Is dat waar? Zo ja welke zijn dat.
Want dat zou toch mooi zijn.
Eton maakt reclame voor zijn low distorsion drivers. Dit moet goed zijn volgens eton. Dit is bij 90dB.
Moderator: Beheerdersteam
Indien je met "iemand" jeroen_d bedoelt: die antwoordde dat hij wat vervormingscijfers betreft meer betere dan slechtere drivers kent. Dit in reactie op jouw vraag of hij betere woofers kent dan de niet nader genoemde driver die bij 90 dB aan 1,5 tot 1% vervorming komt. Ik noem dit maar even om "misverstanden" te voorkomen.Helmuth schreef:Ik heb wel eens een iemand horen beweren dat er massa's drivers zijn die bij 100dB ruim onder de 1% blijven.
Eton schreef:11-581/50 Hex
Ein Tieftöner mit ausgesprochen agilem Impulsverhalten. Die
Größe seiner effektiven Abstrahlfläche bietet eine der besten
Lösungen für Anforderungen, die an einen Basstreiber in
Wohnräumen gestellt werden. Zudem eignet sich das Chassis
durch seine flache Bauweise sehr gut für eine Seitenmontage.
Der optimale Einsatz liegt im Frequenzbereich bis 100 Hz.
dat citeert Marp ook correct, en heb je toch antwoord op gehadHelmuth schreef:Ik heb het <1% bij 100dB.
Helmuth schreef:Ik heb wel eens een iemand horen beweren dat er massa's drivers zijn die bij 100dB ruim onder de 1% blijven.
Is dat waar? Zo ja welke zijn dat.
Want dat zou toch mooi zijn.
Eton maakt reclame voor zijn low distorsion drivers. Dit moet goed zijn volgens eton. Dit is bij 90dB.

Citaat
Laat nog eens een fotootje zien zonder de gril als je durft.
Dat durf ik niet
Edit:wouter schreef:Leuk dat je foto's gaat toevoegen!
Ga je ook nog vertellen welke units je ingezet hebt? Het is me een beetje onduidelijk, behalve dat deze 2-weg tot 20 Hz in de kamer weergeeft. Dit is best knap, aangezien je dan meestal rond 35 Hz flink wat kwijt bent - mijn ervaring althans.
Metingen onder hoeken en X-over zijn ook welkom, is heerlijk plaatjes kijken en ontwerpkeuzes zoeken. Je laagafstemming lijkt goed gelukt, mooi - weer eens wat anders zoals jij dat gekozen hebt!

Number One SPH 210 met voor hoorn erg geschikte Qts van 0,2 en fs van 25 Hz (K+T 6/2001)Marp schreef:Dit in reactie op jouw vraag of hij betere woofers kent dan de niet nader genoemde driver die bij 90 dB aan 1,5 tot 1% vervorming komt.
Het is niet juist de bedoeling hier om goedkoper te zijn met betere qualitijd dan de super dure speakers? Dat geeft wel de meeste voldoening vind ikWowly schreef:Wouter, ik vind het fideel van je dat je de moeite neemt, maar ik ben bang dat het vergeefs is. iemand die zijn eigen, niet onaardige, hoorn 60.000 euro's waard vind diskwalificeerd zich onmiddelijk op dit forum en mag terug naar af. Dus van die hoge toren af en gewoon samen met de rest onze leuke hobby bespreken. Ook ik heb het idee dat helmuth nog veel kan leren alhier en dat het forum een hele goede aanvulling zou zijn, maar ik ben bang dat de houding eerder afstoot dan uitnodigd.
Wowly
Zinnigheid van lage vervorming is hier geen issue.Ronkel schreef:Beetje zinloze discussie dit. Bouw zo'n speaker in een box en je ....
Volgens Earl Geddes is dat zeker een goede speaker. hij heeft onderzoek gedaan naar vervorming en waarneming.Marp schreef:Zinnigheid van lage vervorming is hier geen issue.Ronkel schreef:Beetje zinloze discussie dit. Bouw zo'n speaker in een box en je ....
Om de vraag van TS in het juiste daglicht te bekijken: ziehier de vermoedelijke aanleiding voor dit topic. De bijbehorende grafiek met plotseling oplopende 3de harmonische vind je terug in een eerdere post. De inzet was een referentieluidspreker.
Ziet er mooi uit de AL130. bij 100dB kan het behoorlijk berg afwaarts gaan met die mooie cijfers. Die vervorming van een tweede of derde harmonische word gevormd door een membraan resonantie. Dat hebben ze bij de al130 goed onder controle lijkt het.wouter schreef:Helmuth schreef:
90dB
Wil best voor je een stuk of 10 grafieken plaatsten van units die bij 100dB uit de buurt van de 1% blijven, maar dan moet ik even wat hobbyhifi/klang und ton bladen doorbladeren en gaan scannen. Al weet ik dat een 25cm breedbander als de ciare CH250 al minder vervormt... Mocht jij de moeite willen nemen om in de toekomst een ontwerp te delen met plaatjes en antwoorden, dan neem ik de tijd om je even wat units met lage vervormingscijfers te openbaren.
