialen bij elkaar te krijgen en de gereedschapen te maken.
Ik heb zelf een setje esl57's waarvan ik het mid/hoog unit compleet nieuw heb gemaakt en heb dit ook hier op ZBA gepubiceerd.

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=3&t=8363

Mocht je toch nog overwegen om ze weg te doen, dan heb ik eventueel wel interesse.
Het lijkt mij wel een uitdaging om ze weer goed te krijgen.

Groeten Hardy
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Wat te doen met een paartje niet-spelende QUAD ESL-63???

Bericht door Leeuwarden »

Onvoorstelbaar die € 3000,-. Maar het is wel heel erg de moeite waard om ze te reviseren op wat voor manier dan ook. (behalve dan voor €3000,-) Het zijn nog altijd een van de best klinkende speakers die ik ooit heb gehoord!
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Wat te doen met een paartje niet-spelende QUAD ESL-63???

Bericht door bas focal m180 »

Laten rusten niet weg doen , komt tijd komt raad, of geld :wink: .
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Wat te doen met een paartje niet-spelende QUAD ESL-63???

Bericht door mischa72 »

Een goeie bekende van mij is "vertegenwoordiger" van Quad Audio. Hij heeft thuis een klein Quad museum met de hele lijn van hun eerst tot laatste audioset. Welke speakers hij heeft weet ik helaas niet, volgens mij ook een set gereviseerde ESL63. Als je wil kan ik hem ook eens een prijsopgave vragen....

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Wat te doen met een paartje niet-spelende QUAD ESL-63???

Bericht door Pjotr »

Leeuwarden schreef:
Onvoorstelbaar die € 3000,-. Maar het is wel heel erg de moeite waard om ze te reviseren op wat voor manier dan ook. (behalve dan voor €3000,-) Het zijn nog altijd een van de best klinkende speakers die ik ooit heb gehoord!
Duh...? Mis ik iets? Dat is meer dan wat ze destijds nieuw kosten.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Wat te doen met een paartje niet-spelende QUAD ESL-63???

Bericht door Leeuwarden »

Verhip... Dat klopt!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Wat te doen met een paartje niet-spelende QUAD ESL-63???

Bericht door Henkjan »

ik zie elders toch wel lagere bedragen hoor...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Wat te doen met een paartje niet-spelende QUAD ESL-63???

Bericht door Henkjan »

ebay: service manual, of gewoon een goed paar
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Wat te doen met een paartje niet-spelende QUAD ESL-63???

Bericht door Porcino »

Tja die 3000 is inderdaad de prijs die Quad Musikwiedergabe ervoor vraagt. Als je bedenkt dat de laatste directe afstammeling, de ESL-988, nu nog 2500 per stuk kost en intern practisch hetzelfde is, dan snap je dat ze nog zoveel moeten kosten: Zichzelf uit de markt prijzen zullen ze niet snel gaan doen.

1)

following my quotation for a full restauration:


2 x labor costs 130,-- 260,--

2 x dustcover set 77,30 154,60
8 x panels 238,14 1905,12

2 x EHT units 91,16 182,32

2 x grill cloth (fabric) 38,-- 76,--

total 2578,04 €

plus 19% VAT 489,82 €

total 3067,86 €

Nu is het ook wel nodig, zo'n volledige restauratie. Toen ik ze weggezet heb was het inderdaad de mooiste speaker die ik kende. Nu, bijna 8 jaar later, hebben ze zo'n mythische status gekregen in mijn geheugen dat het haast alleen maar kan tegenvallen. De MUSjes aangestuurd met de Ayon Sunrise klinken dermate mooi dat ik me ernstig begin af te vragen wat ik er mee moet willen. Wellicht dat ik ze binnenkort toch verkoop.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Wat te doen met een paartje niet-spelende QUAD ESL-63???

Bericht door Henkjan »

ik zou toch ook elders nog een offerte aanvragen... wel gedetailleerd zodat je zeker weet of ze wel het zelfde doen.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Wat te doen met een paartje niet-spelende QUAD ESL-63???

Bericht door Leeuwarden »

Staan een paar spelende voor 2000 bij de opheffing van Boelman en Raaf in Assen.. Die 3000 is absurd...
En dan heb je ook nog de wetenschap dat een ESL een minder eeuwig leven heeft als een conventionele speaker...
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Re: Wat te doen met een paartje niet-spelende QUAD ESL-63???

Bericht door hardy »

Laten! reviseren lijkt mij ook te veel geld, we zijn hier uiteindelijk op het zelfbouw_audio forum, dus je gaat ervoor om het zelf te doen of je verkoop ze gewoon en koop een paar 2e hands met garantie.

(p.s. Ik houd me nog steeds aanbevolen) :wink: :oops:

Hardy
blu_line
Berichten: 149
Lid geworden op: di 18 jan 2005, 7:48
Contacteer:

Re: Wat te doen met een paartje niet-spelende QUAD ESL-63???

Bericht door blu_line »

Laten reviseren !!!!!

Vraag eens bij Rob de Lugt uit Den Haag .

Er zijn diverse ESL adepten die het voor je kunnen doen !

mvg

ST
jcgv
Berichten: 24
Lid geworden op: do 21 okt 2010, 19:10

Re: Wat te doen met een paartje niet-spelende QUAD ESL-63???

Bericht door jcgv »

Niet dat ik het topic wil kapen, maar misschien ook handig voor de TS:

Over het zelf reviseren, zijn de onderdelen te koop? Zoja waar?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Wat te doen met een paartje niet-spelende QUAD ESL-63???

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef:
ebay: service manual, of gewoon een goed paar
die veiling van dat goede paar loopt vandaag af, stand nu is 650 euri....
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Wat te doen met een paartje niet-spelende QUAD ESL-63???

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef:
Henkjan schreef:
ebay: service manual, of gewoon een goed paar
die veiling van dat goede paar loopt vandaag af, stand nu is 650 euri....
3en½ uur te gaan in de veiling, ze staan nu op 600 pond
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Wat te doen met een paartje niet-spelende QUAD ESL-63???

Bericht door Leeuwarden »

Toe... Ik kan me nauwelijks beheersen...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Wat te doen met een paartje niet-spelende QUAD ESL-63???

Bericht door Henkjan »

rustig maar.. t loopt al op, nu 730 pond
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Wat te doen met een paartje niet-spelende QUAD ESL-63???

Bericht door Henkjan »

820 pond.... nog 25 minuten
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Wat te doen met een paartje niet-spelende QUAD ESL-63???

Bericht door Marp »

En, Jan? Ben jij nu EUR 1.126,37 armer, of is dat iemand anders? ;)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Wat te doen met een paartje niet-spelende QUAD ESL-63???

Bericht door Leeuwarden »

Nee hoor :lol: Ik ben ooit eens bij Eringa in Groningen binnengelopen en daar stonden een paar Acoustat ESL's. Dus ik vragen of dat ook even aan mocht. Dat mocht. Ik had het na 3 seconden al geschoten: helemaal niks. Dus ik de verkoper even bedanken voor zijn moeite. Die stelde vervolgens de vraag of ik ook even "echte" electrostaten wilde horen. Hij sleepte me mee naar een ruimte waar deze Quads stonden. Ik was er met mijn toen nog aanstaande Bijzonder Charmante Echtgenote en we hebben met verbazing zitten luisteren. Fantastisch!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”