Vraagje over voedingselco's
Moderator: Beheerdersteam
Vraagje over voedingselco's
Ik wil de voedingselco's van een eindversterker vervangen. De originele elco's zijn 71V. Op de voedingsrails staat een kleine +63V en -63V. Is het aan te raden om hier 80V of 100V modellen voor te gebruiken of is dit niet echt nodig? In verband met de beschikbare ruimte heb ik moeite met passende 80V of 100v modellen te vinden. 63V modellen zijn voldoende te vinden.
Ik heb deze vraag ook al in een ander topic van mij op het Gevraagd board gesteld, maar denk dat ik hier meer respons krijg. Mocht dit tegen de forumregels zijn, dan kan dit topic uiteraard verwijderd worden.
Ik heb deze vraag ook al in een ander topic van mij op het Gevraagd board gesteld, maar denk dat ik hier meer respons krijg. Mocht dit tegen de forumregels zijn, dan kan dit topic uiteraard verwijderd worden.
- sterremuur
- Contacteer:
Re: Vraagje over voedingselco's
Ik zou, zeker gezien het langzaam opvoeren van de landelijke netspanning, zeker elco's monteren met een hogere spanning.
63 Volt is natuurlijk veel te laag. 80 V is wel goed. Probeer in verband met de ruimte een afweging tussen capaciteit en ruimte te maken.
63 Volt is natuurlijk veel te laag. 80 V is wel goed. Probeer in verband met de ruimte een afweging tussen capaciteit en ruimte te maken.
Hoger dan de 230V die het nu is gaat het voorlopig niet worden hoor. Vuistregel is: Neem elco's die minstens 5% tot 10% hogere werkspanning kunnen hebben dan er op komt te staan.
Dus meet met een voltmeter de huidige spanning die werkelijk op de elco's staat en ga voor de benodigde elco's dan 10% hoger zitten. Er van uitgaande dat de netspanning 230V is, dus die ook even na meten.
Dus meet met een voltmeter de huidige spanning die werkelijk op de elco's staat en ga voor de benodigde elco's dan 10% hoger zitten. Er van uitgaande dat de netspanning 230V is, dus die ook even na meten.
Ok, duidelijk. Geen elco's van 63V gebruiken. Maar wat is het gevolg van elco's met lagere capaciteit gebruiken? Hiermee wijzig ik toch de specificaties van de versterker? Indien dit meevalt, hoeveel lager kan ik gaan zitten?
Waarom zijn goede Elco's die gegarandeerd zijn tot 63 volt niet voldoende? De trend om een hogere waarde te nemen "voor de zekerheid" lijkt me geen goede weg. Ik neem aan dat Elco's met het opschrift 63 volt waarschijnlijk al 5 tot 10 % meer spanning kunnen hebben, gewoon omdat de fabriek zelf al een zekerheid inbouwt.
Waar heb je die wijsheid vandaan? Aan aannames heb je niet veel in dit geval. Wat geldt is wat de fabrikant specificeert in de datasheet. En soms wordt bij elco's binnen een bepaalde marge een overspanning aangegeven maar dat is nooit voor langere duur.
Bovendien heb je rekening te houden met eventuele tijdelijke netspanningsvariaties. Hier is de netspannning wel eens een paar dagen 238V.
Bovendien heb je rekening te houden met eventuele tijdelijke netspanningsvariaties. Hier is de netspannning wel eens een paar dagen 238V.
Ze kunnen prima tot 63V hoor, alleen verkort dat de levensduur met een heel pak ...
Zoals hierboven vermeld reken ik ook altijd een veiligheidsmarge van 5 à 10% ...
Zoals hierboven vermeld reken ik ook altijd een veiligheidsmarge van 5 à 10% ...
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Lagere capaciteit is ook niet aan te raden, wat zijn de maten (d x h) van de huidige elco's eigenlijk? Oudere types zijn meestal juist nogal groot in vergelijking met de huidige merken/types.
Dus gelijke capaciteit en 80V nemen.
Rob.
Dus gelijke capaciteit en 80V nemen.
Rob.
De huidige maten zijn 30mm diameter en 50mm hoog. Het gaat om Elna Audio Grade elco's.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Ik las net je "gevraagd elco's" topic, ik zal eens kijken wat ik (nieuw) heb liggen.
[edit] helaas alleen tot 63v[/edit]
Rob.
[edit] helaas alleen tot 63v[/edit]
Rob.
Even wat info combineren:
-Het gaat dus om voeding elko's voor de Marantz MA-500.
-De huidige elko's zijn van Elna Audio Grade, waarde 10.000 uF / 71 VDC.
-De afmetingen zijn 30 mm diameter en 50 mm hoogte.
-Mag maximaal 15 euro per stuk kosten.
2 vragen, namelijk:
-wat is de steekmaat van die elko's? (dat is de afstand tussen de twee pootjes)
-waarom wil je ze vervangen? als ik de service manual er pak zie ik dat die uit 1993 stamt, wat nou ook weer niet zo ontzettend oud is.
Ik heb even bij Farnell gekeken en dit komt aardig in de buurt, alleen moeten ze uit de VS komen, hetgeen 25 euro extra kost, en het is geen Elna...
-Het gaat dus om voeding elko's voor de Marantz MA-500.
-De huidige elko's zijn van Elna Audio Grade, waarde 10.000 uF / 71 VDC.
-De afmetingen zijn 30 mm diameter en 50 mm hoogte.
-Mag maximaal 15 euro per stuk kosten.
2 vragen, namelijk:
-wat is de steekmaat van die elko's? (dat is de afstand tussen de twee pootjes)
-waarom wil je ze vervangen? als ik de service manual er pak zie ik dat die uit 1993 stamt, wat nou ook weer niet zo ontzettend oud is.