Verder vind ik het allemaal heel erg sneu, werkelijk
jeroen_d schreef:Helmuth is gewoon aan het trollen. Negeren is dan het beste advies.
Ik doe niks anders. De collega waarvoor ik ze gemaakt heb is erg blij met de looks en geluid van zijn speaker. Heeft voor hem natuurlijk ook wat dat ze voor hem custom made zijn.dream theater schreef:Sneu voor wie
![]()
Kijk topic zomaar sluiten vindt ik wel erg ver gaan. Helmuth kan best wat dieper op de zaken ingaan zoals hier b.v http://www.hififorum.nl/index.php?topic=17431.0
Als volwassen vent van 42 met meerdere zelfbouw projecten kan hij zaken toch goed toelichten,waarom hier op ZBA niet
Wat ik daar laat zien is dat voor commerciële hoorn ontwerpen veel geld word gevraagd. Aangezien mijn hoorn zeer uniek een zeldzaam is heeft deze een markt waarde van 60000 euroWowly schreef:Wouter, ik vind het fideel van je dat je de moeite neemt, maar ik ben bang dat het vergeefs is. iemand die zijn eigen, niet onaardige, hoorn 60.000 euro's waard vind diskwalificeerd zich onmiddelijk op dit forum en mag terug naar af. Dus van die hoge toren af en gewoon samen met de rest onze leuke hobby bespreken. Ook ik heb het idee dat helmuth nog veel kan leren alhier en dat het forum een hele goede aanvulling zou zijn, maar ik ben bang dat de houding eerder afstoot dan uitnodigd.
Wowly
Voor €60.000 Kun je net zo goed je hele familie voorzien van De meest dure speakers die ze hier makenHelmuth schreef:Wat ik daar laat zien is dat voor commerciële hoorn ontwerpen veel geld word gevraagd. Aangezien mijn hoorn zeer uniek een zeldzaam is heeft deze een markt waarde van 60000 euroWowly schreef:Wouter, ik vind het fideel van je dat je de moeite neemt, maar ik ben bang dat het vergeefs is. iemand die zijn eigen, niet onaardige, hoorn 60.000 euro's waard vind diskwalificeerd zich onmiddelijk op dit forum en mag terug naar af. Dus van die hoge toren af en gewoon samen met de rest onze leuke hobby bespreken. Ook ik heb het idee dat helmuth nog veel kan leren alhier en dat het forum een hele goede aanvulling zou zijn, maar ik ben bang dat de houding eerder afstoot dan uitnodigd.
Wowly
jij was degene die je eigen gepresenteerde dinges referentie noemde.... en met name-dropping bereik je helemaal niets, behalve het versterken van je "klok en klepel" imagoHelmuth schreef:Volgens Earl Geddes is dat zeker een goede speaker. hij heeft onderzoek gedaan naar vervorming en waarneming.Marp schreef:Zinnigheid van lage vervorming is hier geen issue.Ronkel schreef:Beetje zinloze discussie dit. Bouw zo'n speaker in een box en je ....
Om de vraag van TS in het juiste daglicht te bekijken: ziehier de vermoedelijke aanleiding voor dit topic. De bijbehorende grafiek met plotseling oplopende 3de harmonische vind je terug in een eerdere post. De inzet was een referentieluidspreker.
Daarom kan jij wel zeggen wat referentie is en wat niet. Waar meet je dat aan af.
Ik noem het referentie omdat die mooi vlak meet een keurige fase heeft en mooie vervorming cijfers, vooral in het gebied waar we gevoelig zijn de piek bij 800Hz is jammer. Nog steeds netjes.Henkjan schreef:jij was degene die je eigen gepresenteerde dinges referentie noemde.... en met name-dropping bereik je helemaal niets, behalve het versterken van je "klok en klepel" imago
Ik zal aangeven waarom ik dat vind en waarom ik vind dat jij genegeerd moet worden totdat jij je anders gaat opstellen. Ik realiseer me dat ik je nu niet negeer, wellicht tegen beter weten in waag ik nog een poging om dit de goede kant op te krijgen.Helmuth schreef:jeroen_d schreef:Helmuth is gewoon aan het trollen. Negeren is dan het beste advies.
Naar ik aanneem was deze niet voor mij bedoeld. Vergissing zeker? Ik heb tweemaal gepoogd zaken voor anderen helder te houden, en als bijkomstigheid je vraag over bepaalde drivers beantwoord. Inhoudelijk voel ik geen betrokkenheid en heb ik me nergens over uitgelaten.Helmuth schreef:Daarom kan jij wel zeggen wat referentie is en wat niet. Waar meet je dat aan af.