Ik heb even bij Farnell gekeken en dit komt aardig in de buurt, alleen moeten ze uit de VS komen, hetgeen 25 euro extra kost, en het is geen Elna...
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Bij mouser.com staan er ook zat, maar 30mm diameter wordt echt lastig. Digikey kan je nog proberen.
http://nl.mouser.com/_/?Keyword=10000uf+80v&FS=True
Rob.
http://nl.mouser.com/_/?Keyword=10000uf+80v&FS=True
Rob.
30mm x 50mm voor een 10.000 uF bij 70V is wel heel erg klein, ook vandaag de dag. Vraag mij af of dat wel klopt?
En idd is het wel nodig om ze te vervangen.
Ik heb de waarde en afmetingen voor de zekerheid nog eens gechecked.
10.000uF
71V
Diameter: 30mm
Hoogte: 52mm
Steek: 10mm
Iets anders kan ik er niet van maken. Zie ook: http://www.diyaudio.com/forums/solid-st ... -amps.html
Ik zal kijken of ik vanavond een foto kan maken. De elco's staan een beetje bol, vandaar dat ik dacht dat vervangen geen slecht idee zou zijn.
10.000uF
71V
Diameter: 30mm
Hoogte: 52mm
Steek: 10mm
Iets anders kan ik er niet van maken. Zie ook: http://www.diyaudio.com/forums/solid-st ... -amps.html
Ik zal kijken of ik vanavond een foto kan maken. De elco's staan een beetje bol, vandaar dat ik dacht dat vervangen geen slecht idee zou zijn.
Ik heb een foto gemaakt. Was nog best lastig, want zo bol staan ze toch niet. De bolling op de foto lijkt erger dan het in werkelijkheid is.Pjotr schreef:30mm x 50mm voor een 10.000 uF bij 70V is wel heel erg klein, ook vandaag de dag. Vraag mij af of dat wel klopt?
Wat denken jullie?
Is dit iets voor je?
http://cgi.ebay.nl/1x-Elko-10000uF-80V- ... 35ac078275
Om even bij stil te staan.... is deze elco uitgevoerd met een ventiel, zoja weet je zeker dat ie bovenop zit?
- sterremuur
- Contacteer:
Je ziet ook wel eens een bolling van alleen het plastic plaatje daar bovenop. Dat is geen echte bolling.
Ik haal de elco's er wel eens uit, laad ze op tot 50 V en laat ze dan liggen.
Van slechte elco's daalt de spanning direct.
Meet met een hoogohmige meter.
Ik heb een set elco's liggen die de spanning al enkele maanden vasthouden. Die zakt heel erg weinig.
Ik heb een set elco's liggen die de spanning al enkele maanden vasthouden. Die zakt heel erg weinig.
Ik heb inmiddels heel ebay al doorgespit en niks gevonden. Bovenstaande zijn 35mm in diamter en dat gaat echt niet passen.cool schreef:Is dit iets voor je?
Een ventiel? Ik weet niet wat je daarmee bedoelt.disco schreef:Om even bij stil te staan.... is deze elco uitgevoerd met een ventiel, zoja weet je zeker dat ie bovenop zit?
Het is niet een bolling van een plastic plaatje aangezien deze er niet op zit. Het is een hele lichte bolling in het metaal. Ik heb jammer genoeg niet de middelen om deze test uit te voeren. Misschien kunnen ze bij okaphone in groningen dit voor me testen.sterremuur schreef:Je ziet ook wel eens een bolling van alleen het plastic plaatje daar bovenop. Dat is geen echte bolling.
Ik heb inmiddels opgegeven dat ik een elco vind die aan mijn eisen voldoet. Ik ga er toch maar 35mm in zetten. Hiervoor verzin ik wel weer een oplossing. Ik heb inmiddels 4 Rubycons besteld.
De Rubycons zitten er inmiddels in. Ik heb de gaten minimaal hoeven uit te boren, toen paste het al netjes. En er was nog ruim voldoende koper rondom om ze netjes vast te solderen.
Bedankt voor het meedenken mensen!
Bedankt voor het meedenken mensen!
En ??
Kan je ook het verschil met de vorige situatie merken??
Lijkt mij wel leuk te horen, ik had ook plannen in die richting, eens
Maar het was even niet duidelijk of het zou helpen.
Iedereen zegt dan natuurlijk ja, anders heb je het voor niets gedaan.

Lijkt mij wel leuk te horen, ik had ook plannen in die richting, eens
Iedereen zegt dan natuurlijk ja, anders heb je het voor niets gedaan.
Zoiets geeft altijd een goed gevoel Hans als het ook weer werkt. Het resultaat is altijd positief.
Foto'tje rizm......?
Foto'tje rizm......?
Verschil met de vorige situatie kan ik niet bepalen. Deze MA-500's zijn van een vriend van me en hij vroeg of ik ze wilde verkopen voor hem. Voordat ik iets aansluit of verkoop loop ik de boel altijd na. En toen vielen de bol staande elco's op. Ik heb de versterkers toen niet meer aangesloten, maar eerst elco's geregeld.hannesie schreef:En ??
Lijkt mij wel leuk te horen, ik had ook plannen in die richting, eens![]()
Iedereen zegt dan natuurlijk ja, anders heb je het voor niets gedaan.![]()
Ik heb alle soldeerverbindingen ook nagelopen en de ruststroom netjes afgesteld. Nu zijn ze aan het proefdraaien.
Precies!Pjotr schreef:Zoiets geeft altijd een goed gevoel Hans als het ook weer werkt. Het resultaat is altijd positief.
Foto'tje rizm......?
Zoals ik ze kende , waren dat altijd hele leuke blokjes die MA-500's